Gå til innhold
Hundesonen.no

BC som familiehund


Superbikkja

Recommended Posts

Jeg vil tro at de aller aller fleste BC'er og kelpier er nettopp turkamerater, men man må jo være klar over at dette er aktive hunder og må få det de trenger.

Ellers har jeg ikke noen spesiell erfaring med noen av disse rasene, men velkommen hit :aww:

Hvorfor i all verdens land og rike skal man ha en sånn rase hvis man bare skal ha den som turkamerat!? :aww:

"De er søte og lydige"-argumentet holder ikke her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verdens land og rike skal man ha en sånn rase hvis man bare skal ha den som turkamerat!? :aww:

"De er søte og lydige"-argumentet holder ikke her altså!

Fordi man liker rasen kanskje? Eller er vi der at kelpier og BC'er er kun for spesielt interesserte med mål om norgeseliten i en eller annen hundesport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den generelle mening alle har som sin EGEN rase...

Det er ingen førstegangshund, det er ingen familiehund det er ingen turkamerat...

Å da spesielt de 4-5 mest aktive rasene...

en BC kan fort ha det mye bedre i et Boligfelt som familie og tur hund, en å stå å hundegården til bonden 24/7 å bli skutt om 3år for den ikke har naturlige instinkter for gjeting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om ytterpunkter?

- Norgeseliten i en hundesport vs. turkamerat. Jadda, for det finnes ingenting i mellom.

- Familiehund vs. stå i hundegård og bli tidlig avlivet. What liksom?

Det jeg sier er at raser som Border Collie, Working Kelpie, Malinois osv ikke egner seg som rene familiehunder. At man har lyst på en rase er faktisk ikke nok enkelte ganger. At man har lyst på en rase senker ikke aktivitetsnivået eller forandrer de iboende egenskapene i hunden.

Jeg sier ikke dette fordi det handler om min egen rase. Det samme gjelder jo Husky, enkelte stående fuglehunder, enkelte gruppe 2-hunder osv. Dette handler ikke om at Border Collien er så sinnsykt spesiell, for det er den ikke. Det handler om at Border Collie ikke er en hund for en som ønsker seg en turkamerat. Til det har vi 100 andre raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om ytterpunkter?

- Norgeseliten i en hundesport vs. turkamerat. Jadda, for det finnes ingenting i mellom.

- Familiehund vs. stå i hundegård og bli tidlig avlivet. What liksom?

Det jeg sier er at raser som Border Collie, Working Kelpie, Malinois osv ikke egner seg som rene familiehunder. At man har lyst på en rase er faktisk ikke nok enkelte ganger. At man har lyst på en rase senker ikke aktivitetsnivået eller forandrer de iboende egenskapene i hunden.

Jeg sier ikke dette fordi det handler om min egen rase. Det samme gjelder jo Husky, enkelte stående fuglehunder, enkelte gruppe 2-hunder osv. Dette handler ikke om at Border Collien er så sinnsykt spesiell, for det er den ikke. Det handler om at Border Collie ikke er en hund for en som ønsker seg en turkamerat. Til det har vi 100 andre raser!

Vet ikke om du har sett det, men hun skriver også at hun vil bruke hunden til agility.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om ytterpunkter?

- Norgeseliten i en hundesport vs. turkamerat. Jadda, for det finnes ingenting i mellom.

- Familiehund vs. stå i hundegård og bli tidlig avlivet. What liksom?

Det jeg sier er at raser som Border Collie, Working Kelpie, Malinois osv ikke egner seg som rene familiehunder. At man har lyst på en rase er faktisk ikke nok enkelte ganger. At man har lyst på en rase senker ikke aktivitetsnivået eller forandrer de iboende egenskapene i hunden.

Jeg sier ikke dette fordi det handler om min egen rase. Det samme gjelder jo Husky, enkelte stående fuglehunder, enkelte gruppe 2-hunder osv. Dette handler ikke om at Border Collien er så sinnsykt spesiell, for det er den ikke. Det handler om at Border Collie ikke er en hund for en som ønsker seg en turkamerat. Til det har vi 100 andre raser!

