Gå til innhold
Hundesonen.no

Et anfall av noe slag

Recommended Posts

Slik foreløper epilepsi anfallene til Blondie seg også. Bortesett fra at hun ikke kaster opp og aldri har tisset på seg eller gjort fra seg under anfallene... Hun sjangler, mister balansen og skjelver litt.. :)

Jeg har aldri hørt om at man kan teste epilepsi på blodprøve. Det finnes to typer epilepsi. Den ideopatiske og den ervervede. Den ideopatiske (den genetiske) kan man ikke se på MR undersøkelser.. Vi har MR scannet Blondie for å utelukke svulst, hjerneslag og vannhode. De fant ingenting på bildene. Hjertet er undersøkt, men borrelia har jeg faktisk ikke tenkt på engang å sjekke henne for.. Burde nok få tatt en blodprøve av henne å sjekke det opp ja..

Edit: Jeg ser du skriver at hun har løpetid nå.. Blondie bruker å få sine anfall i forbindelse med løpetidene... Hun får ikke anfall hver gang hun har løpetid, men når hun har hatt anfall, så er det alltid i forbindelse med løpetiden... Veterinæren sa at det var ganske "vanlig" at løpetiden trigget anfallene pga hormonene.. Blondie fikk diagnosen "løpetidsrelatert ideopatisk epilepsi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen. Kan jo være at Java har det samme som Blondie siden hun har løpetid... Men er jo selvfølgelig vanskelig å si noe sikkert siden det bare har skjedd en gang... Setter uansett veldig pris på at dere deler erfaringer med meg og ser jo at mange har hunder som lever lenge med epilepsi, så hvis det er det så kan hun jo fortsatt leve lenge :)

Vi skal til dyrlegen 14.45 i dag og kommer til å fortelle her inne hva som skjedde hos dyrlegen. Blir spennende å se om de finner noe og i såfall, hva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering etter veterinærbesøk

Nå har jeg endelig kommet meg hjem etter å ha vært på farta hele dagen. Dyrlegetimen i stad gikk overraskende greit for seg. Jeg forklarte dyrlegen hva som hadde skjedd og han sa at det er ganske typiske symptomer på epilepsi. Men for å være sikre så tok han no blodprøve for å sjekke andre ting som kan ha lignende symptomer. Alle prøvene var negative.

Vi snakket litt til og landet på konklusjonen at hvis ikke det skulle komme noen nye symptomer, så er det epilepsi. :P Han forklarte også at løpetiden ofte utløser epilepsianfall på hunder som er "utsatte" pga alle hormonene. Han hadde også lest papirene fra sist jeg var innom (det med den voldsomme pesinga) og han mente at det kunne være en sammenheng. Han forklarte jo ting ganske tydelig for meg, men er ikke så lett å skulle prøve å gjenfortelle alt. En ting som er positivt er jo det at jeg har følt lenge at noe er galt med henne og nå føler jeg jo at jeg har fått et svar på hva det mest sannsynlig er.

Framover så er det bare å se om hun får flere anfall. Og utifra det kan vi avgjøre om hun trenger behandling. Så nå er det bare å krysse fingrene for at dette var et engangstilfelle... Men jeg merker at jeg er litt forberedt på at det kan skje igjen. Om det skal skje igjen så håper jeg ihvertfall det blir lenge mellom hver gang.

Jah, det var litt sånn kort fortalt. Jeg er ihvertfall glad jeg fikk sjekket henne skikkelig for da har vi utelukket en god del :P

Og tusen takk for at du ble med Tine :P Var så fint å slippe å være der aleine å bekymre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, blir helt rørt av omtanken til folk jeg :P

:P:)

Vi får støtte hverandre fremover... Ikke moro når hundene får slike anfall :P

Off, ja... Det er helt forferdelig og jeg sender mange gode tanker til dere og Odin :P Godt å være flere i samme båt, uansett hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering etter veterinærbesøk

Nå har jeg endelig kommet meg hjem etter å ha vært på farta hele dagen. Dyrlegetimen i stad gikk overraskende greit for seg. Jeg forklarte dyrlegen hva som hadde skjedd og han sa at det er ganske typiske symptomer på epilepsi. Men for å være sikre så tok han no blodprøve for å sjekke andre ting som kan ha lignende symptomer. Alle prøvene var negative.

