Gå til innhold
Hundesonen.no

BC som familiehund


Superbikkja

Recommended Posts

Veronica, jeg tror kanskje et poeng Emilie vil fram til, er at de hundene en ser særlig på atferdsklinikker, og kanskje også på pensjonat, er ekstremene og problemhundene. En får ikke et nyansert bilde av rasen ved å ha det som utgangspunkt og referanseramme.

Det registreres over ett tusen border collie valper i Norge årlig - og det er uten importer, og det er jaggu en del valper av rasen som ikke registreres også. Ville ikke rasens popularitet sunket, framfor å øke (statistikk på NKK.no) hvis den var så krevene og umulig å ha som noe annet enn en toppaktivisert hund hos en ambisiøs eier som satser 110 prosent på hund?

Alle raser har problemhunder.

Alle raser SKAL være turkamerater, det finnes ikke en eneste rase som ikke skal ha tur.

Til trådstarter vil jeg si som jeg sier til alle som lurer på en rase: Treff flest mulig individ av rasen, bli kjent med den på godt og vondt, sørg for å se mangfoldet, snakk med ulike eiere og oppdrettere, og sjekk nøye før du handler hos en oppdretter. Ikke vær redd for å takke nei til en valp et sted, du har ingen plikt til å kjøpe valp selv om du titter i valpekasser eller snakker med folk.

Det er en god holdning før en skaffer seg en firbeint venn, uansett rase. Det er stor forskjell på individene i min rase også - som ikke en gang er en brukshundrase, og i alle raser gjelder det å sjekke om dette kan bli en god match og om valpens bakgrunn er et godt utgangspunkt for et godt hundehold.

Finner du ut med research at border collie er rasen for deg - flott. Hvis ikke, så finnes det cirka 300 andre raser i landet, du finner helt sikkert din rase, og Hundesonen kan være et greit sted for å få input om ulike raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det registreres over ett tusen border collie valper i Norge årlig - og det er uten importer, og det er jaggu en del valper av rasen som ikke registreres også. Ville ikke rasens popularitet sunket, framfor å øke (statistikk på NKK.no) hvis den var så krevene og umulig å ha som noe annet enn en toppaktivisert hund hos en ambisiøs eier som satser 110 prosent på hund?"

Desverre blir det fler og fler av rasen. Det er noe av grunnen til at det ikke blir BC på meg neste gang. Mye dårlig og useriøs avl (type: snille og rolige familiehunder) lager dårlige individer som kan tilpasse seg et liv som familiehund. I mine øyne er ikke dette en god BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre blir det fler og fler av rasen. Det er noe av grunnen til at det ikke blir BC på meg neste gang. Mye dårlig og useriøs avl (type: snille og rolige familiehunder) lager dårlige individer som kan tilpasse seg et liv som familiehund. I mine øyne er ikke dette en god BC.

Alle raser har dårlige oppdrettere og dårlig avl, alle raser har problemhunder - og uansett hvilken rase du velger for hund nummer 2 må du gjøre research for å finne linjer og individ som passer dine behov.

Jeg vill også tro at med en rase som BC, som er så tallrik, er det mulig å finne en hund for ethvert behov. Det er jo en rase som hevder seg i samtlige sporter - utenom eksteriør, men også må eies av en god del familier. Altså må det finnes brukendes individ av rasen også.

Det er snålt at du fraråder å kjøpe bc som familiehund, hvis du mener rasen har utviklet seg til å bli nettopp en familiehund. Det er forskjell på å ha en diskusjon om hvordan en bør avle på en rase, og om rasen kan passe til en valpeinteressert.

Det er ikke all avl på min rase jeg applauderer heller, men framfor å bytte rase gjør jeg det jeg kan for å argumentere for og vise hva rasen burde kunne være - og bidra til den endringen gjennom eget avlsarbeid og hundehold.

Edit: Hvis du ønsker å få med teksten til den du svarer på, kan du framfor å kopiere trykke på den blå knappen nederst til høyre i innlegget hvor det står "Sitér". Hvis du vil svare flere personer på en gang og samle opp quoter, trykker du på "Multisitat" på hvert innlegg, og deretter på "Svar" helt nederst - da kommer alt du vil kommentere i ett innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma har lest gjennom linjene mine :)

Desverre blir det fler og fler av rasen. Det er noe av grunnen til at det ikke blir BC på meg neste gang. Mye dårlig og useriøs avl (type: snille og rolige familiehunder) lager dårlige individer som kan tilpasse seg et liv som familiehund. I mine øyne er ikke dette en god BC.

