Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeoppdragelse = rakettforskning?


SiriEveline

Recommended Posts

Valpeoppdragelsen føler jeg egentlig går ganske naturlig her i huset. Vi ser ann bikkja, å prøver oss frem. Alle vil på ett eller annet tidspunkt briste i oppdragelsen, det gjelder bare å innhente seg. Det burde ikke være rakettforskning, men det virker som det er det for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har lest masse på forhånd før jeg fikk hunden i hus. Liker å være forberedt, jeg :whistle: Selv før jeg meldte meg inn her på Sonen, satt jeg og leste gjennom tråder, søkte rundt etter info osv. Samme med et par andre hundefora.

Skal ikke stikkes under en stol at jeg ble litt småsvett og fikk noe hjertebank innimellom; ".... Er det virkelig sååå komplisert å få en normal hund - sånn var det ikke før......? "Ødelegger" man bikkja hvis man bruker ordet "nei" i oppdragelsen og ikke bare "ignorerer"? Vanskelig balansegang det der, å sortere ut det man greier å forstå og som "makes sense" for hver enkelt, og bruke det selv i hundeoppdragelsen.

Jeg er rimelig fersk på dette med hundeoppdragelse enda, naturligvis, men klikkere og godbiter og positiv opplæring er den retningen jeg ønsker å gå. Selv om jeg tror jeg kommer til å begå noen kardinalsynder underveis altså :D Men det er jeg bare nødt til å ta med en avslappet holdning, ellers blir det bare stress, hele greia :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke gitt klikkertrenere skylda for noen ting jeg, jeg kommenterte opprinnelig et innlegg hvor det står at vedkommende syns det var en overvekt av old school-trenere som brukte bur. Skal vi se på noen historiske fakta her, så var vel ikke bur vanlig i det hele tatt før disse snille metodene ble innført. Etterhvert som man blir "snillere" og "snillere", øker også burbruken mer og mer, så å legge skylda på oldschool og traddiser blir litt merkelig, syns jeg.

For ja, før i tiden, da jeg var ung, i det forrige århunderet, så var det ikke uvanlig at hunder sto bundet i kjetting til hundehuset sitt, eller i løpegård, og noen hadde til og med bikkja i bånd innendørs. Men argumentene mot å sperre en hund i et lite bur, er at da har den ikke mulighet til å røre på seg, den må ligge i sin egen drit om den blir sjuk, og de argumentene kan du neppe bruke mot hverken hund på kjetting, i hundegård eller bundet innendørs, kan du vel? For da har faktisk bikkja en viss radius den kan røre seg på, den kan fint drite og pisse og slippe og ligge i det - særlig om den står bundet eller i hundegård utendørs.

Men for all del - vi veit jo at alt var mye verre før, det er jo opplest og vedtatt. Det er helt sikkert en rein tilfeldighet at burbruk og drittbikkjer er noe som har økt i omfang etter at det ble "in" å trene hunder med godbiter og ros fremfor korrigering og straff. Det har jo aldri hendt at noen har misforstått prinsippene bak klikkertrening, og det er jo ihvertfall ikke sånn at det ligger mye misforstått snillisme bak dette med å prøve å trene eller omplassere drittbikkjer? Nei, det er sikkert "traddisene" sin skyld det og..

Jeg har ikke lagt en dritt skyld på "traddiser" (jeg bemerket at jeg kjente mest old school folk som er tilhenger av denne burbrukmentaliteten, min omgangskrets er ikke en fasit). Det virker som om det er traddisene har et stort behov for å skyve en del av ting som ikke nødvendigvis er positivt over på klikkertrenerne...

For alt var vel bedre før i tiden? Og det er vel oppgjort og vedtatt at samtlige drittbikkjer i dette samfunnet har en eier som klikkertrener? Om en klikkertrener må omplassere en hund, så er det bevis for at metodene ikke fungerer, men om en traddis må omplassere den, så er det bikkja som er riv ruskende gal? Og det har vel ikke hent før i tiden at folk har misforstått det at vi trener med levende dyr som både har følelser og smertefølelser?

Misfortåelser av metodebruk går begge veier, og jeg har ikke sansen for det uansett hvilken vei det går. Om det er "snillisme" som mener de skal få gjøre hva de vil, eller om det er folk som kommer og banker livskitten av bikkja fordi den gnagde på en ting man ikke gadd å rydde vekk.

Burbruk handler ikke om metoder, men om den enkelte eiers valg av verktøy til hundeoppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burbruk handler ikke om metoder, men om den enkelte eiers valg av verktøy til hundeoppdragelse.

Det var vel akkurat det som var poenget mitt når jeg kommenterte dette:

Mitt inntrykk er at det hovedsakelig er to typer hundeeiere som er interessert å i dele sin kunnskap: De som lar tradisjonene styre og de som lar samvittigheten styre. Førstnevnte er old school og har veldig veloppdragne hunder. De senker skuldrene, men godtar lite slingring. De har gjerne hatt mange hunder opp igjennom og aldri slitt nevneverdig. De liker bur og hater prostitusjon av hunder (godbiter). Sistnevnte er progressive og gjør alt for å passe inn og alt for at hunden aldri skal ha det kjipt. De identifiserer seg utrolig mye med dyret sitt og visker seg i mellom veldig mye om førstnevnte type hundeeiere. De bruker gjerne klikker og kan ikke fordra bur. De ser på seg selv som en del av en revolusjonerende måte å oppdra hund på, nemlig 100% positivt, og prøver derfor å "omvende" andre.

EDIT: Mine uthevelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeoppdragelsen føler jeg egentlig går ganske naturlig her i huset. Vi ser ann bikkja, å prøver oss frem. Alle vil på ett eller annet tidspunkt briste i oppdragelsen, det gjelder bare å innhente seg. Det burde ikke være rakettforskning, men det virker som det er det for noen.

Akkurat sånn min tankegang er også.

Jeg fikk masse råd med Tinka osv, men til syvende og sist, ble det til at jeg gjorde sånn jeg følte for, og Tinka er en ganske så problemfri hund :whistle: Selvom jeg er veldig sikker på at jeg har vært ekstremt heldig med henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...