Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Vitnemål, kompetansebevis osv

Benedicte

Recommended Posts

Jeg må ettersende vitnemålet mitt til veterinærhøgskolen, men det bør skje litt fort, siden jeg snart drar på ferie. Fellessensuren på de skriftlige eksamene mine er i dag, så det vil da ta noen dager før jeg får karakterene mine?

Uansett, så har den offentlige videregående skolen min sagt at de kan overføre privatisteksamene mine til vitnemålet mitt før de sender det til meg. Har sendt de en mail for å spørre hvilke bevis de trenger, men har ikke fått svar enda (sendte den for 15 minutter siden).

Så da lurer jeg på om dere vet; hvilke bevis må jeg vise frem for å få karakterene overført til vitnemålet mitt?

Jeg trodde kompetansebevis var noe man fikk tilsendt uansett, men tydeligvis må det bestilles på mail hos privatistkontoret. Jeg gjorde det, men fikk dette til svar:

E-post mottatt i tidsrommet mellom onsdag 23. juni kl.19.00 og mandag 28. juni kl. 06.00 blir automatisk slettet. Viktige henvendelser må derfor sendes utenom dette tidsrommet

Hvorfor fikk jeg den når vi er på den 22. i dag? Jeg må vel få kompetansebeviset mitt? *småstresset*

Eller holder det å vise frem eksamensprotokoll (hva enn det er)? Dette er visst noe jeg får tilsendt i posten, men tidsnok? :blink:

Jeg må jo ha tak i de på den offentlige skolen min også, som skal overføre dette til vitnemålet mitt. Tenk om de har tatt ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ettersende vitnemålet mitt til veterinærhøgskolen, men det bør skje litt fort, siden jeg snart drar på ferie. Fellessensuren på de skriftlige eksamene mine er i dag, så det vil da ta noen dager før jeg får karakterene mine?

Uansett, så har den offentlige videregående skolen min sagt at de kan overføre privatisteksamene mine til vitnemålet mitt før de sender det til meg. Har sendt de en mail for å spørre hvilke bevis de trenger, men har ikke fått svar enda (sendte den for 15 minutter siden).

Så da lurer jeg på om dere vet; hvilke bevis må jeg vise frem for å få karakterene overført til vitnemålet mitt?

Jeg trodde kompetansebevis var noe man fikk tilsendt uansett, men tydeligvis må det bestilles på mail hos privatistkontoret. Jeg gjorde det, men fikk dette til svar:

Hvorfor fikk jeg den når vi er på den 22. i dag? Jeg må vel få kompetansebeviset mitt? *småstresset*

Eller holder det å vise frem eksamensprotokoll (hva enn det er)? Dette er visst noe jeg får tilsendt i posten, men tidsnok? :blink:

Jeg må jo ha tak i de på den offentlige skolen min også, som skal overføre dette til vitnemålet mitt. Tenk om de har tatt ferie?

Da jeg skulle ha prevatiskarakterene mine inn på vitnemålet mitt, ringte jeg først den gamle vgs skolen, og bekreftet at jeg trengte det, så sendte jeg inn alle papirene fra privatskolen til vgs, og så fikset de det.. Men det tok litt tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er provlemet. Vitnemålet må være inne hos høgskolen den 1.juli, og fellessensuren er i dag. Da tar det noen dager før privatistkontoret får sendt meg kompetansebeviset mitt, og det tid for meg å få det til den offentlige skolen min, som setter det inn på mitt vitnemål, og så må jeg sende det videre. Og jeg reiser på fredag :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første registreres vel vitnemål elektronisk? I alle fall vitnemål fra vgs - du må bare godkjenne det over nettet (ikke sende det inn selv).

For det andre har ikke skolekontorene stengt nå, det er mye papirarbeid som må ordnes med eksamensklager, oversetting av vitnemål, inn- og utsending av vitnemål også videre. Så ta en telefon ned og hør hvor raskt de kan få ordnet det + allier deg med noen som kan sende inn og godkjenne ting for deg (da trengs MinID-kodene) når du er i Danmark. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første registreres vel vitnemål elektronisk? I alle fall vitnemål fra vgs - du må bare godkjenne det over nettet (ikke sende det inn selv).

