Gå til innhold
Hundesonen.no

Weee! Undulaten min elsker julegaven sin!

Inustaff

Recommended Posts

Kjøpte idag en jentevenn til min kjære ,kule undulat,Ice.

Var veldig spent på hvordan han ville reagere,men han er veldis sosial av seg med oss i huset,og alle barna/besøkende.Liker å "nesekose/nebbkose og plukke,være med på ting! Selv om han har fått mye oppmerksomhet av oss,og er en tam og herlig fugl så syntes jeg tiden var inne for at han fikk seg en fuglevenn,ei dame.

Så etter å ha tenkt på saken i en 3-4 mndr bestemte vi oss for at nå var tiden inne,han er jo så tam som han er og kan bli,og vi ble anbefalt og vente litt til han var tam,siden vi vil ha begge fuglene tamme...

Filmet dem nå i buret,det er filmet bare 15 minutter etter at hun kom inn.I begynnelsen nåe hun flaksa inn så satt Ice bare på pinnen sin urørt,og hun flakset litt frem og tilbake og ble stående og puste veldig på gitteret i ene hjørnet...så satt han bare å så på henne,og når hun landa på guvlet i buret så gikk han etterhvert å landet i bunnen selv,men et stykke fra,der satt han helt stille ganske lenge,så begynte han å prate. Var helt merkelig å se på møte dems...hehe så søtt! :-D Han var jo så snill.

Og så gikk jeg og gjorde noe annet en liten stund og da jeg kom tilbake så stod begge langs burgitteret og han nebbkoste og plukket henne i hodet og litt rundt,hahaha,busten på hodet hans viser tydelig hvor happy han er og han prater sine typiske koselyder!

Undulater ruler,hehe..det er jo nesten flyvende hunder...eller dvs,han Ice han spaserer likegjerne rundt på gulvet og kommer og legger seg i dyna i sofaen,hehe!

Håper den nye blir like tam..hun er veldi ung,ca 8-10 uker..så regner med det skal gå bra..Ice ble jo tam med en gang han ihvertfall...

Ville bare dele den nye undulaten sin innflytting,jeg ble sååå glad når det gikk bra..jeg var litt redd at "tenk om de ikke blir venner" osv...

Her er paret :-D ...selvfølgelig ingen nebbkos når jeg filmer for da ser dem bare på meg :-P

http://www.youtube.com/watch?v=AiuyuBeqGgo

http://www.youtube.com/watch?v=iABc7cMldHg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,ja når jeg så hvor glad han blir så lurer jeg på og får litt dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde det før,fordi han har jo vært tam siden vi fikk han som liten..men jeg ville vel egentlig ha litt tid alene med ham (egoisme :-P ) for å bli kjent og forsikre meg om at han er tam...

Vet ikke helt når jeg skal begynne å "plage" nummer to...jeg er ikke så vandt til undulater,har ikke så mye greie på de dyra der...men det går jo bra...

Noen tips? Skal jeg begynne å håndtere henne allerede imorgen,eller la de roe seg sammen noen dager? Hun virker ikke helt trygg på han enda,men kanskje 70% trygg om jeg skal "måle det".. og jeg tror det stiger fort...men jeg vil jo ikke at den nummer to skal være "vill" heller...Så vet ikke hva er vanlig?

Ja jeg synes to undulater høres mer riktig ut enn 1...egentlig,så kanskje Ludde skulle få seg en venn? Har du noe filmer av ham ?? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at de er to sammen, gratulerer med ny fugl! Ikke vanskelig å se hvem som er hvem/hvem som er mest husvarm på filmene. :blink:

hehe,ja Ice ruler huset,han er så tam (dum) at han lander ved hundene(nesten kræsjlander),og man ser på dem at de tenker WTF!!! hver gang,ahahaha!

Og han spaserer på gulvet med sin vaggete "kule" fremtreden,og hundene ser på ham,igjen...WTFFF?? ahaha

Og han har sånn sitteting på kjøkkenet som han flyr mellom datarommet og kjøkkenet (sittetingen er der) og så av og til kommer han målrettet på meg,her om dagen så kom han så fort at jeg rakk ikke kvitte meg med røyken han nesten landet på :-P hehe

Navneforslag til frøkenen noen`? Noe som passer litt til Ice og gjerne gjenspeiler fargene hun har? samme hva,åpen for ALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig burde gjøre er å holde dem adskilt en 4 ukers tid, og ha alenetid med den nye. Slipper du dem sammen med en gang, blir det nok vanskelig å få nr. 2 veldig tam.

Ååå shit,var det sånn det var,ahaha! Okei,fint vi har to bur da,jeg tror jeg gjør det da,jeg vil ikke ha en vill..Men jeg kan vel vente til imorgen tenker jeg,la dem ha natten sammen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå shit,var det sånn det var,ahaha! Okei,fint vi har to bur da,jeg tror jeg gjør det da,jeg vil ikke ha en vill..Men jeg kan vel vente til imorgen tenker jeg,la dem ha natten sammen :-P

Det trenger ikke nødvendigvis være negativt for temming av nr. 2 at de er i samme bur, her har jeg passet noen fugler som skulle sosialiseres bedre(dvergpapegøye og nymfe) og har selv 2 nymfer, her har de fått både dele bur(stort bur) og fly fritt sammen med mine og min første nyfme som ble klistertam da jeg fikk han har lært de andre at jeg er ok og trygg å komme til. Har aldri mer enn en som sosialiseres av gangen for at det ikke skal være flere utrygge som smitter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh,ok..ja jeg tror jeg skal prøve meg frem da,kanskje Ice forteller om "hun der utenfor buret" hahaha :-P Han får jo ha mye åpen dør og fly som han vil,men bør nok vente litt med det nå da,vil ikke ha en villfugl rund i stua som jeg ikke får tak i før den er skremt ihjel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første turene ut av buret kan du jo kanskje ha på et mindre rom som badet el.l. Jeg bruker soverommet når jeg lar fugler som er nye her fly fritt.

