Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske aussieoppdrettere??

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

http://www.rockinredranch.com/aussiebreeders.htm

Tror det er noen fra enland der. Er ikke 100% sikker men du kan prøve å se. Det står i alle fall uk bak noen av navnene.

Edit: Fant en laaang liste med Aussikenneler: http://www.blueearthnet.com/australianshep...s/location.html

(ikke bare i england men :wink: )

Håper du finner noen

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha fra England når de beste showlinjene derfra allerede er i Norge? Og hvis du kjøper i England kan du ikke stille i Norge, for aussiene i England og Sverige avles lave, og med lengre rygg. Det liker ikke utstillingsfolka i Norge. Men i Sverige vil du få god kritikk. Lyveden er kjent for å være de store, men de linjene har vi masse av i Norge allerede. Bare å høre med aussieboxy så finner du. Hvorfor streve og betale mye penger når man kan få tak i de her? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Kirsten Ki-ro-mas kennel, hun har veldig flotte hunder, nå drar jo jeg sammen med Martine www.hundene.com på utstillinger. Utstillingen i kongsberg var vi sammen med Martine og Kirsten. Og hun er en kjempe flink oppdretter som stiller opp 100% får valpe kjøperne sine. Sikkelig imponert jeg allså :-) Hun har jo en veldig spenndene kominasjon på ny året engang også. Tror du kan få en flott aussie der allså.

Mamman til Emil som skal ha dette kullet, og hun er rå lekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Kirsten Ki-ro-mas kennel, hun har veldig flotte hunder, nå drar jo jeg sammen med Martine www.hundene.com på utstillinger. Utstillingen i kongsberg var vi sammen med Martine og Kirsten. Og hun er en kjempe flink oppdretter som stiller opp 100% får valpe kjøperne sine. Sikkelig imponert jeg allså :-) Hun har jo en veldig spenndene kominasjon på ny året engang også. Tror du kan få en flott aussie der allså.

Mamman til Emil som skal ha dette kullet, og hun er rå lekker!

Gikk forresten Martine med Emil eller Blondie selv denne gangen? Har hun egentlig gått med noen av dem selv (untatt emil en gang)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha fra England når de beste showlinjene derfra allerede er i Norge? Og hvis du kjøper i England kan du ikke stille i Norge' date=' for aussiene i England og Sverige avles lave, og med lengre rygg. Det liker ikke utstillingsfolka i Norge. Men i Sverige vil du få god kritikk. Lyveden er kjent for å være de store, men de linjene har vi masse av i Norge allerede. Bare å høre med aussieboxy så finner du. Hvorfor streve og betale mye penger når man kan få tak i de her? :?[/quote']

Det er flere grunner :wink: Jeg håpet på å finne bedre linjer i England, og få nytt blod til Norge. Ville ha fra oppdretteren som ble BIR på Crufts (har fått anbefalt dem), men finner ikke nettsiden dems.

Har uansett ikke sagt at jeg skal ha hund fra england, det har jeg aldri skrevet. Men jeg har vært interessert i det, men så langt blir det fra en annen kennel fra et annet land, men det får jeg heller komme tilbake til det når jeg vet mer om jeg får hunden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Martine gikk med Blondie i vinner klassen.

Jeg var ikke på Vikingskipet på lørdag så fikk ikke sett det, veldig synd.

Men det gikk jo supert da, hun ble jo norsk vinner :-)

Skjønner godt at du ønsker og importere jeg handler91, drømmer jeg om og gjøre en dag også. Og det begynner og bli mye av de samme linjene av aussie i Norge. Lykke til med kjøpet av aussie, blir moro og se hvor du velger og kjøpe fra, og følge med da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Skjønner godt at du ønsker og importere jeg handler91, drømmer jeg om og gjøre en dag også. Og det begynner og bli mye av de samme linjene av aussie i Norge. Lykke til med kjøpet av aussie, blir moro og se hvor du velger og kjøpe fra, og følge med da :-)

