Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv tar sau


Guest Dratini

Recommended Posts

Jøss, det var jo ganske nært! Men jeg vet det har vært observert ulv i kommunen min også, dog har jeg aldri hørt om at den har gjort noen skade til tross for sauer som går fritt.

Jeg vet forresten ikke helt om jeg tror det er ulv eller hund; Selbu har tidligere vært plaget av store flokker hunder som herjet området, men det er mange år siden (25-30 år), før hundeklubben ble startet og tok affære. Folk slapp bare hundene sine løse, og lot de "mosjonere" seg selv.. :banana: Jepp, Selbu er på virkelig på landet... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har du sauer du er redd for, eller er det en annen årsak du er redd den?

Jeg har ikke sau, men bruker marka her til turer og trening med hundene. Samt at jeg har små barn som liker å leke ute. Og nei, mine hunder går ikke løse når bufè er ute på beite.

Edit:

Hadde jeg hatt sauer, skulle jeg ha hatt råd til å gjete de sammen med egnede hunderaser når de er på utmark.

Bare så synd at sauebøndene får så bra betalt om sauene blir drept av ville dyr, at det ikke lønner seg for de å gjete de manuelt sammen med f.eks. Pyreneer.

Jeg hadde vært mer redd for en løs hund i siget, enn en menneskesky ulv.

Ja, det er det jeg er redd for, at det er hunder som har tatt sauene og ikke ulv. Om det skulle være ulv, så håper jeg at den ikke nærmer seg her.

---

Siste nytt i saken:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1494492.ece

Samme ulv eller flere?

----

Huldra: Det er jo ikke lenge siden det var noen hunder som tok sau ved Jonsvatnet også...

Edit2:

En bilfører som kjørte fra Selbustrand mot Mostadmarka rett før kl. 9 i dag meldte om en saueflokk som kom ut i veien i stor fart - tydelig skremt. Rimul vil ikke spekulere i om dette kan ha noen sammenheng med funnene på Stjørdalssida av grensa.

Nå er det snakk om at evt ulv befinner seg ca 1 mil unna her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sau, men bruker marka her til turer og trening med hundene. Samt at jeg har små barn som liker å leke ute. Og nei, mine hunder går ikke løse når bufè er ute på beite.

Nå er det veldig sjeldent ulver spiser barn i Norge vel? Og med hundene i bånd, så er det jo lite sansynelig for at de blir tatt også. Det er ofte jakthunder som går der. Så det er jo bare å fortsette å gå turer i marka og bruke den. Mest sannsynelig kommer du aldri til å treffe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg er redd for, at det er hunder som har tatt sauene og ikke ulv. Om det skulle være ulv, så håper jeg at den ikke nærmer seg her.

Men du skrev jo at dersom det er en ulv, så håper du at den ikke nærmer seg deg? Det virker som at du er mer redd for ulven enn evt hunder?

Jeg hadde hvertfall, som nevnt, vært mer redd for en løs hund som holdt på og var kommet helt i jaktmodus. Disse er jo såpss tamme at de tør å nærme seg andre hunder/mennesker også.

Dersom det er ulv, så hadde jeg ikke blitt særlig redd. Med mindre jeg hadde hatt jakthunder med en radius på 1 kilometer såklart, så hadde jeg ikke bekymret meg. Dessuten er det jo båndtvang. Er det i det hele tatt registrert noe angrep på barn (av ulv) i Norge? Jeg tror ikke det. Og som Nirm sier, de hundene som blir tatt, det er jakthunder (hvor eierne ikke klarer å ta forhåndsregler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke så mye annet en dette angående angrep/drap på mennesker:

* Ingen er drept av ulv i Skandinavia siden 1881

* Bare 8 er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de 50 siste årene

* Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er det ikke lov til å være redd for ulv? :D

Det er jo allment akseptert å være redd for å fly, huggormer og masse annet, så kan ikke jeg få lov til å være redd for ulv? :lol:

Det er masse sauer her, ja såpass mange at jeg ikke kan gå ut med hundene før jeg har sjekket om jeg må jage bort sauer fra gårdsplassen her. Og når jeg står ute her så ser jeg masse sau som er på utmarkbeite.

Hadde jeg vært sauebonde hadde jeg sikkert hylt min ende ut om at "faenskapet" skulle ha vært skutt, men jeg er av den mening at ulven er en del av det norske dyrelivet. Har nå denne/disse bosatt seg i området her, så får jeg bare innfinne meg med det. Men å ta så av bare fordi jeg skrev "håper den ikke kommer hit" er ubegripelig!

Vi har allerede bjørn og gaupe her, jerv har vi også. Det sies at gaupa er folkesky, prøv å forklare det til den som overnatter ute her da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ut ifra noen av inleggene her, skjønner jeg godt hvorfor der fins så mye rovdyrhat i Norge...