For det andre har ikke skolekontorene stengt nå, det er mye papirarbeid som må ordnes med eksamensklager, oversetting av vitnemål, inn- og utsending av vitnemål også videre. Så ta en telefon ned og hør hvor raskt de kan få ordnet det + allier deg med noen som kan sende inn og godkjenne ting for deg (da trengs MinID-kodene) når du er i Danmark. :blink:

Hm, jeg vet ikke om det registreres elektronisk? Kompetansebeviset får jeg hvertfall pr post, og vitnemålet skulle vel ettersendes til VHS pr post?

Jeg har alliert meg med Birte :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt raskt over her, men... Hvis du har tatt privatisteksamener i samme fylket som skolen ligger, så får de dette elektronisk. Jeg har f.eks. tatt privatisteksamen i Trondheim og Bergen, og det var kun de fra Trondheim jeg måtte levere skriftlig på skolen min her. Kompetansebevis sender privatistkontoret i posten uten at man trenger å spørre om det. Ring/møt opp på skolen og få dem til å fikse vitnemålet i en fei, dette ordner seg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa at kompetansebevis måtte bestilles, og det har jeg gjort. Eksamensprotokoll ble derimot automatisk sendt ut. Men så kjekt at det sendes elektronisk! Så da trenger jeg ikke å bruke ettersendingsslippen min? Altså kan skolen min sende vitnemålet til VHS? Stoler jeg på at de gjør det da? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa at kompetansebevis måtte bestilles, og det har jeg gjort. Eksamensprotokoll ble derimot automatisk sendt ut. Men så kjekt at det sendes elektronisk! Så da trenger jeg ikke å bruke ettersendingsslippen min? Altså kan skolen min sende vitnemålet til VHS? Stoler jeg på at de gjør det da? :blink:

Nei, det må du vel sende i papirform? Det jeg mente var at resultater fra privatisteksamen sendes elektronisk til skolen din, slik at det ikke skal være noe problem for skolen å føre på resultater fra privatisteksamen på vitnemålet ditt(ergo, du trenger ikke å troppe opp på skolen med resultater fra privatisteksamen på papir). Har du fått endelig vitnemål fra skolen(men uten privatistfag påført?)? Kontakt skolen, si at du har privatistfag i tillegg, og be dem føre fagene på. Hent så vitnemål på skolen, og send inn med ettersendingsslippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke om det registreres elektronisk? Kompetansebeviset får jeg hvertfall pr post, og vitnemålet skulle vel ettersendes til VHS pr post?

Jeg har alliert meg med Birte :wub:

Bra :blink:

Mitt ble registrert elektronisk i fjor, og ligger fremdeles inne i systemet. Jeg fikk beskjed om det etter at jeg hadde fått vitnemålet i posten og vært hos skolen for å ta bekreftet kopi + klage på eksamenskarakter. Alle jeg kjenner som er fra kullet mitt og som søkte på noe i fjor, har fått sitt registrert elektronisk (og da fra forskjellige fylker).

btw, ettersending av vitnemål er ikke super strengt, kompis av meg sendte to uker etter fristen i fjor. Han ringte de i år og fordi han var sent ute igjen og da sa de at en gang var ok, men ikke gjør det igjen...

Det er godt gjort å være for sent ute til fristen for ettersending av vitnemål i år, med tanke på at fristen er 1. juli... Å være for sent ute med omslagsarket i mai er ikke så farlig, da er det fremdeles god tid, men fra ettersendingsfristen går ut er det bare tjue dager til opptaket blir offentliggjort, og å basere seg på å sende inn for sent er vel mildt sagt å gamble litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra :blink:

Mitt ble registrert elektronisk i fjor, og ligger fremdeles inne i systemet. Jeg fikk beskjed om det etter at jeg hadde fått vitnemålet i posten og vært hos skolen for å ta bekreftet kopi + klage på eksamenskarakter. Alle jeg kjenner som er fra kullet mitt og som søkte på noe i fjor, har fått sitt registrert elektronisk (og da fra forskjellige fylker).

Det har jeg også. Da jeg søkte for andre gang gjennom samordna opptak så gir de beskjed om at de allerede har et vitnemål registrert på deg, og spør om du skal fortsette å bruke dette, eller sende inn nytt.

Men for din del labbis, ettersom du ikke tidligere har søkt samordna opptak, så må du sende inn på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...