Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hviletid"

Elvira

Recommended Posts

Skrevet

Siden jeg er i permisjon for tiden og vi stadig endrer dagsrytmen vår følger naturlig nok valpen med. Noen dager må han pent være i buret sitt mens vi gjør andre ting og andre dager er vi ute i timesvis og han er med over alt. Enkelte mener at dette ikke er bra for hunden, at dagene må være mer forutsigbare og at det er "hviletid" på dagtid. Han får hvile når han trenger det om vi er ute. Tar hensyn og med en toåring så begrenser det seg jo litt da.

Jeg tenker at det gjør jeg som jeg vil med, han sover jo bare mer om ettermiddagen når vi er ute hele dagen. Men om det ikke er bra for valpus så skal jeg jo selvsagt endre på det.

Tanker?

Skrevet

Jeg tenkte vel ikke så veldig over rutiner, bortsett fra at han fikk mat på stort sett samme tidspunkt hver da. Dagene var varierte, hadde sommerjobb på en skole der han var mye med meg ( vasket, ryddet malte osv), og noen ganger var han hjemme med andre. Etter det ble jeg student og dagene var også varierte. Så nei, har vel ikke hatt noen skikkelig rutine på ting før han nærmet seg 2 år :lol:

Jeg tror at om valpen får hvile seg når den vil, så går det fint. At man ikke tvinger valpen til å holde seg våken, og man må jo så klart se det an, hvilke settinger valpen klarer å slappe av i.

Casper har iallefall ikke tatt skade av en litt urutinert hverdag, innbiller meg kanskje at det har gjort ham litt mer fleksibel jeg da.

Jeg synes man skal være mest mulig sammen med valpen sin jeg, og har man mulighet til å ta den med ut gjør man det, man lar den ikke ligge i et bur istedenfor liksom. :whistle:

Skrevet

Jeg er enig med Lola. Jeg tror kanskje at valpen med en slik hverdag blir mer fleksibel. Det som er viktig er at valpen får hvile når den trenger det. Midas får mat når han er sulten, han hviler når han er sliten, ellers er han med på det vi gjør. Vi står opp litt forskjellig tid, han får ikke mat til nøyaktig samme tid, noen ganger er vi ute på formiddagen, og noen ganger på ettermiddagen. Jeg orker ikke å ha et skjema jeg følger slavisk i forhold til hva som skal skje til den og den tiden. Jeg tror det er dumt at hunder venner seg til at for eksempel klokken fire kommer den lange turen, det er ikke alle dager man har mulighet til det. Dina maser aldri om tur til et spesielt tidspunkt, fordi det varierer fra dag til dag.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...