Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppførsel inne.


TrineH

Recommended Posts

Jeg har ei drever tispe som nå er 5 måneder og lurer på om noen har noen gode råd på hvordan jeg kan få henne til å oppføre seg bedre inne.. (for å si d sånn)

Hun har begynnt å springe opp i sofaen om vi ikke er der - ikke lov!

Hun har jo fått egen stol, eget teppe på gulvet + åpent bur (Så hun har MASSE valgmuligheter) :P hun har også begynnt å gå opp på bordet å ta ting om man ikke ser henne- ikke lov!

men har derimot bedret seg masse på andre områder.. har ENDELIG begynnt å forstå det med ligg og bli.. slik at jeg kan gå inn i andre rom uten at hu MÅ dulte etter :P Altså, helt greit at hun er med, men jeg vil ikke ha henne med overallt, + at hun får jo ikke slappet spesielt av om hun hele tiden skal være med der vi går.. :P

Ting går egentlig helt strålende føler jeg, utenom det der med å ta ting på bordet, gå på bordet, hoppe i sofaen.. ja, sånne uting...

Med tanke på at det er min første valp og vi prøver oss litt fram sammen så er jeg kjempefårnøyd med framgang.. Det går overaskende bra:D

Hun klarer jo kjempebra å være hjemme alene, har jo hele kjøkkenet som vi med hjemmelaged grind har stengt av, å så lenge man passer på å ikke ha ting liggende ved kanten på bordet eller benken går dette Supert.. kunn listene og en Internettkabel som har fått gjennomgå :P

Må innrømme at jeg er litt "svak", så hun får ligge i sengen omtrent når hun vil :P men hun hopper ikke opp selv, hun står med labbene på kanten og vente på lov, Herlig! syns kanskje det er litt rart dette ikke fungerer med sofaen... :P

Følte meg plutselig sånn smålig hjelpesløs når d kom valp i hus, aldri hatt valp før;o men det er kjempekoselig :P

Også er det jo kjempegøy å se fremgang :P

Så, håper på endel gode råd fra dere her inne som har hatt valper før... da jeg bare har hatt gamlere hund tidligere... :P

Bare måtte legge ved et bilde eller to av Prinsessa mi :P

71825_453206871944_541711944_5737238_980967_n.jpg

Zasha fant seg ny "venn" sist vi var på hytta :P

71716_453203756944_541711944_5737147_5829921_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd vekk alt på bordet. Når hun ikke lenger finner noe int der, vil hun slutte å lete. Prøvå ikke ha kaffekoppen der engang, selv om du drikker kaffe akkurat nå.. Ang sofa, steng den av slik at hun ikke kommer til, omså vipp stuebordet oppi sofa når hun er alene. Der hun ikke kommer til, vil hun slutte prøve seg.. Det handler på en måte å forhindre henne i å lære noe, om du skjønner :P Omvendt psykologi som det også kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes lurt ut..:ahappy: men det er jo kun når vi er hjemme at hun er på stuen, helt greit å rydde alt vekk fra bordet, men.. de er litt vell slitsomt å skal sperre av sofaen med bordet og greier får å gå en tur på do:p

men, har du noen gode tips på hvordan jeg får henne til å slutte å springe innendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN være slitsomt innimellom å trene hund, men man får den hunden man jobber fram.. Man må velge sine kamper med omhu :hmm: Så om hun ikke skal i sofa mens du er på do, må du sperre av sofa, binde henne fast, eller sette henne på et annet rom. Sånn er det bare når man trener inn noe, man må lide litt for det selv også :ahappy:

Det spørs hva du mener med å springe innendørs. Noen ganger kan det være fordi hun kjeder seg, noen ganger fordi hun har opplevd for mye og trenger hjelp til å roe seg. Du må finne ut hvorfor hun løper slik at du kan hjelpe henne å roe seg. Begynn å trene inn/kreve gå og legg seg. Dvs da skal hunden på plassen sin, og bli der. Om den reiser seg, lei den tilbake på plass og gi kommandoen. IKKE gi deg, samme søren! Blir det for håpløst, øk opp bindetrening her på forumet, så får du hjelp. Husk at øktene ikke skal være for lange i begynnelsen. Dette vil også hjelpe mot sofahoppingen etterhvert.

