Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandering i sporet


Superbikkja

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Guest Kåre Lise

Når hunden påviser gjenstander i sporet med f.eks dekkmarkering, går man da inntil hunden og tar opp gjenstanden, eller sender man hunden videre med kommando, eller skal hunden selvstendig fortsette sporarbeidet?

I RIK/IPO skal hunden dekke ( ev. stå / sitte ) mens fører går inn til hunden og plukker gjenstanden, viser denne "opp i været" for dommeren og putter den i lomma. Fører går så i posisjon ved siden av hunden og starter hunden med kommando f.eks "spor" og venter linas lengde ( 10m ) for å følge med etter. Er det tvil om gjenstand f.eks feilmarkering kan dommer be om å få se den fysisk, hunden skal fremdeles ligge i dekk. Dette er sånn det skal foregå på prøver og sånn vi trener.

NBF er det vel mer så som så og opp til hver enkelt da det bare er i laveste klasse man går med dommer. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I RIK/IPO skal hunden dekke ( ev. stå / sitte ) mens fører går inn til hunden og plukker gjenstanden, viser denne "opp i været" for dommeren og putter den i lomma. Fører går så i posisjon ved siden av hunden og starter hunden med kommando f.eks "spor" og venter linas lengde ( 10m ) for å følge med etter. Er det tvil om gjenstand f.eks feilmarkering kan dommer be om å få se den fysisk, hunden skal fremdeles ligge i dekk. Dette er sånn det skal foregå på prøver og sånn vi trener.

NBF er det vel mer så som så og opp til hver enkelt da det bare er i laveste klasse man går med dommer. :)

Du kan ha apportering av gjenstander i IPO/RIK også.... Får ikke trekk for det så lenge hunden fortsetter nøyaktig i sporet fra der fører tar imot gjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du kan ha apportering av gjenstander i IPO/RIK også.... Får ikke trekk for det så lenge hunden fortsetter nøyaktig i sporet fra der fører tar imot gjenstand.

Ja du kan ha apportering eller bare at hunden tar opp gjenstand og jeg svarte for gitt på markering :)

Jeg er ikke helt med på det med trekk, for velger du apportering kan dommeren trekke deg på alle momentene i apportering som en øvelse i seg selv med tygging osv. Jeg velger og å tro det er mye ryddigere for hunden med påsett igjen etter en markering. Det er en grunn til at det desidert store flertallet velger markering.

Ble litt nysgjerrig så siterer fra RIK-regler:

"Så snart hunden finner en gjenstand må den, uten påvirkning fra hundefører, straks ta den opp eller påvise den på en overbevisende måte. Tar hunden opp gjenstanden kan den enten bli stående, sette seg eller komme til HF. Å gå videre med gjenstanden eller å legge seg med den er feil. Påvisningen kan skje liggende, sittende eller stående (også vekslende mellom disse). Når hunden har påvist eller tatt opp gjenstanden, legger HF sporlina ned og går bort til hunden. Ved å holde gjenstanden i været viser HF at hunden har gjort et funn. Deretter tar HF sporlinen opp igjen og fortsetter sporet med hunden. Etter sporets slutt skal gjenstandene forevises D."

Greit å merke seg at hundefører melder til dommer ved sporstart om hunden markerer eller apporterer, mer enn det trenger du ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...