Gå til innhold
Hundesonen.no

Høye brå lyder!

Sissi

Recommended Posts

Bare tenkte på en ting her..

Er det rart når hele kroppen ragerer uvel på når en hund varsler? Kan noen hunder ha dem samme effekt som et tigerbrøl, den sies og kunne paralysere bytte pga div høye frekvenser kroppen ragerer på.. sikkert ekstremt teit sammenligning ;)

Etter vi fikk vår Boerboel tispe i hus så holder jeg regel rett på og dø på meg hver gang hun kommer med et bjeff.. Hun varsler heldigvis sjelden innendørs, men når hun gjør det stopper hjertet mitt nærmest opp og jeg blir kvalm og uvel en liten stund etterpå :getlost: har da vokst opp med hunder og vært med både store og små hunder hver dag hele livet mitt omtrent og aldri ragert på bjeffing før.. Eller merket noe lignene med rottisen til foreldrene mine, men da ble jeg iallefall ikke kvalm oog dårlig over lengre tid.. som nå da jeg fortsatt føler meg helt rar og det er 10 min siden hun kom med et kraftig bjeff..

Eller er det rett og slett jeg som bare er fryktelig var for høyde brå lyder kanskje :wub:

Bare ble litt nysgjerrig på om noen andre har merket noe slikt noen gang?

Er jo litt pinlig da.. og nesten begynner og bli redd for hunden skal bjeffe fordi man blir fysisk uvel av det ;):)

Kroppen er en rar ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noe med "frekvensen" ? At rettogslett dybden i bjeffet bringer fram det primale i deg? (ref tigerbrøl) Jeg syns f.eks det er mer ubehagelig når Valpis bjeffer enn når f.eks Gubben gjorde det. Høyfrekvent bjeffing irriterer meg, men det er ikke ekkelt på samme måten.. Blir aldri kvalm og skjelven som deg, men merker det "på kroppen" på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du skvetter og ikke er vant med sånn bjeffing også - jeg har litt samme reaksjon når Kahlo varsler inne - blir ikke kvalm, men stikker vondt i magen og jeg skvetter noe helt forskrekkelig. Er så sjelden hun varsler inne, at det kommer like overraskende hver gang. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...