Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen kanskje litt "dumme" spørsmål :)


adi85

Recommended Posts

Har noen spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på :whistle:

Jeg har en Golden retriver tispe på nå 7 måneder, så alle spørsmålene gjelder da henne :blink:

1. Burde hun ha dekken til vinteren? Vet ikke om dette er noe man bruker på små hunder og de med lite pels, eller om dette er noe vi burde ha til henne. Og i så fall hvilken vi burde bruke, om noen har noen tips til det. Her vi bor kan det bli litt kaldt på vinteren, alt fra 0 grader til - 15. Vi liker å være ute uansett vær med henne også(hvis det ikke er alt for ille da) både i regn og i kaldt vær, og da kan det være snakk om en halvtimes gåtur eller en fjelltur i 3-4 timer. Er redd for at hun skal fryse, men vet ikke om golden retrivere gjør dette så lett(siden de har en del pels)

2. Burde man klippe under potene når det blir snø? Har fått følelsen av at det kan være lurt sånn at det ikke setter seg fast snøklumper så lett.

3. Vi har gjerne lyst til å lære henne å trekke. trekke akebrett med barn på, oss på ski eller spark, eller noe annet. Men burde vi bruke trekkseler på henne allerede nå, slik at hun lærer seg forskjellen på halsbånd og trekksele? Men har forstått at hun ikke kan lære å trekke før hun er helt utvokst sånn i 2 års alderen. Men er det noe man kan gjøre forsiktig slik at hun lærer seg at når hun har på seg trekkselen så skal hun trekke, eller skal vi bare vente til hun er to år?

4. Jeg lurer også på dette med bånd og seler, hvor mange forskjellige har dere og hva bruker dere disse til? Vi har bare vanlig halsbånd til henne nå, men lurer på om det er noe annet jeg burde ha? Leser stadig vekk om forskjellige seler, men vet ikke helt hva alt brukes til og om man trenger det. Etterhvert vil vi jo som sagt både at hun skal lære seg å trekke, og at vi kan sykle med henne. Er det noen som kan lære meg litt om forskjellige seler og bånd? :)

Det var dagens spørsmål:P Kommer vel sikkert på noen andre etterhvert også :) Synes det er greit å ha en plass der man kan spørre andre og få hjelp til det man lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være lurt å ha et dekken man kan slenge på hunden i dårlig / kaldt vær.

En 7 mnd gammel valp kan vel fort trenge mer varme enn hunden vil trenge som voksen.

Min DSG var veldig frossen første vinteren, nå er dekken skjelden i bruk, men de henger der så vi kan bruke de ved behov.

Mens min shiba bruker aldri dekken, aldri gjort det.

Så man må bare prøve seg fram rett og slett.

Finnes en del rimelige varianter så man ikke kaster hundrevis av kroner rett ut av vinduet med å legge masse penger i dekken som aldri blir brukt, eller huden vokser fra i full fart.

www.bole.no, www.høøks.no og www.børjes.se har en del rimelig og brukbart.

Ingen av mine nåværende hunder har lang pels under potene, og ikke har de to hundene jeg har hatt før hatt det.

Så der har jeg ingen erfaring.

Jeg lærer hundene mine å skille på sele og halsbånd fra de er små.

Gåttfred er snart 6 mnd nå, og når han har på sele er det lov å tulle mer, og han trenger ikke gå pent.

Han får lov å ligge litt hardere i båndet, men prøver jo å unngå at han trekker siden han er ung.

Kombinerer gjerne selen med lengre bånd så han får utforske litt.

Halsbånd betyr at han ikke får trekke og skal gå nærmere meg.

På valpene har jeg brukt sykkelseler da de jo ikke skal trekke likevel.

På de 2 voksne hundene har jeg Ruffwear slik at de kan trekke litt når vi feks sparker eller sykler.

Mine hunder er dessverre så små at man ikke kan velge og vrake i gode seler.

Du vil få et bredt utvalg vil jeg tro siden du har en større og forhåpentligvis mer kurant rase. :whistle:

Hva man trenger av utstyr tror jeg man finner ut etter hvert.

Kommer jo litt an på bruken av hunden også.

Selv har jeg halsbånd, seler, lenker av forskjellige lengder ( langliner, korte bånd osv ), samt utstillingsbånd.

