Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomi, budsjett og sparetips!


Anki

Recommended Posts

Vi fikk oss en liten pembroke-gutt for et år siden, og vi er veldig fornøyde med han. Vi pratet med flere oppdrettere underveis, og kjente litt etter magefølelsen på hvem som var den rette for oss. Vi endte egentlig ganske tilfeldig opp med Cimaith i Trondheim, som hadde en helt perfekt valp etter våre ønsker. Jeg reiste så for å hilse på valp og oppdretter, og ble møtt av en lykkelig liten logreklump som kom sprettende rett til meg og sa han hadde lyst å bli med meg hjem, og vips så var jeg (eller valpen, alt ettersom hvordan man ser det :lol:) solgt. Vi har møtt flere corgis etterpå på utstillinger og messer (stiller ikke selv, siden gutten vår har utstillingsfeil), og corgimiljøet virker på oss som ganske inkluderende og oppslukt i rasen sin, med masse kunnskaper. Vi har fortsatt god kontakt med oppdretter, og holder oss også oppdaterte på hvordan det går med kullsøsknene til gutten vår. Som flere har sagt så kan det være lurt å ringe rundt og sjekke ut oppdrettere og hunder. Når det gjelder valpetid og slikt, så gikk det en del tyggeleker og sånt i tannfellinga. Den eneste leken som har overlevd nå i et helt år, er en Kong. Den er flittig brukt, og han elsker den fortsatt. Ellers har det gått med maaaaange tauleker av forskjellige slag. De kjøper vi billig på Europris eller Jula, siden tauleker er forbruksvare her. De var spesielt gode i tannfellinga, da vi kunne ha litt draleker for å hjelpe til med å få ut løse tenner. Leker trenger absolutt ikke være dyre, dersom man bare brker litt fantasi og ser seg litt rundt. Gamle håndklær og laken kan lett bli helt toppers tauleker. Strimle opp og lag fletter, og vips så har hunden masse gøy. Dersom du i tillegg fletter inn litt godbiter så får hunden jobbe litt ekstra og holder seg opptatt en god stund. Mat kjøper vi gjerne i de største sekkene, her er det også lurt å sjekke pris på flere butikker siden det kan skille en del. Innimellom kan det også være kampanjer, så bare hold øynene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at å fryse kong ble redningen for oss, vår lille corgi var vel, ganske tyggeflittig.... :( vi kjøpte også storfesmuskel som det heter så pent, eller okse penis, det var kjempe lurt å ha rundt om å gi henne når hun begynte å være ille på bitingen, så det går i fryst kong med leverpostei, okse peniser, tauknuter og gjemme godbiter i andre leker etc.

noe du må huske angående corgi er at du må lære de å gå i trapper og være forsiktig til de blir noen mnd eldre, jeg bar henne opp og lot henne gå siste par opp, og bare 1 trinn ned. Hun tok veldig fort at hun kunne løpe opp men hylte når hun ville ned. Det var litt nytt for meg siden min BC aldri trengte å bli "lært" det :(

ha en vaskebøtte klar er også et lurt tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...