Ellers vil jeg anbefale litt mer å jobbe med i buret for fuglene slik at den nye ikke kjeder seg når den ikke får ut av buret, det mange undiser elsker er rett å slett å få greiner med bark(fra løvtrær) som sittepinner. Da gnager de på barken og greiner er sunnere for føttene enn plastpinner så det blir dobbel gevinst og gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt av damen i dyrebutikken (erfaring med fugler visstnok) at nye fugler ikke skulle ha for mye leker,men ha hovedfokus på mennesket i begynnelsen...Pga at for mye leker ville visstnok gjøre fuglen lite interessert i mennesker,tror jeg det var...Så jeg hadde ikke leker i buret første ukene til min pga det hu sa..så ble jeg "leken" og fuglen fikk leke og snakke med meg,og leke med armbåndene mine osv,så vi utviklet er forhold...

Syntes det hørtes logisk ut,men jeg vet jo det er ulike meninger om alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt av damen i dyrebutikken (erfaring med fugler visstnok) at nye fugler ikke skulle ha for mye leker,men ha hovedfokus på mennesket i begynnelsen...Pga at for mye leker ville visstnok gjøre fuglen lite interessert i mennesker,tror jeg det var...Så jeg hadde ikke leker i buret første ukene til min pga det hu sa..så ble jeg "leken" og fuglen fikk leke og snakke med meg,og leke med armbåndene mine osv,så vi utviklet er forhold...

Syntes det hørtes logisk ut,men jeg vet jo det er ulike meninger om alt...

Det var derfor jeg anbefallte greiner bare, ikke andre leker. Greiner gir de litt å styre med, men det blir ikke for mye(hvis du ikke fyller buret), også er det mye bedre med naturlige sittepinner for føttene(jeg bruker aldri plastpinner i buret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så man ikke hele buret på filmene, men så ut som du hadde plastikpinner? Lurt å ha greiner, med litt forskjellig tykkelse og sånn, selv om de er mye utenfor buret :-) I tillegg til en lang hjemmelaget pinne, har jeg og et par "tau" med ståltråd inni, husker ikke hva de heter jeg, men Verita vet kanskje hva jeg mener? Disse er lette å sette fast inni buret, og kan bøyes på så de passer og det blir litt variasjon. (Nå fikk du tips du ikke spurte om ;) )

Jeg hadde heller ikke så mye leker i buret til Ludde de første ukene, hadde fri fra jobben i noen uker på den tiden, så han er så tam så man kan gjøre alt med ham, ligger på rygg inne i hånden og blir kost med :blink: håper jeg kan få neste undulat like tam, tror jeg kommer til å ha dem i hvert sitt bur de første ukene, men la dem fly sammen og snakke sammen da, og mye alenetid med meg. Men jeg er ingen ekspert på dette altså, hadde en tråd nå nylig hvor jeg spurte om råd. Men det med å holde dem i hvert sitt rom er noe jeg har fått høre opp igjennom, så har tenkt at det nok er det mest effektive. Det mest effektive er kanskje og at den nye fuglen ikke vet om den "gamle" heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,jeg tar imot tips jeg ikke har bedt om også,som sagt jeg har ikke så mye peiling på undulater..Meldte meg inn på et forum,men de var så voldsomt masete amgående hvor fæle og farlige alle hunder i gruppe 2 var osv,det endte med at jeg ba dem holde seg til undulater!heh...

Kjøpte mer julegaver til fuglen(e) igår..Så buret er oppgradert,men det ble ikke satt inn før senere etter filmingen.Har lenge tenkt at han skulle ha mer leker inni..

Det var ikke så gøy likevel at Ice fikk kjæreste,ikke for meg ihvertfall,for når jeg skulle ta han ut av skambeit han meg og jaga meg.

Han har allerede blitt ego på dama si...Så jeg tok henne fra han,for nå skal jeg gå bakveien og bli venn med henne nå før han få se henne igjen! Evil me!

Er det vanlig at de blir sånn når de får en venn? Han har jo vært skamtam hele tiden,plutselig så ville han ta meg og kom med alle kjeftelydene sine,men når jeg fjernet henne og han "glemte henne" så ble han litt glad i meg igjen :-P han har behandlet meg som en undulat i 1 år pluss nå,med nebbkos og rydding i håret mitt og masse sånt,plutselig var det bare frøken grønngul som var tingen... *Camilla skuffet* hehe

Her er forskjellen på burene dems nå,jeg skilte dem igår seint på natten...Summer sitt hjem ,det kjedelige...

101_1364.jpg

Ice sitt hjem med nye ting :

101_1368.jpg

Ja jeg skulle ha tatt greiner i for lenge siden/trepinner,men jeg har rett og slett ikke kommet på det for fulgen er jo nesten ikke i buret sitt,han er rundt overalt,og har en sånn her ting på kjøkkenet som han sitter mest i ,så har ikke tenkt over det med plastpinnene:

101_1371.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forum var det du meldte deg inn på? Jeg var og medlem på et undulatforum en gang, men falt ikke i god jord at jeg spøkte med at jeg luftet undulaten i flexibånd osv ;)

Herer et bilde av buret til Ludde forresten, her ser du hvilke pinnegreier jeg mener :-) (han har sølt til bunnen skikkelig med hirsekolbe, og han røyter skikkelig nå, så ser litt bedritent ut der nede. Skal skifte sand nå ;)

Summer var et fint navn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...