Gå til innhold
Hundesonen.no

Gullfisk hukommelse eller gir hun meg fingen?

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har trent litt sånn innimellom med Bella Vita siden jeg fikk henne. Hun kan per nå "sitt" "bli" "påplass" "fvf" å "dekk", men plutselig har bikkja begynnt å gi f... i meg.

Sitte? - Neitakk.

Godbit? - Jatakk

"Bella Vita, Sitt" - Hva sa?

IIIIIK!

Pliiis noen, fortell meg at dette er heeelt normalt for en 5 måneder gammel valp! Plis fortell meg at denne "det gir jeg blanke **** i" greia forsvinner å jeg kan treeeeene igjen. Hjelpes for et slitsomt opplegg, hun virker til å ha glemt absolutt alt, drittbikkja mi :hmm:

Det går over, ikke sant? Det blir bra? :aww: Jeg vil ha den triiiivelige valpen min tilbake med full v8 motor og drive. Jeg blir grå i håret av dette opplegget, så nå har jeg gitt opp trening for dagen, hun vil jo ikke engang sitte hun.. :aww:

What to do? Det går over, ja??

Skrevet

"Den unge hunden.

Vår valpetida (0-4,5 mnd) er over, begynner unghundtida. Det er den tida hunden skal prøve å finne ut hvordan den skal være som voksen, og følgelig tester ut omgivelsene sine for å se hvor grensene går. De ”slamrer med dørene”." (http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm#utvikling)

Vi har alle vært der, det er heelt normalt, og det gåår over... Senk krava, og kanskje ikke prøv å lære de vanskeligste tingene i denne perioden. Det hun allerede har lært, sitter et eller annet sted baki der, og det kommer tilbake, ivertfall for en periode (fram til neste pubertetstid, der nye utfordringer dukker opp)... Ikke gi opp, men tren noe morsomt og enkelt isteden. Kanskje noe helt nytt, men veldig enkelt? Men husk at man har lov å stille krav også, selv om hunden tilsynelatende "ikke kan noen ting". Men ikke gjør det vanskelig for deg selv å hunden ved å stille høye krav, og krev at det skal bli gjennomført. Velg ut enkle ting, hold på bare en kort stund, slik at du faktisk får til ting, både for hennes og din skyld.

Sånn er det bare;) (vi har vært sånn til og fra i sånne "perioder" i to år, kjempefestlig! Men når det er så mye opp og ned, så lærer man seg ivertfall hvordan man skal takle det;)

Red; Har hun fått løpetid? Hvis det er noe trøst, så pleier ting å roe seg litt etter første løpetid, så der er dere heldige som har tisper;)

Skrevet

Selvsagt går det over. Trodde da du hadde sett nok unghunder til å vite det? :aww: Riktig alder og alt det der, men hunden din kommer tilbake til normalen etterhvert :aww: Jeg ville satt minimalt med krav en periode, og heller lagt vekt på det helt, helt enkle, belønne alt av frivillig adferd, kontakt osv, og la trening være trening en stund framover. Tror ikke du kommer noen vei med å kreve spesiellt mye for øyeblikket, mye mulig det gjør mer skade enn gavn. :hmm: La ting gå litt på hennes promisser når det kommer til "trening", og vent til hun har stabilisert seg igjen.

Skrevet

Akk, jeg gruer meg... Jeg har ikke hund fordi det er så skrekkelig gøy når de er unghund, nei. Odin var veldig av og på i hva han "kunne" og ikke i den alderen.

• 2 weeks later...
Skrevet

Det kalles "trasse aldern" :wub: hunder får igjennom den perioden 2 ganger i sitt liv. kommer du deg igjennom den første runden bra, blir det enklere andre gangen.

det du må gjøre er bare å ha tålmod, ikke la hunden få sin vilje for lett, f.eks hvis hun/han ska komme til deg, så roper du på den, kommer den ikke går du fram til den og drar den tilbake dit du sto. skal hunden sitte stille en plass og ikke gjør det, henter du hunden så fort du ser det å setter den på akkurat samma plass den var i begynnelsen. Når disse sakene repeteres over en kort periode vil hunden forstå at den vil være nødt til å leve med det :D ikke vær for streng men bare ikke la den tjene noe på å trasse bare. andre gangen de er i trasse alderen tror jeg er rundt 1.5 - 2 år men er ikke helt sikker

Det er litt forskjellige meninger om hva som skal gjøres men , ikke misforstå, jeg mener ikke at du skal være "streng" mot hunden, men bare snill men bestemt å gi masse ros for de små tingene den gjør bra :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...