Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel (evt. mellompuddel)


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har i det siste fått øynene opp for pudler jeg!! Etter å ha møtt et par personlig, så har jeg smelta totalt :cry: De er jo allergivennlige også (har allergisk samboer).

Noen som kan fortelle meg masse om storpuddel? vil ha masse masse informasjon. Hvordan er storpuddel kontra mellompuddel? Vil høre rasens positive og negative sider. Og når det gjelder pelsstell, så er jeg vant til det så det er ikke noe problem :)

Min nemi kunne så gjerne tenkt seg litt selskap, sosial som hun er :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddler er helt fantastiske!!! Hvis du er vant til pelsstell så er det jo ypperlig! Har ingenting annet negativt å si om rasen annet enn pelsstellet.

Gode oppdrettere:

Kennelnavn: Kennel Ankaru

Oppdretter: Anne Helleberg

Farger: sort og brun

Adresse: Bjørndalsveien 89, 1476 RASTA

Telefon/mobil/fax: 67 90 77 30

E-mail: ankaru@online.no

Hjemmeside: http://www.poodles-in-scandinavia.com/kenn...nnel_ankaru.htm

Øvrig: også mellom-, dverg og toypuddel

Kennelnavn: Kennel Black Mail

Oppdretter navn: Gro Bjørndalen

Farger: Sort

Adresse: Tårnveien 17 , 1929 AULI

Tlf: 63 90 67 79 / mob: 924 40 727

e-mail: groeli@online.no

Øvrig: også toy og dverg

Disse kjenner jeg personelig, og de har fine hunder, både til utstilling og i gemyttet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok en puddel ville vært er bra alternativ om du ikks akl ha Portis. Hvilken størrelse du velger burde vel egentlig bare komme an på hva du skal bruke den til, for gemyttmessig er de nok ganske like :cry:

Jasså, du skla ikke ha en portis til med det første? :) Hehe. Skjønner deg godt jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok en puddel ville vært er bra alternativ om du ikks akl ha Portis. Hvilken størrelse du velger burde vel egentlig bare komme an på hva du skal bruke den til, for gemyttmessig er de nok ganske like :cry:

Jasså, du skla ikke ha en portis til med det første? :) Hehe. Skjønner deg godt jeg...

Vel, jeg eeelsker portisen. Jeg kunne også tenke meg en til, men jeg har samtidig lyst på en LITT enklere og roligere hund + en litt større hund. Og da jeg var i Bestevennen Hundesalong med 2 nydelige kongepudler så ble jeg skikkelig fortapt. Rolige og skikkelig bamsete var de!

Jeg drømmer om en portis til da, en svart med MYYE hvitt! Men etter som jeg har forhørt meg masse om pudler, så føler jeg det hadde passa perfekt med en puddel i hus altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakka med ei som har hatt en dårlig erfaring med storpuddel. Hun har hatt en og synes det var en særegen rase, han her bjeffa hele tiden selv når hun var hjemme, han var sta, ville liksom ikke gjøre noe, og hun følte at hunden selv mente han bare var til pynt... :-o jeg foreslo at hun kanskje var uheldig med hunden, men hun sa at hun hadde en venninne som har hatt akkurat sammer erfaring med puddelen. Er det noen andre som kjenner igjen det der eller? Jeg tenker litt at kanskje det ikke var rett rase for henne. Hun er veeeldig aktiv med hundene sine, men hun følte ikke puddelen var en brukshund som passet henne.

Jeg ønsker meg en rolig hund nå (har ei lita turbojente fra før, det holder :mrgreen: ), har jobbet myyyye med den portisjenta jeg har nå, ønsker meg en som ikke er så krevende. men skal så klart trene lydighet og jobbe med den. også blir det jo noen lange og noen korte turer :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes absolutt ikke ut som de pudlene jeg kjenner i alle fall. Jeg synes pudler er superherlige vesener, de er aktive og morsomme og jobbe med. Ligner mye på papillon i væremåte egentlig. Men nå kjenner ikke jeg så godt til storpuddel da, har mest erfaring med dverg og toy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddler er helt fantastiske!!! Hvis du er vant til pelsstell så er det jo ypperlig! Har ingenting annet negativt å si om rasen annet enn pelsstellet.