Vi snakket litt til og landet på konklusjonen at hvis ikke det skulle komme noen nye symptomer, så er det epilepsi. :P Han forklarte også at løpetiden ofte utløser epilepsianfall på hunder som er "utsatte" pga alle hormonene. Han hadde også lest papirene fra sist jeg var innom (det med den voldsomme pesinga) og han mente at det kunne være en sammenheng. Han forklarte jo ting ganske tydelig for meg, men er ikke så lett å skulle prøve å gjenfortelle alt. En ting som er positivt er jo det at jeg har følt lenge at noe er galt med henne og nå føler jeg jo at jeg har fått et svar på hva det mest sannsynlig er.

Framover så er det bare å se om hun får flere anfall. Og utifra det kan vi avgjøre om hun trenger behandling. Så nå er det bare å krysse fingrene for at dette var et engangstilfelle... Men jeg merker at jeg er litt forberedt på at det kan skje igjen. Om det skal skje igjen så håper jeg ihvertfall det blir lenge mellom hver gang.

Jah, det var litt sånn kort fortalt. Jeg er ihvertfall glad jeg fikk sjekket henne skikkelig for da har vi utelukket en god del :P

Og tusen takk for at du ble med Tine :) Var så fint å slippe å være der aleine å bekymre meg :P

Håper virkelig det blir med denne gangen, krysser fingrene for dere! Vet hvor j****lig det er! jeg trodde også at Chaisy (halv-søster til Odin) ble kvalt første gangen hun fikk anfall, det både så og hørtes sånn ut.... Chaisy tissa ofte på seg under anfall hun også forresten.

Tenker på deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det blir med denne gangen, krysser fingrene for dere! Vet hvor j****lig det er! jeg trodde også at Chaisy (halv-søster til Odin) ble kvalt første gangen hun fikk anfall, det både så og hørtes sånn ut.... Chaisy tissa ofte på seg under anfall hun også forresten.

Tenker på deg :P

Godt å høre at det ikke bare var meg. Tenk så mye enklere det hadde vært om hun "bare" hadde satt fast noe i halsen og fikk det opp og så var alt greit liksom.... :) Jeg har hørt om Chaisy, syke hunder er virkelig ikke no hyggelig altså...

Tusen takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, skumle og ekle greier. Ser jo at du har fått en mulig diagnose her, så skal ikke uttale meg så mye om det. Men kan bare forklare hvordan det har foregått her når Bridie har satt ting i halsen. Og det er HELT annerledes enn det du forklarer :)

Hun har desperat begynt å krafse seg på snuta, forsøkt å brekke seg, og stresset rundt med krummet rygg. Skummet en del. Og når hun har fått opp det som har sittet fast, har det vært fullt av skum. Har måtte hjelpe henne to ganger med dette, og tunga har begynt å bli blå i det ene tilfellet. Det har vært HELT tetti halsen hennes da. Og ikke noe tissing eller noe...

Så... ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og jeg skal være så usympatisk å bare si rett ut at jeg hadde funnet en annen veterinær.

Man får ikke svar på blodprøver så fort, så å si at alt annet er utelukket er tull. Borreliaprøver må dyrkes og det tar omtrent en uke før du svar, thyroxin T4 (fritt) tar også lenger tid, blodsukker og thyroxin bør måles på fastende mage osv.

Her virker det på meg som om vetten bare ikke er interessert og velger det han har hørt om som kan forårsake anfall og tar blodprøve for gjøre deg fornøyd.

Anfallet du beskrev stemmer 100% med hund som hadde anfall pga. thyroxinmangel, og det stemmer 100% med anfall min hund hadde når hun fikk hjerneblødning, og stemmer nesten 100% med anfall som er beskrevet av venninne på borreliasmittet hund.