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Takk :) Ja, jeg har hørt at Blondie skal ha valper :D Og har hilst på henne også, og hun er jo kjempenydelig! :D Men jeg føler at jeg vil inportere :wink: Både pga de gode linjene de har i utlandet (rasen har jo også eksistert lenger der) og fordi jeg syns at alle norske aussies er så nært beslektet :D Kjøper av typen breed/show puppies (egen type valp i utlandet, som koster mer enn de vanlige), så hvis hun er god nok og frisk vil hun brukes til avl, og da vil jeg som sagt ikke at den skal være så nært beslekta med avlshannene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde du ikke først få en aussie, også se om du liker rasen? Det lønner seg å prøve først før man investerer så mye tid og penger på sånt. Linjene i Norge er utrolig bra, og det er fler som holder på å inportere, så du vil nok ikke få problemer med å finne en aussie du kan bruke i avl. Norske aussie oppdrettere har vært flinke til å skille linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med først få en aussie? Er det ikke det jeg skal ha da? Og denne hunden skal jeg ha i mange år, og da skal det ikke være ren tilfeldighet. Jeg kommer til å bruke alle konfirmasjonspengene mine på denne hunden, fordi jeg vil ha en veldig bra aussie. Og jeg vil mye heller importere aussie fordi jeg føler at jeg kan få tak i bedre hunder i utlandet til mitt bruk. Burde det ikke være mitt problem om jeg må ut med mye penger eller ikke? Hvorfor vil du virkelig så inderlig at jeg skal ha hund fra Norge, og ikke fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo ikke hatt aussier før, så da lønner det seg jo å bli litt bedre kjent med rasen først før man investerer så mye tid og penger. Grunnen til at jeg er skeptisk til inport når man aldri har hatt aussie eller kjenner rasen er fordi det er mye dårlig man også kan få. Det er mye dårlig avl i usa og, og med tanke på england : du vil jo ha en du kan stille her i norge og, og i england avler de mest på den lave gammeldagse aussien, som norske utstillingsdommere ikke er så glad i. Skal du ha engelsk aussie er det jo bare å gå til aussieboxy, de har jo en flott Lyveden tispe de bruker i avl. Det er ikke såååå dårlige linjer i Norge :D masse bra her hvis man skal satse på showlinjer vs bruks. Men det er jo ditt valg, jeg bare sier min mening. Det er masse bra i Norge av utstillingslinjer, og det er ikke sant at alle er i slekt med hverandre, for norske aussie oppdrettere har vært flinke der altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men min første aussie skal ikke være noen slags prøvehund! Hunden skal jeg ha i veldig mange år, og da går jeg mer enn gjerne ut med masse penger og bruker god tid på å finne akkurat den kombinasjonen jeg ønsker meg!

Og ang at engelske dommere liker lave aussier, så er faktisk de fleste kennelklubber med i FCI, og alle de har samme rasestandard. F.eks rasestandarden hos aussie i Norge og Beliga er helt den samme!

