Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativer til Hills z/d


SuperMarvin

Recommended Posts

Hei!

hunden min har påvist allergier, og går derfor på allergifor. Men har hørt både og om foret. Han har gått på det en ukes tid nå, og avføring er blitt litt løsere enn tidligere, tillegg så er det dyrere enn andre for? (betalte 800kr for 12 kg)

Det ble nevnt en av typene til eukanuba som kunne brukes, men husker ikke hvilket. Noen som vet hvilke for som kan sammenlignes med Hills z/d?

hunden er allergisk mot kjøtt,svin,kylling,lam og and i tillegg til noe i huset som vi ikke har fått svar på enda.

Skriv gjerne erfaring om dere har det med forsjellige for=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med kjøtt? All type? Eller bare f.eks. storfe?

Isåfall har AvoDerm et vegetarfór, har selv fóret hunden min på den "vanlige typen deres og var veldig fornøyd.

Ellers tror jeg Robur har et fór med elgekjøtt, finner ikke noe på nettet, men vet at tanten min har fóret på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøtt som i rødt kjøtt/storfe. (proteinet han er allergisk mot)

Hvordan er det med energikilder i vegetarfor? Før brukte vi høyenergifor, og bruker ganske mye energi pr. dag så har sett litt på tilleggsfor, for å kunne holde vekta under høy aktivitet også. ønsker ikke og minske på aktivitet så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøtt som i rødt kjøtt/storfe. (proteinet han er allergisk mot)

Hvordan er det med energikilder i vegetarfor? Før brukte vi høyenergifor, og bruker ganske mye energi pr. dag så har sett litt på tilleggsfor, for å kunne holde vekta under høy aktivitet også. ønsker ikke og minske på aktivitet så langt det lar seg gjøre.

Da hjelper det ikke noe om det er elgekjøtt nei :wub:

Her har du link til fóret. Jeg føler ikke at jeg kan nok om hundemat til å legge ut om dets energiverdier nemlig :wub:

Fant ikke noen norsk forhandler på siden deres nå, men jeg har kjøpt det i en dyrebutikk i Sandvika, Akershus, så det er mulig å få tak i i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specific har allergifôr og saa er det kanskje Eukanuba Dermatosis FP du tenker paa? Ellers saa har man Royal Canin sitt hypoallergenic ogsaa. Det sistnevnte er i hvert fall et dyrt fôr da... Evt. raafôring av noe slag, selv om det hoeres vanskelig ut? Proeve seg frem systematisk for aa finne ut hva som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han tåler kalkun og fisk, så vi driver og ser litt i den rettningen(bruker det som godbiter nå), men tørrfor er jo veldig praktisk i lengden, spes med lite kjøleskap og en enda mindre fryser. Han er i tillegg ikke superglad i mat, og godbitene som faktisk fungerer er få i utgangspunktet, så et tørrfor er vell det jeg leter etter.

Hadde RC vetrinær gi30 til han før, som kostet 680kr eller noe for en sekk på 14kg. som er overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han tåler kalkun og fisk, så vi driver og ser litt i den rettningen(bruker det som godbiter nå), men tørrfor er jo veldig praktisk i lengden, spes med lite kjøleskap og en enda mindre fryser. Han er i tillegg ikke superglad i mat, og godbitene som faktisk fungerer er få i utgangspunktet, så et tørrfor er vell det jeg leter etter.

Hadde RC vetrinær gi30 til han før, som kostet 680kr eller noe for en sekk på 14kg. som er overkommelig.

Min hund er allergisk mot det aller meste,tålte ikke Hills z/d heller,men Eukanuba Dermatosis fungerer han veldig bra på :wub: Det inneholder ikke noe kjøtt,bare fisk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan har jo et sensitivfôr med laks og ris, det samme har Arion (usikker på om det er forhandlere der du bor og jeg har ingen erfaring med Arion personlig).

Det har jeg, og utrolig fornøyd med fóret. Problemet vi hadde var at størrelsen på knottene var akkurat sånn at Tinka, som tar hodet vekk fra skålen for å tygge, smulte veldig utover gulvet. Altså hadde jeg fremdeles fóret på det, om det ikke var for det :blink:

Ja, nå hørtes det ut som jeg har prøvd alt, men Avoderm måtte jeg kutte ut fordi jeg følte det var for vanskelig å få tak i, spesielt når hunden min ikke krever noe spesielt. Nå¨fórer vi på RC rett og slett fordi det er enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken pris betaler dere for det dere forer på?

tenkte å høre litt med vet om hva som han anbefaler også når vi får svar på de siste prøvene på inne-allergi i tillegg, men så lagt har jeg mange skrevet ned som skal sjekkes ivartfall, så vi finnet det som passer best :blink:

Har dere kuttet ut 100% det hundene er allergisk mot? hvilken grad av allergi har de evt av ting de får, selv om de har påvist allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken pris betaler dere for det dere forer på?

tenkte å høre litt med vet om hva som han anbefaler også når vi får svar på de siste prøvene på inne-allergi i tillegg, men så lagt har jeg mange skrevet ned som skal sjekkes ivartfall, så vi finnet det som passer best :ahappy:

Har dere kuttet ut 100% det hundene er allergisk mot? hvilken grad av allergi har de evt av ting de får, selv om de har påvist allergi?

Jeg har en retriver med samme allergier som du henviser til, samt lager- og husstøvmidd. Vi er forhandler av V&H og får spesiallaget råfòr av kalkun og fisk. En uke etter at hunden ble tatt av alt annet, og ble fòret kun på dette - ja da var alle symptomer borte!

Som snacks og tygge"bein" får hunden kalkunhalser og tørrfisk.

Hun får kyllinggodbiter, men de har vært i fryseren først -sånn at all midd er borte.

Funker helt knall for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Orijen? 6 typer fisk, og ikkeno korn, ergo ikke lagermidd. Ellers hørtes jo Jaroshund sitt alternativ fantastisk ut! Tåler hunden vilt? Vilt er liksom ikke rødt kjøtt i mine øyne iallefall..

Midd går i fòret fordi om det ikke er korn i det! Skal det være middfritt - så oppbevar det i fryseren.

Retriveren her i huset er ikke testet på vilt, men vi forsøkte å gi henne ett hjortebein her under jakta... DET skulle vi aldri gjort :-( Da poppa sår og blemmer frem med en gang - så ikke noe mer viltbein her i gården!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, noe midd er det i alt tørrfôr, men dess mer korn dess lengre holdbarhetsdato er det på fôret, og derav ennå mer midd. Orijen er vel noe av det ferskeste tørrfôret man får, og det er lite midd i det i forhold til de andre store komersielle. Sies det iflg mine kilder, jeg har ikke sett noen test på det. Men jeg vet av flere hunder som reagere på lagermidd, men eier vil ikke fôre rått, og Orijen fungerer veldig bra for disse. :ahappy:

Edit: Når lagermidd er problemet, så skulle vel allergifôret fra vet ha like mye midd som annet tørrfôr, og hva er da hensikten?? Jeg har aldri sett at vet har allergifôret i fryser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iforhold til inneallergien her, så skal han få en vaksine mot det, og er ikke den biten han reagerer værst på. Iforhold til foret så er vilt en dårlig kombinasjon her også.

snakket med Jaroshund nå, og skal prøve ut kalkunforet fra de =) og krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...