Hvorfor kan ikke Husky brukes som turhund?

Hvilke enkelte stående fuglehunder kan ikke brukes som turhund?

Hvilke enkelte gruppe 2-hunder kan ikke brukes som turhund? Og hva mener du med osv?

Du skriver at BC'n ikke er så sinnsyk spesiell. Hvorfor er den da ikke en hund for en som ønsker seg en turkamerat?

Til TS: om dette er rasene du ønsker å se nærmere på det så gjør du det. Man trenger ikke å være supermenneske for å eie en. Det er mange her i nabolaget som har BC som turhunder, og jeg regner ikke mitt nabolag som så veldig spesielt... Siden du ikke skal ha hunden før om et år eller to så har du god tid til å sette deg inn i rasene, hva de krever, og evt vurdere andre raser. Ønsker du tips om andre raser så kan du få det også her. Lykke til!

Det hun sa :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke Husky brukes som turhund? Hvis du gidder å lese det jeg har skrevet, står det familiehund, ikke turhund. Om man er typen som tilbringer flere timer i skogen hver dag på tur, må jo Husky passe perfekt.

Hvilke enkelte stående fuglehunder kan ikke brukes som turhund? Igjen, familiehund, ikke turhund. Her gjelder omtrent det samme jeg sa om Huskyen. Men med nok mosjon vil disse selvsagt trives. De fleste familiehunder får ikke nok mosjon (for en fuglehund). En halvtime i flexibånd regnes ikke som nok mosjon, nei.

Hvilke enkelte gruppe 2-hunder kan ikke brukes som turhund? Og hva mener du med osv? Hehe, det er flere av disse. Kan nevne noen:

- Fila brasileiro

- Rottweiler (fra brukslinjer)

- Cao de Fila de Sâo Miguel

- Anatolsk gjeterhund

...og mange, mange fler...

Du skriver at BC'n ikke er så sinnsyk spesiell. Hvorfor er den da ikke en hund for en som ønsker seg en turkamerat? Fordi en Border Collie trenger mer enn turer for å trives optimalt. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha BC som turhund, når det finnes så mange andre å velge mellom til det formålet! En BC trives ikke optimalt med bare turer, den trenger oppgaver!

Men du vet sikkert mye mer enn meg om BC, Mika, du som har Amstaff. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke enkelte gruppe 2-hunder kan ikke brukes som turhund? Og hva mener du med osv? Hehe, det er flere av disse. Kan nevne noen:

- Fila brasileiro

- Rottweiler (fra brukslinjer)

- Cao de Fila de Sâo Miguel

- Anatolsk gjeterhund

...og mange, mange fler...

Rottweiler fra brukslinjer, er det en egen rase eller? Hehe, og alvorlig talt nå er det jo ikke akkurat en problemstilling at folk i Norge skaffer seg anatolsk gjeterhund, fila brasileiro og denne siste mastiffen jeg ikke en gang har hørt om, som turkamerater. Men hvorfor disse skulle fungere dårligere som dette enn en del andre molossere (som faktisk i all hovedsak fungerer som "turhunder") klarer i hvert fall ikke jeg helt å se. Det handler mer om kunnskap og håndtering i praksis, enn hva formålet med hunden skal være, spør du meg.

Du skriver at BC'n ikke er så sinnsyk spesiell. Hvorfor er den da ikke en hund for en som ønsker seg en turkamerat? Fordi en Border Collie trenger mer enn turer for å trives optimalt. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha BC som turhund, når det finnes så mange andre å velge mellom til det formålet! En BC trives ikke optimalt med bare turer, den trenger oppgaver!

Ja, det finnes alternativer. Jeg kunne også funnet masse alternativer til schäfer uti fra det jeg bruker hunden til. Greien er bare den at jeg vil ha schäfer og jeg trives med schäfer selv om hun strengt tatt kunne trives enda bedre, med mer fysisk og mental aktivitet enn hun får hos meg. Men vet du, jeg har ikke så fryktelig vondt av henne, likevel - og ja, jeg kommer til å skaffe meg en ny schäfer etter henne igjen.

