Gå til innhold
Hundesonen.no

Skaffer seg hund fra sverige, hva må jeg tenke på ?


phyxsis

Recommended Posts

Det er fri innførsel av hunder mellom Norge og Sverige, i den forstand at du ikke trenger rabiesvaksine. Hunden må dog være ID-merket.

Vanligvis koster det så mye å få fraktet en hund som cargo, at det lønner seg å reise bort og hente valpen selv - er den liten nok får du den som håndbaggasje inn i kabinen, men dette må du bestille på forhånd. Har du spurt oppdretter om h*n vil sende valpen alene? Ikke alle oppdrettere vil ønske det som løsning.

Når valpen kommer til landet - med eller uten deg, må den fortolles på flyplassen. Da må du ha underskrevet kjøpekontrakt som bekrefter kjøp og kjøpesum. Får du underskrevet kjøpekontrakten uten å hente valpen i Sverige?

Det er også vanlig når en henter valp i Sverige å få original stamtavle med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det over..

Dersom det er en Staffordshire bull terrier må man i tillegg sørge for at blodprøve blir tatt og sendt til veterinærhøyskolen FØR import!

(Det stod ikke noe om rase..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen kommer til landet - med eller uten deg, må den fortolles på flyplassen.

En bitteliiiiiten korreksjon: valpen skal ikke fortolles, den er tollfri, men det skal betales mva, av kjøpesummen + fraktkostnader :D Så det lønner seg, hvis du har mulighet, å hente selv. Da kommer ikke evt flyfraktkostnader, med mindre den går som overvekt bagasje, på toppen av mva beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliiiiiten korreksjon: valpen skal ikke fortolles, den er tollfri, men det skal betales mva, av kjøpesummen + fraktkostnader :D Så det lønner seg, hvis du har mulighet, å hente selv. Da kommer ikke evt flyfraktkostnader, med mindre den går som overvekt bagasje, på toppen av mva beregningen.

Æsj, jeg blander alltid toll og mva.

Utgifter er utgifter... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt må den heller ikke være ID-merket (unntatt: hvis den er av en såkalt "farlig" rase, er blodtestet, etc)

Og ja - forskjellen å få en valp tilsendt kontra hente den selv vil ofte være flere 1000-lapper..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliiiiiten korreksjon: valpen skal ikke fortolles, den er tollfri, men det skal betales mva, av kjøpesummen + fraktkostnader :D Så det lønner seg, hvis du har mulighet, å hente selv. Da kommer ikke evt flyfraktkostnader, med mindre den går som overvekt bagasje, på toppen av mva beregningen.

En ny korreksjon..

Selv om det ikke skal betales toll skal hunden fortolles ved import.

Det er under prosessen med å fortolle hunden man betaler mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet frem til det at jeg skal reise ned til Gardemoen og hente hunden derfra, de frakter den med bil fra sverige og over dit.

Det er en Jack Russel Terrier det er snakk om . Jeg regner med jeg må avtale med flyselskapet at jeg har den med inn i kabinen, det er jo ikke store dyret akkurat :D

Men utfra dette, kommer da mva på flyplassen eller ? Har ikke anelse om hvordan ting fungerer jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är INTE längre fri införsel från Norge till Sverige. I vissa fall ja, i vissa fall nej, se nedan, taget från Jordbruksverket

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/inforselfranlanderutanforeu/tainhundarochkatterfrannorge.4.207049b811dd8a513dc8000524.html

De flesta hundar och katter får fritt föras in från Norge

Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd för att föra in hundar, katter och tama illrar från Norge till Sverige under förutsättning att djuren reser med sin ägare och inte ska säljas. Djur som åker med sin ägare eller annan person från Norge för att till exempel semestra, tävla eller gå i avel får alltså föras in helt utan krav.

Om du ska resa med hund mellan det norska fastlandet och Svalbard måste du ha tillstånd från den statliga myndigheten Mattilsynet. Katt och tam iller får inte föras till Svalbard.

Hälsokrav för djur som ska säljas eller reser som fraktgods

Från den 14 juni 2010 gäller nya nya krav. När djur som reser som frakt (det vill säga inte med ägaren eller som dennes bagage) och djur som ska säljas, förmedlas eller skänkas bort förs in i Sverige från Norge gäller följande:

* Djuren ska vara id-märkta.

* Djuren ska vara vaccinerade mot rabies. Se under Mer information till höger.

* Djuren ska ha godkänd mängd rabiesantikroppar. Se under Mer information till höger.

* En officiell veterinär ska ha hälsoundersökt dem inom 24 timmar före införseln till Sverige.

* Djuren ska ha EU-pass där en veterinär intygar allt ovan.

* Införseln ska anmälas till tullen vid gränsen.

