Gå til innhold
Hundesonen.no

Av og på halting


ipadda

Recommended Posts

Prøve en annen vet? Jeg var klar og tydelig på at dette skal jeg finne ut av og ta røntgen for min del, jeg var innstilt på det. Vært hos en vet i trondheim som bare dreit i meg og alt og jeg ble bare sint og gikk fra timen og alt og dro til en annen klinikk hvor de fant ut hva som var galt. Håper du finner ut av det, er vondt når de halter og 15 min er langt fra nok. 15 min er jo tissetur jo...

Jeg liker veterinæren min. Har gått fast til ham i 3 år nå, med alle hundene vi har/har hatt, Helene har brukt ham i 10 år nå. Han er en flink veterinær, å jeg stoler 100% på ham! Han ville gi det litt mer tid før vi røntger, men ville røntge om 2-3 uker dersom det ikke ble bedre.

Fatter ikke hvorfor de ikke røntger? Er det fordi hun må dopes? Kan de ikke klare å ta røntgen selv om hun ikke er dopet? Da jeg skulle få godkjenning av dyrlegen for å få massasje til Tulla, røntget de ryggen uten å blunke engang - kanskje du kunne prøvd en annen dyrlege som er litt mer villig til å røntge?

Edit: Bare for å ha det sagt da: Tulla haltet ikke, men hun viste tegn til smerter ved hard berøring/palpering på ryggen. Hun ble ikke dopet for å bli røntget (unødvendig på en så grei hund), og de fant heller ingenting.

Men seriøst; jeg ville fått den bikkja røntget. Kan de egentlig nekte deg å bruke penger på sånt? :)

Dopingen er ikke et problem. Hun ble jo dopet den gangen hun "tygget over" en fiskekrok som kjørte seg langt inn i lippen. Tror mer det går på det at han vil gi henne en sjanse til å bli bedre hvis det er en strekk eller noe. Som skrevet over, så stoler jeg 100% på at veterinæren min gjør jobben sin 110%.

Jeg ble egentlig nekta å røntge forrige hund, men etter mange mnd med negative respons fra veterinæren var jeg fast bestemt på at bikkja skulle røntges, mine penger og da kan vel veterinæren drite i om pengene blir brukt på "tull".

Røntgenbildene viste forkalkninger i albuer, skuldre og rygg.

Så ofte må man som dyreeier ikke godta å bli avvist av veterinæren, det er jo for hundens eget beste.

(eller finne en veterinær som faktisk har lyst til å hjelpe hunden din)

Men hva slags symptomer hadde hunden din? Jeg gjør regning med at veterinæren min har gjort seg opp en mening på bakgrunn av sykdomshistorien rundt haltingen. Jeg forstår også godt at han ikke vil røntge i første omgang, siden hunden ikke viser tegn til halting i mer en 15 min (idag, hun har vært halt flere timer før, men aldri i dagesvis..)

Jeg har som skrevet lenger opp, fått tilbud om å røntge hunden om 1-2 uker, men jeg vet at dersom jeg reiser ned i morgen, så skal jeg fint kunne få røntge henne.

Jeg hadde heller ikke funnet meg i at det ikke ble tatt røntgen. Finn en annen vet. som gjør som du ønsker.

Les over :)

Edit:

Jeg er jo selvfølgelig skuffet over at det ikke ble satt en diagnose, for jeg syns det er vondt å se på at hun halter, å jeg syns det er vondt å sårt å ikke kunne gå tur, men foreløpig vil jeg følge veterinærens råd, så får vi ta en videre utredning dersom hun ikke er bedre om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min av og på-halter ble røntget og tatt prøver av i dag, med positivt utslag på borrelia (midlertidig prøve). Husk å minne vet på å sjekke for dette da ... Av og på-halting (gjerne som flytter seg rundt) er typisk tegn på borrelia visstnok. I tillegg ville jeg røntget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags symptomer hadde hunden din? Jeg gjør regning med at veterinæren min har gjort seg opp en mening på bakgrunn av sykdomshistorien rundt haltingen. Jeg forstår også godt at han ikke vil røntge i første omgang, siden hunden ikke viser tegn til halting i mer en 15 min (idag, hun har vært halt flere timer før, men aldri i dagesvis..)

Jeg har som skrevet lenger opp, fått tilbud om å røntge hunden om 1-2 uker, men jeg vet at dersom jeg reiser ned i morgen, så skal jeg fint kunne få røntge henne.

Han haltet av og til, ikke i dagevis i strekk, men de gangene han haltet så varte det noen timer.

Hvorfor sa veterinæren at du skulle presse hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RTL: skjønner forresten hvordan det er når man har en dyrlege man trives med og stoler på. Bare husk at alle dyrleger er flinke på sine ting - alle er ikke like gode på ALT liksom. Jeg har vel prøvd de fleste i ditt område, og mellom meg og Taz har vi iallefall prøvd alle (kronisk-eier-av-syk-hund-syndrom). Den jeg fant i området som jeg synes har vært definitivt best på ledd og skjelett er Håvard på Hafrsfjord. Bare et tips :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...