Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk - kompostbinge


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Trenger man nødvendigvis ha den løs på natta eller når man er på jobb? Man kan da også f.eks ha soverommet som 'sikkert' område for hunden om natta og under jobb, mens man velger å ha hunden i bur når man f.eks gjør noe og at den da kan være i nærheten istedet for å bli skilt fra eier.

Er ikke den timen med dupp/forefallent arbeid en ekstra time i bur uansett?

Forøvrig er det da de som stiller ut sine hunder som også bruker bur natt og når de er på jobb. Ekstra timene i bur ved utstilling eller andre grunner som egentlig er saken her - eller?

Igjen - det kler deg ikke å leke dum. Men for all del, jeg skulle egentlig vasket gulv, jeg kan jo heller prøve å fore deg med t-skje..

Poenget med bur er stort sett å begrense hundens bevegelser, ikke sant? Et normalt "inne-bur" er i beste fall hakket større enn bilburet, dvs at hunden kan stå oppreist og kanskje ligge utstrakt.

Problemet med bur er nettopp det at det begrenser hundens bevegelser. De har som oftest ikke mer plass enn akkurat nødvendig. Dvs at hunden ikke får skiftet sovested. Om den får diare og ikke klarer å holde seg, må den oppholde seg i den møkka til noen slipper den ut. Blir den varm, kan den ikke legge seg et kjøligere sted. Blir den kald, kan den ikke legge seg et varmere sted.

HVIS man skulle ha et bur som er så stort at hunden kan flytte seg om den skulle ha behov for det, så er det få som syns at burbruk er en uting. Men det er bare miniatyrhunder man har den muligheten for - jeg har middels store hunder, og det finnes ikke ett bur i verden som kan gi de den samme bevegelsesfriheten som de får av å ligge løse. Da snakker vi bur på størrelse med små rom - sant?

Om man kan prøve å innføre et nytt konsept i denne tråden - nemlig logikk - så er det rimelig sannsynlig at OM du må putte hunden din i bur fordi du skal male en vegg og den ikke kan overlates til seg selv i den tiden det tar, så må den også være i bur når du er på jobb. OM hunden må være i bur når du tar en halvtime på sofaen, er det rimelig sannsynlig at den ikke kan være løs når du sover i senga om natta. For - og prøv å følge meg på dette nå - OM hunden kan være løs når man enten sover i sengen sin eller er ute av huset på arbeid, så er det rimelig sannsynlig at den kan være løs også når man tar en halvtime på sofaen eller en jobb i huset.

Du spør: "Trenger man nødvendigvis å ha den løs om natta eller når man er på jobb?". Nei, man trenger ikke nødvendigvis det. Man kan selvsagt velge å stappe den i et bur, og trøste seg selv med at den skal jo bare sove allikevel. Man kan selvsagt velge å se bort i fra det faktum at de aller fleste hunder flytter på seg i løpet av en natt eller arbeidsdag, og man kan alltids late som at hunder - i motsetning til oss - ikke har behov for å strekke litt på beina og tusle en runde i løpet av 8-16 timer. Det er et valg du tar, og det står deg - dessverre - fritt til å velge det.

Men dropp å si at det er for hundens beste. Dropp å sammenlign natt etter natt og/eller arbeidsdag etter arbeidsdag med utstillingsdager - du må gjerne telle over, det er langt flere netter i løpet av et år enn det er utstillingsdager. Vi kan godt regne litt på det (igjen) - 365 netter i året, 7 timer pr natt, det er 2555 timer i bur i året. 52 helger i året, vi kan godt late som det er utstilling HVER helg, 104 dager ganger la oss si 8 timer (iberegnet kjøring til og fra) pr utstillingsdag, det er 832 timer i året. Bare for å ta i skikkelig, la oss ta med fredag og, i tilfelle man reiser et sted, da er vi oppe i 156 dager ganger 8 timer, det er 1248 timer, det.. Så selv den mest ihuga utstillingsfantast er ikke oppe i halvparten av timeantallet som en "hver natt"-burbruker er. Og da har jeg ikke regnet med "mens vi er på jobb"-timene..

Det blir SELVSAGT ekstra ille om hunden er i bur både om natta, dagen OG disse 156 dagene på utstilling, da er vi oppe i over 6000 burtimer i året - av 8760. Dvs at en sånn burhund er ute av buret 2402 timer i året (natt 2555 timer, arbeidsdag 2555 timer, utstillingstimer 1248 = 6358 timer i året). Sleng på noen kinotimer eller besøke-familien-timer her og der i løpet av et år, så er plutselig ikke burhøns så ille lenger heller, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Jeg hadde nok brukt valpegrind istedet, men fordi du bruker bur om natten så skal jeg ikke angripe deg for det! :hmm: Men har du ikke muligheten til å bruke valpegrind istedet da?