Mye dårlig og useriøs avl, stopper ikke de seriøse, HVIS man gidder å lete :P En god hund er en tilpasningsdyktig hund, uansett rase. En border som kan jobbe, trene, konkurrere, what ever, er for meg lite verdt om den ikke kan tilpasse seg et familieliv samtidig. Og kanskje til og med, ligge på soffan en uke eller to, hvis situasjonen skulle kreve det av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle de som ønsker seg familiehund, er egentlig feite, late, giddalause folk som har sett en BC på "Babe" og syntes de var såååå søte og garantert født lydige vel?

Hundesport er og blir for oss. Eieren, føreren, treneren, oppdretteren. Dvs den menneskelige delen i et hundehold uansett hvordan man vrir og vender på det. Ingen hunder dør av å ikke konkurrere, den har det ikke vondt, den blir ikke plaget og den kommer ikke til å bite naboens barn fordi at den ikke får konkurrere. Vi har nok ganske høye tanker om oss selv kanskje? At det bare er oss aktive konkurransefolk som klarer å handtere enkelte raser?

Det er horder av BCer i dette landet som ikke egner seg til noe annet enn familiehunder faktisk. Det er minuset med en rase som er så lite homogen som BCen er, det kommer alt fra topphunder til hunder av Ferdinantypen. Selv topphunder innenfor gjeting i Norge, gir avkom som synes at ull er oppskrytt og så totalt unødvendig del av hverdagen at de nesten spyr ved tanken på å gå etter en sau.

Hvor mye aktivitet man gir hunden, er jo avgjørende hvor vidt den trives. Men for mange hunder er det nok det samme om den får trene lydighet på en grusbane 6 ganger i uka, eller går lange turer i skogen, bærer kløv kanskje, trekker ski og pulk om vinteren mm. Man veit jo ikke hvor aktiv en person er som "bare skal ha en turkamerat", så kan være greit å finne ut om vedkommende mener å gå rundt kvartalet to ganger i døgnet, eller om vedkommende er på langturer nesten hver helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine BC'er har vært pyton hvis de ikke fikk jobbe - men hva de fikk jobbe med har vært relativt uvesentlig. Om det er lydighet i hagen eller på organiserte treninger, så spiller ikke det noen rolle. Spor og søksøvelser er kanon- men om det er søk etter lekene på nærmeste jorde, eller om det er blodspor/sportreninger/kurs, det er heller ikke så viktig. Dersom man vil ha en aktiv hunderase som fungerer fint i familien hvis den får nok å gjøre, så kan BC passe bra den! Jeg personlig vil aldri anbefale noen å trene agility og kun det (ved siden av tur) med BC, men det er en personlig mening, og mange er uenige med meg. Jeg mener at det viktigste for å få en BC som fungerer så bra som mulig er mye "fokusarbeid", altså type jobbing hvor målet ikke er å løpe fortest mulig, men hvor de må jobbe og tenke systematisk- lp, spor, bruks, triksetrening, søksarbeid og gjeting for eksempel.

Men- jeg tror aldri jeg hadde giddet å ha BC hvis det ikke var for å utnytte arbeidskraften dens til et spesielt formål, for alle mine og de fleste jeg kjenner, har såpass mye diller og greier at det for meg hadde vært flere andre raser jeg hadde foretrukket "bare" til aktiv familiehund-formålet. Men igjen, det er min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante holdninger og tanker her...

Har vel ikke så veldig mye nytt og lurt å si som ikke allerede har vært nevnt, men jeg er faktisk av den holdningen at om du vet hva du får i hus og er villig (og har mulighet) til å ta hensyn til det, så er alt mulig. Da handler det bare om å kjenne seg selv og egen situasjon godt nok, og kanskje også å være ærlig mot seg selv. Jeg har sikkert typen "ødelagt" bc jeg da (enda hun faktisk kommer fra gjeterlinjer tom) for hun ligger som et slakt på gulvet her nå, og det gjør hun stort sett så fort hun kommer innendørs! For tida er jeg sjuk og det begrenser noe av aktiviseringen, men hun har ikke gått på veggen enda som jeg har sett... Men! Jeg vet at for lite aktivisering bygger seg opp og at hun da må ha en skikkelig "utblåsning" (bli skikkelig sliten) på et eller annet vis før hun går tilbake til normalen igjen, om ikke lenge. Men dette vet jeg, fordi jeg kjenner hunden min. Så det å lese hunden og vite at okei, nå dro den mye på tur i dag, da må jeg finne på noe mer (for eksempel) og så faktisk gjøre det, det er min tanke bak (noe av) et hundehold som fungerer. Om det fungerer for eier vil jo avhenge av om denne er villig til å gjøre "noe ekstra" når det trengs... Og med en bc kan det være dette trengs ofte. Eller ikke. Ingen individer er like.

