Gå til innhold
Hundesonen.no

Sted å bo sammen med hund- er det vanskelig?


Mardina

Recommended Posts

Ja, så er man kommet til et veiskille.... Jeg har gjort det slutt med kjæresten(bare det, er vanskelig nok....) og skal flytte. Og da kommer jo ønsket om å få seg hund igjen...

Det har nå gått over 2 år siden jeg mistet min kjære Dina... og jeg merker at savnet etter å ha hund er stort.. :aww::wub:

Men så er det å finne seg et sted å leie som tillater hund... Er det veldig vanskelig å finne? Jeg kan gjerne bo landlig, det gjør meg ingenting. Jeg har allerede annonse inne på Finn.no, men responsen der har ikke vært allverden. Har også venner som holder øyne og ører åpne for meg... Sette opp lapp i nærmiljøet har jeg tenkt på...

I tillegg sliter jeg med tlf angst, så det å ringe rundt på leiligheter er ikke akkurat så lett for meg... Noen som har noen tips til meg der? Kan liksom ikke overlate den biten til andre, når det er jeg som skal ha et sted å bo.

Tar i mot alle tips med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne et sted der de tillater hund, er så å si umulig.. det finnes et eller annen person der ute som har en, men så fort den kommer på finn eller annen plas.. blir den tatt med engang... Anbefaler deg, (om du er under nav eller sosialen) og evt prøve kommunal bolig, jeg hadde aldri funne meg plass og bo om det ikke var for komunen ( tro det eller ei).

lykke til, følg med titt og ofte, og sett gjerne ut papir med bilde av deg og hunde, info om hunden din, så kanskje du får napp :wub:

Sliter selv med tlf angst, ærlig sak det, jeg fikk ofte andre til og ringe for meg ( som familie, venner ect). men skal sies at det hjelper og prøve og ringe selv også. evt ta det over mail og møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter inn anonnse selv så er det jo utleier som skal ringe kanskje litt lettere når du må ta telefonene. Skriv gjerne opp liste med spørsmål som du har klart til dem ringer.

Det er ikke umulig å finne et sted å leie med hund men noen steder er vanskeligere enn andre. Det kan også være lurt å se litt landlige vegen og ikke satse på høy standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det var vanskelig å finne noe sted å leie med hund, men jeg tror nok det er enklere å finne et sted om en har liten hund. De fleste jeg var i kontakt med sa iallefall at de ikke ville sagt ja til stor hund fordi de var redde for skader på parkett, og skader på leiligheten. Jeg har referanser ifra tidligere leietagere/naboer på at hunden ikke bråker/er til sjenanse, og det hjelper nok veldig om en har det, men det er jo vanskelig når du enda ikke har fått hunden. Ett tips er å sjekke lokalavisen, der står det ofte leiligheter som ikke står på finn, her kan du jo også sette inn din egen annonse. Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!om sagt over kan det kanskje være smart sette inn annonnse selv hvor du skriver det er lov med hund:Jeg gjorde nå det og fikk leilighet fort.Da bodde i bofelsskap med flere og vi hadde katt og hund/ringte rundt selv tok det evigheter.

Masse lykke til! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det står at dyrehold ikke ønskes, så er det fritt frem..? Er det ikke?

Etter hva jeg har forstått og lært, så er hundehold tillatt så lenge det ikke er til sjenanse eller ulempe for andre.

En ting er, være ærlig fra starten av, snakk positiv om hundeholdet ditt. Selv brukte jeg argumenter som at hund er livet mitt, det er hobbyene mine, det er alt jeg interesserer meg om, og det er en stor del av mitt sosiale liv.

Uten hund, så hadde jeg absolutt ikke vært der jeg er nå, både psykisk OG fysisk faktisk.

Ang. telefonangst, jeg hadde det selv, før.. og det gikk tro det eller ei over. Hopp i havet! Ring! Bare bit tenna sammen, ring på en leilighet du ikke er sååå interessert i, og bare spørr om noen ting, og si at du ringer tilbake om du bestemmer deg for en titt.

Ja, det er heeeelt forferdelig, og man blir helt flau og rar etterpå.. meeen så er det gjort, og det er mye lettere neste gang :wub:

BE STRONG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det står at dyrehold ikke ønskes, så er det fritt frem..? Er det ikke?

Etter hva jeg har forstått og lært, så er hundehold tillatt så lenge det ikke er til sjenanse eller ulempe for andre.

En ting er, være ærlig fra starten av, snakk positiv om hundeholdet ditt. Selv brukte jeg argumenter som at hund er livet mitt, det er hobbyene mine, det er alt jeg interesserer meg om, og det er en stor del av mitt sosiale liv.

