Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp født uten hale

Frisbee

Recommended Posts

Skrevet

I dag ble født 5 små sheltievalper hos oss ;) Den ene ble født med kun en liten halestomp, Nesten ingen hale i det hele tatt.

Noen som har vært borti det før? Vi har aldri sett det tidligere.

Lurte også på om dere har noen har noen formening om dette kan plage valpen på noen måte, om det er noe vi burde være obs på etter hvert som den vokser opp? som sagt har jeg aldri opplevd det før.

Skrevet

Jeg aner ikke, men det finnes jo mange andre raser som blir født uten hale. Og så lenge skjelettet er i orden ellers, er det jo ingenting som tilsier at de plages av det, ergo skulle man ikke tro at deres valp ville bli plaget heller? ;)

Gratulerer forresten! :P

Skrevet

Stumphalegenet er jo egentlig en mutasjon, så jeg vil nok tro det er noe av det samme som har skjedd med denne valpen. Tviler på at dette er noe som vil plage valpen.

Skrevet

Takk for svar. Tenker vel aller helst i de baner jeg også. At det ikke vil spille noen rolle for den. Men siden dette er første gangen vi får en valp uten hale, skader det ikke å forhøre seg litt ;)

Gleder meg til den blir såpass stor at den begynner å logre med "stompen" sin :P

Ser allerede litt merkelig ut når alle ligger ved siden av hverandre og dier med halen til værs. Stompen står rett opp den også :P

Skrevet

Tror ikke det vil være noe problem for dem. Mange dyr som faktisk IKKE liker haler.

Men jeg tror ikke det er noe gale med den, du kan jo alltids fare til veterinær da ;)

Skrevet

Tror ikke det vil være noe problem for dem. Mange dyr som faktisk IKKE liker haler.

Men jeg tror ikke det er noe gale med den, du kan jo alltids fare til veterinær da ;)

Den skjønnte jeg ikke helt, kan du gi noen eksempel?

Sier som de andre, stump er en mutasjon. Så om den utvikler seg som den skal ellers så hadde jeg nok ikke bekymret meg.

Skrevet

Haha , egentlig ikke jeg heller nå som jeg leste den, kom litt feil ut, men det jeg prøvde å si var at en hund kan leve et normalt liv uten hale. ;)

Skrevet

Har også hørt at dersom valpen har en mutasjon, har den gjerne flere også. Så det skremte meg litt...

Men det er vel ikke annet å gjøre enn å vente og se og håpe det beste.

Skrevet

Jeg vet om et par bernere som har hatt medfødt kort hale, eller fått skade i valpekassa og må amputere. Jeg har aldri hørt om noen problem for hunden. Det jeg har hørt, er at andre hunder kan ha problem med å tolke kroppsspråket til hunden på grunn av den korte halen, men det vil jo disse hundene ha problem med i møte med hunder med naturlig stump også, så det er jo ikke stumphunden sin feil. En hund med enormt dårlig kryss og halefeste og "kronisk" høy hale vil jo også bli misforstått i kroppsspråket sitt.

Skrevet

Det har hent at tisper biter over halen samtidig med navlestrengen, så du bør få dyrlegen til å sjekke stumpen godt med rønken, slik at du kan få bekreftet om det er medfødt eller ei:) Om halen er bitt over på en nyfødt valp, så er det minimalt med blod og ikke sikkert det blør i det hele tatt. Har selv opplevd dette på et siberian huskykull.

Skrevet
Ser allerede litt merkelig ut når alle ligger ved siden av hverandre og dier med halen til værs. Stompen står rett opp den også :P

Herlig ;) Min stumphalede hund går "alltid" med stumpen til værs, kanskje det blir sånn med lille haleløse sheltie-valpen også :P

Det har hent at tisper biter over halen samtidig med navlestrengen, så du bør få dyrlegen til å sjekke stumpen godt med rønken, slik at du kan få bekreftet om det er medfødt eller ei:) Om halen er bitt over på en nyfødt valp, så er det minimalt med blod og ikke sikkert det blør i det hele tatt. Har selv opplevd dette på et siberian huskykull.

Enig, veldig greit å få røntget ryggen på valpen og det som er av halen for å se om det er medfødt eller ei :P Er jo greit å vite!