Man har jo muligheten til alt hvis man vil. Men ser egentlig ikke noen grunn til det. Valpen vil opp og legge seg når kvelden kommer og da står han ved trappen og viser helt klart at han vil opp - kommer opp, så løper han rett inn i buret selv og dunk, der legger han seg. Ikke et kny og han har godt sovehjerte - morgenen åpnes døra og han kan ligge der i en time uten å ville ut. Det er vel 1 gang han har gått ut med en gang og da var han tydeligvis trengende, men ellers må vi bare hente han ut, for han kan ikke gå ned trappen selv ennå og vi kan ikke alltid vente til at han omsider finner ut at det er på tide å røre på seg.

Kommer nok straks til å ha burdør åpen og heller sikre døråpning til soverom - å ha igjen døra er dessverre ikke et alternativ, for da blir det for varmt til dyr og mennesker.

Igjen - det kler deg ikke å leke dum. Men for all del, jeg skulle egentlig vasket gulv, jeg kan jo heller prøve å fore deg med t-skje..

Poenget med bur er stort sett å begrense hundens bevegelser, ikke sant? Et normalt "inne-bur" er i beste fall hakket større enn bilburet, dvs at hunden kan stå oppreist og kanskje ligge utstrakt.

Jeg har gulvvask forran meg her jeg også, kjedlig spesielt når det er så varmt ... men men :getlost:

Poenget med at folk bruker bur er vel for at det er enkelt og praktisk for de - ikke for at de vil begrense hundens bevegelser?

Bruker forresten du bur og eventuelt når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på mange utstillinger, men så da hunder både i bil og bur, bur og binger var det overalt - både med og uten hunder i. Ta deg en tur, så ser du dokumentasjonen.Eieren velger å dra på utstilling, ikke hunden - De kunne heller dratt på en langtur (spaserende) og avtalt møte med andre med hunder, der hundene kunne lekt og kost seg istedet for eiers behov for å få kreditt for sin hund. Noen drar på kun utstillinger i nærområdet, mens andre drar på alt som er kan det virke som, og det kan bli utrolig mange timer i bur for hunden - sikkerhet ja, men er det greit at de som er så og si på alt bruker sikkerhet som grunn ved bilkjøring da? (må ikke hunden sitte utrolig mye i bur bare for at eierne velger å være med på alt?)Nei, jeg syns ikke det er ille at folk driver med det, det er for å poengtere at alt er egentlig et valg eierne gjør og hundene er i varierende grad i bur.

Jeg ba om dokumentasjon på at burmotstanderne bruker bur på utstilling. Det du gir meg nå er bare dokumentasjon på at bur brukes på utstilling, og det er jeg fullt klar over. Og jeg har vært på noen utstillinger, så jeg ser jo det.

Men jeg ser også at folk tar ut hundene sine, og andre som går rundt med hundene sine i bånd, en tredje part har hundene sine i valpegårder.

Jeg syntes du ofte unngår å svare på det vesentlige i spørsmålet bare for å få laget et poeng ut av det som går i din favør. Det blir helt feil, argumentene må være godt begrunnet og hvis man påstår noe så må man også kunne begrunne det, gjerne med dokumentasjon.

Vet du hvorfor eierene tar hundene med på utstilling? Det er for å få dem bedømt etter rasestandarden, for å se om hunden er som den skal eller ikke. Dette er en utrolig viktige redskap i avl, da man ønsker å bevare rasens typiske preg, og en whippet skal se ut som en whippet, den skal ikke ha lang pels, hengeører eller ståører osv. Og det er bare utseende, så har man gemytt og alt relatert rundt det.

Man drar på flere utstillinger med forskjellige dommere nettopp fordi det går litt på øyet som ser, selvom dommere har utdannelse til å hjelpe dem å dømme utifra rasestandarden.

Konklusjonen min her er at det ikke bare er for eieren, men også for videre avl, og da et utrolig viktig punkt, kanskje ikke for individet selv, men for rasen i sin helhet.

Så, jeg spør igjen, hva slags dokumentasjon har du på at de som er imot burbruk (i det hele tatt), altså burmotstandere, bruker bur på utstilling?

Og igjen, andre spørsmålet, er jeg å regne som en burmotstander?

Trenger man nødvendigvis ha den løs på natta eller når man er på jobb? Man kan da også f.eks ha soverommet som 'sikkert' område for hunden om natta og under jobb, mens man velger å ha hunden i bur når man f.eks gjør noe og at den da kan være i nærheten istedet for å bli skilt fra eier.Er ikke den timen med dupp/forefallent arbeid en ekstra time i bur uansett? Forøvrig er det da de som stiller ut sine hunder som også bruker bur natt og når de er på jobb. Ekstra timene i bur ved utstilling eller andre grunner som egentlig er saken her - eller?