Og husk, du har ennå valp/unghund, mye må trenes og terpes på i minst et år framover før det sitter. Rundt løpetid kan alt bli borte, eller hun kan bli ekstra flink, og så falle tilbae til gamle synder/kunster etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun springer som oftest inne med det samme vi kommer inn.. mulig hun er litt "gira" ennå etter utetid eller noe, litt usikker på den...:)

ellers er hun ganske rolig :)

hehe.. var ganske klar over hvor mye arbeid det er og hvor lang tid det vil ta før jeg begynte... er egentli overasket over at det ikke er mere vi må jobbe masse med.. Er jo enda endel, men hun er jo som sagt ikke gammle frøkena ennå :ahappy:

Så jeg stresser ikke noe spesiellt med det, trener jo såklart hver dag i små økter på småting, men.. ikke noe kjempevanskelig:)

Kjenner jeg gruer meg sånn smått til den første løpetiden... har aldri hatt tispe tidligere.. eller, vi hadde det når jeg var 5-6år gammel, noe som da er noen år siden :D

Tusen takk for gode råd :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun springer som oftest inne med det samme vi kommer inn.. mulig hun er litt "gira" ennå etter utetid eller noe, litt usikker på den...:)

ellers er hun ganske rolig :)

Sånn var dyret mitt også når jeg kom hjem etter å ha vært på jobben en hel dag (han var med), han var helt propell. Det gikk over, det. :hmm: Gjorde ikke så stort nummer utav det. Jeg er ikke så "pedagogisk riktig" bestandig, men litt sunn fornuft hjelper det også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun springer som oftest inne med det samme vi kommer inn.. mulig hun er litt "gira" ennå etter utetid eller noe, litt usikker på den...:D

ellers er hun ganske rolig :)

hehe.. var ganske klar over hvor mye arbeid det er og hvor lang tid det vil ta før jeg begynte... er egentli overasket over at det ikke er mere vi må jobbe masse med.. Er jo enda endel, men hun er jo som sagt ikke gammle frøkena ennå :)

Så jeg stresser ikke noe spesiellt med det, trener jo såklart hver dag i små økter på småting, men.. ikke noe kjempevanskelig:)

Kjenner jeg gruer meg sånn smått til den første løpetiden... har aldri hatt tispe tidligere.. eller, vi hadde det når jeg var 5-6år gammel, noe som da er noen år siden :hmm:

Tusen takk for gode råd :D

Det du kan gjøre er å holde henne i bånd en liten stund. Be henne sitte rolig i gangen mens du kler av deg yttertøy. Gå rolig (med henne i bånd) inn i stuen/gang/kjøkken/der det måtte passe og vis henne en plass hvor hun legger seg.

Ta av båndet først etter hun har lagt seg ned. Ro=fri.

Min valp har også ofte raptuser når vi kommer inn. Må ærlig innrømme at jeg bryr meg lite med det og tenker at det hører med valpetiden. Men jeg passer alltid på at han ikke får oppmerksomhet når han spinner rundt.

Passer på å være rolig selv sånn at jeg ikke "heller bensin på bålet" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Er som oftest det jeg prøver på, jeg bruker bare å overse henne til hun har roet seg når jeg kommer hjem fra jobb... :wub:

Men når vi kommer inn fra tur/besøk ol. så har jeg begynt og be henne sitte og vente i gangen frem til jeg har kledd av meg og åpnet døren og gått inn, DA kan hun få komme etter når jeg sier det hun kan komme.. noe som fungerer rimelig bra!:wub:

Etter noen forsøk virker det som at det er dette som funker best med den lille tulla mi:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...