Gå til innhold
Hundesonen.no

Gullfisk hukommelse eller gir hun meg fingen?


ipadda

Recommended Posts

Jeg har trent litt sånn innimellom med Bella Vita siden jeg fikk henne. Hun kan per nå "sitt" "bli" "påplass" "fvf" å "dekk", men plutselig har bikkja begynnt å gi f... i meg.

Sitte? - Neitakk.

Godbit? - Jatakk

"Bella Vita, Sitt" - Hva sa?

IIIIIK!

Pliiis noen, fortell meg at dette er heeelt normalt for en 5 måneder gammel valp! Plis fortell meg at denne "det gir jeg blanke **** i" greia forsvinner å jeg kan treeeeene igjen. Hjelpes for et slitsomt opplegg, hun virker til å ha glemt absolutt alt, drittbikkja mi :hmm:

Det går over, ikke sant? Det blir bra? :aww: Jeg vil ha den triiiivelige valpen min tilbake med full v8 motor og drive. Jeg blir grå i håret av dette opplegget, så nå har jeg gitt opp trening for dagen, hun vil jo ikke engang sitte hun.. :aww:

What to do? Det går over, ja??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den unge hunden.

Vår valpetida (0-4,5 mnd) er over, begynner unghundtida. Det er den tida hunden skal prøve å finne ut hvordan den skal være som voksen, og følgelig tester ut omgivelsene sine for å se hvor grensene går. De ”slamrer med dørene”." (http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm#utvikling)

Vi har alle vært der, det er heelt normalt, og det gåår over... Senk krava, og kanskje ikke prøv å lære de vanskeligste tingene i denne perioden. Det hun allerede har lært, sitter et eller annet sted baki der, og det kommer tilbake, ivertfall for en periode (fram til neste pubertetstid, der nye utfordringer dukker opp)... Ikke gi opp, men tren noe morsomt og enkelt isteden. Kanskje noe helt nytt, men veldig enkelt? Men husk at man har lov å stille krav også, selv om hunden tilsynelatende "ikke kan noen ting". Men ikke gjør det vanskelig for deg selv å hunden ved å stille høye krav, og krev at det skal bli gjennomført. Velg ut enkle ting, hold på bare en kort stund, slik at du faktisk får til ting, både for hennes og din skyld.

Sånn er det bare;) (vi har vært sånn til og fra i sånne "perioder" i to år, kjempefestlig! Men når det er så mye opp og ned, så lærer man seg ivertfall hvordan man skal takle det;)

Red; Har hun fått løpetid? Hvis det er noe trøst, så pleier ting å roe seg litt etter første løpetid, så der er dere heldige som har tisper;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt går det over. Trodde da du hadde sett nok unghunder til å vite det? :aww: Riktig alder og alt det der, men hunden din kommer tilbake til normalen etterhvert :aww: Jeg ville satt minimalt med krav en periode, og heller lagt vekt på det helt, helt enkle, belønne alt av frivillig adferd, kontakt osv, og la trening være trening en stund framover. Tror ikke du kommer noen vei med å kreve spesiellt mye for øyeblikket, mye mulig det gjør mer skade enn gavn. :hmm: La ting gå litt på hennes promisser når det kommer til "trening", og vent til hun har stabilisert seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det kalles "trasse aldern" :wub: hunder får igjennom den perioden 2 ganger i sitt liv. kommer du deg igjennom den første runden bra, blir det enklere andre gangen.

det du må gjøre er bare å ha tålmod, ikke la hunden få sin vilje for lett, f.eks hvis hun/han ska komme til deg, så roper du på den, kommer den ikke går du fram til den og drar den tilbake dit du sto. skal hunden sitte stille en plass og ikke gjør det, henter du hunden så fort du ser det å setter den på akkurat samma plass den var i begynnelsen. Når disse sakene repeteres over en kort periode vil hunden forstå at den vil være nødt til å leve med det :D ikke vær for streng men bare ikke la den tjene noe på å trasse bare. andre gangen de er i trasse alderen tror jeg er rundt 1.5 - 2 år men er ikke helt sikker

Det er litt forskjellige meninger om hva som skal gjøres men , ikke misforstå, jeg mener ikke at du skal være "streng" mot hunden, men bare snill men bestemt å gi masse ros for de små tingene den gjør bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...