Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling i Polen


HHC

Recommended Posts

Vi skal på 2x CACIB + Polsk vinner-utstiling i Poznan i helgen, første gangen i Polen for vår del. Derfor lurer jeg på om noen soniser har stilt her før og har noen tips på ting vi f.eks burde huske eller være obs på? :wub: Første gang utenfor Norden, så kan jo være noe som er kjekt å ta med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk pass til deg også, jeg vet om hundefolk som fikk grande problemer på grensa fordi de hadde glemt passet. Så halve reisefølget måtte være igjen i Tyskland, mens resten tok med seg hundene og dro på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk pass til deg også, jeg vet om hundefolk som fikk grande problemer på grensa fordi de hadde glemt passet. Så halve reisefølget måtte være igjen i Tyskland, mens resten tok med seg hundene og dro på utstilling.

Vi er veldig flinke til å ha de med utenom til Sverige, men takk for tips :wub:

Lykke til og del gjerne erfaringene når du kommer hjem!

Takk! Forhåpentligvis er det ikke så ulikt bortsett fra at få visstnok kan engelsk har jeg hørt, men vi får se :) Får heller dele med dere om det er mye spesielt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De polske utstillerne man treffer litt rundtomkring virker jo å greie seg bra mht språk, da.. SÅ med noen få engelske gloser, masse armevifting - så går det nok bra!

Spennende å reise "så langt vekk", da.. En skikkelig opplevelse utenom utst.ringen også, antar jeg. Føles liksom som om det er mere "sært" enn Tyskland, Frankrike og sånn - men det er det sikkert ikke.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Forhåpentligvis er det ikke så ulikt bortsett fra at få visstnok kan engelsk har jeg hørt, men vi får se :icon_redface: Får heller dele med dere om det er mye spesielt :)

Jeg var i Poznan for en del år siden, og var da også på den utstillingen dere skal på nå :whistle:. Fint utstillingsområde forresten... Jeg erfarte at de fleste foretrakk å snakke tysk, men traff heldigvis på en og annen som snakket brukbart engelsk også :lol:.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det på tide å dele noen erfaringer da :P

I Polen skal man beregn god tid på å forflytte seg. Veiene er under forbedring, men det er fortsatt mye landeveier. De er somregel 70/80 på disse, men kommer du inn i en trailerrekke går det i 100. Polakker har ikke hørt om trafikkregler og fartsgrenser, så man skal være veldig skjerpet. Å kjøre forbi med dobbel sperrelinje, sving og møtende trafikk er ingen hindring for enkelte! Beregn tid er mitt tips :)

Utstillingen var fin å finne frem til, men dette er vel et av de større messesenterene i Nord-Europa også da. Om noen vurderer denne utstillingen neste år bodde vi på City Park Residence Poznan. Er et suitehotell og ligger sammen med restauranter, et lite kjøpesenter og noe mer innenfor murer hvor det er vakthold hele døgnet. For de som mener det er dyrt koster en vanlig suite i Polen ca 900,- natta. Det var et område som føltes trygt å gå i på kvelden, og trygt å stå parkert i. Rommene var store og fine, med god plass til hundene. Det tok kun 2-3min å kjøre til utstillingen.

På utstillingen var det flere utfordringer i språket. Parkeringsfolka kunne omtrent bare si "50 pz", sekreteriatet kunne svært lite engelsk og ringpersonale det samme. Men kjenner man excellent/very good/good systemet skjønner man stort sett bedømmelsen. Anderledes er det at hver klassevinner (med excellent tror jeg) får CWC/CAC (altså CERT). Dermed er det ingen konkurranse om CERT, kun CACIB. Den med CACIB blir beste hanne/tispe, og møter motsatt kjønn + beste junior/veteran i BIR. Det jeg var mest skuffet over var at man med 2CWC, 2CACIB og 1 BIR i bagasjen på lørdagen ikke fikk en eneste premier eller kunne kjøpe en rosett. Gedigen nedtur.. Men det virket faktisk som polakkene var litt flaue på vegne av klubben sin... Det mest komiske var da jeg spurte i sekreteriatet og de sa det var fordi de ikke hadde noen sponsor. Vel vel, det stod da vitterlig Eukanuba på startnummer, permer med kritikker, rundt hele storeringen ovs da, men :):P De eneste premiene kom dersom du plasserte deg i gruppa. Da var det pokaler for alle penga...

På søndagen derimot vanket det rosett til Juniorvinner, polsk vinner og en ganske stor BIR rosett, i det minste...

