Gå til innhold
Hundesonen.no

Bivirkninger på kennelhostevaksine

Heidihj

Recommended Posts

For et år siden fikk min golden retriever tispe et "anfall" der hun mista kontrollen over bakparten. Hun klarte ikke reise seg, og det så ut som at hun ikke klarte styre musklene på riktig måte. Dette skjedde nøyaktig en uke etter den årlige vakineringen. Det tok ikke lang tid før hun igjen fikk kontroll, men det så ut som hun plagdes med dårlig beinkontroll i noen dager. Vi tok kontakt med veterinæren og lurte på om dette kunne ha noe med vaksina å gjøre, men det mente dem at det ikke hadde. Dette har vi ikke sett noe til på et år nå.

For litt over en uke siden bli hun vaksinert igjen, og nå idag skjedde det igjen. Hun fikk problemer med å reise seg, og det var tydelig noe som plagde henne. Selve "anfallet" varer under ett minutt, men hun har dårlig beinkontroll og vondt for å finne en god liggestilling etter dette. Nå har hun endelig sovna, og det ser ut som alt er bra nå.

Dette har nå skjedd to ganger, og begge gangene sammenfaller med vaksinasjon. Jeg klarer ikke helt å legge fra meg tanken på at dette kan ha en sammenheng. Er det noen av dere som har hørt om noe liknende?

Jeg skal innom en ny veterinær i morgen og høre hva de sier, men vil gjerne høre litt inspill herfra om noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger på vaksiner er som oftest veldig små (tretthet o.l) og kommer ofte like etter at vaksinen er tatt, altså ikke en uke etterpå. Syns det er veldig rart at dette skjer - det er jo ganske sannsynlig at det er en sammenheng. Jeg vet ikke, men det kan jo hende det er andre ting som ikke stemmer, og at vaksinen utløser dette ved at immunforsvaret hennes svekkes litt? Jeg ville hvertfall absolutt dratt til en anne dyrlege ja, du kan jo også ta en telefon til NVH og høre.

Vet du hvilken vaksine du tok? Er det Nobivac BbPi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tenker vi i samme baner ja. Syns det er litt snodig dette, og ganske så skummelt..

Den hun tok for en uke siden er jeg litt usikker på hva het, har ikke fått det inn i vaksinasjonsboka enda, men skal få ordna det i morgen. Den hun tok i fjor var Nobivac DHPPI.

Om jeg ikke får noe fornuftig svar av veterinæren i morgen skal jeg deffinitivt ringe NVH ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkning Noviac DHPPI:

Bivirkninger: Hevelse på injeksjonsstedet i noen dager etter vaksinasjonen. I sjeldne tilfeller kan det kort tid etter vaksinasjonen oppstå forbigående økt kroppstemperatur og/eller forbigående akutte overfølsomhetsreaksjoner (anafylaksi) med symptomer som letargi, ansiktsødem, pruritus, dyspné, oppkast, diaré eller kollaps.

Jeg syns egentlig 1 uke etter er litt sent å reagere på vaksinen. Reaksjoner på slikt pleier normalt dukke opp innen 48 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den nye vaksina de får gjennom nesa hun har fått begge gangene da? Den gis i tillegg til den vanlige vaksina tror jeg men er en ekstra beskyttelse mot kennelhoste. Denne vaksina har jeg hørt flere har fått masse bivirkninger av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tidligere hunder Rambo, ble så dårlig av vaksinen at vi måtte droppe de etter 2 ganger.

Vi holdt på å miste han begge gangene, han ble helt apatisk og veldig syk i flere døgn.

Så veterinæren anbefalte oss å ikke vaksinere han mer da dette var en "hjemmehund" med lav smitterisiko.

Nå skal det sies at han i tillegg hadde epilepsi og reagerte negativt på flere forskjellige typer penicilin han fikk for prostatabetennelser han hadde 2-3 ganger på rad.

Noen hunder reagere, men de fleste av de med lettere ubehag bare.

Andre hunder som de 4 andre jeg har / har hatt får ingen reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som den typiske "pinscherreaksjonen" som dukker opp en ukes tid etter vaksinering. Behandlingen er isåfall kortison, men ettersom mange veterinærer ikke har snøring på denne reaksjonen og mener det er alt mulig annet kan det være vanskelig å få. Er også litt usikker på om det rammer voksne hunder, men jeg regner med det ettersom vi måtte droppe videre vaksiner på hunden jeg hadde (er noen år siden nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Godt å se at jeg ikke er alene og at dette stemmer. Merkelig at dyrleger ikke er informert om at dette er en mulighet. Jeg trodde hun skulle dø.

Tirsdag vaksinerte vi. Jeg vaksinerte begge hundene. Eldste mann har fått vaksinen før og reagerte ikke. Onsdagen var ett åringen og huset fullt av diare. Jeg badet og vasket og vasket. Gav zoodilac og pulver mot dehydrering. Ut på kvelden kunne hun ikke gå hun seg sammen om jeg satte henne ned. På morgenen like dan. Jeg har knapt sovet fordi jeg fulgte henne opp. Jeg gikk fra jobb etter bare noen timer og vi ilte tilbake til dyrlegen. Da var hun så vidt i stand til å gå. Hun fikk en Bvitamin sprøyte og de sjekket avføring og tempratur. Hun var i orden og nå på kvelden er hun nesten seg selv igjen.

Dette virker veldig som en typisk vaksine reaksjon på meg og at det da er to med store hunder her på forum som fikk nesten det samme men en uke senere.

Det burde faktisk opplyses om at denne vaksinen kan gi bivirkninger. Hunden min er fra sverige, der er hun ikke vaksinert mot kennelhoste pga mulige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at jeg ikke er alene og at dette stemmer. Merkelig at dyrleger ikke er informert om at dette er en mulighet. Jeg trodde hun skulle dø.

Tirsdag vaksinerte vi. Jeg vaksinerte begge hundene. Eldste mann har fått vaksinen før og reagerte ikke. Onsdagen var ett åringen og huset fullt av diare. Jeg badet og vasket og vasket. Gav zoodilac og pulver mot dehydrering. Ut på kvelden kunne hun ikke gå hun seg sammen om jeg satte henne ned. På morgenen like dan. Jeg har knapt sovet fordi jeg fulgte henne opp. Jeg gikk fra jobb etter bare noen timer og vi ilte tilbake til dyrlegen. Da var hun så vidt i stand til å gå. Hun fikk en Bvitamin sprøyte og de sjekket avføring og tempratur. Hun var i orden og nå på kvelden er hun nesten seg selv igjen.

Dette virker veldig som en typisk vaksine reaksjon på meg og at det da er to med store hunder her på forum som fikk nesten det samme men en uke senere.

Det burde faktisk opplyses om at denne vaksinen kan gi bivirkninger. Hunden min er fra sverige, der er hun ikke vaksinert mot kennelhoste pga mulige bivirkninger.

Å? Er det vanlig å unngå å vaksinere mot visse ting i Sverige pga bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...