Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp født uten hale

Frisbee

Recommended Posts

I dag ble født 5 små sheltievalper hos oss ;) Den ene ble født med kun en liten halestomp, Nesten ingen hale i det hele tatt.

Noen som har vært borti det før? Vi har aldri sett det tidligere.

Lurte også på om dere har noen har noen formening om dette kan plage valpen på noen måte, om det er noe vi burde være obs på etter hvert som den vokser opp? som sagt har jeg aldri opplevd det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men det finnes jo mange andre raser som blir født uten hale. Og så lenge skjelettet er i orden ellers, er det jo ingenting som tilsier at de plages av det, ergo skulle man ikke tro at deres valp ville bli plaget heller? ;)

Gratulerer forresten! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tenker vel aller helst i de baner jeg også. At det ikke vil spille noen rolle for den. Men siden dette er første gangen vi får en valp uten hale, skader det ikke å forhøre seg litt ;)

Gleder meg til den blir såpass stor at den begynner å logre med "stompen" sin :P

Ser allerede litt merkelig ut når alle ligger ved siden av hverandre og dier med halen til værs. Stompen står rett opp den også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det vil være noe problem for dem. Mange dyr som faktisk IKKE liker haler.

Men jeg tror ikke det er noe gale med den, du kan jo alltids fare til veterinær da ;)

Den skjønnte jeg ikke helt, kan du gi noen eksempel?

Sier som de andre, stump er en mutasjon. Så om den utvikler seg som den skal ellers så hadde jeg nok ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par bernere som har hatt medfødt kort hale, eller fått skade i valpekassa og må amputere. Jeg har aldri hørt om noen problem for hunden. Det jeg har hørt, er at andre hunder kan ha problem med å tolke kroppsspråket til hunden på grunn av den korte halen, men det vil jo disse hundene ha problem med i møte med hunder med naturlig stump også, så det er jo ikke stumphunden sin feil. En hund med enormt dårlig kryss og halefeste og "kronisk" høy hale vil jo også bli misforstått i kroppsspråket sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hent at tisper biter over halen samtidig med navlestrengen, så du bør få dyrlegen til å sjekke stumpen godt med rønken, slik at du kan få bekreftet om det er medfødt eller ei:) Om halen er bitt over på en nyfødt valp, så er det minimalt med blod og ikke sikkert det blør i det hele tatt. Har selv opplevd dette på et siberian huskykull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser allerede litt merkelig ut når alle ligger ved siden av hverandre og dier med halen til værs. Stompen står rett opp den også :P

Herlig ;) Min stumphalede hund går "alltid" med stumpen til værs, kanskje det blir sånn med lille haleløse sheltie-valpen også :P

Det har hent at tisper biter over halen samtidig med navlestrengen, så du bør få dyrlegen til å sjekke stumpen godt med rønken, slik at du kan få bekreftet om det er medfødt eller ei:) Om halen er bitt over på en nyfødt valp, så er det minimalt med blod og ikke sikkert det blør i det hele tatt. Har selv opplevd dette på et siberian huskykull.

Enig, veldig greit å få røntget ryggen på valpen og det som er av halen for å se om det er medfødt eller ei :P Er jo greit å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig ;) Min stumphalede hund går "alltid" med stumpen til værs, kanskje det blir sånn med lille haleløse sheltie-valpen også :P

Enig, veldig greit å få røntget ryggen på valpen og det som er av halen for å se om det er medfødt eller ei :P Er jo greit å vite!

Jeg vet med sikkerthet at den ikke ble navlet av, og at den var slik da en kom ut. Hva som har skjedd med halen, om den noen gang har vært der, vet jeg ikke. Får høre med vetrinær når de blir større :P Takk for input :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt, er at andre hunder kan ha problem med å tolke kroppsspråket til hunden på grunn av den korte halen ...

Det har jeg også hørt, men etter å ha hatt hund et par år og lært litt om hundespråk, må jeg si meg uenig i den påstanden. Halen er en liten del av språket til hunden, den bruker hele kroppen til å "snakke" og gjøre seg forstått. Så en manglende hale tror jeg har lite å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også hørt, men etter å ha hatt hund et par år og lært litt om hundespråk, må jeg si meg uenig i den påstanden. Halen er en liten del av språket til hunden, den bruker hele kroppen til å "snakke" og gjøre seg forstått. Så en manglende hale tror jeg har lite å si ;)

Ikke gjør meg dummere enn jeg er, jeg vet selvfølgelig det.

Jeg referer til andre eieres fortellinger, som har hatt hunder med "feil" hale og følt at deres hund stadig blir misforstått eller havner i bråk, og de har ment at det er fordi rasefrendene har blitt usikker på halen og dens signaler. Om en for eksempel ikke treffer folk med andre raser og holder seg til raseklubben, kan jo slike ting sikkert få noen konsekvenser - fordi de andre hundene ikke er vant til hunder som ser annerledes ut.

Jeg har for eksempel sett et par bernere med elendig halefeste, som konsekvent bærer halen ringlet over ryggen - og jeg har sett hunder møte disse hundene med litt piggene ut, fordi det gir et budskap som ikke er den vanligste måten å hilse på hverandre. Så kan en analysere et slikt møte i hytt og pine, se etter andre kommunikasjonsmidler i kroppsspråket, diskutere sosialisering og feil eierne gjør - men jeg ville bare nyansere det at det MÅ gå bra når halen er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør meg dummere enn jeg er, jeg vet selvfølgelig det.

Jeg referer til andre eieres fortellinger, som har hatt hunder med "feil" hale og følt at deres hund stadig blir misforstått eller havner i bråk, og de har ment at det er fordi rasefrendene har blitt usikker på halen og dens signaler. Om en for eksempel ikke treffer folk med andre raser og holder seg til raseklubben, kan jo slike ting sikkert få noen konsekvenser - fordi de andre hundene ikke er vant til hunder som ser annerledes ut.

Jeg har for eksempel sett et par bernere med elendig halefeste, som konsekvent bærer halen ringlet over ryggen - og jeg har sett hunder møte disse hundene med litt piggene ut, fordi det gir et budskap som ikke er den vanligste måten å hilse på hverandre. Så kan en analysere et slikt møte i hytt og pine, se etter andre kommunikasjonsmidler i kroppsspråket, diskutere sosialisering og feil eierne gjør - men jeg ville bare nyansere det at det MÅ gå bra når halen er annerledes.

Jeg har hatt en hund med kort stumphale og jeg kan i alle fall bekrefte at det var noen hunder som faktisk missforsto ham, som oftest ble de usikre.

Det ble forøvrig gjort en undersøkelse på det en gang (jeg leste den for mange årsiden), hvor det var blitt satt en utstoppet hund med hale i en hundepark, også ble hundenes reaksjoner på denne figuren registrert. Senere ble det plassert en utstoppet hund med stumphale, og hundene reagerte mye mer på denne figuren, noen hunder ble usikre og "svarte" med agressive signaler. Interessant egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...