Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel (evt. mellompuddel)

Lilleulv

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har i det siste fått øynene opp for pudler jeg!! Etter å ha møtt et par personlig, så har jeg smelta totalt :cry: De er jo allergivennlige også (har allergisk samboer).

Noen som kan fortelle meg masse om storpuddel? vil ha masse masse informasjon. Hvordan er storpuddel kontra mellompuddel? Vil høre rasens positive og negative sider. Og når det gjelder pelsstell, så er jeg vant til det så det er ikke noe problem :)

Min nemi kunne så gjerne tenkt seg litt selskap, sosial som hun er :(

Skrevet

Puddler er helt fantastiske!!! Hvis du er vant til pelsstell så er det jo ypperlig! Har ingenting annet negativt å si om rasen annet enn pelsstellet.

Gode oppdrettere:

Kennelnavn: Kennel Ankaru

Oppdretter: Anne Helleberg

Farger: sort og brun

Adresse: Bjørndalsveien 89, 1476 RASTA

Telefon/mobil/fax: 67 90 77 30

E-mail: [email protected]

Hjemmeside: http://www.poodles-in-scandinavia.com/kenn...nnel_ankaru.htm

Øvrig: også mellom-, dverg og toypuddel

Kennelnavn: Kennel Black Mail

Oppdretter navn: Gro Bjørndalen

Farger: Sort

Adresse: Tårnveien 17 , 1929 AULI

Tlf: 63 90 67 79 / mob: 924 40 727

e-mail: [email protected]

Øvrig: også toy og dverg

Disse kjenner jeg personelig, og de har fine hunder, både til utstilling og i gemyttet!!

Skrevet

Jeg tror nok en puddel ville vært er bra alternativ om du ikks akl ha Portis. Hvilken størrelse du velger burde vel egentlig bare komme an på hva du skal bruke den til, for gemyttmessig er de nok ganske like :cry:

Jasså, du skla ikke ha en portis til med det første? :) Hehe. Skjønner deg godt jeg...

Skrevet
Jeg tror nok en puddel ville vært er bra alternativ om du ikks akl ha Portis. Hvilken størrelse du velger burde vel egentlig bare komme an på hva du skal bruke den til, for gemyttmessig er de nok ganske like :cry:

Jasså, du skla ikke ha en portis til med det første? :) Hehe. Skjønner deg godt jeg...

Vel, jeg eeelsker portisen. Jeg kunne også tenke meg en til, men jeg har samtidig lyst på en LITT enklere og roligere hund + en litt større hund. Og da jeg var i Bestevennen Hundesalong med 2 nydelige kongepudler så ble jeg skikkelig fortapt. Rolige og skikkelig bamsete var de!

Jeg drømmer om en portis til da, en svart med MYYE hvitt! Men etter som jeg har forhørt meg masse om pudler, så føler jeg det hadde passa perfekt med en puddel i hus altså...

Skrevet

Nå har jeg snakka med ei som har hatt en dårlig erfaring med storpuddel. Hun har hatt en og synes det var en særegen rase, han her bjeffa hele tiden selv når hun var hjemme, han var sta, ville liksom ikke gjøre noe, og hun følte at hunden selv mente han bare var til pynt... :-o jeg foreslo at hun kanskje var uheldig med hunden, men hun sa at hun hadde en venninne som har hatt akkurat sammer erfaring med puddelen. Er det noen andre som kjenner igjen det der eller? Jeg tenker litt at kanskje det ikke var rett rase for henne. Hun er veeeldig aktiv med hundene sine, men hun følte ikke puddelen var en brukshund som passet henne.

Jeg ønsker meg en rolig hund nå (har ei lita turbojente fra før, det holder :mrgreen: ), har jobbet myyyye med den portisjenta jeg har nå, ønsker meg en som ikke er så krevende. men skal så klart trene lydighet og jobbe med den. også blir det jo noen lange og noen korte turer :cry:

Skrevet

Det der hørtes absolutt ikke ut som de pudlene jeg kjenner i alle fall. Jeg synes pudler er superherlige vesener, de er aktive og morsomme og jobbe med. Ligner mye på papillon i væremåte egentlig. Men nå kjenner ikke jeg så godt til storpuddel da, har mest erfaring med dverg og toy.

Skrevet
Puddler er helt fantastiske!!! Hvis du er vant til pelsstell så er det jo ypperlig! Har ingenting annet negativt å si om rasen annet enn pelsstellet.

Gode oppdrettere:

Kennelnavn: Kennel Ankaru

Oppdretter: Anne Helleberg

Farger: sort og brun

Adresse: Bjørndalsveien 89, 1476 RASTA

Telefon/mobil/fax: 67 90 77 30

E-mail: [email protected]

Hjemmeside: http://www.poodles-in-scandinavia.com/kenn...nnel_ankaru.htm

Øvrig: også mellom-, dverg og toypuddel

Kennelnavn: Kennel Black Mail

Oppdretter navn: Gro Bjørndalen

Farger: Sort

Adresse: Tårnveien 17 , 1929 AULI

Tlf: 63 90 67 79 / mob: 924 40 727

e-mail: [email protected]

Øvrig: også toy og dverg

Disse kjenner jeg personelig, og de har fine hunder, både til utstilling og i gemyttet!!