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Det er fri innførsel av hunder mellom Norge og Sverige, i den forstand at du ikke trenger rabiesvaksine. Hunden må dog være ID-merket.

Vanligvis koster det så mye å få fraktet en hund som cargo, at det lønner seg å reise bort og hente valpen selv - er den liten nok får du den som håndbaggasje inn i kabinen, men dette må du bestille på forhånd. Har du spurt oppdretter om h*n vil sende valpen alene? Ikke alle oppdrettere vil ønske det som løsning.

Når valpen kommer til landet - med eller uten deg, må den fortolles på flyplassen. Da må du ha underskrevet kjøpekontrakt som bekrefter kjøp og kjøpesum. Får du underskrevet kjøpekontrakten uten å hente valpen i Sverige?

Det er også vanlig når en henter valp i Sverige å få original stamtavle med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet frem til det at jeg skal reise ned til Gardemoen og hente hunden derfra, de frakter den med bil fra sverige og over dit.

Det er en Jack Russel Terrier det er snakk om . Jeg regner med jeg må avtale med flyselskapet at jeg har den med inn i kabinen, det er jo ikke store dyret akkurat :D

Men utfra dette, kommer da mva på flyplassen eller ? Har ikke anelse om hvordan ting fungerer jeg :D

Den skal fortolles ved grensepassering, dvs dersom den passerer grensa med bil skal den fortolles på grenseovergangen. Dersom det er oppdretter som kjører den over grensa spørs det om det er nødvendig egentlig.. da er det jo dems egen valp. Men ta gjerne en telefon til tollvesenet.

Du ringer flyselskapet og sier fra du skal ha med hund og at den skal være med i kabinen. Det står vel at man må ha med et bur, men det varierer hvor nøye de er på dette.

Skal du registrere den i Nkk når den kommer hit, sender du inn kopi av kjøpskontrakt, samt original stamtavle.. Så kommer norsk registreringsbevis i posten når fakturaen er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är INTE längre fri införsel från Norge till Sverige. I vissa fall ja, i vissa fall nej, se nedan, taget från Jordbruksverket

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/inforselfranlanderutanforeu/tainhundarochkatterfrannorge.4.207049b811dd8a513dc8000524.html

De flesta hundar och katter får fritt föras in från Norge

Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd för att föra in hundar, katter och tama illrar från Norge till Sverige under förutsättning att djuren reser med sin ägare och inte ska säljas. Djur som åker med sin ägare eller annan person från Norge för att till exempel semestra, tävla eller gå i avel får alltså föras in helt utan krav.

Om du ska resa med hund mellan det norska fastlandet och Svalbard måste du ha tillstånd från den statliga myndigheten Mattilsynet. Katt och tam iller får inte föras till Svalbard.

Hälsokrav för djur som ska säljas eller reser som fraktgods

Från den 14 juni 2010 gäller nya nya krav. När djur som reser som frakt (det vill säga inte med ägaren eller som dennes bagage) och djur som ska säljas, förmedlas eller skänkas bort förs in i Sverige från Norge gäller följande:

* Djuren ska vara id-märkta.

* Djuren ska vara vaccinerade mot rabies. Se under Mer information till höger.

* Djuren ska ha godkänd mängd rabiesantikroppar. Se under Mer information till höger.

* En officiell veterinär ska ha hälsoundersökt dem inom 24 timmar före införseln till Sverige.

* Djuren ska ha EU-pass där en veterinär intygar allt ovan.

* Införseln ska anmälas till tullen vid gränsen.

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

Jeg vil tro det kan være andre regler når det gjelder fra sverige til norge. her har du beskrevet reglene for den motsatte vei.

Valpen kommer også til å være ferdig id-merket og vaksinert. Dette har jeg sjekket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer flyselskapet og sier fra du skal ha med hund og at den skal være med i kabinen. Det står vel at man må ha med et bur, men det varierer hvor nøye de er på dette.

Jeg ville hatt bur, man skal visst bruke type ala Sherpa-bagene. Dette er visst i tillfelle uhell osv.

Det er jo utrolig kjipt om valpen skulle tisse og bærsje i flyet, på gulvet eller fanget ditt. Flytransportbagene skal visst ha en løsning på det, men jeg finner den ikke akkurat nå.

Dessuten er det kjipt å ta sjansen, så kommer man ikke inn på flyet :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt bur, man skal visst bruke type ala Sherpa-bagene. Dette er visst i tillfelle uhell osv.

Det er jo utrolig kjipt om valpen skulle tisse og bærsje i flyet, på gulvet eller fanget ditt. Flytransportbagene skal visst ha en løsning på det, men jeg finner den ikke akkurat nå.

Det er jeg også klar over :D Tror jeg vet hvor jeg kan få skaffet ett slikt ett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...