Og jeg har heller aldri sagt at norske aussieoppdrettere avler dårlige showhunder. Men jeg vil ha noe enda bedre enn det jeg kan få tak i her i Norge - punktum. Din påstand om at engelske aussiedommere liker lave aussier vet jeg ikke noe om (har ikke sjekket reglene for rasestandard der), men det er faktisk ikke bare norske dommere som dømmer aussier i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke prøvehund, men kanskje aussie nr 1? Du sa jo selv på vikingskipet at det lønner seg å bli kjent med rasen først før du inporterer. Og du skrev jo at du ikke syns at Norske aussier er bra, derfor konkluderte jeg at du ikke syns de var bra. Og at du bruker mye penger på en hund gjør ikke at du får en ekstra god hund. Det er jo folk fra USA som har inportert hund fra aussiegården(f.eks de som hadde Quatro før). Det blir som man gjør det til. Men for all del, det er ditt valg :) Jeg bare kom med noen synspunkter. Jeg mener bare det er viktig å vite hva man gjør, og bli kjent med rasen først. Kanskje ha en norsk aussie først, også bestemme seg. Det er hvertfall lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller investert en del penger i en hund jeg visste var god (man finner jo lett ut om en oppdretter er seriøs eller ikke, og om hunden er verdt pengene) og så fått et bra inntrykk av rasen på den måten, i stedet for å velge noe annet bare for å bli kjent med rasen, på en måte. Jeg tror, at uansett om man vil importere eller kjøpe fra finn.no, bare man er innstilt 100% på den rasen, så blir det uansett vellykket :) Og hvorfor da ikke skaffe seg den hunden man mener er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller investert en del penger i en hund jeg visste var god (man finner jo lett ut om en oppdretter er seriøs eller ikke' date=' og om hunden er verdt pengene) og så fått et bra inntrykk av rasen på den måten, i stedet for å velge noe annet bare for å bli kjent med rasen, på en måte. Jeg tror, at uansett om man vil importere eller kjøpe fra finn.no, bare man er innstilt 100% på den rasen, så blir det uansett vellykket :) Og hvorfor da ikke skaffe seg den hunden man mener er best?[/quote']

hehehe. da kjenner ikke du aussien. Det er mange fall lemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sa jeg heller ingenting om aussien :)

Jeg ser ikke helt problemet, du har jo tenkt tanken om å importere fra USA selv :?

ja, men så har jeg kjent rasen og studert den i lang tid, og jeg er oppvokst med rasen. Også er det litt annerledes når man skal inportere gjeter linjer, for det finnes omtrent ikke av i Norge. Mens showlinjer har vi prima utvalg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette med prøvekluter??

Om man er er virkelig interessert i hund, har tid, innsatsvilje, overskudd og lyst i tillegg til erfaring, som faktisk Benedicte har enormt av, hva er da i veien med å søke en formel1-hund? Hadde du vært mindre bekymra om hun hadde sagt hun ville ha en Malinois, Vicky?

En hund er tross alt en hund, noen har mye motor, andre lite, noen har mye jaktdrift, andre mindre blabla, om hun vil ha en "formel1", spiller det noen rolle om det er en import-aussie, eller malle, eller bruksschæfer fra Sverige, eller en tyskimportert ipo-premiert rottis eller whatever??

Hun vet hva mye hund er, hun vet å takle det, og da skjønner jeg ikke vaset med å teste rasen osv, sette seg inn i rasen gjør man jo uansett om man er en seriøs valpekjøper, man har treningskompiser med den rasen, man ser dem i konkurranser, treffer dem på utstillinger, har dem innom på kennelbesøk osv, sitter timesvis på internett og i telefon, man lager seg jo et inntrykk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vipsen her.. Hvorfor skal aussie nummer en være en slags prøvehund? Det er da vel like ille om du finner ut at du ikke liker rasen tre mnd etter du har fått den, uansett om du har betalt 20 000 og importert en superhund, eller om du har betalt 10 000 for en norsk, fin hund. Synes det er kjempebra at hun vil ha nytt blod inn i landet jeg, Norge er tross alt et lite land. Fall-lemmer finnes det innenfor ALLE raser, aussie er ikke noe spesielt med tanke på det, og det kan du få uansett om du kjøper i norge eller fra andre siden av dammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med vipsen og Aya her, å kjøpe seg en "prøvehund" av en rase før man skaffer seg seg det man egentlig vil ha høres ikke logisk ut for meg..

Det er mye dårlig avl i usa og, og med tanke på england : du vil jo ha en du kan stille her i norge og, og i england avler de mest på den lave gammeldagse aussien, som norske utstillingsdommere ikke er så glad i.

Dette skjønner jeg ikke kan være noe problem for handler91, da stiller hun vel ikke sin hun for norske dommere da vel? Dette er jo en kjent problem i mange raser, at dommere fra forskjellige land dømmer en rase ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...