Sånn personlig så ville jeg ikke valgt bc-valp mens jeg hadde små barn. Rett og slett fordi mine bc'er har vært galskap i pels til ca halvåret. Lite ro, mye oppfinnsomhet og null av-knapp med i valpepakke. Har hørt rykter om at jeg har hatt ekstreme valper og at ikke alle er sånn, men det kan i såfall være greit å være obs på at de KAN bli turbotroll ei stund! Har man tid og lyst så er det jo ok, innser man at sånne ting ville ført til stor frustrasjon og hårtap så kanskje velger man noe annet...

Ellers er jeg VELDIG enig i at ingen hund skal være kun arbeidsjern! En bc som er en vanvittig gjeter (eller fantastisk agility-talent eller hva det måtte være), men som ikke fungerer som familiehund er null verdt i mine øyne... Og tenk så utrolig stressende liv en sånn hund må ha, om alt dreier seg om jobb jobb jobb jobb hele tiden, uten evne til å koble av! Å lære en hund at det er en tid for jobb og en tid for å slappe av ødelegger ikke evnen til å jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn personlig så ville jeg ikke valgt bc-valp mens jeg hadde små barn. Rett og slett fordi mine bc'er har vært galskap i pels til ca halvåret. Lite ro, mye oppfinnsomhet og null av-knapp med i valpepakke. Har hørt rykter om at jeg har hatt ekstreme valper og at ikke alle er sånn, men det kan i såfall være greit å være obs på at de KAN bli turbotroll ei stund! Har man tid og lyst så er det jo ok, innser man at sånne ting ville ført til stor frustrasjon og hårtap så kanskje velger man noe annet...

Mine har og vært sånn ...Helt grusomme faktisk, mye lyd, ekstremt med biting, mye ødelegging, totalt tette øreganger, valper som har blitt bundet inne for det var eneste måten å få fred på, og så videre. Men min tispe, som er en veldig aktivitetskrevende BC, er usynlig inne så lenge hun får sitt- nå som hun er voksen. Da hun var valp pleide jeg å ha henne i valpegrind, og selv sitte foran pc'en eller tv'en med ørepropper som stengte ute den jævlige hylingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har og vært sånn ...Helt grusomme faktisk, mye lyd, ekstremt med biting, mye ødelegging, totalt tette øreganger, valper som har blitt bundet inne for det var eneste måten å få fred på, og så videre. Men min tispe, som er en veldig aktivitetskrevende BC, er usynlig inne så lenge hun får sitt- nå som hun er voksen. Da hun var valp pleide jeg å ha henne i valpegrind, og selv sitte foran pc'en eller tv'en med ørepropper som stengte ute den jævlige hylingen :)

Ja, sånn var begge mine også! Galgale, beit og bjeffet, angrep beina mine så fort jeg bevegde meg, gnagde på stoler og bord og det meste annet enn tyggeting og ingenting annet enn time-out hadde noen effekt. Førstemann (dame) var det som noen slo over en bryter på da hun var halvåret og hun ble en kjempebehagelig hund, både inne og ute. Buffy (nåværende) ble også rolig inne ved den alderen, men hadde hjuldillene sine (heiv seg etter alt som rullet) til hun var godt over året (og der var det MYE jobbing som skulle til! Hun har det fremdeles i seg da, tilter fremdeles av rollerblades, rulleskøyter og andre ting vi ikke har fått trent på pga tilgang). Nå er hun "usynlig" inne, så sant hun får sitt som du sier. :P En aktivisert bc er en meget artig og behagelig hund som regel! :P

