Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen med dvergpinscher her?


uisaksen

Recommended Posts

Vi har lest mye om hunderasen og brukt mye tid på å finne riktig hund for oss, for den skal jo passe sammen med våre andre dyr også.

Vi har jo tenkt mye på aktivitetsnivå, størrelse, egenskaper, ol.

Å føler vi på en måte har gjort en god jobb, men man vil jo gjerne høre fra andre med samme rasen eller med erfaring!

Hvor kommer deres DP fra/oppdretter?

Hvor mye tid ca trenger DP på tur hver dag?

Er dette en typisk "frisk og rask" hund, som ikke har masse kjente sykdommer/lidelser?

Del gjerne masse info positivt/negativt, vi vil bare være 100% sikker på at det ikke er noe vi ikke har fått med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er med i pinscherklubben og aktiv på pinscherforumet. :ahappy: Hvor skal du ha hund fra?

Av sykdommer er det jo gjerne patellaluksasjon det gjøres oppmerksom på. Og så må man være nøye på gemytt hos foreldrene og linjene. Men ellers er det jo en relativt frisk rase som trenger å bli brukt til noe annet enn å sitte i veska. :lol:

Regner med at du er kjent med pinscherklubbens nettsider og forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men er med i pinscherklubben og aktiv på pinscherforumet. :ahappy: Hvor skal du ha hund fra?

Av sykdommer er det jo gjerne patellaluksasjon det gjøres oppmerksom på. Og så må man være nøye på gemytt hos foreldrene og linjene. Men ellers er det jo en relativt frisk rase som trenger å bli brukt til noe annet enn å sitte i veska. :lol:

Regner med at du er kjent med pinscherklubbens nettsider og forum?

Nei har ikke noen kjennskap til pinscherklubben og deres nettsider, kunne du være snill å gi meg en link?

Men kontrakten er NKK's med noen egene personlige klausuler, som begge parter skal bli enig om.

Vi får valp ifra kennel Alter Ego, hvor vi har fått god kjemi og dialog med oppdretteren.

Litt om foreldrene:

Far er valpe champion i estland og russland, med korekt saksebitt og ingen anmerkninger på knær eller øyne (far til 2 andre kull utenom dette)

Mor har ingen tittler ennå, men har svært god stamtavle (dettte er hennes første kull) korekt saksebitt og ingen anmerkninger på knær eller øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at mor er stilt ut? Etter min mening bør et kull oppfylle raseklubbens krav som et minimum. Ikke nødvendigvis være godkjent av klubben, det er ikke alle som gidder det, men kravene klubben har sikrer et minimum av helse og kvalitet på hundene.

Hva er valpechampion?

http://norskpinscherklubb.no/

http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at mor er stilt ut? Etter min mening bør et kull oppfylle raseklubbens krav som et minimum. Ikke nødvendigvis være godkjent av klubben, det er ikke alle som gidder det, men kravene klubben har sikrer et minimum av helse og kvalitet på hundene.

Hva er valpechampion?

http://norskpinscherklubb.no/

http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net

Har ingen anelse om hva en valpe champion er, men i papirene hans står det puppy champion of estonia, og puppy champion of russia.

Mor er nok stilt ut, men de har kanskje ikke oppdatert siden hennes, fordi hun er ganske ny til kennelen!?

Men jeg vet de er etter rasestandarden, de er godkjent av norsk pincherklubb altså kennelen (hadde bare ikke web adressen) men takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Simira har svart deg på va som er vikitg å følge med på ..

Regner med du også finner en del svar på spm dine på pinscherforumet..

også er sikkert oppdretter behjelpelig me masse svar ..

Siden far er importet så er det jo enkelte land der man kan blir Valp el Junior champion mens her i Norge kan man bare bli Champ i voksen alder

Men tittlene blir så vit jeg har forstått ikke registrert her ...

Vist det er den tispen jeg trur det er så er hun væl også stilt ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Simira har svart deg på va som er vikitg å følge med på ..

Regner med du også finner en del svar på spm dine på pinscherforumet..

også er sikkert oppdretter behjelpelig me masse svar ..

Siden far er importet så er det jo enkelte land der man kan blir Valp el Junior champion mens her i Norge kan man bare bli Champ i voksen alder

Men tittlene blir så vit jeg har forstått ikke registrert her ...

Vist det er den tispen jeg trur det er så er hun væl også stilt ut ..

Jeg er ikke spesielt utstilling-orientert, men jobber med saken!

Aner ikke om far eller mor har andre titler enn de som står på hjemmesiden deres, eller hvem/hva/hvor.

Refererer bare til det jeg vet eller har lest =)

Vel begge tispene skulle parres, men bare "cola" som tok seg i denne omgang så Alpha number One skal vel ha valper på neste løpetid!

Raseforumet var veldig interessant, leser og leser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dvergpinschere. Rasen er veldig kvikk og rask på alle måter, de lærer fort på både godt og vondt. Fleste av dem er skikkelige matvrak så de er lette å belønne. Noen har kraftig jaktlyst, men det oppdager du etterhvert som dere møter på hare og rådyr. Man må huske på at de er hunder som trenger aktiviteter som stimulerer både hodet og kroppen. Ellers så elsker de varmen, ligger helst under dyna i senga til eieren. Andre varmekilder er også poppis, men ingenting kan slå en varm myk eier :lol:

Min erfaring med dvergpinscheren er at de trenger å oppleve myyye i starten, ønsker du en uredd dp så må den nesten spammes med inntrykk, på lik linje som mailboksen din blir fylt med reklame. Det er også viktig å sette grenser så du ikke får unoter. Det er såå lett å se igjennom fingrene på disse små hundene, men når problemene oppstår så er det mye værre å plukke de bort. Så ta tak i all uønsked adferd når du ser den, for alt er ikke like søtt når hunden blir voksen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt på godt og vondt er hjertlig velkommen i dvergpinscher form, å det å disiplinere den blir ikke noe problem.

Jeg ser en hund uavhengig av størrelse, fordi vi begge er ganske konsekvente.

Jeg er den strenge av oss og den som er mest hjemme og samhandler mest med hundene, mens min samboer opprettholder reglene men er litt mykere og kan finne på å gi etter beklaglig nok.

Men vi har jo en border collie/buhund blanding som trenger mye mental og fysisk aktivisering, så derfor har vi heldigvis ikke hatt behovet for å sile ut raser etter ønske pga aktivitetsnivå. Å vi liker ikke bare utseendet eller det rasetypiske med DP, men vi valgte en mindre hund pga størrelsen for vi ønsker ikke å ha mange "store hunder" i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...