Uten hund, så hadde jeg absolutt ikke vært der jeg er nå, både psykisk OG fysisk faktisk.

Ang. telefonangst, jeg hadde det selv, før.. og det gikk tro det eller ei over. Hopp i havet! Ring! Bare bit tenna sammen, ring på en leilighet du ikke er sååå interessert i, og bare spørr om noen ting, og si at du ringer tilbake om du bestemmer deg for en titt.

Ja, det er heeeelt forferdelig, og man blir helt flau og rar etterpå.. meeen så er det gjort, og det er mye lettere neste gang :wub:

BE STRONG :)

Det trodde jeg og, men det viste seg at veldig mange ikke ønsket husdyr i leiligheten selv om det ikke stod noe i annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bosted kjapt med mine to hunder. Både i Drøbak og i Oslo. Begge gangene la jeg ut annonse på Finn.no, og jeg fikk mange svar. Og om du er litt flyttbar på deg (aner ikke om du jobber eller studerer), så er det nok litt lettere også.

Men du flytter på en meget ugunstig tid. Veit at man ikke kan planlegge slike ting, men akkurat nå står det en haug med studenter i boligkø, og det kan nok gjøre det både vanskeligere og dyrere å finne seg krypinn. Kommer litt an på hvor du bor selvfølgelig.

Og uansett om det står i annonsen at de ikke vil ha dyr eller ikke, så er man såpass høffelig at man sier i fra om det at man har hund. Ikke bare flytter inn og sier senere "oisann, jeg glemte å si jeg hadde hund visst".

Men lykke til. Du må nesten bare ha is i magen, fortsette å ha øyne åpne og ha annonse ute. Og se om du kjenner noen som kjenner noen som kan hjelpe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med å finne et sted hvor det er lov med hund.Tilogmed da jeg studerte i Stjørdal fikk jeg ha med bikkja. Men du må kanskje ha litt tid på deg, det blir fort litt stress hvis du står der med hund og uten tak over hodet!

Det varierer sikkert stort avhengig av hvor i landet bu bor også. Som flere sier her inne, er det nok lurt å annonsere først. Forrige gang jeg gjorde det (I larvik i Vestfold) fikk jeg 4 tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips alle sammen:)

Jeg har foreløpig fått et napp på annonsen jeg har på Finn.no og har i tillegg venner i nærområdet her som sjekker for meg. På Finn.no annonsen har jeg bilde av meg selv, sånn at folk skal få et lett intrykk av meg:)

Når det gjelder hvor jeg kan bo, så kan jeg strekke meg langt der. Jeg er ikke nødt å bo på det fineste og beste stedet, midt i sentrum. Jeg trives faktisk best litt utenfor/landlig.

Når det gjelder hund, så er saken den at jeg ikke har hund akkurat nå, men går med planer om å skaffe meg hund snart. Det har gått over 2 år uten hund i livet mitt, og jeg kjenner at jeg savner det å ha hund...

Så får man bare håpe at det løser seg for snille jenter! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt på MANGE leiligheter på finn.no, hybel.no, zett.no osv og ikke fått noe napp. Har også lagt ut annonse på hybel.no uten å få napp. Så la jeg ut annonse på finn.no, noe ganske få gjør siden det koster 500kr, men det er virkelig verdt det! Når jeg var på jakt etter leilighet for 2 1/2 år siden fikk vi svar på en annonse jeg hadde lagt ut på finn.no, med bilde av hundene mine og noen ord om hvor snill og grei de var. Der bodde jeg i to år, sentralt og billig og stor, fin leilighet. Jeg har nå akkurat fått ny leilighet, og la igjen ut annonse på finn.no. Denne gangen har jeg fått veldig mange tilbakemeldinger (og jeg har to hunder og venter nr tre, og de er mellomstore alle sammen), og fant til slutt en perfekt, billig leilighet :wub: Så, legg ut annonse på finn.no! Det er mange som ikke gidder å legge ut leilighetene sine på finn.no, men titter innom "ønskes leid" i stedet for. Dessuten er det mindre konkurranse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig gjort det på den gode gamledagse måten, heng opp lapper på butikken eller bussholderplasser i området hvor du vil bo.

Selv hang jeg opp på nærbutikker og fikk svar av flere godt voksne utleiere, noe jeg foretrekker siden jeg ikke har så lang lunte når det gjelder barne bråk ;):wub:

-da klipper jeg heller gresset (imot penger) om sommeren når de er borte (tidlig juni-sent august) og har hele den digre hagen helt for meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...