Gå til innhold
Hundesonen.no

få hunden til å slappe av?


Espen..

Recommended Posts

hei. er ny her så er ikke sikker på om dette er riktig plass å spørre, men jeg prøver alikevel

jeg har en hund som er blanding av jemthund å finsk støver.

han er ca.7 måneder gammel. han er med meg på jobb hver dag (jeg jobber som snekker) i starten da han var med så lå han i brakka hele dagen så han hadde tilgang på mat og vann.da var han stort sett stille.

men den siste tiden så har vi ikke hatt brakke så da har han ligget i bur i bilen (med god lufting) i starten på peip han en del, han kjedet seg vel en del. men nå har det gått over til piping å bjeffing til han sovner. så er det stille i ca 10 - 15 min så er det i gang igjenn. har prøvd å ha han i bånd ute med tilgang på vann å skygge, men det blir ikke bedre av det. går 2 turer med han i løpet av arbeids dagen på ca 15 min. har desverre ikke tid til mer.

noen som har gode tips til meg? å ha han hjemme hele dagen har jeg ikke lyst til.

håper på gode svar

hilsen Espen og Balder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at du tar ut buret fra bilen når du kommer frem til jobben din. Finn et smart sted til oppbevaring av buret mens du jobber. (Lenke det fast til bakhjulet, legge det inne på jobben, feste det oppå biltaket, whatever.) Også lager du til "hundebil" som han kan være i mens du jobber. Uansett hvor stort bur du har så blir det større plass til hunden "både oppover og til siden" i bilen dersom du tar ut buret. Hunden føler seg kanskje ikke så innesperret. Har du stasjonsvogn så legg ned baksetet i tillegg slik at plassen blir størst mulig. Vi vet jo ikke hva som gjør at hunden er ukomfortabel så det er verdt å forsøke ihvertfall! Det blir ihvertfall ikke verre. Jeg har positive erfaringer med dette.

Går ikke det så må du enten ha den hjemme og/eller finne noen som kan lufte den. Men prøv, ihvertfall. ;)

Og omsåfremtifall du føler deg trygg på hund/omgivelser etc så går det jo også an at du i tillegg kan la bakluka stå åpen i noenlunde bra vær, binde fast hunden til hengerfestet og la hunden hoppe inn og ut som den vil. Men ps ps det er jo kun om dette er 100% trygt på alle mulige måter ps ps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Madam Mim kom med gode råd, flytt ut buret og gi hunden litt større plass om det er mulig. Det kan også være lurt å tilby litt rolig aktivisering - det kan jo bli kjedelig å være med pappa på jobb for en hund i slyngelalderen - ha en Kong/margbein klar med leverpostei/peanutsmør/ V&H/annnet våtfôr. Kongen/margbeient kan gjerne være fryst med innhold slik at det tar lang tid å få ut alt innholdet. Å få tygge på en grisehale, strupe ol er også fine tidsfordriv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Madam Mim kom med gode råd, flytt ut buret og gi hunden litt større plass om det er mulig. Det kan også være lurt å tilby litt rolig aktivisering - det kan jo bli kjedelig å være med pappa på jobb for en hund i slyngelalderen - ha en Kong/margbein klar med leverpostei/peanutsmør/ V&H/annnet våtfôr. Kongen/margbeient kan gjerne være fryst med innhold slik at det tar lang tid å få ut alt innholdet. Å få tygge på en grisehale, strupe ol er også fine tidsfordriv. ;)

Enig med siste taler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar :hyper:

har hatt han stående i hengefestet en del å det hjelper lite. kan prøve å finne div ting som aktivisrer litt mer en leker.

som godbiter som tar litt tid å få i seg. men er så redd for at han tar det som belønning for bjeffing og piping.

bor godt på landet så han kan f.eks på 5 m bånd å en god bit som tar litt tid å spise opp.

men så er det jo regnvær (som det er en del av) hehe. men skal prøve å fjerne så mye som mulig i bilen så han får litt plass å røre seg på.

Hilsen Espen og Balder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]har hatt han stående i hengefestet en del å det hjelper lite. kan prøve å finne div ting som aktivisrer litt mer en leker.

som godbiter som tar litt tid å få i seg. men er så redd for at han tar det som belønning for bjeffing og piping.

Uff, liker ikke når folk fester dyrene fast i bilen. En god vane er å aldri gjøre dette og da er det heller ikke noen sjanse for at man glemmer at det er festet der. (ja, det har vært noen episoder der folk har glemt det og kjørt - resultat at hund har blitt til en kjøttdeig)

Du gir ikke godbit når han bjeffer/piper, for da belønner du uønsket adferd. Du gir det før denne adferden skjer og når den er rolig, dermed er det forsterkning av ønsket adferd. Hunden skjønner ikke din egentlige grunn for å gi godbiten - den skjønner bare at når den er rolig, så får den goddis, så det å være rolig lønner seg for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, liker ikke når folk fester dyrene fast i bilen. En god vane er å aldri gjøre dette og da er det heller ikke noen sjanse for at man glemmer at det er festet der. (ja, det har vært noen episoder der folk har glemt det og kjørt - resultat at hund har blitt til en kjøttdeig)

Det kan man jo løse ved å alltid ha døra oppe når bikkja står bundet i bilen. Om du skulle komme til å glemme at du har bundet hunden bak, så stopper man i det minste for å lukke bakluka etter et par meter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så lenge ingen 'greie' folk har passert og lukket døra som de tror du har glemt, så har vel det gått greit. Men det er veldig sjeldent man ikke kan feste hunden fast andre steder, så ser ingen grunn til å feste den til noe der denne faren for forglemmelse kan oppstå og med de følgende det kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...