Skrevet

Herlig ;) Min stumphalede hund går "alltid" med stumpen til værs, kanskje det blir sånn med lille haleløse sheltie-valpen også :P

Enig, veldig greit å få røntget ryggen på valpen og det som er av halen for å se om det er medfødt eller ei :P Er jo greit å vite!

Jeg vet med sikkerthet at den ikke ble navlet av, og at den var slik da en kom ut. Hva som har skjedd med halen, om den noen gang har vært der, vet jeg ikke. Får høre med vetrinær når de blir større :P Takk for input :P

Skrevet

Det jeg har hørt, er at andre hunder kan ha problem med å tolke kroppsspråket til hunden på grunn av den korte halen ...

Det har jeg også hørt, men etter å ha hatt hund et par år og lært litt om hundespråk, må jeg si meg uenig i den påstanden. Halen er en liten del av språket til hunden, den bruker hele kroppen til å "snakke" og gjøre seg forstått. Så en manglende hale tror jeg har lite å si ;)

Skrevet

Det har jeg også hørt, men etter å ha hatt hund et par år og lært litt om hundespråk, må jeg si meg uenig i den påstanden. Halen er en liten del av språket til hunden, den bruker hele kroppen til å "snakke" og gjøre seg forstått. Så en manglende hale tror jeg har lite å si ;)

Ikke gjør meg dummere enn jeg er, jeg vet selvfølgelig det.

Jeg referer til andre eieres fortellinger, som har hatt hunder med "feil" hale og følt at deres hund stadig blir misforstått eller havner i bråk, og de har ment at det er fordi rasefrendene har blitt usikker på halen og dens signaler. Om en for eksempel ikke treffer folk med andre raser og holder seg til raseklubben, kan jo slike ting sikkert få noen konsekvenser - fordi de andre hundene ikke er vant til hunder som ser annerledes ut.

Jeg har for eksempel sett et par bernere med elendig halefeste, som konsekvent bærer halen ringlet over ryggen - og jeg har sett hunder møte disse hundene med litt piggene ut, fordi det gir et budskap som ikke er den vanligste måten å hilse på hverandre. Så kan en analysere et slikt møte i hytt og pine, se etter andre kommunikasjonsmidler i kroppsspråket, diskutere sosialisering og feil eierne gjør - men jeg ville bare nyansere det at det MÅ gå bra når halen er annerledes.

Skrevet

Ikke gjør meg dummere enn jeg er, jeg vet selvfølgelig det.

Jeg referer til andre eieres fortellinger, som har hatt hunder med "feil" hale og følt at deres hund stadig blir misforstått eller havner i bråk, og de har ment at det er fordi rasefrendene har blitt usikker på halen og dens signaler. Om en for eksempel ikke treffer folk med andre raser og holder seg til raseklubben, kan jo slike ting sikkert få noen konsekvenser - fordi de andre hundene ikke er vant til hunder som ser annerledes ut.

Jeg har for eksempel sett et par bernere med elendig halefeste, som konsekvent bærer halen ringlet over ryggen - og jeg har sett hunder møte disse hundene med litt piggene ut, fordi det gir et budskap som ikke er den vanligste måten å hilse på hverandre. Så kan en analysere et slikt møte i hytt og pine, se etter andre kommunikasjonsmidler i kroppsspråket, diskutere sosialisering og feil eierne gjør - men jeg ville bare nyansere det at det MÅ gå bra når halen er annerledes.

Jeg har hatt en hund med kort stumphale og jeg kan i alle fall bekrefte at det var noen hunder som faktisk missforsto ham, som oftest ble de usikre.

Det ble forøvrig gjort en undersøkelse på det en gang (jeg leste den for mange årsiden), hvor det var blitt satt en utstoppet hund med hale i en hundepark, også ble hundenes reaksjoner på denne figuren registrert. Senere ble det plassert en utstoppet hund med stumphale, og hundene reagerte mye mer på denne figuren, noen hunder ble usikre og "svarte" med agressive signaler. Interessant egentlig.

Skrevet

Var og handla halloween greier her om dagen. Bla. en sånn "djevelhale", kanskje vi skulle sette på en slik... :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...