Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagstur på fjellet


Maretard

Recommended Posts

Vi planlegger en liten fjelltur i nærmeste fremtid med hunden. Turen vil ta hele dagen, og vi skal gå i variert terreng, men mest på stiene som er der. Vi må ha en førstehjelpspakke med i fall noe skulle skje, men hva skal den inneholde?

Jeg tenker at plaster/sterile kompresser, sårvask, støttebandasje, saks og pinsett, og potesokker til hunden bør være med. Og en flåttpinsett da, dersom den telles med :whistle:

Er det noe annet som bør bli med? Hva bruker dere å ta med på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du med til deg selv da? Kan ikke tro du trenger noe mer til bikkja. Kan egentlig ikke tro du trenger noe for en dagstur heller, man kommer seg jo ikke SÅ langt unna allfarsvei på en dag, gitt at man skal tilbake like langt på en dag...

Jeg er jo rene dyremishandleren da, som ikke har med en skjit med mindre vi skal i hardcore terreng over mange dager :whistle: Regner liksom med at bikkja ikke er laget av porselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den førstehjelpspakka er til oss alle. Brydde meg ikke om slikt før jeg heller, men da var det alltids noen andre som hadde et plaster eller to liksom, og det var ikke hunder med. Gått den aktuelle turen mange ganger før, og det er vanskelig å skade seg der, men jeg er litt hønemor likevel :whistle:

Regner med at det jeg har skrevet opp er noe jeg kan ta med iallefall, det blir litt tungt å halte seg ned med forstuvet fot uten støttebandasje for eksempel:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh, jeg har alltid et par plaster i ytterlomma på sekken. Flåtten tar jeg mellom tommel- og pekefingerneglen, dessuten er det lite av det på fjellet. Ingenting til hundene. De drikker vann fra bekker og myrhøl. Er fra Lillehammer, jeg. Tur på fjellet, tur i parken, tur i skauen, det går like rundt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da virker det som om jeg ville blitt rimelig godt utstyrt ihvertfall :whistle: Tror jeg nøyer meg med en bandasje og noen plaster jeg, tror egentlig ikke det er mulig å skade seg utover dette på den turen:P Takk for hjelpen alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For dagsturer til fjells/ i utfordrene terreng består stort sett førstehjelpsettet til bikkja av potesokk(er), potesalve og klotang + det som for tiden måtte befinne seg i det lille 1.hjelsettet til meg selv. Jeg har to sett + ett lager og det er litt varierende hvor ofte jeg husker å oppdatere dem. Men gnagsårplaster, kompress, bandasje av ett eller annet slag og sportsteip er som oftest med.

Jeg har nesten alltid med meg potesokker på tur, men det er mer fordi at de ligger i bukelommen fremfor en bevisst handling. Typisk tilfelle av "kjekt å ha". Samme lomme inneholder gjerne tau, fyrstikker og en bøff. Og så ett varierende utvalg av småmynt, sjokolade, sjokoladepapir og hundesnæks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelpsutstyr var en ting jeg ikke tenkte så mye på tidligere - før jeg dro på tur og alle regnet med at noen andre hadde med førstehjelpsutstyr... :)

Jeg har med en liten førstehjelpspakke uansett om jeg skal en liten kaffekokertur eller 14-dagers tur i Femundsmarka. Pakkene ligger alltid på en fast plass og jeg er så paranoid at jeg alltid har en pakke i kløven, en pakke i storsekken og en i dagstursekken. Det er en trygghet at man har med dette når man først drar såpass langt at men pakker en sekk eller kløv.

I hver pakke ligger det:

- Enkeltmannspakke

- Sterile komresser.

- Vanlig plaster.

- Gasbind.

- Servietter med alkohol.

- Engangshansker.

- Pinsett.

- Paracet / Ibux og allergitabletter.

- Sportsteip og vaselin (magiske midler mot gnagsår av alle slag)

- Potesokker i kløven.

Tilsammen tar dette opp like stor plass som en sjokoladeplate eller lommelerke så det er ingen grunn for å la dette ligge hjemme. Dette koster noen hundre kroner, men er en god investering og en kan jo bruke det meste både på firbeinte og tobeinte. For i motsetning til lommelerka og sjokoladen, trenger du ikke fylle opp førstehjelpspakka etter hver tur. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...