Gå til innhold
Hundesonen.no

På tur i England

simira

Recommended Posts

Må barevise litt bilde fra vår siste tur her i England, en ukestur i sør-vest. Hele historien finnes på bloggen vår på http://england.err.no, med link til gallerier og alt. Dette er den turen jeg har gledet meg mest til her borte, og jeg ble ikke skuffet. Vi fikk sett utrolig mye nydelig engelsk landskap, og ville ponnier. :icon_redface:

Odin hjelper til med pakkingen:

IMG_5001.JPG

Godt utvalg i godbiter her i England:

IMG_5015.JPG

Vi startet med å dra via Bristol til Wells, og deretter over Exmoor, en av Englands store nasjonalparker med ville ponnier. Vi fikk ikke sett så mange, men en liten flokk fant vi da til slutt.

Odin med utsikt over Somerset og Devon:

IMG_5032.JPG

Deler av en villponniflokk:

IMG_5049.JPG

Odin og jeg på Tintagel:

IMG_5070.JPG

Deler av Tintagel Castle:

IMG_5083.JPG

Beste gutta å dra på tur med!

IMG_5094.JPG

Land's End, den ytterste landspissen mot Atlanterhavet:

IMG_5099.JPG

Odin på traktor-tur på en siderfarm i Cornwall:

IMG_5147.JPG

Møte med Dartmoor-ponniene, dette er villponnier som lot oss komme helt innpå føllene! Helt klart turistvante...

IMG_5196.JPG

IMG_5202.JPGIMG_5210.JPG

I kyst-parken i Torqay (også kalt "Den engelske riviera") hadde pingvingene både egg og nyfødte unger for tiden.

IMG_5241.JPG

IMG_5235.JPG

Kalles ikke "riviera" for ingenting...

IMG_5260.JPG

Og til slutt måtte vi innom Swindon for å kjøre "den magiske rundkjøringen"

IMG_5303.JPG

En utrolig flott tur. Englandsbloggen ligger på http://england.err.no, og så har vi "skrytekart" på

Googlemaps. Det blir trist å reise herfra om en måneds tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en fin tur :banana: Jeg har slektninger i Plymouth, Bude og Cornwall faktisk :icon_redface: Skal besøke de til sommeren, men vi er ikke helt sikker på hvor vi drar da :banana: Er det mulig å ha med hund som ikke er rabies vaksinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en fin tur :icon_redface: Jeg har slektninger i Plymouth, Bude og Cornwall faktisk :banana: Skal besøke de til sommeren, men vi er ikke helt sikker på hvor vi drar da :banana:

Håper du har besøkt dem masse! Hit skal ihvertfall jeg tilbake. Anbefaler Dartmoor på det sterkeste ihvertfall. Ellers kommer det jo litt an på hva man er interessert i, men Tintagel er flott også. Og mye god lokal is. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må starte rabiesvaksineringen et år før innreise. I tillegg koster det en formue å fly hunden inn og ut av landet, siden de ikke kan gå som vanlig "excess baggage". For Odin (8.5 kg gårdshund) betaler vi 6000 kr hver vei... Hadde han vært en ting hadde vi latt ham bli igjen og kjøpt ny i England. :icon_redface:

Så, det lønner seg lite å ta med hund på ferie i England, hvis man ikke skal kjøre den lange veien rundt uansett da. Det skal dog sies at når hunden først er her så er England et veldig bra land for hunder, veldig tilrettelagt, og det er ikke mye man ikke får ta med hunden på, bortsett fra helt opplagte ting (steder det produseres matvarer, dyrehager, o.l.). I "verste fall" må man ha den i bånd og plukke opp etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har besøkt dem masse! Hit skal ihvertfall jeg tilbake. Anbefaler Dartmoor på det sterkeste ihvertfall. Ellers kommer det jo litt an på hva man er interessert i, men Tintagel er flott også. Og mye god lokal is. :icon_redface:

Vi har faktisk aldri besøkt dem :banana: Det er liksom de som har norsk slekt, så de besøker familien i Norge isteden. Men i år skal vi til dem! Dartmoor var fint ja, det føles bare så meningsløst å gå turer på sånne steder uten å ha med hunden :banana:

Takk for svar om rabies!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å se! :icon_redface:

Jeg drar til England om 3 måneder, og håper å få reist litt rundt etter hvert. Noe spesielt du har lyst til å trekke frem som er verdt å reise til? Ser jo at dere har vært mange steder. :banana: Hvordan var Bath f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å se! :icon_redface:

Jeg drar til England om 3 måneder, og håper å få reist litt rundt etter hvert. Noe spesielt du har lyst til å trekke frem som er verdt å reise til? Ser jo at dere har vært mange steder. :banana: Hvordan var Bath f.eks.?

Det kommer helt an på hva du er interessert i, igrunn. Vi har brukt et helt år nå, og har fortsatt ikke sett alt vi har lyst til! Hvor skal du bo, og hvor lenge skal du være?

Er du interessert i dyr generelt kan det være spennende å besøke et falconry- rovfuglsenter. Jakt med rovfugl er jo ikke lov i Norge, men er en tradisjon de holder i hevd her borte.