Kan jo være greit å tenke på at bc'er ikke alltid er så flinke til å generalisere (som med Buffy, et hjul er ikke et hjul. Hjul på biler er ikke det samme som hjul på busser eller sykler eller rullestoler osv...), så det er viktig å hilse på hunder og folk i alle størrelser og farger og alle mulige og umulige andre ting man kan finne på å møte. Sikkert individuelle forskjeller der også, men om man tenker å skaffe seg valp så bør man vel alltid tenke på hvordan det KAN bli... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn var begge mine også! Galgale, beit og bjeffet, angrep beina mine så fort jeg bevegde meg, gnagde på stoler og bord og det meste annet enn tyggeting og ingenting annet enn time-out hadde noen effekt. Førstemann (dame) var det som noen slo over en bryter på da hun var halvåret og hun ble en kjempebehagelig hund, både inne og ute. Buffy (nåværende) ble også rolig inne ved den alderen, men hadde hjuldillene sine (heiv seg etter alt som rullet) til hun var godt over året (og der var det MYE jobbing som skulle til! Hun har det fremdeles i seg da, tilter fremdeles av rollerblades, rulleskøyter og andre ting vi ikke har fått trent på pga tilgang). Nå er hun "usynlig" inne, så sant hun får sitt som du sier. :P En aktivisert bc er en meget artig og behagelig hund som regel! :)

Kan jo være greit å tenke på at bc'er ikke alltid er så flinke til å generalisere (som med Buffy, et hjul er ikke et hjul. Hjul på biler er ikke det samme som hjul på busser eller sykler eller rullestoler osv...), så det er viktig å hilse på hunder og folk i alle størrelser og farger og alle mulige og umulige andre ting man kan finne på å møte. Sikkert individuelle forskjeller der også, men om man tenker å skaffe seg valp så bør man vel alltid tenke på hvordan det KAN bli... :D

Min nåværende BC er engelen selv, stueren fra dag 1, ville sove alene fra dag 1,sov hele natten fra dag 1, aldri bitet noe i stykker, aldri gnagd på noe. Hun har holdt seg til sine leker og det var det. Hun begynte å gjete biler, men det plukket jeg vekk ved å trene, utover det gjeter hun ikke tantebarn etc, men jeg kan kommandere henne til å gjete andre hunder (veldig praktisk når man har 1 stk overenergisk valp full løpsk stil)

Vi var på vår første ordentlige trening på rundt 3 år idag, og hun var et tent lys men gud og deilig det var å komme hjem å sove :D

Var nok ganske heldig med min bc valp, corgi'n er et helt annet kapittel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at Nirm må være et prakteksemplar av rasen altså. Så lite trøbbel det har vært med han opp gjennom årene. Noe ødelegging var det og noe valpebiting, men ikke noe mer enn jeg anser som normal med valpebiting. Aldri noe hyling. Eneste dilla han har forsøkt seg på, var å gjete lys, noe han ble avlært ganske så raskt (og nei, han ble aldeles ikke banket). Aldri biting i bein. Aldri gjetet vaskemopper, støvsugere, gressklippere eller noe. Ikke hunder en gang gjeter han. Han gjeter det han er avlet for, nemlig gårdsdyr. Alt annet har vært forbudt å gjete. En ufattelig av og påknapp, og utrolig nok en ufattelig arbeidskapasitet. Han har bare vært turkamerat i perioder av livet, pga min helse, men det har aldri vært noe problem. Aldri krevd timesvis med aktivitet hver dag for å være fornøyd. Aktiv ja, men aldeles ikke noe "skrekkeksempel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få understreke at de jeg har hatt fra valpestadiet heller ikke gjeter/gjetet annet enn dyrene de skal gjete. Begge hadde et par uker med bilgjeting da de var helt små, det ble særdeles raskt plukket av de. De gjetet ikke folk heller, hverken som valper eller voksne:) Men de har vært pyton på omtrent alle andre områder de kunne finne på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Corgien på langt nær like mye brukt til gjeting som BC, og ikke vet om du hadde fått tent enkelte av de en gang. Border Collien er igjennom mange hundre år avlet for gjeting, og dette er det primære bruksområdet også i dag. De har restriksjoner på avl og utstilling, nettopp for å bevare egenskapene man ønsker i en gjeterhund. Det er mange tidligere gjeterhunder som i dag kan løpe fine venstresvinger og har den rette fargen på pelsen, det er imidlertid ikke alle som verdsetter dette.. BC og WK er kanskje de to rasene man har igjen hvor ikke venstresvingene, BIS-kjemping og farge har tatt overhånd. Dette er brukshunder. Vil du har turhund, kan du velge mellom 400 andre raser.

Nå vil jeg si at Norge neppe er border colliens høyborg - og det er faktisk bare HER vi har disse sær-reglene for rasen mht utstillinger/arbeidskrav...