Det er definitivt flere bordere som fungerer som turhunder enn som gjeterhunder her til lands. Og selv om det sikkert er kult for de fleste bordere å springe etter sau, så betyr det ikke at en "turborder" lider noen nød. Er det border collie man klikker med, har rasen de egenskapene man ønsker i en hund og vet man hvordan man skal forvalte dem, så hvorfor i all verden skal man styre unna? "Fordi hunden ikke vil trives optimalt som turhund"? Synes ikke det argumentet er helt godt nok.

Og når det er sagt, border collien kan virkelig opptre forskjellig når det kommer til drifter og instinkter. Rasen er tallrik og det er svært sprikende individuelle forskjeller. Å finne en hund til TS's formål tror jeg burde være peace of cake.

Men du vet sikkert mye mer enn meg om BC, Mika, du som har Amstaff. :aww:

Hahaha :aww: Vet ikke om det der var et forsøk på å være spydig, men seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å qoute TS siden det ser ut som spørsmålene hennes falt bort...

Ny person her, men det er klart, skulle jeg tro :aww:

Jeg har lurt på å skaffe hund end stund nå, og har for det meste bestemt meg for å kjøpe en om et år eller to. Med det men, kommer det å bestemme seg for rase. Jeg har hatt en islandsk fårehund før, og vurderer nå islandshund igjen, men lener meg også kraftig mot border collie eller kanskje australsk kelpie(leste om dem først her på forumet, og fant ut litt mer etter det). Først og fremst vil jeg ha en tur kamerat, kanskje agility, siden det er aktive hunder. Så jeg lurer, selv om det er en stund til jeg skal skaffe hund, er det noen oppdrettere av rasene jeg nevnte, som dere kan anbefale?

((Og selfølgelig klarte jeg å poste inlegget før det var ferdig. Beklager hvis det var noen som lurte))

For alt vi vet kan det godt hende at TS er en person som bruker MYE tid på tur. Og for alt vi vet kan det godt hende at TS er en person som "baker" feks. inn feltsøk, spor, rundering og lydighet I turen.

Hvorfor kan ikke Husky brukes som turhund? Hvis du gidder å lese det jeg har skrevet, står det familiehund, ikke turhund. Om man er typen som tilbringer flere timer i skogen hver dag på tur, må jo Husky passe perfekt.

Helt enig.

Hvilke enkelte stående fuglehunder kan ikke brukes som turhund? Igjen, familiehund, ikke turhund. Her gjelder omtrent det samme jeg sa om Huskyen. Men med nok mosjon vil disse selvsagt trives. De fleste familiehunder får ikke nok mosjon (for en fuglehund). En halvtime i flexibånd regnes ikke som nok mosjon, nei.

Hvor har jeg skrevet at en halvtime i flexibånd regnes som nok mosjon?

Hvilke enkelte gruppe 2-hunder kan ikke brukes som turhund? Og hva mener du med osv? Hehe, det er flere av disse. Kan nevne noen:

- Fila brasileiro .

Er forbudt i Norge

- Rottweiler (fra brukslinjer)

- Cao de Fila de Sâo Miguel

- Anatolsk gjeterhund.

Kommer vel helt ann på hvordan turene legges opp.

[...og mange, mange fler...

Se komentar ovenfor...

Du skriver at BC'n ikke er så sinnsyk spesiell. Hvorfor er den da ikke en hund for en som ønsker seg en turkamerat? Fordi en Border Collie trenger mer enn turer for å trives optimalt. Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha BC som turhund, når det finnes så mange andre å velge mellom til det formålet! En BC trives ikke optimalt med bare turer, den trenger oppgaver!

Men du vet sikkert mye mer enn meg om BC, Mika, du som har Amstaff. :aww:

Hm.. ble litt lattermild her når jeg skulle svare og det viser seg at tegnet du har satt inn etter Amstaff faktisk er "getlost".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at jeg har en border collie (renraset) som elsker å sove i sofa og deretter fly i vill fart i skogen her helt unormalt da.. Det er fult mulig å ha en rolig border collie og en flott turkamerat.

