Gå til innhold
Hundesonen.no

Vannskjold på silkekjole

Lemen

Recommended Posts

Skrevet

Etter mye (sjokolade)forsakelse passer min vakre blå silkekjole - men...! Den har fått et stort vannskjold på ryggen, den mistenkte er en gråhåret firbent som har hoppet opp på apotekerbenken hvor kjolen lå "trygt" mens han var våt og plantet en labb på den og nå har den fått en stor skjold og hjelp..! :wub:

Jeg snakket med renseriet og de mente at jeg kunne vaske den på 30 grader og la den tørke, evnt ta zalo på flekken og så vaske den i maskin. Men google sier at jeg enten skal gjøre flekken våt og så dampstryke den og at det ikke er lurt å hive den i maskinen på 30 grader.. Det er dessverre en stund siden silkekjolen ble våt, så den er fin og tørr - men med en stor runding på ryggen...

Denne kjolen er kjempefin og jeg har pint meg ned i riktig størrelse og jeg har ingenting annet å ha på og brylluppet er 3 juli.... Ai ai ai :blink:

Kjolen kan vaskes på 30 grader og strykes på 1.

Noen flinke soniser som har gode tips? :wub:

Skrevet

Vi har vasket silkedress på 30 grader (den hadde en rødvinsflekk som renseriet ikke fikk vekk etter to rensinger, og som i tillegg hadde hengt ett helt år etter det igjen). Puttet i Vanish Oxy Action, krysset fingrene, og håpet det beste. Tenkte at dressen var ødelagt uansett.. Etter to vask var den god som ny! :wub:

Silke kan jo vaskes, så jeg ville tatt sjansen. Men så er jeg også en sånn som putter tresleiver i oppvaskmaskinen da... :blink: Ville brukt Milo.

Edit: Denne dressen kunne egentlig bare tørr-renses..

Skrevet

Prøv Vanish.

Min mor var så smart å putte sangeria(Lik farge som rødvin) i kofferten min, og oppi der lå det klær jeg skulle ha på meg i en dåp,fargen på klærne var selvsagt hvit. Men flekkene gikk bort med vanish:)

Skrevet

Takker for tips. :wub:

Etter å ha snakket med 3 ulike renserier endte jeg opp med å legge kjolen i bløt i Milo og vann og så hengte jeg den opp til drypptørk. Og heldigvis var kjoleguden snill og flekken er vekk. :blink:

Faktisk så frarådet alle renseriene å ta på vanish og andre flekkfjernere, bare milo og til nød eddik eller zalo - og 2 av 3 frarådet maskinvask. Det er en kunst å vaske klær tydligvis :)

Jeg er bare evig glad for at flekken er vekk og at kjolen passer! Jej! :wub:

Skrevet

Så bra at det endte lykkelig :wub:

Silke kan jo vaskes, så jeg ville tatt sjansen. Men så er jeg også en sånn som putter tresleiver i oppvaskmaskinen da... :blink:

OT, men er det noe gæernt i det? :wub:

Ups isåfall :)

Skrevet

Flott at det endte godt! :wub: Og nei, jeg tror for all del ikke at noen renserier vil anbefale Vanish på silke. Det gjør vel i utgangspunktet ikke jeg heller. Men det var en historie som skulle illustrere at silke ikke er såå himla fintfølende som vi kanskje liker å tro. :wub:

OT, men er det noe gæernt i det? :D

Ups isåfall :blink:

Hehe, neeeida.. :)

Skrevet

Det sies at tresleiver tørker inn og sprekker fortere i vaskemaskina, fordi treverket tørkes ut. I håndvask/Zalo får det tilbakeført naturlig fett. Men mine (selvspikkede fra sløyden på ungd.sk) lever da fortsatt, har vel pusset vekk fliser på enden to-tre ganger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...