Gå til innhold
Hundesonen.no

våteksem og skabb

tm100005

Recommended Posts

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :wub: . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

Skal til veterinær på mandag for behandling/undersøkelse uansett hva jeg får til svar her, men uansett kjekt å vite forskjellen siden jeg har en langhåret rase som er litt utsatt for våteksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :wub: . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

Skal til veterinær på mandag for behandling/undersøkelse uansett hva jeg får til svar her, men uansett kjekt å vite forskjellen siden jeg har en langhåret rase som er litt utsatt for våteksem.

Er det skabb må veterinær være klar over at collie kan reagere på behandlingen.Spør i alle tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :) . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb :wub: veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg misforstår deg her for du mener ikke for alvor at det at "noen", kjente eller ukjente, går eller står utenfor ringen er dobbelhandling? Da er jo alt som beveger seg utenfor ringen som tiltrekker seg hundens oppmerksomhet dobbelhandling da :wub: I mitt hode er dobbelhandling en bevisst synlig/hørlig handling av noen utenfor ringen. En tilskuer, eier eller ikke, kan vel ikke kalles dobbelhandling vel?Sånn tenker jeg iaf, men man har jo (heldigvis) forkjellige oppfatninger av mye :)

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb ;) veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Ifølge en veterinær jeg kjenner så er belgerrasene, collierasene og hovawart sensitive overfor visse medisiner, bl.a. Ivomec som ofte brukes når hunder har fått utøy (deriblandt skabb). (Ivomec er så sterkt at veterinærene i Sverige får ikke lov til å gi det til hunder, de må ha sesiell tillatelse). Veterinærene i Norge er pliktige til å si til hundeeierne: Ivomec gies på eierens ansvar.

Vår hoffehanne fikk skabb for noen år siden, og jeg tok bilder av utslettet.

Begynner med hårløse områder hvor huden er litt rød:

odin3.jpg

Etter det kommer det røde "prikker", om hunden ikke blir behandet tidsnok, kan disse prikkene utvikle seg til å bli store væskende sår.

odin2.jpg

Han fikk Stronghold i to omganger og ble frisk til slutt. Han fikk også antibiotika, da han i løpet av 20 minutter fikk utslett som endret seg fra små prikker til store væskende sår (stor = 1/2 femtilapp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en veterinær jeg kjenner så er belgerrasene, collierasene og hovawart sensitive overfor visse medisiner, bl.a. Ivomec som ofte brukes når hunder har fått utøy (deriblandt skabb). (Ivomec er så sterkt at veterinærene i Sverige får ikke lov til å gi det til hunder, de må ha sesiell tillatelse). Veterinærene i Norge er pliktige til å si til hundeeierne: Ivomec gies på eierens ansvar.

Vår hoffehanne fikk skabb for noen år siden, og jeg tok bilder av utslettet.

Begynner med hårløse områder hvor huden er litt rød:

odin3.jpg

Etter det kommer det røde "prikker", om hunden ikke blir behandet tidsnok, kan disse prikkene utvikle seg til å bli store væskende sår.

odin2.jpg

Han fikk Stronghold i to omganger og ble frisk til slutt. Han fikk også antibiotika, da han i løpet av 20 minutter fikk utslett som endret seg fra små prikker til store væskende sår (stor = 1/2 femtilapp).

ja vet at de ikke skal ha ivomec, står i papirene vi fikk med Chanie også :) snakket med veterinæren som sa at collien pleide å få behandling mot skabb i væskeform eller tablettform eventuelt begge deler om skabben hadde utviklet seg veldig mye. Men så er jo ikke vi 100% sikre på at det er skabb, og må derfor innover å få sjekket uansett.

Sårene lignet nok ikke heelt, men det er jo hårløst, små nupper/blemmer og det ene såret er rødt, betent, klør og lukter ganske ille. Det på nakken og litt over ryggen er med nupper, litt rødt og klør veldig mye :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb :D veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Hvilken dyrlege går du til? Ren nysgjerrighet siden jeg også bor der du bor. :D

Jeg har sett flere tilfeller av våteksem, og fellesnevneren for disse tilfellene har vært at området ser ut som et skikkelig brannsår/skrubbsår. Det sprer seg fryktelig fort; en kveld kan det være på størrelse med en tier, neste morgen kan det være minst dobbelt så stort. Det væsker, og får gulaktig puss som renner. Hvis skabb er slik som Dratini viser bilder av, kan man se tydelig forskjell.

