Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnferdighetskurs, canis


mokken

Recommended Posts

Det spørs jo helt hvor mye trening du har gjort med hunden tidligere.

Grunnkurs er som regel det "grunnleggende", altså sitt, dekk, bli, fot osv med andre hunder i nærheten. Det er som et "valpekurs", men med eldre hunder.

Legger med Oslo Hundeskole sin beskrivelse;

Grunnkurset er basert på hunder som er fra ca. 4 ½ mnd dersom hunden har gått valpekurs først, eller fra 6-7 mnd om den ikke har valpekurs fra før. Kurset passer for alle typer hunder og eiere; om du ønsker en familiehund, har lyst til å drive med hundesport, har en hund som er vanskelig eller om du bare ønsker å lære mer, er grunnkurset det første steget til mål.

På grunnkurset skal vi lære de meste elementære grunnleggende øvelsene som: kom, sitt, ligg, bli osv. Du vil lære å jobbe med positive forsterkningsmetoder, hvor samarbeid mellom hund og fører blir satt i fokus.

Så hvis du og hunden din allerede kan disse øvelsene, så er det nok litt bortkasta, men det er en god start hvis dere ikke har gått noen kurs tidligere. Jeg gikk grunnkurset med min første hund, var ikke det at hun ikke kunne sitte, men vi trengte rett og slett forstyrrelser rundt oss når vi trente av andre hunder, og da passet denne typen kurs perfekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Canis:

"Grunnferdigheter er "hundens ABC", og adferder som vi senere kan videreutvikle og bruke i forskjellige sammenhenger både innenfor lydighet, bruks, agility, hverdagslydighet osv.

På dette kurset lærer du å trene de viktigste grunnferdigheter som du vil ha stor nytte av både i hverdagen og ellers. Vi jobber bl.a. med fokus og kontakt, sitt, stå, dekk, bli øvelser, targeting m.m. "

@Reefer:

Er forsåvidt ikke ute etter et vanelig grunnkurs, sitt og dekk tar vi på egenhånd, men mer et kurs som fobredende til konkuranser senere og som passer for en valp/evnt unghund :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det igjen an på hvordan konkurranser :icon_redface:

Agility? Bruks? Utstilling?

En hundeskole i nærheten av hvor du bor har sikkert nybegynnerkurs i den retninger du ønsker å gå. Tviler på at du finner et kurs som inneholder både agility, bruks OG utstilling i et og samme kurs.

Som sagt, grunnkurset er "forberedende" i den grad du lærer å ha kontakt med hunden med forstyrrelser av andre hunder i nærheten, som det blir under konkurranser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det igjen an på hvordan konkurranser :icon_redface:

Agility? Bruks? Utstilling?

En hundeskole i nærheten av hvor du bor har sikkert nybegynnerkurs i den retninger du ønsker å gå. Tviler på at du finner et kurs som inneholder både agility, bruks OG utstilling i et og samme kurs.

Som sagt, grunnkurset er "forberedende" i den grad du lærer å ha kontakt med hunden med forstyrrelser av andre hunder i nærheten, som det blir under konkurranser

Hun har ikke spurt etter et kurs som inneholder både agility, bruks og utstilling. Men grunnferdighetskursene til Canis er faktisk ikke det samme som grunnkurs. Grunnkurs går mer på hverdagslydighet, mens disse grunnferdighetskursene fokuserer på en del grunnferdigheter (som target, oppsøking av figurant, stå-dekk-bli osv) som hunden skal tilby frivillig, og siden få under stimuluskontroll.

Har man disse grunnferdighetene, så har man lagt mye av grunnlaget for videre trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Canis sine nettsider; På dette kurset lærer du å trene de viktigste grunnferdigheter som du vil ha stor nytte av både i hverdagen og ellers. Vi jobber bl.a. med fokus og kontakt, sitt, stå, dekk, bli øvelser, targeting m.m. som *mokken* skrev tidligere virker det ikke som det er det mest avanserte kurset.

Det er jo også i følge åpent for alle hunder, uansett alder og nivå Kurset går over 8 kvelder en gang i uken og er åpent for alle hunder, uansett alder. og da kommer det jo fort ann på hvilket nivå gruppa er i som avgjør hvor mye man går igjennom og får med seg på kurset. Er det mange "nybegynnere", førstegangseiere, eller rett å slett uoppdragne hunder kan jo kurset ligne på et grunnkurs rett og slett da mye av tia går nok med til det grunnleggende (sit, bli, dekk). Men dette blir jo mye what if's...

Hvis *mokken* har tenkt til å bare drive med f.eks agility, hadde kanskje et kurs med agility som hovedtema vært en tanke var det jeg prøvde å formidle men tydeligvis ikke fikk helt igjennom så seint på en lørdag. :icon_redface:

Jeg har dog aldri tatt dette kurset så kan ikke uttale meg mer enn hva jeg leser i.flg Canis sin beskrivelse, og da selfølgelig m.m kan jo bety så mangt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått grunnferdighetskurs hos Canis avd Oslo, og jeg var meget fornøyd. Som kurset tilsier, så går man jo igjennom grunnferdighetene (og det virker som om noen burde google grunnferdigheter....), som er litt annet enn bare sitt, dekk og bli. Og det var hverken uoppdratte hunder der, uoppdratte eiere eller noe. Men konkurranse/treningsivrige folk med mål og mening med treningen sin, bl.a. NRH og agility.

Jeg stilte da med en hund som hadde konkurrert et par år allerede, uten at dette var "problematisk". Instruktøren var flink til å legge opp treningene og gi oss hjelp på det nivået vi var selv, både hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaringen som Nirm :icon_redface: Veldig kjekt kurs med dyktig instruktør. Vi var (og er fortsatt) ganske uerfaren med hundetrening, men vi lærte å trene inn alle grunnferdigheter man behøver at hunden tilbyr for å trene lydighet. (Vi konsentrerte oss om grunnferdigheter til lydighet fordi det var det vi deltagerne var interesserte i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...