Det stemmer sikkert også med epilepsi - men helt ærlig, jeg hadde aldri i verden slått meg til ro med en så lettvindt løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :)

Du får si ifra om du trenger noe hjelp eller pass i helger etc. Jeg bor en halvtime unna så kan godt komme :lol:

Tusen takk, men det er nok ikke nødvendig altså! Har en veldig snill mamma i nærheten som passer Java når det trengs og hun må jo uansett fortsatt være aleine hjemme til tider. :)

...og jeg skal være så usympatisk å bare si rett ut at jeg hadde funnet en annen veterinær.

Man får ikke svar på blodprøver så fort, så å si at alt annet er utelukket er tull. Borreliaprøver må dyrkes og det tar omtrent en uke før du svar, thyroxin T4 (fritt) tar også lenger tid, blodsukker og thyroxin bør måles på fastende mage osv.

Her virker det på meg som om vetten bare ikke er interessert og velger det han har hørt om som kan forårsake anfall og tar blodprøve for gjøre deg fornøyd.

Anfallet du beskrev stemmer 100% med hund som hadde anfall pga. thyroxinmangel, og det stemmer 100% med anfall min hund hadde når hun fikk hjerneblødning, og stemmer nesten 100% med anfall som er beskrevet av venninne på borreliasmittet hund.

Det stemmer sikkert også med epilepsi - men helt ærlig, jeg hadde aldri i verden slått meg til ro med en så lettvindt løsning.

Jeg er kanskje naiv, men jeg ser ingen grunn til å ikke stole på det denne dyrlegen sier. Jeg har erfaring med han fra tidligere og syns han er flink.

Da jeg sa at jeg ville sjekke ut litt andre ting, så var han helt enig i det - ellers hadde jeg jo aldri trengt å komme. Var ikke snakk om noe overtalelse fra min side eller no. Han fortalte litt om ting symptomene kunne stemme med og det var de tingene han sjekket henne for. Bl.a. en god del indre organer og blodverdier. Jeg nevnte borrelia for han, men han sa at dette ikke lignet, for da ville det vært en mer varig lammelse. Det jeg tenker med hjerneblødning så ville man vel sett forandringer på hunden i ettertid? Hun er jo seg selv nå. Og kanskje det bare er meg, men jeg ser ikke på epilepsi som en lettvind løsning... Er ikke akkurat den sykdommen jeg ihvertfall ønsker at hunden min skal ha...

Veit at du bare tipser meg, men jeg velger å stole på dyrlegen i dette tilfelle. Ellers må du gjerne skrive mer nøyaktig hva som skjedde i de eksemplene du kommer med? Da blir det litt lettere for meg å se likhetene i det annet enn at du bare sier at det var helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kjipt altså, kommer ikke på noen andre bedre ord å beskrive situasjonen. Du kan jo ihvertfall takke deg for at du mest sannsynlig får masse mer tid med henne :lol:

Jeg kan lite om epilepsi så jeg vet jo ikke hvilke begrensinger hun får, men så lenge hun er lykkelig så er jo det viktigst.

Vi har også lyst å møtes til gjørmetur igjen :)

God bedring til frøkena da, eller hva man skal si, holde seg anfallfri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er kanskje naiv, men jeg ser ingen grunn til å ikke stole på det denne dyrlegen sier. Jeg har erfaring med han fra tidligere og syns han er flink.

Da jeg sa at jeg ville sjekke ut litt andre ting, så var han helt enig i det - ellers hadde jeg jo aldri trengt å komme. Var ikke snakk om noe overtalelse fra min side eller no. Han fortalte litt om ting symptomene kunne stemme med og det var de tingene han sjekket henne for. Bl.a. en god del indre organer og blodverdier. Jeg nevnte borrelia for han, men han sa at dette ikke lignet, for da ville det vært en mer varig lammelse. Det jeg tenker med hjerneblødning så ville man vel sett forandringer på hunden i ettertid? Hun er jo seg selv nå. Og kanskje det bare er meg, men jeg ser ikke på epilepsi som en lettvind løsning... Er ikke akkurat den sykdommen jeg ihvertfall ønsker at hunden min skal ha...

Veit at du bare tipser meg, men jeg velger å stole på dyrlegen i dette tilfelle. Ellers må du gjerne skrive mer nøyaktig hva som skjedde i de eksemplene du kommer med? Da blir det litt lettere for meg å se likhetene i det annet enn at du bare sier at det var helt likt.