Jeg gikk 5 lydighetskurs etterhverandre (omlag 2 år med en gang i uka) + spor og deretter agility en stund. Alt som hobbybasis. Hjemme har alltid min border collie vært en flott familiehund og stresser nærmest ingenting og liker å late seg. Samme var med vår forrige border collie som vi ikke trente noe aktivt med. Den ble gått tur med, og koset med, thats it. Det er også litt om hvordan menneskene som omgåes hundene er.

Vår nåværende border har tuslet hjemme med pappa siden hun var valp, hun ble rett og slett rolig av natur av å gå med en person som var rolig og tok alt med et smil. Pappa hadde henne med overalt på dagtid (han var pensjonist) mens jeg gikk på kurs en gang i uken, og muttern gikk en kveldstur. Vi har delt ansvaret for henne og hun får nok mosjon, det er som regel nok til å holde en border collie fornøyd.

Dager hvor vi ikke får gått tur etc har hun bare tatt det med et smil og gått å lagt seg i solen og koset seg.

Jeg sier ikke at alle border collier er slik, men hittil er de 2 vi har hatt i hus vært koselige familiehunder sålenge de fikk sin del a kvota. Og det gjelder ABSOLUTT ALLE hunder! Selv en såkalt "veskehund" trenger tur.

Så for all del! Om hun vil ha en Border Collie som turkamerat så er det fineste slaget. Den elsker å løpe i skogen, holder seg alltid rundt deg, vil gjerne leke gjemsel og blir med deg oooooooooveralt.

Jeg blir mest frustrert når folk kommer og sier du kan ikke ha en border collie til familiehund, JO det kan du, bare du har vett i hodet og finner hundens behov. Så mange med BC har selv bidratt til å stresse hunden opp med å konstant skal holde den opptatt med noe, tur,hjernebry etc. Om hunden faktisk fikk velge selv vil de fleste hunder like å slappe av i ny og ne.

Igjen, la meg konstantere, jeg har en border collie, den får tur, den lever livet sitt og koser seg uten at jeg må drive og mentalt slite henne ut hele tiden, jeg synes det er synd at så mange får folk til å gå bort fra rasen fordi dems hunder har et annet energinivå, alle er forskjellige!

Bare vær veldig selektiv i valg av valp, ikke gå for den første og beste. Undersøk hvordan foreldrene er, krever de konstant jobbing eller er det okay hunder som kan slappe av? Jeg synes ikke du skal avskrive Border Collie helt fordi superbikkja påstår at det er en grusom ide....

Hilsen en som ble en smule trekt opp på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi er og blir uenig. Min mening er at BC er en arbeidshund som skal brukes aktivt (innenfor hundesport), ikke en hund man har fordi den er søt eller grei med barna. Desverre så er det flere og flere bordere som begynner å bli sånn som nevnt ovenfor fordi det ikke stilles noen krav til avlen på disse hundene. Ikke stilles de ut, og nå skal vi slutte å bruke dem også. Høres helt supert ut :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi er og blir uenig. Min mening er at BC er en arbeidshund som skal brukes aktivt (innenfor hundesport), ikke en hund man har fordi den er søt eller grei med barna. Desverre så er det flere og flere bordere som begynner å bli sånn som nevnt ovenfor fordi det ikke stilles noen krav til avlen på disse hundene. Ikke stilles de ut, og nå skal vi slutte å bruke dem også. Høres helt supert ut :aww:

Du tar helt feil, jeg bruker hunden min. Men jeg bruker den ikke 4 timer daglig.

Og ja,vi kommer nok til å forbli uenig, og det er helt greit, men det som er feil er å si til folk at de kan ikke ha rasen som familiehund/turkamerat og trene litt agility ev som hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi er og blir uenig. Min mening er at BC er en arbeidshund som skal brukes aktivt (innenfor hundesport), ikke en hund man har fordi den er søt eller grei med barna. Desverre så er det flere og flere bordere som begynner å bli sånn som nevnt ovenfor fordi det ikke stilles noen krav til avlen på disse hundene. Ikke stilles de ut, og nå skal vi slutte å bruke dem også. Høres helt supert ut :aww:

Og hvilke hunderaser er det som ikke fortjener å bli brukt til det de ble avlet for? Ja, for du gjeter vel minst en gang i uken med din?