I resten av verden er de faktisk allerede utstillings-/kose-/familiehunder på lik linje med belgere, schäfere, collies og alle andre. Jeg tror ikke det har tatt så mange generasjonene å "tone dem ned" heller.

Men det ser vi jo faktisk her i Norge også - det finnes helt klart linjer som mangler den ekstreme arbeidslysten som de super-aktive vil ha. Disse utgjør faktisk den delen av bordere som lever helt normale famile- og tur-hundeliv med spasering i nabolaget, turer på hytta og ballsparking med ungene.

Ingen timeslange treningsøkter, "bruke hodet" eller krav om opprykk, forbedring eller NM-potensiale. Og endel av disse går også i avl, med naboens "hvasomhelst" - kanskje til og med en annen familiehundborder?

Så hvis man ønsker en border uten alt for mye arbeidskapasitet finnes det absolutt det også. Men det viktige er jo såklart å vite sin egen begrensning, da. Det er jo galskap å kjøpe en bruksmalle, eller en border fra ekstrem-linjer hvis man ønsker en Frognerparken-hund uten annen stimuli. Det er DET man må lære folk - ikke nekte de å lete etter det de faktisk har lyst på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man ønsker en border uten alt for mye arbeidskapasitet finnes det absolutt det også. Men det viktige er jo såklart å vite sin egen begrensning, da. Det er jo galskap å kjøpe en bruksmalle, eller en border fra ekstrem-linjer hvis man ønsker en Frognerparken-hund uten annen stimuli. Det er DET man må lære folk - ikke nekte de å lete etter det de faktisk har lyst på.

Susanne

Enig! Hjelp heller de som spør, med å finne en oppdretter som ikke avler hardcore hunder.

Tenk om alle gikk gjennom samme mølla når de fikk barn, som når de skaffer seg hund... :ahappy:

Og nei det er ikke spydig ment.

:ahappy: Da hadde det vært kun pene og suksessfulle foreldre, og alle de mindre pene gikk ut av avl. Nei, da må man begynne å alv på arbeidsegenskaper, vi må ha søppelmenn og damen på rimi. Nytter ikke med sjefer uten de i bånn. ÅH! Nytt ordtak: Bak en hver sjef, går det minst 10 på gulvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg si at Norge neppe er border colliens høyborg - og det er faktisk bare HER vi har disse sær-reglene for rasen mht utstillinger/arbeidskrav...

I Sverige får man ikke registrert valpene i SKK dersom ikke begge foreldrene har godkjent gjeterhundprøve.

PS: Når jeg leser det du skriver en gang til, tenkte du kanskje bare på utstilling, altså at man ikke får stille uten å ha fått så og så mange poeng på gjeterhundprøve. Jeg var litt kjapp i vendingen - beklager om jeg misforsto formuleringen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner på en måte superbikkja, men på den andre siden så er jeg litt uenig.

Altså jeg personlig mener at en hund som ikke har de rasetypiske egenskapene en border collie (eller en schäfer eller en labrador) skal ha, er ingen god representant for rasen. Jeg personlig mener at alle bc skal ha evnen, viljen og egenskapene for gjeting i seg. Finessene må læres, men de skal ha det grunnleggende drivet. Det skal ikke være slik at man må kjøpe bc fra gjeterlinjer for at de skal gjete, for i min enkle verden så er alle bc'er fra gjeterlinjer. Alt annet er bare fjås. Men som oppdretter så vil jeg gjerne ha hunder som fungerer i familiene sine, som er trygge gode, med fin av og på knapp. Som har lite stress og som har en sunn mentalitet. Jeg ser mange bc'er som ikke har en sunn og godt sammensatt hode, så jeg har full forståelse for at superbikkja reagerer litt.

Når det kommer til hva som finnes og hva som er ønskelig er det på bc som alle andre raser, ikke nødvendigvis forenelig. Jeg mener at en god (gjeteravvlet) bc skal fint kunne leve et aktivt familieliv, med igjen trykk på aktiv. Hva det er må jo folk finne ut av selv. Jeg har ikke noe krav om at valpekjøpere må konkurrere, men jeg har krav om at hunden må og skal få fysisk og mental mosjon. Jeg laget en tråd for en tid tilbake som fikk svært liten respons, men som opptar meg. Dette med skremselspropagandaen på nettforum. All min erfaring tilsier at folk fraråder valpespekulanter bc, aussier, belgere, kelpier, schäfer etc på nett, nesten uansett fordi det er "ekstreme" hunder. I denne tråden slår det helt motsatt, enda jeg ser ingen forskjell i denne TS innlegg og andres.. Jeg lurer jo litt da.