Poenget er at det du beskriver ER typisk for andre diagnoser, og de KAN BEHANDLES og hunden kan blir FRISK!

OM hunden din IKKE har epilepsi men årsaken til anfallene er noe annet så kan hunden din faktisk dø fordi den ikke har fått behandling som er adekvat i forhold til diagnose.

Det er ikke mer enn en tre fire år siden at man ble oppmerksom på at borrelia kunne gi epilepsilignende anfall, det er heller ikke mange veterinærer som vet at lavt thyroxin kan føre til anfall. Faktum er at mange bare avfeier dette med at det er epilepsi. Lavt blodsukker sees ofte i forbindelse med thyroxinmangel og det kan føre til anfall som er svært likt det du beskriver, hunden er bevisst og den ser engstlig ut og forstår ikke hva som skjer og søker støtte osv.

Å stille epilepsidiagnose basert på ett kort besøk og en blodprøve som helt klart ikke er analysert med tanke på andre diagnoser kan i beste fall unnskyldes med manglende kunnskap - i værste fall rein skjær arroganse. Men aldri i verden om jeg hadde kjøpt en diagnose basert på en så enkel undersøkelse - i alle fall ikke når man vet med 100% sikkerhet at det finnes svært mange andre årsaker til anfall. Bare det at han mener at borrelia vil gi varige lammelser viser jo at han ikke har kunnskap nok om dette. Det er nemlig tull - hunder får skjelden varige lammelser av borrelia - en del får anfall, en del får bare feber - felles for dem er at de dør om de ikke får behandling og hunden blir bare værre og værre.

Jeg har selv måttet avlive hund med borreliasmitte fordi veterinæren ikke tok symptomene alvorlig, eller man antar at det var borrelia - sykdomsforløpet var merkelig. Hunden var dårlig, men hadde ikke feber, hun ble imidlertid dårligere og dårligere - veldig fort - hun ble avlivet etter en uke og da hadde hun fått intensiv behandling over lang tid. Hun ble obdusert - dessverre ble det ikke tatt bakteriologiske prøver fordi hunden ikke hadde feber, men hun døde som følge av betennelse i ryggmargen og hjernen - ifølge patologen var dette 99% sikkert en følge av borrelia, men kunne ikke si 100% fordi de ikke hadde tatt prøver for dette.

Hun ble bare halvannet år. Det var INGENTING med denne hunden som skulle tilsi borrelia iht. det man trodde var normen den gangen for snart 9 år siden. Men etter den tid har ting gått fremover, og man hører stadig om hunder som har borreliasmitte som viker fra "normalen" (som er feber og nedsatt almentilstand). Blant annet epilepsilignende anfall - og det kan komme av betennelse i hjernebarken og det behøver ikke å gi feber.

Vel, jeg skal slutte å pese - men jeg mener det er ekstremt viktig å faktisk 100% utelukke andre årsaker på rett måte når man skal stille diagnose, og man skal velge en veterinær som faktisk er oppdatert og vet hvor viktig dette er. Jeg skjønner jo at hunden din ikke viser klassiske tegn som er feber, forkjølelse, halting osv. - men igjen - det behøver ikke bety at den ikke er smittet.

Bruker du flåtthalsbånd? Scalibor? Det kan fremkalle anfall, det samme kan expot.

..nei, jeg skal slutte - men jeg ville oppsøkt en annen veterinær og bedt om utredning for thyroxin, borrelia osv. før jeg kjøpte at hunden har epielpsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :lol:

Det jeg tenker med hjerneblødning så ville man vel sett forandringer på hunden i ettertid? Hun er jo seg selv nå.

Gubben min har hatt 3 tia anfall og et hjerneblødning og han er helt fin nå etterpå, så NEI, det er umulig å se på alle individer i etterkant at de har hatt slike anfall. Eneste min gubbe slet litt med var å skrive settninger uten å gjenta et ord flere ganger, så andre måtte renskrive for han i et års tid.

Men du får sikkert svar på prøvene om noen uker og da vet du litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...