Gå til innhold
Hundesonen.no

våteksem og skabb

tm100005

Recommended Posts

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :wub: . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

Skal til veterinær på mandag for behandling/undersøkelse uansett hva jeg får til svar her, men uansett kjekt å vite forskjellen siden jeg har en langhåret rase som er litt utsatt for våteksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :wub: . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

Skal til veterinær på mandag for behandling/undersøkelse uansett hva jeg får til svar her, men uansett kjekt å vite forskjellen siden jeg har en langhåret rase som er litt utsatt for våteksem.

Er det skabb må veterinær være klar over at collie kan reagere på behandlingen.Spør i alle tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :) . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb :wub: veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg misforstår deg her for du mener ikke for alvor at det at "noen", kjente eller ukjente, går eller står utenfor ringen er dobbelhandling? Da er jo alt som beveger seg utenfor ringen som tiltrekker seg hundens oppmerksomhet dobbelhandling da :wub: I mitt hode er dobbelhandling en bevisst synlig/hørlig handling av noen utenfor ringen. En tilskuer, eier eller ikke, kan vel ikke kalles dobbelhandling vel?Sånn tenker jeg iaf, men man har jo (heldigvis) forkjellige oppfatninger av mye :)

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb ;) veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Ifølge en veterinær jeg kjenner så er belgerrasene, collierasene og hovawart sensitive overfor visse medisiner, bl.a. Ivomec som ofte brukes når hunder har fått utøy (deriblandt skabb). (Ivomec er så sterkt at veterinærene i Sverige får ikke lov til å gi det til hunder, de må ha sesiell tillatelse). Veterinærene i Norge er pliktige til å si til hundeeierne: Ivomec gies på eierens ansvar.

Vår hoffehanne fikk skabb for noen år siden, og jeg tok bilder av utslettet.

Begynner med hårløse områder hvor huden er litt rød:

odin3.jpg

Etter det kommer det røde "prikker", om hunden ikke blir behandet tidsnok, kan disse prikkene utvikle seg til å bli store væskende sår.

odin2.jpg

Han fikk Stronghold i to omganger og ble frisk til slutt. Han fikk også antibiotika, da han i løpet av 20 minutter fikk utslett som endret seg fra små prikker til store væskende sår (stor = 1/2 femtilapp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en veterinær jeg kjenner så er belgerrasene, collierasene og hovawart sensitive overfor visse medisiner, bl.a. Ivomec som ofte brukes når hunder har fått utøy (deriblandt skabb). (Ivomec er så sterkt at veterinærene i Sverige får ikke lov til å gi det til hunder, de må ha sesiell tillatelse). Veterinærene i Norge er pliktige til å si til hundeeierne: Ivomec gies på eierens ansvar.

Vår hoffehanne fikk skabb for noen år siden, og jeg tok bilder av utslettet.

Begynner med hårløse områder hvor huden er litt rød:

odin3.jpg

Etter det kommer det røde "prikker", om hunden ikke blir behandet tidsnok, kan disse prikkene utvikle seg til å bli store væskende sår.

odin2.jpg

Han fikk Stronghold i to omganger og ble frisk til slutt. Han fikk også antibiotika, da han i løpet av 20 minutter fikk utslett som endret seg fra små prikker til store væskende sår (stor = 1/2 femtilapp).

ja vet at de ikke skal ha ivomec, står i papirene vi fikk med Chanie også :) snakket med veterinæren som sa at collien pleide å få behandling mot skabb i væskeform eller tablettform eventuelt begge deler om skabben hadde utviklet seg veldig mye. Men så er jo ikke vi 100% sikre på at det er skabb, og må derfor innover å få sjekket uansett.

Sårene lignet nok ikke heelt, men det er jo hårløst, små nupper/blemmer og det ene såret er rødt, betent, klør og lukter ganske ille. Det på nakken og litt over ryggen er med nupper, litt rødt og klør veldig mye :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb :D veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Hvilken dyrlege går du til? Ren nysgjerrighet siden jeg også bor der du bor. :D

Jeg har sett flere tilfeller av våteksem, og fellesnevneren for disse tilfellene har vært at området ser ut som et skikkelig brannsår/skrubbsår. Det sprer seg fryktelig fort; en kveld kan det være på størrelse med en tier, neste morgen kan det være minst dobbelt så stort. Det væsker, og får gulaktig puss som renner. Hvis skabb er slik som Dratini viser bilder av, kan man se tydelig forskjell.