Beklager, men hundehold i vår hverdag er blitt slik at kun de aller, aller færreste hunder blir brukt til det de ble avlet fram til for hundre år siden. Og flere og flere raser har blitt slik at de egner seg til familiehunder, med variabelt behov for fysisk og mental aktivitet, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene. Nå er det engang slik at de aller fleste BC'er i Norge lever som helt vanlige familiehunder, og har det helt fint med det. Om man er uenig i retningen på avl av BC har tatt så diskuter det i en egen tråd kanskje, for det er vel ikke helt relevant i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi er og blir uenig. Min mening er at BC er en arbeidshund som skal brukes aktivt (innenfor hundesport), ikke en hund man har fordi den er søt eller grei med barna. Desverre så er det flere og flere bordere som begynner å bli sånn som nevnt ovenfor fordi det ikke stilles noen krav til avlen på disse hundene. Ikke stilles de ut, og nå skal vi slutte å bruke dem også. Høres helt supert ut :P

Forøvrig er det/du ganske så trangsynt, er som å nekte meg å ha Corgien min fordi jeg ikke lar den gjete ku.....

Hvis du åpner øynene litt så ser du at det finnes bunkevis med BC'er som stortrives som familiehund, og brukes bare på hobbybasis, du behøver ikke være top utøver og trene 7 ganger i uka for å ha en BC, tenk hvor stressa den må bli av all fartinga.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Corgien på langt nær like mye brukt til gjeting som BC, og ikke vet om du hadde fått tent enkelte av de en gang. Border Collien er igjennom mange hundre år avlet for gjeting, og dette er det primære bruksområdet også i dag. De har restriksjoner på avl og utstilling, nettopp for å bevare egenskapene man ønsker i en gjeterhund. Det er mange tidligere gjeterhunder som i dag kan løpe fine venstresvinger og har den rette fargen på pelsen, det er imidlertid ikke alle som verdsetter dette.. BC og WK er kanskje de to rasene man har igjen hvor ikke venstresvingene, BIS-kjemping og farge har tatt overhånd. Dette er brukshunder. Vil du har turhund, kan du velge mellom 400 andre raser.

Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med hund, sånn bortsett fra de du møter på tur som sier at deres BC fungerer utmerket som utelukkende familiehunder?

Jeg har jobbet på kennel, på atferdsklinikk mm., og tro du meg, man ser veldig forskjell på typiske bruksraser som blir brukt, og de som "er søte og snille med barna og fungerer fint som familiehunder". Disse "bunkene" med BC som lever som familiehunder du møter, regner jeg med er de samme "bunkene" man får inn på kennel som går tur i flexibånd, løper på veggene, spiser tepper og gjeter ting som beveger seg. Men joda, de har det helt sikkert kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Corgien på langt nær like mye brukt til gjeting som BC, og ikke vet om du hadde fått tent enkelte av de en gang. Border Collien er igjennom mange hundre år avlet for gjeting, og dette er det primære bruksområdet også i dag. De har restriksjoner på avl og utstilling, nettopp for å bevare egenskapene man ønsker i en gjeterhund. Det er mange tidligere gjeterhunder som i dag kan løpe fine venstresvinger og har den rette fargen på pelsen, det er imidlertid ikke alle som verdsetter dette.. BC og WK er kanskje de to rasene man har igjen hvor ikke venstresvingene, BIS-kjemping og farge har tatt overhånd. Dette er brukshunder. Vil du har turhund, kan du velge mellom 400 andre raser.

Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med hund, sånn bortsett fra de du møter på tur som sier at deres BC fungerer utmerket som utelukkende familiehunder?

Jeg har jobbet på kennel, på atferdsklinikk mm., og tro du meg, man ser veldig forskjell på typiske bruksraser som blir brukt, og de som "er søte og snille med barna og fungerer fint som familiehunder". Disse "bunkene" med BC som lever som familiehunder du møter, regner jeg med er de samme "bunkene" man får inn på kennel som går tur i flexibånd, løper på veggene, spiser tepper og gjeter ting som beveger seg. Men joda, de har det helt sikkert kjempebra.