Ringene er lagt opp ganske anderledes, teppe rundt og dommerbord + bord til hundene i midten. En hel siden av ringen har stoler for tilskuerne også. Dritt når du skal fotografere, men fint med plass under bevegelse :P

Ellers føler jeg det var noenlunde likt som en hvilkensomhelst annen utstilling. Selv om turen var lang (Vi reiste Norge-Ystad-Ferge over til Polen- Så 5timer til Poznan bortover, hjem måtte vi kjøre via Berlin-Hamburg-Puttgarden-Ferge til DK-København-Malmö-Norge siden vi ble igjen til gruppa) så var det veldig morsomt med noe så anderledes og så mange nye hunder også. Trivelige var i hvertfall de polske utstillerne på min rase overall :)

EDIT;

Angående pass (til dyra) ble vi ikke spurt om å se dem en eneste gang på utstilling, eller da vi krysset grenser. Og dyrlegen skjønte ikke spørsmålet OM vi måtte gi dem drontal. Så vi ga dem der nede, men det kostet kun 40 pz for 2 hunder (80kr) dog.

Katalog får du forøvrig med kort til å hente gratis når du melder på (1 pr hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen!

Alltid morsomt å høre om "den andre siden" av utstillingene også. Merker at jo mer man holder på med dette så blir opplevelsene rundt selve resultatet mer og mere verdt også. Å se noe nytt, oppleve annen kultur og få med seg litt annet enn baaare utstillingene..

(Det rettferdiggjør reisen selv om resultatene ikke er særlig å skryte av :) )

Gratulerer igjen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det på tide å dele noen erfaringer da :lol:

I Polen skal man beregn god tid på å forflytte seg. Veiene er under forbedring, men det er fortsatt mye landeveier. De er somregel 70/80 på disse, men kommer du inn i en trailerrekke går det i 100. Polakker har ikke hørt om trafikkregler og fartsgrenser, så man skal være veldig skjerpet. Å kjøre forbi med dobbel sperrelinje, sving og møtende trafikk er ingen hindring for enkelte! Beregn tid er mitt tips :lol:

Utstillingen var fin å finne frem til, men dette er vel et av de større messesenterene i Nord-Europa også da. Om noen vurderer denne utstillingen neste år bodde vi på City Park Residence Poznan. Er et suitehotell og ligger sammen med restauranter, et lite kjøpesenter og noe mer innenfor murer hvor det er vakthold hele døgnet. For de som mener det er dyrt koster en vanlig suite i Polen ca 900,- natta. Det var et område som føltes trygt å gå i på kvelden, og trygt å stå parkert i. Rommene var store og fine, med god plass til hundene. Det tok kun 2-3min å kjøre til utstillingen.

På utstillingen var det flere utfordringer i språket. Parkeringsfolka kunne omtrent bare si "50 pz", sekreteriatet kunne svært lite engelsk og ringpersonale det samme. Men kjenner man excellent/very good/good systemet skjønner man stort sett bedømmelsen. Anderledes er det at hver klassevinner (med excellent tror jeg) får CWC/CAC (altså CERT). Dermed er det ingen konkurranse om CERT, kun CACIB. Den med CACIB blir beste hanne/tispe, og møter motsatt kjønn + beste junior/veteran i BIR. Det jeg var mest skuffet over var at man med 2CWC, 2CACIB og 1 BIR i bagasjen på lørdagen ikke fikk en eneste premier eller kunne kjøpe en rosett. Gedigen nedtur.. Men det virket faktisk som polakkene var litt flaue på vegne av klubben sin... Det mest komiske var da jeg spurte i sekreteriatet og de sa det var fordi de ikke hadde noen sponsor. Vel vel, det stod da vitterlig Eukanuba på startnummer, permer med kritikker, rundt hele storeringen ovs da, men :lol::lol: De eneste premiene kom dersom du plasserte deg i gruppa. Da var det pokaler for alle penga...

På søndagen derimot vanket det rosett til Juniorvinner, polsk vinner og en ganske stor BIR rosett, i det minste...

Ringene er lagt opp ganske anderledes, teppe rundt og dommerbord + bord til hundene i midten. En hel siden av ringen har stoler for tilskuerne også. Dritt når du skal fotografere, men fint med plass under bevegelse :lol:

Ellers føler jeg det var noenlunde likt som en hvilkensomhelst annen utstilling. Selv om turen var lang (Vi reiste Norge-Ystad-Ferge over til Polen- Så 5timer til Poznan bortover, hjem måtte vi kjøre via Berlin-Hamburg-Puttgarden-Ferge til DK-København-Malmö-Norge siden vi ble igjen til gruppa) så var det veldig morsomt med noe så anderledes og så mange nye hunder også. Trivelige var i hvertfall de polske utstillerne på min rase overall :lol:

EDIT;

Angående pass (til dyra) ble vi ikke spurt om å se dem en eneste gang på utstilling, eller da vi krysset grenser. Og dyrlegen skjønte ikke spørsmålet OM vi måtte gi dem drontal. Så vi ga dem der nede, men det kostet kun 40 pz for 2 hunder (80kr) dog.

Katalog får du forøvrig med kort til å hente gratis når du melder på (1 pr hund).

Og disse fant jeg nå ut at var sponset av et flat menneske, med andre ord var det egentlig ingen ting søndagen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...