Du har vel vært hos dyrlegen nå, hva fant de ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dyrlege går du til? Ren nysgjerrighet siden jeg også bor der du bor. :lol:

Jeg har sett flere tilfeller av våteksem, og fellesnevneren for disse tilfellene har vært at området ser ut som et skikkelig brannsår/skrubbsår. Det sprer seg fryktelig fort; en kveld kan det være på størrelse med en tier, neste morgen kan det være minst dobbelt så stort. Det væsker, og får gulaktig puss som renner. Hvis skabb er slik som Dratini viser bilder av, kan man se tydelig forskjell.

Du har vel vært hos dyrlegen nå, hva fant de ut?

Er på Heimdal Dyreklinikk, og er fast hos Jon Snøfugl. Er vel flink innenfor flere raser også (generelt hunder), men vet at han bl.a er spesialist innen collie :innocent:

Fant ut at det var skabb, men i svært mild grad så hun ville bli bra veldig raskt :ahappy: ser allerede forskjell, hun klør ingenting, men tror det vil ta en stund før pelsen på de to plassene kommer helt tilbake igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det var skabb, men i svært mild grad så hun ville bli bra veldig raskt :lol: ser allerede forskjell, hun klør ingenting, men tror det vil ta en stund før pelsen på de to plassene kommer helt tilbake igjen :innocent:

Håper at boffen blir frisk raskt, husk at reveskabb er vannvittig smittsomt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at boffen blir frisk raskt, husk at reveskabb er vannvittig smittsomt ;)

takk, viser allerede tegn på å være bedre :P (kanskje mest for at de klødempende tablettene har begynt å virke..)

litt kjedelig å holde henne 'isolert' fra andre hunder, men vil ikke at andre skal få skabben.. unner ingen den for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, viser allerede tegn på å være bedre ;) (kanskje mest for at de klødempende tablettene har begynt å virke..)

litt kjedelig å holde henne 'isolert' fra andre hunder, men vil ikke at andre skal få skabben.. unner ingen den for å si det sånn :P

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? :P Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

I og med at vi bor på samme sted; hvor tror du du kan ha fått skabben fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? ;) Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

I og med at vi bor på samme sted; hvor tror du du kan ha fått skabben fra?

Akita har også hatt skabb og vi fikk beskjed om at det kan komme fra bæsj og trær som reven har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? ;) Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

Vi hadde ei gaupe i hundegården vår (den hadde reveskabb), den hadde "overnattet" inne på plassen Odin. Odin var aldri i fysisk kontakt med gaupa, men ble smittet.

Det var vinter og det hadde snødd mye fra litt over midnatt. Vi så ingen spor fra gaupa inn i hundegården på morgenen, så den hadde nok vært der noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitter ihvertfall veldig lett ved kontakt. Vi fikk den av nabohunden, altså her på Evjen, og de gjorde ikke annet enn å snuse på hverandre. Skabb er visst det mest smittsomste som finnes blandt både mennesker og dyr, så holdt i grunn med at de kom å snuste borti hverandre/hunden rullet seg eller var på et område der f.eks en rev med skabb hadde vært :P

Reven er forresten tatt, så den burde ikke gjøre noe mer skade (håper vi) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitter ihvertfall veldig lett ved kontakt. Vi fikk den av nabohunden, altså her på Evjen, og de gjorde ikke annet enn å snuse på hverandre. Skabb er visst det mest smittsomste som finnes blandt både mennesker og dyr, så holdt i grunn med at de kom å snuste borti hverandre/hunden rullet seg eller var på et område der f.eks en rev med skabb hadde vært :D

Reven er forresten tatt, så den burde ikke gjøre noe mer skade (håper vi) :lol:

Uff og uff.. bor på Evjen vi også, så dette likte jeg ikke! Men heldigvis er det ekstremt sjelden hundene får hilse på andre hunder, og nå skal jeg i alle fall være ekstra påpasselig. Har ikke hørt noe om at nabohundene har hatt skabb, men skal spørre neste gang det blir aktuelt. Det må jo være forferdelig om vi får en slags "epidemi" av skabb.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...