Skjønner at du har sett "alt" når du har jobbet på kennel og "atferdsklinikk". Har det likevel aldri slått deg, at på en kennel kommer svært mange av de hundene folk ikke vil passe, og på en atferdsklinikk, tja, det sier vel seg litt selv at hunder som dukker opp der ikke er helt watret. Verken såkalte atferdsklinikker eller hundepensjonater vil få inn det representative flertallet av en rase vil jeg tro.

Og for øvrig kan den snilleste, roligste og mest settlede hund begynne å jage, makulere og gaule når den settes på kennel - det betyr ikke nødvendigvis at den oppfører seg slik i sitt eget hjem, eller noen andre steder for den del. Jeg kan komme med titalls av eksempler på det, men jeg gjør det enkelt og bruker min egen hund som eksempel: hun er altså en godt voksen schäferdame, hun har aldri tygget eller ødelagt noe siden hun var en liten valp (det er altså over syv år siden), ikke bråker hun når hun kjeder seg og aldri i livet om hun gjør fra seg inne - kort sagt, en lydig og normaL "turhund". På kennelen hvor jeg i blant har plassert henne (og hvor jeg selv har jobbet i flere år), er lyden i pipen en ganske annen. Min perfekte frøken, har prestert (bare etter minutter) å makulere dyner, tepper og senger, hun uler konstant og gjør fra seg inne. En hunds atferd i et nytt miljø er slett ikke alltid normalen for verken rasen eller individet selv. Og det burde du vite, hvis du har jobbet på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor vil ikke folk passe disse hundene? Fordi de kanskje ikke er så greie og rolige som eiere skal ha det til.

Var dette det eneste du kunne svare meg på? :) Vel, en god del, ut i fra min erfaring da, blir satt på kennel fordi det ikke er så mange andre alternativer, ja. Men det gjelder vitterlig ikke bare border collien. Den, i "alles" øyne, perfekte golden retrieveren har flere representanter innom pensjonatet hvor jeg jobber, årlig. Men det kan jo være en ren tilfeldighet, så klart. Jeg synes bare det er litt suspekt at du ikke tenker lenger enn til nesetippen, før du uttaler deg om stereotypiske bordere, på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Corgien på langt nær like mye brukt til gjeting som BC, og ikke vet om du hadde fått tent enkelte av de en gang. Border Collien er igjennom mange hundre år avlet for gjeting, og dette er det primære bruksområdet også i dag. De har restriksjoner på avl og utstilling, nettopp for å bevare egenskapene man ønsker i en gjeterhund. Det er mange tidligere gjeterhunder som i dag kan løpe fine venstresvinger og har den rette fargen på pelsen, det er imidlertid ikke alle som verdsetter dette.. BC og WK er kanskje de to rasene man har igjen hvor ikke venstresvingene, BIS-kjemping og farge har tatt overhånd. Dette er brukshunder. Vil du har turhund, kan du velge mellom 400 andre raser.

Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med hund, sånn bortsett fra de du møter på tur som sier at deres BC fungerer utmerket som utelukkende familiehunder?

Jeg har jobbet på kennel, på atferdsklinikk mm., og tro du meg, man ser veldig forskjell på typiske bruksraser som blir brukt, og de som "er søte og snille med barna og fungerer fint som familiehunder". Disse "bunkene" med BC som lever som familiehunder du møter, regner jeg med er de samme "bunkene" man får inn på kennel som går tur i flexibånd, løper på veggene, spiser tepper og gjeter ting som beveger seg. Men joda, de har det helt sikkert kjempebra.

Å joda du får tent en Corgie belive me, det er ikke vanskelig i det heletatt OG Corgien er også avlet igjennom MANGE år til gjeting/heeling.

Følte bare at jeg måtte rette litt på synet av Corgien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg at det bare gjaldt BC?

Siden jeg er en enkel sjel, så gikk jeg ut i fra det, ja. Det er jo tross alt den rasen du har konsentrert deg om i aller høyeste grad :) Men jeg er jo ikke tankeleser, så kanskje du diskuterte rundt helt andre raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...