Jeg har funnet en type halsbånd og et merke jeg liker, og holder meg til det.

Samme med lenker.

Selene har jeg måtte utforske, prøve og feile litt før jeg fant noe som passet bra på de voksne hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående poter så klipp gjerne på vinteren, amiga har hår som stikker godt ut mellom potene og jeg må klippe det jevnlig ellers samler deg seg dritt, blir sopp og mest av alt masse klumper på vinteren. Ev kan du også smøre potekrem på vinteren..

Dekken, ja takk, ser nå at mine hunder elsker det når de sitter i bilen og venter på trening etc.

Det med trekking kan jeg ikke svare på, annet enn at vår BC har en egen trekksele som vi bruker på skitur, husker ikke når vi begynte med det.

Vi har 1 sele som brukes til turer, vi bruker også halsbånd, men hun har lettere for å trekke litt da, halsbånd er mest brukt på trening, ut og inn i hagen etc, selen på tur. Også har vi egen sele til spor, så hun vet godt hvem som er hvem og gleden stiger deretter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det med trekking, så ser jeg egentlig ingen grunn til å begynne tilvenning nå, du skal jo ikke drive aktivt med trekk, så jeg ville bare ventet med trekking til hunden var ferdig utvokst. Jeg drev heller ikke med tilvenning på min, han begynte å trekke den vinteren rett før han ble to år, og er en super trekkhund. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Burde hun ha dekken til vinteren? Vet ikke om dette er noe man bruker på små hunder og de med lite pels, eller om dette er noe vi burde ha til henne. Og i så fall hvilken vi burde bruke, om noen har noen tips til det. Her vi bor kan det bli litt kaldt på vinteren, alt fra 0 grader til - 15. Vi liker å være ute uansett vær med henne også(hvis det ikke er alt for ille da) både i regn og i kaldt vær, og da kan det være snakk om en halvtimes gåtur eller en fjelltur i 3-4 timer. Er redd for at hun skal fryse, men vet ikke om golden retrivere gjør dette så lett(siden de har en del pels)

Jeg brukte dekken da min forrige golden var i hvilemodus i bilen på trening, men han trengte det ikke når han gikk tur. Da var han som regel i fart og holdt varmen oppe.

2. Burde man klippe under potene når det blir snø? Har fått følelsen av at det kan være lurt sånn at det ikke setter seg fast snøklumper så lett.

Ja! Gjør definitivt det. Og fiks gjerne potesokker. Klumpene er ufattelig irriterende for de, og det blir plagsomt å nappe ut snø hele tiden på turen.

3. Vi har gjerne lyst til å lære henne å trekke. trekke akebrett med barn på, oss på ski eller spark, eller noe annet. Men burde vi bruke trekkseler på henne allerede nå, slik at hun lærer seg forskjellen på halsbånd og trekksele? Men har forstått at hun ikke kan lære å trekke før hun er helt utvokst sånn i 2 års alderen. Men er det noe man kan gjøre forsiktig slik at hun lærer seg at når hun har på seg trekkselen så skal hun trekke, eller skal vi bare vente til hun er to år?

Hun kan gjerne få trekke tomt akebrett, men vent med tyngde før du har fått røntget henne. Better safe than sorry.

4. Jeg lurer også på dette med bånd og seler, hvor mange forskjellige har dere og hva bruker dere disse til? Vi har bare vanlig halsbånd til henne nå, men lurer på om det er noe annet jeg burde ha? Leser stadig vekk om forskjellige seler, men vet ikke helt hva alt brukes til og om man trenger det. Etterhvert vil vi jo som sagt både at hun skal lære seg å trekke, og at vi kan sykle med henne. Er det noen som kan lære meg litt om forskjellige seler og bånd?

Jeg bruker halsbånd kun når hunden skal gå pent, og sele når ting skal utforskes, eller under spor. Jeg synes en "weightpullsele" fungerer bedre dersom hunden skal trekke på akebrett o.l., og en nomesele når hun skal trekke på ski. Jeg tenker mer tyngdepunkt. :ahappy:

Weight pullsele:

8826_139668049505_57340924505_2727894_1805006_n.jpg

Nomesele:

nomesele1.jpg

Ok sykkel/gåsele:

03%20SEPTEMBER%202008.jpg%20019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...