Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodscreening for nedsatt lever- og nyrefunksjon - noe en bør gjøre?


SFX

Recommended Posts

Jeg har fått påminnelse om revaksinering av X'en i posten, og i den sammenheng markedsfører klinikken en gunstig pris på blodscreening for nedsatt lever- og nyrefunksjon, diabetes, og tilsvarende sykdommer. Som de sier er dette en fordel å oppdage tidlig for videre behandling og prognose.

Har andre foretatt slik blodscreening? Er det noe som vil bli like rutine som parvovaksinen? Er det noe jeg er dum om jeg ikke gjør på X'en? Er det noen som har mer info? Hvor lenge er en blodscreening "gyldig"; hvor ofte bør den i så fall gjentas for å være trygg på hundens helsesituasjon?

Vil gjerne ha fleres mening, og ikke bare spørre klinikken som sikkert synes det er en lur test å ta :console:

Det hører med til historien at nyresvikt er noe bernere dør av, men jeg har aldri hørt om slik screening, så enten er det helt nytt eller totalt ubrukelig. Så jeg er nysgjerrig og vitebegjærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da antar jeg at du bruker en stor klinikk med masse fancy utstyr og en relativt høy husleie å betale.. Det er ikke normalt å ta blodprøver "for sikkerhets skyld" hverken på mennesker eller dyr, det er kun ved mistanke om sykdom at det er relevant, syns nå jeg. Spar de pengene til da :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at du bruker en stor klinikk med masse fancy utstyr og en relativt høy husleie å betale.. Det er ikke normalt å ta blodprøver "for sikkerhets skyld" hverken på mennesker eller dyr, det er kun ved mistanke om sykdom at det er relevant, syns nå jeg. Spar de pengene til da :blink:

Jeg har sett på klinikken som passe liten og edruelig, det er mange andre klinikker i Oslo jeg vil bedømme som mer fancy og høyoktan. Men de kan jo ha dyr husleie lell :aww:

Ja, for jeg tenker at selv om X'en ikke har nyresvikt nå, kan hun jo i teorien ha det om et halvt år, så hvor ofte skal en i så fall ta den screeningen for at det skal ha noen verdi?

Nå skal jeg ikke google symptomer på diabetes, nyresvikt, leversvikt, etc, for da finner jeg det sikkert på X'en - men jeg anser henne som med sunn og god allmenn helsetilstand, og hun er ikke noe sykere i dag enn før jeg fikk brevet om screeningen. Jeg er vel bare redd for å være dårlig hundeeier som ikke sjekker hunden sin :console: Og litt nysgjerrig på om andre har hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått noe lignende fra de veterinærene vi har vært hos, og ville neppe sjekket en relativt ung og tilsynelatende frisk hund med mindre jeg mistenkte at noe kunne være galt.

Som du vet skal jeg jo ta full blodprøve og røntgen av Orry snart, men det er jo fordi han er "eldre" og har hatt litt rusk og rask både i kropp og tidligere blodprøver :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brått ble jeg en ekstremt dårlig hundeeier :console:

Talli har tatt 4 blodprøver hun, 3 i forbindelse med parring og en til Rabies.

Blaze har vel tatt det samme + en der jeg faktisk trodde det feilet henne noe etter keisersnitt m.m.

Hva skal man ta blodprøver for i hytt og gevær liksom? Det er også en viss risiko å faktisk ta blodprøven i seg selv (om man skal være vanskelig). Man stikker faktisk igjennom huden og setter noe rett i åren på hunden. En liten "basselusk" inn der og det kan få ganske ekle konsekvenser.

Nei som all annen medisinering og behandling: alt til sin tid, ikke unøvendig.

også lurer jeg litt på hvorfor de ikke tilbyr en urinprøve istedet? Der kan de jo sjekke opp mot flere av de tingene her og faktisk se om en blødprøve er nødvendig. Og man gjør ikke ett "inngrep". :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på de andre her. Synes også det er litt merkelig at de tilbyr blodprøve for å sjekke nyreverdier. For når nyreverdiene slår ut på blodprøve har hunden allerede store problemer. De fleste eier vil merke at noe er galt lenge før nyreverdiene slår ut på en blodprøve.

På bullene er det noen nyresykdommer. Det vanlige der er å sjekke det gejnnom en urinprøve. Da vil man mye fortere se om det er antydninger til noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...