Nei, det er faktisk da bedre at hunden er på soverommet hvor den kan velge liggested og flytte seg, enn at den er i nærheten av eier, i et bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker forresten du bur og eventuelt når?

Jeg bruker bur i bilen. Det hender også en og annen gang at jeg gidder å dra med meg tøyburet når jeg er på utstilling eller stevner.

Men jeg har brukt bur i en periode på begge mine siste unghunder, fordi de ødela ting om nettene eller når de var alene. I en periode, ikke som en permanent løsning, og ikke fordi jeg mente at det var til hundenes beste, men fordi jeg ikke syns det var noe ålreit at de spiste på møblene mine og klatret i bokhylla mi.

Nå ligger begge mine i stua når jeg reiser bort, og på soverommet med meg om natta. Løse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg spør igjen, hva slags dokumentasjon har du på at de som er imot burbruk (i det hele tatt), altså burmotstandere, bruker bur på utstilling?

Og igjen, andre spørsmålet, er jeg å regne som en burmotstander?

Du spurte pippin, ikke meg, men mitt svar er at det har jeg ikke - men man har da ikke noen dokumentasjon på det motsatte heller, så det blir synsing fra begge hold dette. Om du er burmotsander eller ei får du nesten finne ut av selv og hva du legger i det.

Nei, det er faktisk da bedre at hunden er på soverommet hvor den kan velge liggested og flytte seg, enn at den er i nærheten av eier, i et bur!

Ok, men da er det jo også bedre at man bruker store binger istetedet for bur ved f.eks utstilling - da er det mange som 'synder' der også. 'Synden' går vel igjen på det at det er enkelt og praktisk.

Jeg bruker bur i bilen. Det hender også en og annen gang at jeg gidder å dra med meg tøyburet når jeg er på utstilling eller stevner.

Men jeg har brukt bur i en periode på begge mine siste unghunder, fordi de ødela ting om nettene eller når de var alene. I en periode, ikke som en permanent løsning, og ikke fordi jeg mente at det var til hundenes beste, men fordi jeg ikke syns det var noe ålreit at de spiste på møblene mine og klatret i bokhylla mi.

Ja, her sier du jo selv at bur er brukt fordi det er enkelt og praktisk - her kunne du jo ha laget en stor binge istedet - litt mer jobb, men bedre for hundene. Vår valp er litt bite og f.... av og til når han blir giret/overtrett, så da bruker vi stor binge for samme sak - det er jo også midlertidig løsning - men har da ikke du brukt bur også unødig?

Argumentasjonen var jo bevegelse, så hvorfor brukte du da bur når du kunne brukt annet med bedre plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke kommer til å ha cabana buret sitt stående fremme her når det tobente krapylet blir mobilt. Ikke for min skyld, men for hans skyld. Jeg har ingen illusjoner om at jeg klarer å holde et lite menneskemonster fra være bråkete og masete til enhver tid, så da får heller bikkja velge om han vil forholde seg til det eller ei når det står på som værst. Loke har aldri vist noen tegn til å ikke like ungemas, men jeg vet at jeg hadde fått hetta til tider liksom (nei, jeg liker ikke barn sånn egentlig) , så jeg er kanskje i overkant proaktiv her.,,

Døra står selvfølgelig åpen.

Han roer seg veldig i det buret, det har blitt en slags trygg liten havn for han når verden er masete og ekkel, men vanligvis er det bare fremme på nyttårsaften eller når vi er på uststillinger etc.. Ellers bruker han det aldri, akkurat nå står det i kjelleren i huset mitt i krøderen.

Jeg for min del kan ikke fatte at folk vil ha disse stygge burene stående fremme til enhver tid, jeg gleder meg stort til vi får en større bolig slik at han kan ha et helt eget rom han kan få gå inn i hvis han vil vekk fra ungemas.

Jeg klarer heller ikke å se det praktiske med bur om natta, med mindre man har hunder man vet sannsynligvis vil ødlegge ting det er vanskelig å rydde bort. Jeg synes det er mye mer praktisk å slippe å tenke på bikkjer hverken når jeg legger meg eller når jeg står opp. Morgenturen tar vi når de gidder å våkne (tar gjerne litt tid, minst en kaffekopp), og det eneste styret med hundene før jeg legger meg er å sjekke om de har nok vann.

