Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen vår har begynt å vokte/bjeffe

Bell

Recommended Posts

Vi har en border collie valp på ca 6 mnd'er. Hun har hatt sin første løpetid, og etter denne begynte hun å knurre, bjeffe og ule på folk som går i oppgangen vår. Vi bor i en leilighet i 2 etasje. Det er forferdelig lytt der vi bor og guttungen nedenunder jobber som DJ. Så han kommer hjem seint og smeller igjen ytterdøren. Da bråvåkner Bell og setter i gang med et grusomt ul, vanligvis i 2-3 tiden om natten. Hun kan finne på å bjeffe på folk som går forbi døren vår på dagtid også.

Hva har vi gjort feil? Hva kan vi gjøre annerledes? Hvordan kan vi trene på dette?

På dagtid er hun i gangen i leiligheten vår. I det siste har vi åpnet opp på kjøkkenet eller soverommet når vi har vært vekke for å se hvordan det går. Hun har et bur tilgjengelig hvis hun vil legge seg der. Hun har vannskål og alle lekene sine i gangen. Pga arbeidstidene til min mann så er hun som regel ikke aleine mer enn i 3 kvarter. I august og september var jeg borte i noen timer og enkelte dager var jeg borte i opptil 5 timer i ukedagene. Og det gikk veldig bra syntes vi. Litt piping og så var hun rolig. Hun har ødelagt noen sko, men ellers har det ikke vært noe problemer når hun har vært aleine. Hun blir veldig glad når vi kommer hjem igjen, men roer seg raskt.

Takker for alle svar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :hmm:

Jeg kan trøste deg med at dere har nok sikkert ikke gjort noe feil.

Måten å løse den bjeffingen du forklarer her er rett og slett å bare overse henne totalt. Late som ingen ting å drive med deres. Det er mulig det vil bli verre før det blir bedre, men desidert den beste måten å løse problemet på. Her er det viktig at man faktisk klarer å ignorere det når det kommer på det verste. Hvis ikke vil hunden bjeffe så voldsomt fra starten av neste gang for det var det som funket for at eierene mine skal reagere. Så Kan dere heller belønne når hunden blir rolig og har vært det i 3-5 sekunder. Itillegg kan dere belønne når det går folk i gangene og hun ikke bjeffer. DA vil hun etterhvert skjønne at det lønner seg å ikke bjeffe. Og heldigvis for oss er hunder enkle på den måten de gjør alltid det som lønner seg for den selv :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da satser vi på å ignorere. Det er litt vanskelig når hun bjeffer om natten, men vi får ha hundesnacks ved sengen. Håper at det går over like raskt som det dukket opp :hmm: trodde ikke at bc'er var så veldig på å vokte.. men hun er ikke så glad i høye lyder (ukjente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffing er en ganske selvforsterkende adferd, så jeg ville ikke nødvendigvis satset på å ignorere det bort. Den klassiske løsningen er jo å ta hunden inn/bort fra der den varsler, men jeg ser problemet i denne situasjonen. Og har dessverre ingen gode råd, utenom hvis dere har noen rom som er mer skjermet fra lyd fra oppgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi tenkte å ha henne på soverommet fra nå av. Der hører hun oppgangen litt mindre, men hun sover jo der om natten og da bjeffer hun jo mest. Men det er når folk slenger igjen ytterdøren da. Og nå har jeg hengt opp lapp om at de må slutte med det om de vil slippe bjeffing midt på natten. Det har allerede blitt bedre etter at lappen kom opp :)

Hun har også hatt en tendens til å bjeffe om hun hører andre hunder bjeffe ute. Men i dag gadd hun ikke å boffe en gang. Mulig at hun har hatt en spøkelsesperiode eller noe i den duren.. håper veldig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...