Gå til innhold
Hundesonen.no

Chipping av hund

Theri

Recommended Posts

Hunden vår ble chippet av de vi kjøpte den av og vi skal nå registrere den inn i NKK. Hvordan fungerer det med å registrere eier og kontaktinfo på chippen? Er det NKK som gjør dette siden de skal ha koden på chippen? Eller må jeg kontakte noen andre? Eller er det vanlig at dette blir gjort når dyrene chippes (selv om det var i sverige)? Jeg har aldri vært borti dette med chipping av hund før, så da må jeg spørre før jeg sender inn papirene til NKK i morgen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår ble chippet av de vi kjøpte den av og vi skal nå registrere den inn i NKK. Hvordan fungerer det med å registrere eier og kontaktinfo på chippen? Er det NKK som gjør dette siden de skal ha koden på chippen? Eller må jeg kontakte noen andre? Eller er det vanlig at dette blir gjort når dyrene chippes (selv om det var i sverige)? Jeg har aldri vært borti dette med chipping av hund før, så da må jeg spørre før jeg sender inn papirene til NKK i morgen. :wub:

Jeg forstår det som at dette er en svensk renraset hund du skal ha omregistrert i Norsk Kennel Klub.

Svensk veterinær har ikke innrapportert hundens ID-nummer til norske Dyreidentitet.

For å få omregistrert hunden i NKK, må du sende inn original stamtavle (som du får i retur sammen med norsk stamtavle), kjøpsavtale eller annet dokument som bekrefter ditt eierskap, og hvis det er snakk om en staff er det også tilleggskrav om blodprøve tatt i Sverige.

I mange tilfeller er det svenske ID-nummeret markert på stamtavle eller kjøpskontrakt, enten håndskrevet eller et klistremerke med strekkode. Da vil NKK registrere dette samtidig, og da overføres også opplysningene til Dyreidentitet (som koordinerer og organiserer ID-merking av hunder og katter i Norge) samtidig, da de har et samarbeid om databaser.

Hvis ID-merkingen til hunden ikke står på stamtavle eller kjøpskontrakt, legger du ved annen dokumentasjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...