Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring under lek

Barney

Recommended Posts

Skrevet

Hunden min knurrer veldig når vi har drakamp. Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over det, men så hørte jeg at det kan være negativt og at man bør avbryte leken. At hunden kanskje ikke er helt trygg i leken, og derfor knurrer. Kan jo nevne at han generelt er en pratsom type, han knurrer og prater mens han leker alene også, og prater som bare det når han er glad eller utålmodig.

Bør han avbrytes når han gjør det? Jeg syns jo drakamp er en veldig grei måte å belønne på når vi trener, så jeg vil jo miste en god forsterker om jeg ikke skal bruke det mer.

Skrevet

Det kan være mange årsaker til at en hund lager lyd under lek. Om du skulle trent hunden i en hundesport som inneholder bitarbeid er det noe man bør tenke på helt fra valpestadiet, men siden du har en Papilon tviler jeg på at det er målet.

Ville ikke tenkt stort på det om jeg var deg.

Skrevet

Scilos bråker fryktelig når han leker. Som Sara så knurrer jeg med. Jeg kan også knurre for å få ham med på leken: " Grrrr, se der vil du leke med denne, kanskje, grrrr" :icon_cry:

Skrevet

Vil tro det er helt normalt. Mange hunder koseknurrer under lek. Vår gjør det også mye under drakamp, og det er ikke negativt. Men du må jo se litt på resten av kroppsspråket også da. Om resten av kroppsspråket er positivt og det er tydelig at hunden koser seg syns jeg ikke du skal tenke noe mer over det.

Skrevet

Jeg hadde latt han holde på med lydene sine. BCen min er også av den pratsomme typen, og skulle jeg avbrutt all lek fordi at han knurrer da, så hadde han aldri fått leke. Han har gjort det fra dag en, og knurrer like mye når han leker alene også. På han kan jeg bare si "brum brum", og så tar han helt av. :icon_cry:

Skrevet

Ja det er helt vanlig med knurring i lek. Min hund lager aldri lyd under lek, hverken med meg, alene eller med andre hunder. Han boffer når han passer på hus og hjem, men thats it. Så man må jo se an typen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...