Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjemisk kastrering

Puttiva

Recommended Posts

Vi hadde to innsprøytninger med kjemisk kastrering på Odin fra han var ca. ett til ca. to år. Dette med bakgrunn i at vi slet med aggresjon mot andre hunder, noe stress og dårlig kontakt ift. løpetid og sånt. Det er vanskelig å si hvorvidt det "virket" eller ikke, siden han var unghund og veldig variabel, men jeg syntes han var enklere å jobbe med i den tiden, og fikk greie resultater av treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde kjemisk kastrering først, men syns ikke det hjalp noe særlig. Han ble roligere i en liten stund, men så gikk det over. Aggressiv har han aldri vært, bare litt stresset og mye energi. Bor i samme hus som 2 tisper, og han var stresset i flere mnd når de hadde løpetid. Men hovedårsaken til at jeg ville prøve kjemisk kastering var energinivået. Uansett hvor mye vi trente, var på tur etc så klarte han ikke å slappe av i visse situasjoner. Men siden den kjemiske kastreringen varte så kort, og de må ha en ny sprøyte ofte for å beholde virkningen ønsket jeg ikke å prøve flere ganger. Valgte da å kastrere han permanent fordi jeg mente han ville få det bedre da.

Etter kastreringen er han blitt en ny hund :P Og jeg merker at han har det bedre da han klarer å slappe av i alle situasjoner, eneste minus er at han alltid er sulten :)

Så lenge hunden har det bra så er det viktigst, med eller uten baller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nå en chip som settes inn i nakken, og som virker i ca 6 mnd. Den heter Suprelorin, og skal gi samme virkning på hunden som en kirurgisk kastrering. Og den har omtrent ikke bivirkninger.

Vi satte den inn på vår hann i begynnelsen av juni, og har ikke negative erfaringer så langt. Han stresser mindre, og er også blitt mer omgjengelig overfor både folk og andre hunder. Om det er mye miljøtrening som er årsaken eller chipen vet jeg ikke. Han var i god utvikling før vi satte inn chipen også.

Chipen har ikke progesteron, men den hemmer testosteron. Sånn sett kan en finne ut mer reelt hvordan hunden blir som kastrert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...