Gode oppdrettere:

Kennelnavn: Kennel Ankaru

Oppdretter: Anne Helleberg

Farger: sort og brun

Adresse: Bjørndalsveien 89, 1476 RASTA

Telefon/mobil/fax: 67 90 77 30

E-mail: ankaru@online.no

Hjemmeside: http://www.poodles-in-scandinavia.com/kenn...nnel_ankaru.htm

Øvrig: også mellom-, dverg og toypuddel

Kennelnavn: Kennel Black Mail

Oppdretter navn: Gro Bjørndalen

Farger: Sort

Adresse: Tårnveien 17 , 1929 AULI

Tlf: 63 90 67 79 / mob: 924 40 727

e-mail: groeli@online.no

Øvrig: også toy og dverg

Disse kjenner jeg personelig, og de har fine hunder, både til utstilling og i gemyttet!!

Takk for at du tipset meg om oppdretteren på Auli, Line. Hun var virkelig en trivelig og seriøst oppdretter med kjempefine hunder!!! :)

Jeg har så og si bestemt meg nå.... hiihih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor da? Mia eller Texa? :P

Det er faktisk ikke helt bestemt enda, men jeg kunne virkelig tenke meg fra Texa da. Hun var bare vakker!!! og da mener jeg både utvendig og innvendig. hehe... Men det er mulig det blir for tidlig for oss (hun skal jo parres nå snart), og at det blir det neste kullet som kommer, Mia sitt. Mia var flott hun også. Vi får se hva som skjer. først skal vi låne Mia og se om alt går bra med min allergiske samboer. Krysser fingra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke helt bestemt enda, men jeg kunne virkelig tenke meg fra Texa da. Hun var bare vakker!!! og da mener jeg både utvendig og innvendig. hehe... Men det er mulig det blir for tidlig for oss (hun skal jo parres nå snart), og at det blir det neste kullet som kommer, Mia sitt. Mia var flott hun også. Vi får se hva som skjer. først skal vi låne Mia og se om alt går bra med min allergiske samboer. Krysser fingra :P

ja, begge to er helt herlige!! De har vært ekstra mammaer for Felix :P Har også møtt den ene valpen til Texa, Zorba, hun var helt nuss :P vet du hvem de skal parres opp med? En av dem skal vel parres opp med Dennis tror jeg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte hunder :) Kjenner ingen storpudler, bare små, men har møtt mange store i hundeparker og alle har vært glade og sosiale hunder :D Drev å undersøkte rundt en perode selv og holdt på å kjøpe en (men det ble mexikaner i stedet som var førstevalget ) og de oppdretterne jeg snakket med sa at minussidene var 1. hopping og 2.bjeffing. De fleste jeg sjekket ville at hunden skulle brukes til noe hundesport og at de likte å ha en jobb, -lydighet, bruks, agility osv :P Og at de var lettlærte og myke.

Den pynte-puddelen hørtes ut som en rar puddel :P Selv de små jeg kjenner er noen razere mentalt. Kanskje hun trente den feil ift. psyken dens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :)

hihi det var kanskje litt uklart :oops: :D Jeg mente den storpuddelen som en som Lilleulv kjente.. hvor eieren mente at hunden mente han bare var til pynt og var sta og ikke ville gjøre noe, og ikke var noen kurant brukshund.. Jeg mente at dette ikke hørtes helt ut som en normal standard puddel etter sånn jeg oppfatter dem (altså jeg oppfatter dem som smarte, sporty hunder som kan brukes til det meste, ikke vakthund kanskje(?), men ellers :P ) Så det hørtes litt rart ut mente jeg :P

Er kanskje forskjell på bruks og utstillingslinjer (?), men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi det var kanskje litt uklart :oops: :D Jeg mente den storpuddelen som en som Lilleulv kjente.. hvor eieren mente at hunden mente han bare var til pynt og var sta og ikke ville gjøre noe, og ikke var noen kurant brukshund.. Jeg mente at dette ikke hørtes helt ut som en normal standard puddel etter sånn jeg oppfatter dem (altså jeg oppfatter dem som smarte, sporty hunder som kan brukes til det meste, ikke vakthund kanskje(?), men ellers :P ) Så det hørtes litt rart ut mente jeg :P

Er kanskje forskjell på bruks og utstillingslinjer (?), men likevel.

Det er dessverre nesten ingen som avler Puddler for bruks lenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de "vanlige" storpudlene kan vel brukes også? Fikk inntrykk av at det var ønskelig jeg.. Mener ikke hund for elitenivå liksom' date=' bare som hobby-hund (ikke utstilling). :)[/quote']

Storpuddler er perfekte til både agility og lydighet. Kan komme opp i eliteklassene også med de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...