Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på welsh corgi cardigan og welsh corgi pembroke?


VelvetVamp

Recommended Posts

Cardigan og pembroke var lenge oppført i kennelklubbens registre som en rase,og ble vurdert ut i fra samme standard. Alle slags varianter opptrådte i corgiringen: Tunge hunder, lange hunder, lave hunder, hunder med spinkel benbygning, terrierlignende hunder, hunder som var rette eller bøyde i fronten, i det hele tatt var forvirringen stor. Først i 1934 ble de registrert som separate raser, og det ble utarbeidet separate standarder for rasene.

cardiganen er større ca 30 cm manke høyde har lang hale og større ører. Pembroken er mindre 25-30 cm har kort hale, helst født med stumphale. De har rundere og mindre ører.

det er hvertfall det lille jeg kan gi av informasjon :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cardigan og pembroke var lenge oppført i kennelklubbens registre som en rase,og ble vurdert ut i fra samme standard. Alle slags varianter opptrådte i corgiringen: Tunge hunder, lange hunder, lave hunder, hunder med spinkel benbygning, terrierlignende hunder, hunder som var rette eller bøyde i fronten, i det hele tatt var forvirringen stor. Først i 1934 ble de registrert som separate raser, og det ble utarbeidet separate standarder for rasene.

cardiganen er større ca 30 cm manke høyde har lang hale og større ører. Pembroken er mindre 25-30 cm har kort hale, helst født med stumphale. De har rundere og mindre ører.

det er hvertfall det lille jeg kan gi av informasjon :cry:

Jeg mener å ha hørt at Cardigan er en litt striere variant av Corgi enn Pembroke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med Pembroker og de er ok, men absolutt ingen hund man skaffer seg derso man er helt ny i "faget".

De kan være både lure, sleipe og får de overtaket blir de lett hissige.

Vi fikk en gang en omplassert til oss fra en familie som ikke hadde hatt peil på oppdragelse og trening av hunder, hadde trodd at siden det var en "liten" hund så trengte den ikke så mye, gjett om de dreit på draget.

Hunden ble fin etterhvert den, men en lurere skapning har jeg ikke møtt siden og er ikke sikker på om jeg noen gang kommer til å møte en som er like lur som Tamar var, det var en skikkelig nøtt gitt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med Pembroker og de er ok, men absolutt ingen hund man skaffer seg derso man er helt ny i "faget".

De kan være både lure, sleipe og får de overtaket blir de lett hissige.

Vi fikk en gang en omplassert til oss fra en familie som ikke hadde hatt peil på oppdragelse og trening av hunder, hadde trodd at siden det var en "liten" hund så trengte den ikke så mye, gjett om de dreit på draget.

Hunden ble fin etterhvert den, men en lurere skapning har jeg ikke møtt siden og er ikke sikker på om jeg noen gang kommer til å møte en som er like lur som Tamar var, det var en skikkelig nøtt gitt. :wink:

Oida! Nå ble jeg nervøs. Kanskje det ikke er så lurt da...

Jeg gir snart opp jeg, det finnes jo ikke en hund der ute som ikke trenger tusen timer tur hver dag, og flere tusen timer med hjerneaktivtet, som ikke er slu, nervøs eller agresiv jo. Hvor er den perfekete hunden?? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! Nå ble jeg nervøs. Kanskje det ikke er så lurt da...

Jeg gir snart opp jeg, det finnes jo ikke en hund der ute som ikke trenger tusen timer tur hver dag, og flere tusen timer med hjerneaktivtet, som ikke er slu, nervøs eller agresiv jo. Hvor er den perfekete hunden?? :-o

Har den perfekte hunden her jeg, men hun får du ikke :):D

Tenkt på blandinger? Utrolig mange flotte individer av dem også.

Jeg har selv veldig lyst på Corgi, men er ikke sikker på om jeg orker den staheten og heletiden være 100% konsekvent. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! Nå ble jeg nervøs. Kanskje det ikke er så lurt da...