Og den regner jeg med var myntet på meg c035.gif Men vettu hva? Jeg liker ulv jeg, men jeg synes det er skummelt at den plutselig dukker opp i nabolaget, spesielt når den ikke har eksistert i området på mange titalls år. Og som jeg skrev, vi har faktisk gaupe som har overnattet ute på tomta her, kun få meter fra selve huset vårt (inne i hundegården).

Hadde jeg vært rovdyrhater, som du så "pent" kaller det, så hadde jeg vel kanskje holdt kjeften min og heller hentet frem våpen og knerta dyret istedet for å hente kameraet og ta bilder av sporene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra noen av inleggene her, skjønner jeg godt hvorfor der fins så mye rovdyrhat i Norge...

Jeg og. Mest fordi at intoleransen for rovdyrfrykt er så utberedt som den er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og. Mest fordi at intoleransen for rovdyrfrykt er så utberedt som den er..

Det er vel heller intoleranse for rovdyr som er utbredt? Godt hjulpet av en hysteriske, usaklige media?Hva er det egentlig folk er redd for?

I skogene heromkring er der ikke ulv, men gaupa fins . Jeg har trasket og gått her i mange, mange år, og har enda ikke sett en. Så Dratini, du kan fortelle de som overnatter ute at det er helt trygt. Gaupa kommer ikke og tar dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller intoleranse for rovdyr som er utbredt? Godt hjulpet av en hysteriske, usaklige media?Hva er det egentlig folk er redd for?

I skogene heromkring er der ikke ulv, men gaupa fins . Jeg har trasket og gått her i mange, mange år, og har enda ikke sett en. Så Dratini, du kan fortelle de som overnatter ute at det er helt trygt. Gaupa kommer ikke og tar dem!

Hva folk er redd for? Må all frykt være rasjonell frykt da? Jeg er livredd for edderkopper og de gjør ihvertfall ikke noe skade...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da være redd for rovdyr!? I alle fall ha respekt? Det er ikke KULT hvis ulven står på gårdsplassen din, liksom...men det trenger absolutt ikke å bety at du vil ha dem skutt!

Jeg tror at litt frykt og respekt for slike dyr er bare sunt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Så Dratini, du kan fortelle de som overnatter ute at det er helt trygt. Gaupa kommer ikke og tar dem!

Vel, hadde ikke samboer stått og kastet ting etter den så hadde den hoppet ned igjen og tatt den ene hunden vår. Å ha en Gaupe som faktisk sover inne i hundegården, er ikke veldig sky av seg. Når den er her så står den 2 meter unna oss og kun fokuserer på bevegelsen til hunden(e). Den tilbringer gjerne 10-15 min på toppen av gjerdet som omkranser hundegården (ca 2,5 m høyt) innen vi får jaget den bort.

Dessuten så går skolebussen veldig tidlig herfra om morgenene, Junior (1.klassing) går ned til hvor den stopper for å plukke han opp. Om gaupa er så "frekk" at den overnatter inne i hundegården vår, så er det lett å tenke på at den kan angripe en liten gutt som står ikke langt unna heller :P

Hva folk er redd for? Må all frykt være rasjonell frykt da? Jeg er livredd for edderkopper og de gjør ihvertfall ikke noe skade...!

Jeg er også redd for edderkopper :whistle: (alt fra de bittesmå kongeroene på 1 mm til de store hårete ;) ). Jeg blir stiv av skrekk, klarer ikke å røre en finger engang...

Ulv har ikke vært her i området på mange tiår, og at den plutselig dukker opp nå er ikke så veldig moro :)

Man skal da være redd for rovdyr!? I alle fall ha respekt? Det er ikke KULT hvis ulven står på gårdsplassen din, liksom...men det trenger absolutt ikke å bety at du vil ha dem skutt!

Jeg tror at litt frykt og respekt for slike dyr er bare sunt, jeg.

Jeg respekterer ulven(e), utrolig flotte dyr er det også.

Derfor synes jeg det hadde vært bedre om det hadde vært hund(er) hvor en uforsvarlig hundeeier er årsaken til at de springer løse. For om det er ulv, så har den inntatt ett område den ikke har vært på mange tiår.

----------------

Nå har de faktisk funnet 25 sauer og lam som er tatt, og det er ca 1 km herfra i luftlinje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at sauebøndene får så bra betalt om sauene blir drept av ville dyr, at det ikke lønner seg for de å gjete de manuelt sammen med f.eks. Pyreneer.

Det der var et fryktelig teit utsagn, synes jeg. Ja, de får betalt for rovdyrdrepte sauer. Men de hadde fortsatt ikke hatt råd til å løpe rundt i skogen med sauene hele døgnet om de IKKE hadde fått erstatning. Spesielt iom de fleste har dalasau(norsk hvit sau som den nå heter), som knapt eier flokkinstinkt eller fluktinstinkt(de står og ser på når andre sauer blir tatt av rovdyr, liksom..), som ikke holder sammen, da måtte du hatt hvertfall 10 pyreneere for å gjete en flokk på 100.. For de deler seg opp og går hver sin vei.