Ellers er det jo bråter av gamle slott i alle størrelser og varianter. Og mye vakkert landskap. Bath er fint, med badene og Jane Austen-senteret. Stonehenge skuffet litt, egentlig. Yorkshire moors er vakkert...

De beste opplevelsene hittil?

Dartmoor, kunne godt tenkt meg ridetur der!

Warwick Castle, med en del utstillinger, rovfugler, våpendemonstrasjon mm. Et av de beste slottene.

York og Yorkshire moors (vikingesenteret, gamle bygninger, lokal mat).

Bath med Jane Austen-senteret, kirken og de romerske badene.

Hadrians Wall med romerske fort og nydelig landskap.

Country Fairs arrangeres rundt om i landet med mounted games (gymkhana), ponnikjøring, håndtverk, mattradisjoner, hundeleker mm.

London har jo mye spennende, dra på teater, Camden Market, Tower of London, Covent Garden, Hyde park og Oxford street (ligg unna Harrods).

Rye Cathedral, ikke langt fra Cambridge.

Cotswolds, ekte Postman Pat-land med små landsbyer, og en veldig fin dyrehage.

Av store byer er Liverpool og Newcastle verdt et besøk.

Lindisfarne med kloster og slott.

Er vel "litt" av det som er verdt å se og gjøre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du er interessert i, igrunn. Vi har brukt et helt år nå, og har fortsatt ikke sett alt vi har lyst til! Hvor skal du bo, og hvor lenge skal du være?

Er du interessert i dyr generelt kan det være spennende å besøke et falconry- rovfuglsenter. Jakt med rovfugl er jo ikke lov i Norge, men er en tradisjon de holder i hevd her borte.

Ellers er det jo bråter av gamle slott i alle størrelser og varianter. Og mye vakkert landskap. Bath er fint, med badene og Jane Austen-senteret. Stonehenge skuffet litt, egentlig. Yorkshire moors er vakkert...

De beste opplevelsene hittil?

Dartmoor, kunne godt tenkt meg ridetur der!

Warwick Castle, med en del utstillinger, rovfugler, våpendemonstrasjon mm. Et av de beste slottene.

York og Yorkshire moors (vikingesenteret, gamle bygninger, lokal mat).

Bath med Jane Austen-senteret, kirken og de romerske badene.

Hadrians Wall med romerske fort og nydelig landskap.

Country Fairs arrangeres rundt om i landet med mounted games (gymkhana), ponnikjøring, håndtverk, mattradisjoner, hundeleker mm.

London har jo mye spennende, dra på teater, Camden Market, Tower of London, Covent Garden, Hyde park og Oxford street (ligg unna Harrods).

Rye Cathedral, ikke langt fra Cambridge.

Cotswolds, ekte Postman Pat-land med små landsbyer, og en veldig fin dyrehage.

Av store byer er Liverpool og Newcastle verdt et besøk.

Lindisfarne med kloster og slott.

Er vel "litt" av det som er verdt å se og gjøre her...

Vel, etter planen blir det minimum 5 år, så det skal være muligheter for å få oppleve litt. Skal begynne på veterinærstudiet(ergo, generelt glad i dyr! :wub:), og skal bo i East Midlands. Var i London tidligere i vår, men har flere venner som vil til London, så det blir nok flere turer dit. Etter å ha lest og sett litt for mye Jane Austen så har jeg fått lyst til å dra til Bath, hehe. Ellers er jeg interessert i historie og natur, så jeg tenker at det skal være nok å se :wub:

Takk for fine tips! :wub: Tenker at det må bli noen turer til Skottland og Wales også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo masse god tid!

Da har du jo også Jane Austen House Museum i Hampshire, der hun bodde de siste årene av livet sitt. Av dyrehager er Chester, Paignton, Bristol og Edinburgh gode ihvertfall. Unngå London, dropp Newquay.

Stirling og Edinburgh er flott, det er så langt nord vi har vært (Edinburgh tidligere). Vi har nedprioritert alt annet enn England pga. tid, rett og slett.

Med all den tiden må du jo også få med deg Cambridge og Oxford med alle de gamle collegene, Brighton med havna og Royal Pavillion, Canterbury, Dover, Battle of Hastings og Bristol. En liste over bloginnleggene fra England ligger her: http://england.err.no/blog/, dessverre ikke etter dato, men du kan jo lese om de ulike stedene. London er en utømmelig kilde av folkeliv og kultur. Vi har ikke vært mye her dette året, men jeg har vært der mye før, og kommer til å dra dit igjen, såklart.

Anbefaler deg å melde deg inn i English Heritage og/eller National Trust. De forvalter det meste av historiske bygninger og steder i England, og med medlemsskap får du gratis inngang på de fleste stedene, og rabatterte innganger på steder de samarbeider med. Vi kjøpte årsmedlemsskap før den første turen vår, og har tjent inn det beløpet ganske mange ganger nå! Noen av disse stedene er relativt dyre å komme inn på (dvs. £10+), selv om mange er gratis også.

Vet ikke hvor mange slott, ruiner og katedraler vi har sett, men det er mange. Burde kanskje lage en liste over det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...