Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til innlæring av utgangsstilling?

Pim

Recommended Posts

Lillemann og jeg har så vidt begynt på å trene inn utgangsstilling, og jeg vil helst ha sånn direkte innsitt (at han kommer rett til min venstre side, og snur seg på plass, i stedet for å luske en tur rundt meg først). Hittil har jeg fått fram at han går mot mitt venstre kne (nå til og med uten targetstick etter et par repetisjoner :lol: ), og vi har nettopp fått til vår aller første targetoverføring, fra musematte til en boks (hurra for dimlingen - han måtte virkelig tenke så det knakte :)), slik at vi kan bruke det senere i treningen, a'la fremgangsmåten i "Lydighetstrening i Teori og Praksis". Meeeen, den boksen er nok litt glatt og ekkel for mini'n å stå på, så enten må jeg se meg om etter et bedre medium, eller så må jeg finne på en annen metode. Den vellykkede targetoverføringa er jeg uansett så fornøyd med at det er ikke så farlig om vi får bruk for den boksen i videre trening eller ikke :lol:

Såh, er det noen gode tips for hvordan jeg får inn en fin utgangsstilling på skrotingpelsen min, og eventuelt noen andre måter å shape inn "snurringa" enn å bruke en boks? Og finnes det noen lure dos and donts for å unngå rare uvaner? Han er litt treig i toppen, så noen feilskjær har ingenting å si, men det er greit å ha en viss overordnet plan :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å søke på "utgangsstilling" her på forumet? :) Da ville du funnet bl.a. denne linken: http://hundetrening.blogspot.com/2007/07/innlring-av-utgangsstilling.html, som beskriver boksemetoden litt bedre enn boken, synes jeg. Selv brukte vi klikkertreningsboken eller en trekloss, antageligvis bedre enn en glatt boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å søke på "utgangsstilling" her på forumet? :( Da ville du funnet bl.a. denne linken: http://hundetrening.blogspot.com/2007/07/innlring-av-utgangsstilling.html, som beskriver boksemetoden litt bedre enn boken, synes jeg. Selv brukte vi klikkertreningsboken eller en trekloss, antageligvis bedre enn en glatt boks.

Uhm...kanskje ikke? :wub: Men takk for tips, tjihi :)

Forøvrig kan du se boksemetoden vist på film her (obs... annet en boks sa du ja :S )

Hehe, joa, men det var litt mer forståelig av å se den filmen. Og nå tror jeg kanskje jeg har en idé om en boks jeg kan bruke...

Står det ikke litt om forskjellige metoder for å lære utganstilling (annet enn boksen) i boken? synes å ha sett det under grunnferdigheter...

Eeehehehe, ok, nå er jeg litt flau, altså. Skumma over den targetstick-metoden, men den var litt kort beskrevet og i all hui og hast trodde jeg at den beskrev sånn "gammeldags" innsitt. My bad :) Tror i alle fall jeg har fått nok input til å komme meg videre i treninga nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...