Jeg mener jo fortsatt at 9/10 gruppe1hunder i norge lever som aktive familiehunder og fungerer greit med det. De som ikke fungerer greit med det er jo de Superbikkja og Emilie får inn på sine respektive kenneler og adferdsklinikker.. Cluet er vel bare at folk må vite på forhånd hva de kjøper seg og hva som er realistisk å takle i sin hverdag.

Jeg forventer ikke at folk skal være enige med meg, men jeg forvenetr at de som har levd med en rase i kanskje mange år, har en bedre forutsetning for å mene noe om rasen enn de som knapt nok har hørt annet enn skrekkhistoriene på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forum er sjeldent (aldri?) representativt for noen raser. Ei heller atferdsklinikker o.l. Der er det problemene som er i fokus, og alle de snille, hyggelige hundene som ikke har et spøtt av problemer kommer ikke dit. Så man får et veldig skjevt bilde av rasen.

Som flere nevner, så lever de aller fleste gruppe 1 hundene som rene familiehunder. Og der er nok BCen overrepresentert enn bruksavlede schäferhunder og malinoiser.

Jeg reagerer på denne påstanden om at BCen trenger så forbaska mange timer med aktivitet hver dag. Jeg kjenner ikke igjen rasen på den beskrivelsen på noen av de BCen jeg kjenner på den måten, og som oftest er det unge jenter med sin første BC som kommer med denne påstanden. Ikke ment å tråkke noen på tærne, men jeg har truffet få menn som har passert 40 som har drevet med rasen i mange år som påstår at de krever timesvis med aktivisering hver dag. Hadde dette stemt, så hadde vel bare bønder og uføretrygda folk kunne hatt rasen, fordi vi andre "dødelige" jobber. Og når man ser på antallet BCer som registreres i landet i året, og hvor mange som ender i konkurransehjem eller på gård, så sier dette at mange har et fullverdig liv som familiehunder. Jeg anbefaler ikke rasen i hytt og pine til en hver som skal gå en tur rundt kvartalet med den et par ganger i døgnet, men den trenger heller ikke å leve i et konkurransehjem. Hunden bryr seg neppe om den konkurrerer i agility eller bare trener vel?

Cluet er jo hunden skal ha et aktivt liv. Nå var den opprinnelige trådstarteren på jakt etter en turkamerat og kunne drive litt AG ved siden av, men ingen spør henne hva hun legger i "turkamerat" før de går i strupen på henne om feil rasevalg. Av og til kan det være greit å spørre hva folk har av planer om aktivisering før man styper de også. Hva vi legger i turkamerat, og hva andre legger i turkamerat kan være to vidt forskjellige ting. Mens noen skal ha en parkhund, så skal andre ha en hund som skal være med på langturer, trekke pulk, bære kløv og er mye ute med hunden hver dag. Mange BCer vil nok ikke trives som parkhund uten noe annet stimuli enn å løpe rundt med de andre hundene der, men veldig mange BCer trur jeg hadde trivdes utmerket som "langturhund" (om jeg kan kalle det det), med oppgaver de har å gjøre der (trekking, bæring etc) så lenge den får noe mental stimuli og. Tviler på at den må gjete 4 timer om dagen, eller trene lydighet 6 timer om dagen for å ha et fullverdig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Gråtass og Nirm. De hundene vi holder i Norge er faktisk 90% av tiden (om ikke mer) familliehunder. Samme om du er i Norgestoppen, om det er redningshund, narkotikahund o.l.

Det er faktisk ikke mange av de som er i "Eliten" som faktisk har de som rene kennelhunder og evt bruker hele dagen på å trene den hunden. De fleste har faktisk en jobb og gjerne også famillie.

Selv selger jeg gjerne min rase som en aktiv familliehund. Men jeg mener også at de som "bare" skal ha den som en aktiv familliehund skal ha litt erfaring slik at de faktisk vet hva man snakker om. Å konkurrere er faktisk ikke alt, selv om man som oppdretter liker å ha resutlater på avkommene sine som "bevis". Men jeg tror faktisk både BC, AK, Malle o.l. får de vel så bra som en aktiv familliehund som er med på aktivitetene som foregår i famillien, som en hund som står på kennel og er ute å jobber i 2-3 timer hverdag.

Jeg vet hva jeg hadde foretrukket å selge til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...