Gå til innhold
Hundesonen.no

Starter apporttrening med 10 år gammel hund!


Cleo's mamma:)

Recommended Posts

Heihei alle sammen!

har fått litt inspirasjon av videoer på canis.

Har ønska meg en apporterende hund lenge, men tispa mi er ei blandingstispe på 10 år. Ikke verdens enkleste å trene, men jeg skal prøve!

man sier vel man skal trene med lek, men hun bare sitter eller ligger og ser dumt på meg.

Ikke særlig leken akkurat.

Noen som har no bra tips å komme med for å trene henne?

Begynte med å sette snuten i pinnen, fått henne til å såvitt bite i den og får godbit. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få henne til å holde den.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge vekk apporteringen ei uke og imens får opp lekelysten generelt?.....

Få opp lekelysten på en 10år gammel hund?

Om du har brukt klikker ville jeg funnet frem den. Bruk gode godbiter hunden vil jobbe for og fortsett sånn du har gjort til nå, også må du bare kreve mer og mer etterhvert. Klikker for at den biter over, og etterhvert skal den holde - 1 sek - 2 sek - osv osv.

Slet lenge med apport på ene frøkena her, og da det var en eksamensoppgave var det litt lurt å få et lite resultat før eksamen. Hun har mye lekelyst, men det hjalp lite på apporten det. Til slutt ble det klikker som ble fasiten. Jeg fikk belønnet nøyaktig, og det løsnet i løpet av et par dager :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips..

Har vurdert å prøve klikker, men har bare blitt med tanken.. må vel springe på dyrebutikken å få i snart. Har en plan med å få damen til å gå spor også, stakkar gamlemor skal bli kjørt hardt her:P

Er mest i tvil hvordan jeg skal få henne til å plukke opp, virker ikke interessert i heletatt når den ligger på gulvet. Det blir vel til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke at hun skal begynne å plukke. Men holde apporten forran henne, belønne for at hun biter over. Så belønner du for at hun holder litt i den, og drar dette lenger og lenger når hun har fått forståelse for det. Når dette blir bedre ville jeg senket apportbukken litt lenger ned, så hun må ned å hente den, og til slutt legge den på bakken hvor hun må hente den opp.

Også drar du dette bare videre til en hel øvelse til slutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke at hun skal begynne å plukke. Men holde apporten forran henne, belønne for at hun biter over. Så belønner du for at hun holder litt i den, og drar dette lenger og lenger når hun har fått forståelse for det. Når dette blir bedre ville jeg senket apportbukken litt lenger ned, så hun må ned å hente den, og til slutt legge den på bakken hvor hun må hente den opp.

Også drar du dette bare videre til en hel øvelse til slutt :P

Har prøvd dette med våre hunder her, med varierende hell kan jeg vel heller si :P

BlÅndi: ble introduset for klikkeren i voksen alder. Tok alt på strak arm og hentet apportbukken etter ca 10 min med klikkertrening.

Zuma: aldri hatt behov for klikkeren, å hente apportbukken var helt naturlig for henne.

Amy: Gjorde "alt etter klikkerboka" når det kommer til apporten (ikke klikkertrent fra valp av, men klikker blir flittig brukt i trening), i en alder av snart 8 år nekter hun å ta apportbukken i munnen, kun til nød fortennene som berører :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en vorsteh tispe på 11 1/2 år. For en liten stund siden begynt jeg og søsteren min klikkertrening av henne. Hun har tidligere blitt trent med straff.

Dette gikk kjempe fint, og hun kan nå "snurr rundt" og "død". Hun er kjempe gira, og syntes det er kjempe kjekt! Hun lærte kjempe fort og lærte et triks på en dag, og det sitter!

Så jeg har troen på at du skal kunne klare å lære henne apport. Jeg ville absolutt brukt klikker, da jeg tror det var det som gjorde "underverker" her hos oss. Når hun ser klikkeren, eller hører den på de andre hundene, blir hun skikkelig ivrig og tilbyr og tilbyr. Kjempe artig å trene eldre hunder! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...