Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnferdighetskurs, canis

mokken

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som har deltatt på grunnfedighetskurs hos Canis, evnt andre steder?

Hvordan var utbytte av kurset? Fornøyd/misfornøyd?

Skrevet

Det spørs jo helt hvor mye trening du har gjort med hunden tidligere.

Grunnkurs er som regel det "grunnleggende", altså sitt, dekk, bli, fot osv med andre hunder i nærheten. Det er som et "valpekurs", men med eldre hunder.

Legger med Oslo Hundeskole sin beskrivelse;

Grunnkurset er basert på hunder som er fra ca. 4 ½ mnd dersom hunden har gått valpekurs først, eller fra 6-7 mnd om den ikke har valpekurs fra før. Kurset passer for alle typer hunder og eiere; om du ønsker en familiehund, har lyst til å drive med hundesport, har en hund som er vanskelig eller om du bare ønsker å lære mer, er grunnkurset det første steget til mål.

På grunnkurset skal vi lære de meste elementære grunnleggende øvelsene som: kom, sitt, ligg, bli osv. Du vil lære å jobbe med positive forsterkningsmetoder, hvor samarbeid mellom hund og fører blir satt i fokus.

Så hvis du og hunden din allerede kan disse øvelsene, så er det nok litt bortkasta, men det er en god start hvis dere ikke har gått noen kurs tidligere. Jeg gikk grunnkurset med min første hund, var ikke det at hun ikke kunne sitte, men vi trengte rett og slett forstyrrelser rundt oss når vi trente av andre hunder, og da passet denne typen kurs perfekt...

Skrevet

Klippet fra Canis:

"Grunnferdigheter er "hundens ABC", og adferder som vi senere kan videreutvikle og bruke i forskjellige sammenhenger både innenfor lydighet, bruks, agility, hverdagslydighet osv.

På dette kurset lærer du å trene de viktigste grunnferdigheter som du vil ha stor nytte av både i hverdagen og ellers. Vi jobber bl.a. med fokus og kontakt, sitt, stå, dekk, bli øvelser, targeting m.m. "

@Reefer:

Er forsåvidt ikke ute etter et vanelig grunnkurs, sitt og dekk tar vi på egenhånd, men mer et kurs som fobredende til konkuranser senere og som passer for en valp/evnt unghund :icon_redface:

Skrevet

Da kommer det igjen an på hvordan konkurranser :icon_redface:

Agility? Bruks? Utstilling?

En hundeskole i nærheten av hvor du bor har sikkert nybegynnerkurs i den retninger du ønsker å gå. Tviler på at du finner et kurs som inneholder både agility, bruks OG utstilling i et og samme kurs.

Som sagt, grunnkurset er "forberedende" i den grad du lærer å ha kontakt med hunden med forstyrrelser av andre hunder i nærheten, som det blir under konkurranser

Skrevet

Da kommer det igjen an på hvordan konkurranser :icon_redface:

Agility? Bruks? Utstilling?

En hundeskole i nærheten av hvor du bor har sikkert nybegynnerkurs i den retninger du ønsker å gå. Tviler på at du finner et kurs som inneholder både agility, bruks OG utstilling i et og samme kurs.

Som sagt, grunnkurset er "forberedende" i den grad du lærer å ha kontakt med hunden med forstyrrelser av andre hunder i nærheten, som det blir under konkurranser

Hun har ikke spurt etter et kurs som inneholder både agility, bruks og utstilling. Men grunnferdighetskursene til Canis er faktisk ikke det samme som grunnkurs. Grunnkurs går mer på hverdagslydighet, mens disse grunnferdighetskursene fokuserer på en del grunnferdigheter (som target, oppsøking av figurant, stå-dekk-bli osv) som hunden skal tilby frivillig, og siden få under stimuluskontroll.

Har man disse grunnferdighetene, så har man lagt mye av grunnlaget for videre trening.

Skrevet

I følge Canis sine nettsider; På dette kurset lærer du å trene de viktigste grunnferdigheter som du vil ha stor nytte av både i hverdagen og ellers. Vi jobber bl.a. med fokus og kontakt, sitt, stå, dekk, bli øvelser, targeting m.m. som *mokken* skrev tidligere virker det ikke som det er det mest avanserte kurset.

Det er jo også i følge åpent for alle hunder, uansett alder og nivå Kurset går over 8 kvelder en gang i uken og er åpent for alle hunder, uansett alder. og da kommer det jo fort ann på hvilket nivå gruppa er i som avgjør hvor mye man går igjennom og får med seg på kurset. Er det mange "nybegynnere", førstegangseiere, eller rett å slett uoppdragne hunder kan jo kurset ligne på et grunnkurs rett og slett da mye av tia går nok med til det grunnleggende (sit, bli, dekk). Men dette blir jo mye what if's...

Hvis *mokken* har tenkt til å bare drive med f.eks agility, hadde kanskje et kurs med agility som hovedtema vært en tanke var det jeg prøvde å formidle men tydeligvis ikke fikk helt igjennom så seint på en lørdag. :icon_redface:

Jeg har dog aldri tatt dette kurset så kan ikke uttale meg mer enn hva jeg leser i.flg Canis sin beskrivelse, og da selfølgelig m.m kan jo bety så mangt... :lol:

Skrevet

Har gått grunnferdighetskurs hos Canis avd Oslo, og jeg var meget fornøyd. Som kurset tilsier, så går man jo igjennom grunnferdighetene (og det virker som om noen burde google grunnferdigheter....), som er litt annet enn bare sitt, dekk og bli. Og det var hverken uoppdratte hunder der, uoppdratte eiere eller noe. Men konkurranse/treningsivrige folk med mål og mening med treningen sin, bl.a. NRH og agility.

Jeg stilte da med en hund som hadde konkurrert et par år allerede, uten at dette var "problematisk". Instruktøren var flink til å legge opp treningene og gi oss hjelp på det nivået vi var selv, både hund og eier.

Skrevet

Jeg har samme erfaringen som Nirm :icon_redface: Veldig kjekt kurs med dyktig instruktør. Vi var (og er fortsatt) ganske uerfaren med hundetrening, men vi lærte å trene inn alle grunnferdigheter man behøver at hunden tilbyr for å trene lydighet. (Vi konsentrerte oss om grunnferdigheter til lydighet fordi det var det vi deltagerne var interesserte i)

Skrevet

(og det virker som om noen burde google grunnferdigheter....), som er litt annet enn bare sitt, dekk og bli.

Da regner jeg med at du tar deg tiden med å opplyse meg om hva grunnferdigheter betyr :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...