I tillegg går de over store områder, fordi de er så mange, det er ikke nok mat på et lite område for alle sammen i en flokk. Og har du 15 stykker, ja, da kan du ikke akkurat leve på det.. Og da har du IALLEFALL ikke råd til å løpe rundt i skogen med dem.

Det er en GRUNN til at bøndene sender dyra på skogsbeite, og det er fordi det er den eneste driftsmåten som lønner seg i Norge. Har du dyra hjemme må du fôre på dem med både høy og kraftfôr, og da går du med tap når du leverer til slakt om høsten, om du skal bruke hele sommeren på å gjete dem, så må du leie inn noen til å ta slåtten og gjøre alt det andre på gården som må gjøres, og da går du med tap likevel, samt at mange bønder, da spesielt sauebønder, jobber ræva av seg om sommeren for å få inn litt mer inntekt slik at både livet og bruket går rundt på en akseptabel måte.

Greit nok før i tiden, når man hadde 10-15 sauer, og en haug med unger som kunne være med og passe flokken(samt at ungene da var litt opptatt og ikke fant på alt for mye ugagn), i dag funker det bare ikke sånn. Dessverre.

Det er derfor jeg mener at sauen hører til på vestlandet, og i kysttraktene, der det ikke er så mye rovdyr som slår ned for fote, samt at de ivaretar kulturlandskapet der. Det er jo der de er fra! Sauer hører ikke til inne i de dype østlandsskoger, ikke i sånne store mengder iallefall. Og iallefall ikke foredlet slik at de ikke klarer å løpe langt uten å sprenge seg selv, ikke klarer å forsvare seg, og ikke eier flokk- og fluktinstinkt. Villsau og farget spælsau derimot, er sauer som klarer seg fint selv. Om jeg noengang skal ha sau, skal jeg ha sånne, og kun med horn. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle saueeiere har vel sitt å stri med. Her i nord er det ørn som står for mange av sau- og geitefangstene. Ørner har lært seg teknikker hvor de driver sau og lam utfor stup, for så å spise av kadaveret når det har omkommet.

Er også obsertvert ravn som setter seg på ryggen til geitekillingene og hakker ut øynene på dem, for så å spise når de dør.

Jeg skulle ønske Norge var et elgfritt land jeg, de liker ikke jeg noe særlig! En ting er at de skremmer meg, men hestene går jo bananas i flekkene under rideturer når de oppdager disse store dyrene som står musestille i skogen. Da gjelder plutselig regelen om å løpe først og spørre etterpå...er ikke alltid det er like lett å holde seg på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de faktisk funnet 25 sauer og lam som er tatt, og det er ca 1 km herfra i luftlinje :icon_redface:

Jøss! Det kan jo ikke være en liten ulveflokk heller det der.. som klarer å kverke 25 sau på samme sted. Rart dem ikke tok flere lam, de løper jo saktere og er ett lettere bytte. Eller er sauen så tjukk i hue at den flyr rundt og rundt og rundt på samme sted. Ikke spydig ment Dratini! Men kan det tenkes at det er hund igjen? For ulven dreper vel neppe så mange sau bare på skoj?

Grusomt lell! Jeg har hytte ikke så langt i fra der hvor ulven har lekt, og jeg må si jeg ble straks litt mer skeptisk til å labbe rundt i skogen "min". Skjønner godt Dratinis frykt jeg, når hun har gaupa i hundegården og ulven 1000 meter unna. Den gaupa burde forøvrig blitt skikkelig skremt (har dere ikke noe som gjør at den blir så skremt at den holder seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller intoleranse for rovdyr som er utbredt? Godt hjulpet av en hysteriske, usaklige media?Hva er det egentlig folk er redd for?

I skogene heromkring er der ikke ulv, men gaupa fins . Jeg har trasket og gått her i mange, mange år, og har enda ikke sett en. Så Dratini, du kan fortelle de som overnatter ute at det er helt trygt. Gaupa kommer ikke og tar dem!

Nå pleier ikke frykt å være rasjonelt, gjør det vel? Det hjelper meg fint lite å vite at i snitt så er det bare 1 av 4 huggormer som sprøyter inn gift når de biter, eller at det er ytterst få som dør av huggormbitt, eller at de aller fleste huggormer vi passerer stort sett ikke gjør noe annet enn å bare spille død - jeg kjenner jeg skremmes hver gang jeg ser en huggorm allikevel, jeg.

Nå er jeg for rovdyr i norsk utmark, men jeg kan faktisk forstå at folk ikke vil ha de på gårdsplassen sin, langt mindre inne i hundegården. Ikke var vel Dratini redd for sin egen del heller, hun er vel mer redd for guttungen og hundene sine, og foreldres frykt for hva som kan skje barna deres, er ihvertfall ikke rasjonell, og det er ikke ukjent at ulver tar hunder om de får tak i dem?

---

Margrete, også ulver kan få overslagshandlinger, så joda, det hender at ulver tar en haug med sau uten å spise alle, eller noe, for den saks skyld. Blir vel litt som å la barn få fri utfoldelse i godtebutikken, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...