Du har vel vært hos dyrlegen nå, hva fant de ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dyrlege går du til? Ren nysgjerrighet siden jeg også bor der du bor. :lol:

Jeg har sett flere tilfeller av våteksem, og fellesnevneren for disse tilfellene har vært at området ser ut som et skikkelig brannsår/skrubbsår. Det sprer seg fryktelig fort; en kveld kan det være på størrelse med en tier, neste morgen kan det være minst dobbelt så stort. Det væsker, og får gulaktig puss som renner. Hvis skabb er slik som Dratini viser bilder av, kan man se tydelig forskjell.

Du har vel vært hos dyrlegen nå, hva fant de ut?

Er på Heimdal Dyreklinikk, og er fast hos Jon Snøfugl. Er vel flink innenfor flere raser også (generelt hunder), men vet at han bl.a er spesialist innen collie :innocent:

Fant ut at det var skabb, men i svært mild grad så hun ville bli bra veldig raskt :ahappy: ser allerede forskjell, hun klør ingenting, men tror det vil ta en stund før pelsen på de to plassene kommer helt tilbake igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det var skabb, men i svært mild grad så hun ville bli bra veldig raskt :lol: ser allerede forskjell, hun klør ingenting, men tror det vil ta en stund før pelsen på de to plassene kommer helt tilbake igjen :innocent:

Håper at boffen blir frisk raskt, husk at reveskabb er vannvittig smittsomt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at boffen blir frisk raskt, husk at reveskabb er vannvittig smittsomt ;)

takk, viser allerede tegn på å være bedre :P (kanskje mest for at de klødempende tablettene har begynt å virke..)

litt kjedelig å holde henne 'isolert' fra andre hunder, men vil ikke at andre skal få skabben.. unner ingen den for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, viser allerede tegn på å være bedre ;) (kanskje mest for at de klødempende tablettene har begynt å virke..)

litt kjedelig å holde henne 'isolert' fra andre hunder, men vil ikke at andre skal få skabben.. unner ingen den for å si det sånn :P

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? :P Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

I og med at vi bor på samme sted; hvor tror du du kan ha fått skabben fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? ;) Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

I og med at vi bor på samme sted; hvor tror du du kan ha fått skabben fra?

Akita har også hatt skabb og vi fikk beskjed om at det kan komme fra bæsj og trær som reven har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? ;) Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

Vi hadde ei gaupe i hundegården vår (den hadde reveskabb), den hadde "overnattet" inne på plassen Odin. Odin var aldri i fysisk kontakt med gaupa, men ble smittet.

Det var vinter og det hadde snødd mye fra litt over midnatt. Vi så ingen spor fra gaupa inn i hundegården på morgenen, så den hadde nok vært der noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitter ihvertfall veldig lett ved kontakt. Vi fikk den av nabohunden, altså her på Evjen, og de gjorde ikke annet enn å snuse på hverandre. Skabb er visst det mest smittsomste som finnes blandt både mennesker og dyr, så holdt i grunn med at de kom å snuste borti hverandre/hunden rullet seg eller var på et område der f.eks en rev med skabb hadde vært :P

Reven er forresten tatt, så den burde ikke gjøre noe mer skade (håper vi) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitter ihvertfall veldig lett ved kontakt. Vi fikk den av nabohunden, altså her på Evjen, og de gjorde ikke annet enn å snuse på hverandre. Skabb er visst det mest smittsomste som finnes blandt både mennesker og dyr, så holdt i grunn med at de kom å snuste borti hverandre/hunden rullet seg eller var på et område der f.eks en rev med skabb hadde vært :D

Reven er forresten tatt, så den burde ikke gjøre noe mer skade (håper vi) :lol:

Uff og uff.. bor på Evjen vi også, så dette likte jeg ikke! Men heldigvis er det ekstremt sjelden hundene får hilse på andre hunder, og nå skal jeg i alle fall være ekstra påpasselig. Har ikke hørt noe om at nabohundene har hatt skabb, men skal spørre neste gang det blir aktuelt. Det må jo være forferdelig om vi får en slags "epidemi" av skabb.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...