Takk for at du tipset meg om oppdretteren på Auli, Line. Hun var virkelig en trivelig og seriøst oppdretter med kjempefine hunder!!! :)

Jeg har så og si bestemt meg nå.... hiihih

Skrevet

Takk for at du tipset meg om oppdretteren på Auli, Line. Hun var virkelig en trivelig og seriøst oppdretter med kjempefine hunder!!! :)

Jeg har så og si bestemt meg nå.... hiihih

Skal du kjøpe fra Gro eller Anne? :D

Skrevet

Skal du kjøpe fra Gro eller Anne? :P

Jeg har ikke møtt Anne da, men var hos Gro i dag og jeg vil veldig gjerne kjøpe fra den herlige tispa hennes ja :D

:P

Skrevet

Jeg har ikke møtt Anne da, men var hos Gro i dag og jeg vil veldig gjerne kjøpe fra den herlige tispa hennes ja :D

:P

Stor da? Mia eller Texa? :P

Skrevet

Stor da? Mia eller Texa? :P

Det er faktisk ikke helt bestemt enda, men jeg kunne virkelig tenke meg fra Texa da. Hun var bare vakker!!! og da mener jeg både utvendig og innvendig. hehe... Men det er mulig det blir for tidlig for oss (hun skal jo parres nå snart), og at det blir det neste kullet som kommer, Mia sitt. Mia var flott hun også. Vi får se hva som skjer. først skal vi låne Mia og se om alt går bra med min allergiske samboer. Krysser fingra :P

Skrevet

Det er faktisk ikke helt bestemt enda, men jeg kunne virkelig tenke meg fra Texa da. Hun var bare vakker!!! og da mener jeg både utvendig og innvendig. hehe... Men det er mulig det blir for tidlig for oss (hun skal jo parres nå snart), og at det blir det neste kullet som kommer, Mia sitt. Mia var flott hun også. Vi får se hva som skjer. først skal vi låne Mia og se om alt går bra med min allergiske samboer. Krysser fingra :P

ja, begge to er helt herlige!! De har vært ekstra mammaer for Felix :P Har også møtt den ene valpen til Texa, Zorba, hun var helt nuss :P vet du hvem de skal parres opp med? En av dem skal vel parres opp med Dennis tror jeg :?

Skrevet

Flotte hunder :) Kjenner ingen storpudler, bare små, men har møtt mange store i hundeparker og alle har vært glade og sosiale hunder :D Drev å undersøkte rundt en perode selv og holdt på å kjøpe en (men det ble mexikaner i stedet som var førstevalget ) og de oppdretterne jeg snakket med sa at minussidene var 1. hopping og 2.bjeffing. De fleste jeg sjekket ville at hunden skulle brukes til noe hundesport og at de likte å ha en jobb, -lydighet, bruks, agility osv :P Og at de var lettlærte og myke.

Den pynte-puddelen hørtes ut som en rar puddel :P Selv de små jeg kjenner er noen razere mentalt. Kanskje hun trente den feil ift. psyken dens :P

Skrevet

Hæ? :)

hihi det var kanskje litt uklart :oops: :D Jeg mente den storpuddelen som en som Lilleulv kjente.. hvor eieren mente at hunden mente han bare var til pynt og var sta og ikke ville gjøre noe, og ikke var noen kurant brukshund.. Jeg mente at dette ikke hørtes helt ut som en normal standard puddel etter sånn jeg oppfatter dem (altså jeg oppfatter dem som smarte, sporty hunder som kan brukes til det meste, ikke vakthund kanskje(?), men ellers :P ) Så det hørtes litt rart ut mente jeg :P

Er kanskje forskjell på bruks og utstillingslinjer (?), men likevel.

Skrevet

hihi det var kanskje litt uklart :oops: :D Jeg mente den storpuddelen som en som Lilleulv kjente.. hvor eieren mente at hunden mente han bare var til pynt og var sta og ikke ville gjøre noe, og ikke var noen kurant brukshund.. Jeg mente at dette ikke hørtes helt ut som en normal standard puddel etter sånn jeg oppfatter dem (altså jeg oppfatter dem som smarte, sporty hunder som kan brukes til det meste, ikke vakthund kanskje(?), men ellers :P ) Så det hørtes litt rart ut mente jeg :P

Er kanskje forskjell på bruks og utstillingslinjer (?), men likevel.

Det er dessverre nesten ingen som avler Puddler for bruks lenger :P

Skrevet
Vet du om noen i Norge? (ikke at jeg skal ha en hund til nå altså hehe.. bare nysgjerrig :wink: :roll: )

Hmm...tror Vicky vet om en.. :)

Skrevet

Men de "vanlige" storpudlene kan vel brukes også? Fikk inntrykk av at det var ønskelig jeg.. Mener ikke hund for elitenivå liksom, bare som hobby-hund (ikke utstilling). :)

Skrevet
Men de "vanlige" storpudlene kan vel brukes også? Fikk inntrykk av at det var ønskelig jeg.. Mener ikke hund for elitenivå liksom' date=' bare som hobby-hund (ikke utstilling). :)[/quote']

Storpuddler er perfekte til både agility og lydighet. Kan komme opp i eliteklassene også med de :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...