Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen med dvergpinscher her?

uisaksen

Recommended Posts

Vi har lest mye om hunderasen og brukt mye tid på å finne riktig hund for oss, for den skal jo passe sammen med våre andre dyr også.

Vi har jo tenkt mye på aktivitetsnivå, størrelse, egenskaper, ol.

Å føler vi på en måte har gjort en god jobb, men man vil jo gjerne høre fra andre med samme rasen eller med erfaring!

Hvor kommer deres DP fra/oppdretter?

Hvor mye tid ca trenger DP på tur hver dag?

Er dette en typisk "frisk og rask" hund, som ikke har masse kjente sykdommer/lidelser?

Del gjerne masse info positivt/negativt, vi vil bare være 100% sikker på at det ikke er noe vi ikke har fått med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er med i pinscherklubben og aktiv på pinscherforumet. :ahappy: Hvor skal du ha hund fra?

Av sykdommer er det jo gjerne patellaluksasjon det gjøres oppmerksom på. Og så må man være nøye på gemytt hos foreldrene og linjene. Men ellers er det jo en relativt frisk rase som trenger å bli brukt til noe annet enn å sitte i veska. :lol:

Regner med at du er kjent med pinscherklubbens nettsider og forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er med i pinscherklubben og aktiv på pinscherforumet. :ahappy: Hvor skal du ha hund fra?

Av sykdommer er det jo gjerne patellaluksasjon det gjøres oppmerksom på. Og så må man være nøye på gemytt hos foreldrene og linjene. Men ellers er det jo en relativt frisk rase som trenger å bli brukt til noe annet enn å sitte i veska. :lol:

Regner med at du er kjent med pinscherklubbens nettsider og forum?

Nei har ikke noen kjennskap til pinscherklubben og deres nettsider, kunne du være snill å gi meg en link?

Men kontrakten er NKK's med noen egene personlige klausuler, som begge parter skal bli enig om.

Vi får valp ifra kennel Alter Ego, hvor vi har fått god kjemi og dialog med oppdretteren.

Litt om foreldrene:

Far er valpe champion i estland og russland, med korekt saksebitt og ingen anmerkninger på knær eller øyne (far til 2 andre kull utenom dette)

Mor har ingen tittler ennå, men har svært god stamtavle (dettte er hennes første kull) korekt saksebitt og ingen anmerkninger på knær eller øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at mor er stilt ut? Etter min mening bør et kull oppfylle raseklubbens krav som et minimum. Ikke nødvendigvis være godkjent av klubben, det er ikke alle som gidder det, men kravene klubben har sikrer et minimum av helse og kvalitet på hundene.

Hva er valpechampion?

http://norskpinscherklubb.no/

http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at mor er stilt ut? Etter min mening bør et kull oppfylle raseklubbens krav som et minimum. Ikke nødvendigvis være godkjent av klubben, det er ikke alle som gidder det, men kravene klubben har sikrer et minimum av helse og kvalitet på hundene.

Hva er valpechampion?

http://norskpinscherklubb.no/

http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net

Har ingen anelse om hva en valpe champion er, men i papirene hans står det puppy champion of estonia, og puppy champion of russia.

Mor er nok stilt ut, men de har kanskje ikke oppdatert siden hennes, fordi hun er ganske ny til kennelen!?

Men jeg vet de er etter rasestandarden, de er godkjent av norsk pincherklubb altså kennelen (hadde bare ikke web adressen) men takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Simira har svart deg på va som er vikitg å følge med på ..

Regner med du også finner en del svar på spm dine på pinscherforumet..

også er sikkert oppdretter behjelpelig me masse svar ..

Siden far er importet så er det jo enkelte land der man kan blir Valp el Junior champion mens her i Norge kan man bare bli Champ i voksen alder

Men tittlene blir så vit jeg har forstått ikke registrert her ...

Vist det er den tispen jeg trur det er så er hun væl også stilt ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Simira har svart deg på va som er vikitg å følge med på ..

Regner med du også finner en del svar på spm dine på pinscherforumet..

også er sikkert oppdretter behjelpelig me masse svar ..

Siden far er importet så er det jo enkelte land der man kan blir Valp el Junior champion mens her i Norge kan man bare bli Champ i voksen alder

Men tittlene blir så vit jeg har forstått ikke registrert her ...

Vist det er den tispen jeg trur det er så er hun væl også stilt ut ..

Jeg er ikke spesielt utstilling-orientert, men jobber med saken!

Aner ikke om far eller mor har andre titler enn de som står på hjemmesiden deres, eller hvem/hva/hvor.

Refererer bare til det jeg vet eller har lest =)

Vel begge tispene skulle parres, men bare "cola" som tok seg i denne omgang så Alpha number One skal vel ha valper på neste løpetid!

Raseforumet var veldig interessant, leser og leser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergpinschere. Rasen er veldig kvikk og rask på alle måter, de lærer fort på både godt og vondt. Fleste av dem er skikkelige matvrak så de er lette å belønne. Noen har kraftig jaktlyst, men det oppdager du etterhvert som dere møter på hare og rådyr. Man må huske på at de er hunder som trenger aktiviteter som stimulerer både hodet og kroppen. Ellers så elsker de varmen, ligger helst under dyna i senga til eieren. Andre varmekilder er også poppis, men ingenting kan slå en varm myk eier :lol:

Min erfaring med dvergpinscheren er at de trenger å oppleve myyye i starten, ønsker du en uredd dp så må den nesten spammes med inntrykk, på lik linje som mailboksen din blir fylt med reklame. Det er også viktig å sette grenser så du ikke får unoter. Det er såå lett å se igjennom fingrene på disse små hundene, men når problemene oppstår så er det mye værre å plukke de bort. Så ta tak i all uønsked adferd når du ser den, for alt er ikke like søtt når hunden blir voksen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt på godt og vondt er hjertlig velkommen i dvergpinscher form, å det å disiplinere den blir ikke noe problem.

Jeg ser en hund uavhengig av størrelse, fordi vi begge er ganske konsekvente.

Jeg er den strenge av oss og den som er mest hjemme og samhandler mest med hundene, mens min samboer opprettholder reglene men er litt mykere og kan finne på å gi etter beklaglig nok.

Men vi har jo en border collie/buhund blanding som trenger mye mental og fysisk aktivisering, så derfor har vi heldigvis ikke hatt behovet for å sile ut raser etter ønske pga aktivitetsnivå. Å vi liker ikke bare utseendet eller det rasetypiske med DP, men vi valgte en mindre hund pga størrelsen for vi ønsker ikke å ha mange "store hunder" i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 1-årig tispe må stilles ut for å godkjennes ift avl. Mye egne meninger,men snill og god som familiehund. Hun liker IKKE at andre enn familie skal kjenne på kroppen. Se tenner går oftere bedre nå,men helst ikke. Godtar mer hvis folk tar seg litt tid til å bli litt kjent,og gir godbit først. Knurrer ved trening på å kjenne på kroppen/se på tenner,og det begrenser seg noe med mengdetrening på grunn av at knurring skremmer folk. Naturlig nok. Og det har hun erfart også,at da slipper hun,og folk trekker seg. Hvordan få trent på dette slik at hun kan få en vurdering av dommer uten å bli kastet ut?
    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...