Jeg gir snart opp jeg, det finnes jo ikke en hund der ute som ikke trenger tusen timer tur hver dag, og flere tusen timer med hjerneaktivtet, som ikke er slu, nervøs eller agresiv jo. Hvor er den perfekete hunden?? :-o

He he he og der snek jeg meg inn med Japansk Spisshund, de er verken storkrevendes på mosjon eller trening, lettlæret hunder, med et herlig temperamang og som er veldig hardføre når det gjelder lange turer men tåler også korte turer uten problemer.

Har en valpekjøper som bor på Dale(nærmt voss) og de har hytte på fjellet og hadde vært en lang tur på ski og hunden var med, etter å ha kommet tilbake til hytten så var det noe far i huset måtte hente i bilen(som er parkert langt unna hytten) og hunden var etter bare 5 min i hytten klar for å være med på tur igjen, så hundene er hardføre, men ser jo det at våres hunder godtar like godt korte turer som lange turer(de er med på alt de).

Har hørt om noen som har kjøpt valper på østlandet og ender opp med valper som er redde for det meste, og de sier at hundene skal jo være sånn for det har oppdretteren sagt(fy skam oppdretteren). Da bare spør jeg om de vil komme å hilse på mine japanere for da vil de garantert begynne å lure på hva for en hund de har fåt i hus.

Mine hunder elsker mennesker og andre hunder(se vekk i fra Astrix og hannhunder da, han har ikke vokst opp her), de overfaller folk av glede(spesielt Småen) men kan fint være overlegen også helt til en tar kontakt med hunden da blir det bare masse glede og kos med en gang og sånn har alle japaneren vi har hatt her i huset vært.

Så når noen sier at de skal være nervøse/redde for mennesker og andre hunder så blir jeg rett og slett forbanna, kan bare ikke fatte og begripe hvor folk har lest det henne.

Har selv hilst på en japaner som var nervøs av seg og vet hvilken kennel den kommer fra, og med tanke på at den kennelen er en av de eldste her i landet så kan en jo begynne å lure på hva de avler på. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! Nå ble jeg nervøs. Kanskje det ikke er så lurt da...

Jeg gir snart opp jeg, det finnes jo ikke en hund der ute som ikke trenger tusen timer tur hver dag, og flere tusen timer med hjerneaktivtet, som ikke er slu, nervøs eller agresiv jo. Hvor er den perfekete hunden?? :-o

Forslag :D (har ikke sett på utseendet.) :

fransk bulldog

engelsk bulldog

mops

cavalier

bichon havanais eller bichon frise

shih tzu

(rasebeskrivelser på Canis) :)

Alle untatt cavalier står under lite mosjon, men vet mange bl.a gamle folk som har cavalier (lite tur og lite trening) uten at de har virket stressa/understimulerte/ulykkelige eller noe sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag :) (har ikke sett på utseendet.) :

fransk bulldog

engelsk bulldog

mops

cavalier

bichon havanais eller bichon frise

shih tzu

(rasebeskrivelser på Canis) :(

Alle untatt cavalier står under lite mosjon, men vet mange bl.a gamle folk som har cavalier (lite tur og lite trening) uten at de har virket stressa/understimulerte/ulykkelige eller noe sånn :(

Dessverre har jeg ikke sansen for noen av de rasene :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke Shih tzu'er før, men etter å ha besøkt svigerforeldrene til søsteren min som har 7stk så har jeg falt helt for de små rakkerene.

Som regel må man møte hundene av de forskjellige rasene for å like dem, ikke bare lese i bøker, det kan bli VELDIG feil.

Man må møte representanter av rasen før man bestemmer seg for at men vil ha dem.

Jeg har digget raser ved å se dem i bøker/på nett og fått en helt annan oppfatning av dem når jeg har møtt den live.

Bare et lite obs. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg ikke sansen for noen av de rasene :oops:

Prøver igjen :(

Si noe mer om hvordan hund du liker..? Utseende, type o.l. (i tillegg til det med mosjonen/aktiviteten og ikke nervøs og aggressiv).

Så du likte goth, så tenkte kanskje du ville like flaggermusørene på franske bulldogen 8) Søte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...