Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjemisk kastrering

Puttiva

Recommended Posts

Skrevet

Vi hadde to innsprøytninger med kjemisk kastrering på Odin fra han var ca. ett til ca. to år. Dette med bakgrunn i at vi slet med aggresjon mot andre hunder, noe stress og dårlig kontakt ift. løpetid og sånt. Det er vanskelig å si hvorvidt det "virket" eller ikke, siden han var unghund og veldig variabel, men jeg syntes han var enklere å jobbe med i den tiden, og fikk greie resultater av treningen.

Skrevet

Prøvde kjemisk kastrering først, men syns ikke det hjalp noe særlig. Han ble roligere i en liten stund, men så gikk det over. Aggressiv har han aldri vært, bare litt stresset og mye energi. Bor i samme hus som 2 tisper, og han var stresset i flere mnd når de hadde løpetid. Men hovedårsaken til at jeg ville prøve kjemisk kastering var energinivået. Uansett hvor mye vi trente, var på tur etc så klarte han ikke å slappe av i visse situasjoner. Men siden den kjemiske kastreringen varte så kort, og de må ha en ny sprøyte ofte for å beholde virkningen ønsket jeg ikke å prøve flere ganger. Valgte da å kastrere han permanent fordi jeg mente han ville få det bedre da.

Etter kastreringen er han blitt en ny hund :P Og jeg merker at han har det bedre da han klarer å slappe av i alle situasjoner, eneste minus er at han alltid er sulten :)

Så lenge hunden har det bra så er det viktigst, med eller uten baller :P

Skrevet

Det finnes nå en chip som settes inn i nakken, og som virker i ca 6 mnd. Den heter Suprelorin, og skal gi samme virkning på hunden som en kirurgisk kastrering. Og den har omtrent ikke bivirkninger.

Vi satte den inn på vår hann i begynnelsen av juni, og har ikke negative erfaringer så langt. Han stresser mindre, og er også blitt mer omgjengelig overfor både folk og andre hunder. Om det er mye miljøtrening som er årsaken eller chipen vet jeg ikke. Han var i god utvikling før vi satte inn chipen også.

Chipen har ikke progesteron, men den hemmer testosteron. Sånn sett kan en finne ut mer reelt hvordan hunden blir som kastrert også.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Interessant undersøkelse. Jeg lurer litt på hvor relevant spørsmål om kjønn er. Og er det uinteressant med folk som ikke eier hund per i dag, men kanskje passer, har hatt, skal ha osv?
    • Hei! Vi er en bachelor-gruppe fra Høgskolen i Østfold som skal utvikle en applikasjon for hundeeiere. 🐶 Målet med appen er å gi en bedre turopplevelse for deg og din hund, ved å gjøre det enklere og raskere å finne turstier som passer deres behov. Vi vil derfor stille hundeeiere noen spørsmål, og håper du vil ta deg tid til å svare på vår undersøkelse. Det vil ta rundt 3 minutter 😊 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdBufjg3yT9ZUTtD9Qd1aG_mtBd6xKl91J0VVUJpInzE_nh-Q/viewform?usp=header
    • Har gått helt fint med tispen min, ho spiste andre dagen mer normalt og nå spiser ho som før igjen. Ho går veldig bra også er veldig aktiv nå både før også etter fjernet stingene så tror det er temmelig individuelt det der egentlig fra hund til hund. Tispen min har endelig lagt på seg mer igjen også etter operasjonen da ho gikk ned i vekt før operasjonen ettersom tilstanden så det begynner bli veldig bra 😊
    • Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...