Gå til innhold
Hundesonen.no

Hårtap uten grunn...


JailyTina

Recommended Posts

Nå begynner jeg å bli veldig nysgjerrig på hva som foregår med pelsen til Jaily-snuppa og lurte på om noen soniser kanskje hadde forslag. For 2-3 uker siden la jeg merke til at Jaily på veldig kort tid hadde røytet av seg ALL pelsen i et område på ca 5x10 cm bak på låret på det ene bakbeinet. Hun hadde også ett par hårløse flekker på halen, og området så ut til å klø noe innmari. På de hårløse partiene var det litt skorper, men ikke noe vesking eller sånt. Så vi tok en liten sjekk hos veterinæren. Han tok skrapeprøver pga mistanke om skabb eller hårsekkmidd, men fant ikke noe kryp av noe slag. Men sånn tilfelle fikk hun behandling mot skabb. Det så ut til å hjelpe litt da pelsen en ukes tid etter første behandling (skulle ha to omganger med dråper) begynte å gro ut igjen...

Men... De siste 4-5 dagene har hun røytet noe så sinnsykt! Og hun klør ekstremt innimellom. Et par nye hårløse, men også skorpe/sår løse, flekker har dukket opp. Og jeg skjønner absolutt ikke hva som foregår. Så jeg prøver å tenke utenfor boksen og har kommet opp med følgende alternativer:

- Insekter. Men hun har ingen synlige stikk.

- Reaksjon på noe kjemisk noe. F.eks. bensin, olje osv i klubben av ekle ting å få på huden, men så vidt jeg vet har hun ikke vært borti noe sånt.

- Kløe pga røyting. Ikke unormalt, men hun har jo nesten røyta av all underull på bakkroppen på under ei uke! Greit, hun røyta heftig i fjor også, men kan ikke huske at det var så ille.

- Reaksjon på fôr. Hun får 60/40 med VH nr 33 og Hills. (Mest VH) Hun har fått Hills hele livet, VH siden ca mai.

Det er jo siste punktet jeg lener meg litt på, da. Det er ikke til å stikke under en stol, men så er jeg da usikker på hva jeg skal gjøre. Gå tilbake til bare Hills eller begynne med bare VH...?

Eller er det noen som har andre forslag? Siden veterinæren ikke finner noe er jeg litt ute og kjøre når det gjelder hva jeg skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke min hund samme problem. Men hun har slitt litt med allergi, jeg fikk som råd å gå over fra RC, til V&H nr 33. Plagene ble noe bedre, men hun røytet mye , klødde noe, og slet med diarè og oppkast jevnlig. Så byttet jeg til hills, og dyret har aldri vært friskere enn nå.

Så min erfaring sier at om jeg hadde vært deg, hadde jeg gått tilbake til Hills.

Men så har jeg mista noe av trua på V&H da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden til en venninne av meg hadde samme plagene som du beskriver her, og de måtte prøve seg litt frem (endre for, shampoo osv), men etter mye om og men ble konklusjonen middallergi! Hunden har nå ikke lenger lov å sove å sofan, de har fjernet gulvteppene i huset og puta i hundekurven har fått et skinntrekk med dynetrekk over. Hunden vil alltid være plaget med litt kløe, men hun ble i allefall mye mer pelsrik og mindre kløe-plaget :innocent: Be vetten sjekke for forskjellige allergier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke min hund samme problem. Men hun har slitt litt med allergi, jeg fikk som råd å gå over fra RC, til V&H nr 33. Plagene ble noe bedre, men hun røytet mye , klødde noe, og slet med diarè og oppkast jevnlig. Så byttet jeg til hills, og dyret har aldri vært friskere enn nå.

Så min erfaring sier at om jeg hadde vært deg, hadde jeg gått tilbake til Hills.

Men så har jeg mista noe av trua på V&H da...

Jaily har veldig fin avføring og kaster bare opp hvis hun får i seg noe hun ikke skulle spist. Men jeg lurer på om VH'n skal kuttes ut hvertfall for en stund for å se om pelsen retter seg igjen. Taper jo ikke noe på å prøve hvertfall!

hunden til en venninne av meg hadde samme plagene som du beskriver her, og de måtte prøve seg litt frem (endre for, shampoo osv), men etter mye om og men ble konklusjonen middallergi! Hunden har nå ikke lenger lov å sove å sofan, de har fjernet gulvteppene i huset og puta i hundekurven har fått et skinntrekk med dynetrekk over. Hunden vil alltid være plaget med litt kløe, men hun ble i allefall mye mer pelsrik og mindre kløe-plaget :innocent: Be vetten sjekke for forskjellige allergier!

Tja, kanskje.... Jeg tror ikke det er middallergi for røytingen er ikke over hele kroppen. Har litt erfaring med middallergi fra tidligere hunder og det er ikke samme symptomene.

Akutt stress kan føre til parti-/flekkvist håravfall. Gjerne med noe (helst blærete) utslett der det er hårløst.

Bare så det er nevnt.

Det er ikke noe særlig utslett der hårtapet var. Det var litt skorper og småsår, men jeg tror det kom av kløingen. Og hva som skulle forårsaket akutt stress aner jeg ikke ettersom vi ikke har gjort noe særlig nytt hele sommeren egentlig. Men det er jo greit å ha i bakhodet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun i seg nok omega 3 siden du bruker nr 33? Jeg ville børstet ned hunden din, altså hjulpet henne med å røyte, for så å følge med på om det kommer nye hårløse flekker. Får hun flekker fordi hun klør, eller er det flekkene som klør, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun i seg nok omega 3 siden du bruker nr 33? Jeg ville børstet ned hunden din, altså hjulpet henne med å røyte, for så å følge med på om det kommer nye hårløse flekker. Får hun flekker fordi hun klør, eller er det flekkene som klør, om du skjønner hva jeg mener.

Det var ikke ett dumt poeng! Det må jeg regne litt på. Hills inneholder litt, men siden hun får mindre av det enn VH kan det hende inntaket av omegaer er for lavt.

Og det om hun får flekker fordi hun kløer eller klør fordi hun har flekker har jeg lurt veldig på. Derfor har jeg gravd frem "the cone of shame" (for de som har sett filmen Up :innocent: ) så hun ikke kan klø seg mer når hun er alene eller om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...