Ser for meg at jeg hadde mått slippe ut og - ikke minst - forholde meg til overlykkelige hunder på morgenkvisten om jeg hadde brukt bur, og det er ganske så uaktuellt..Jeg er direkte ond og fiendtelig innstilt i minst 20min etter vekkerklokka ringer, og å la de ligge i burene til jeg følte meg "klar" hadde jeg aldri hatt hjerte til, uansett for morgengretten jeg er. Det blir altfor ego, selv for morgen versjonen av meg.. I tilegg blir det alltid så mye griseri i disse burene.. Enda en ting å holde rent liksom.

Nei, jeg fatter det bare ikke..

Ikke får jeg meg til å tro at dagens hunder er sååå fryktelig mye dårligere mentalt og vanskeligere å oppdra enn det hundene var før disse burene kom på moten heller. Ingen av hundene vi hadde når jeg var liten ødela noe særlig, og ingen av de brukte bur. Ikke kan jeg skryte på meg å ha særflig hundekyndige foreldre heller, de var faktisk helt på bærtur med mye, men de gadd i hvertfall å ta jobben med å tørke opp tisseflekkene fra vegg til vegg teppet når vi hadde valp. De bandt ikke bikkjene på kjøkkenet eller sperret de inne i gangen når de var alene bare fordi det var litt jobb å få tisset opp fra teppet. Hundebur hadde vel ingen hørt om,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her sier du jo selv at bur er brukt fordi det er enkelt og praktisk - her kunne du jo ha laget en stor binge istedet - litt mer jobb, men bedre for hundene. Vår valp er litt bite og f.... av og til når han blir giret/overtrett, så da bruker vi stor binge for samme sak - det er jo også midlertidig løsning - men har da ikke du brukt bur også unødig?

Argumentasjonen var jo bevegelse, så hvorfor brukte du da bur når du kunne brukt annet med bedre plass?

Argumentasjonen er tid og grunn, KarpeSkrotum. Mine unghunder sto i bur ETTER at de hadde herpet møbler enten når jeg sov eller var borte - også i det rommet jeg har brukt å sperre de inne i for å spare f.eks stuemøblene (i en gang - der står det en komode). Men målet var alltid at de skulle få slippe å ligge i bur når de slutta å leke bevere. Bur er ikke dressurredskap, og det burde være siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen er tid og grunn, KarpeSkrotum. Mine unghunder sto i bur ETTER at de hadde herpet møbler enten når jeg sov eller var borte - også i det rommet jeg har brukt å sperre de inne i for å spare f.eks stuemøblene (i en gang - der står det en komode). Men målet var alltid at de skulle få slippe å ligge i bur når de slutta å leke bevere. Bur er ikke dressurredskap, og det burde være siste utvei.

Ja, men da var vel de allerede herpet, så hva er da grunnen til å stenge de inn?. Du kunne jo f.eks fjernet kommoden også. Når man følger med så ser da man hva de gjør - man trenger ikke vente til at tingene ER herpet ... det er nok at man ser og avleder xxxx ganger når man kan til at man forstår at tingene blir herpet hvis man ikke enten får de bort fra gjenstandene eller skjermer hunden for å få muligheten når man ikke kan følge med. (jada, jeg har testet alenetrening og fulgt med når vår er løs, så vet den starter sin herping (de er jo litt søte å da :hmm: ) - vi har forresten valgt stor binge istedet for bur på dagtid hvis det er behov for å avgrense hunden, slik at det er sagt)

Målet er vi enig i - hunder skal få mest mulig frihet og bur skal brukes i minst mulig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig det samme tenker jeg om trening - hvis hunden ligger mer og venter i buret enn den trener, mens eieren har kaffeslaberas, så hadde det kanskje vært bedre å samle kaffeslaberas og hundetrening på separate tidspunkt, så hunden kunne være igjen hjemme.

En hund vil, på fellestrening, stortsett alltid ligge mer i bur enn den får trene, spesielt om man trener feks bruks. Nettopp fordi det faktisk er flere på fellestrening enn en selv, og man er avhengig av hverandre. Det er heller ikke vanskelig for meg å se på mine hunder hva de synes er greiest av å være hjemme eller å være med på trening og heller ligge i bur mellom øktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte pippin, ikke meg, men mitt svar er at det har jeg ikke - men man har da ikke noen dokumentasjon på det motsatte heller, så det blir synsing fra begge hold dette. Om du er burmotsander eller ei får du nesten finne ut av selv og hva du legger i det.

Ok, men da er det jo også bedre at man bruker store binger istetedet for bur ved f.eks utstilling - da er det mange som 'synder' der også. 'Synden' går vel igjen på det at det er enkelt og praktisk.

Beklager det var ikke meningen, var bare at du svarte litt utifra hva jeg hadde skrevet, derfor gikk jeg litt i surr :hmm:

Selvfølgelig er det bedre å bruke store binger, det er det også mange som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...