Gå til innhold
Hundesonen.no

Sportreningsspørsmål

Huldra

Recommended Posts

Situasjon: du går et spor med hunden din. Foreløpig har det gått veldig greit. Dere kommer til en vinkel (hunden har gått vinkler tidligere i sporet). Hunden tar ikke vinkelen, og går faktisk stikk motsatt vei. Hva gjør du? Hvorfor? Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stoppet, holdt igjen på linen og satset på at hunden fant tilbake til sporet selv. Hvis den bare 'tullet' seg, ville jeg prøvd forsiktig å lede den på rett vei (gå et skritt eller to i den retning jeg vet sporet ligger) for å få den til å ta opp sporet. Om den da ikke tar opp igjen sporet eller tar sporet, men 'tuller' seg masse videre i sporet, ville jeg gitt hunden en tenkepause i bilen og prøvd et nytt spor senere.

Hvorfor jeg ville gjort det sånn? Vel, det er det jeg har lært.. Er helt nybegynner. så folk må gjerne komme med innvendinger om de mener det er feil :lol:

Har en hund med litt lav konsentrasjon som fort mister fokus (er som sagt nybegynnere), og dette har funket for oss i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt spor om dagen, og er litt usikker på hvordan jeg vil trene vinklene. Jeg har også en som er litt ufokusert og har det altfor travelt i sporet. Jeg har til nå stoppet han når han ønsker å "fyke forbi" i vinkelen, samt lagt belønning et par meter etter vinkelen.

De siste gangene har jeg derimot latt han feile, og han har sanset seg litt og rundet seg tilbake til sporet, og tatt vinkelen. Jeg funderer litt hva som er riktigst læringsmessig sett, å stoppe han og aldri la han gå utenfor sporet eller "trene" han på å løse utfordringene selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka vindrettningen for å se om den ikke lukter sporet på andre siden, huske etter hvor langt unna det sporet sporslutt er :lol:

Min hopper over vinkler hele tiden og runder sporet ganske mye, men det er ingen feil å hoppe over vinkler. Eller spørs om det er blodspor eller menneskespor du snakker om da? I blodspor er det jo ikke så nøye om hunden går spor rett, men etter det jeg har hørt så skal dem gjøre det på menneskespor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg ikke på om hunden går en slurvete vinkel - men vinkler rett - jeg tenker på når hunden går i stikk motsatt retning av vinkelen. Hvordan folk vil trene nøyaktige vinkler er en litt annen sak, som vi gjerne også kan diskutere, men det var altså ikke det jeg mente nå. :lol:

Se for dere en T - hunden kommer sporende mot "toppen", sporet går til venstre, men hunden går bestemt til høyre.

Det jeg gjorde: jeg lot henne gå noen få meter i feil retning, tenkte hun kanskje ville sjekke ut, deretter holdt jeg henne igjen. Hun stoppet, men hadde fortsatt snuten vendt feil vei. Trakk henne forsiktig tilbake for å se om hun tok opp sporet og gikk riktig, men neida, hun skulle oppover feil vei igjen. Dette var ca to tredjedeler inn i sporet, hun hadde gått flere vinkler tidligere uten store problemer i det hele tatt. Hun ville altså opp mot høyre, men resten av sporet lå nedover mot venstre. Hun hadde krysset viltspor uten å kny, men jeg så det var endel dyretråkk der jeg hadde gått, dog gikk de i samme retning som jeg hadde gjort. Det var vanskelig for meg å "putte henne i bilen", siden bilen stod et godt stykke unna og det ville medført at vi hadde gått bakspor tilbake til bilen, evt at jeg hadde ledet henne på riktig spor. Det jeg gjorde var derfor å be henne om å gå spor (en kommando hun strengt tatt ikke kan, og heller ikke fulgte), så jeg ledet henne sånn halvveis inn på sporet igjen. Jeg holdt henne tilbake når hun ville gå feil, og fulgte etter hvis hun tok et skritt i riktig retning. Jeg stusset derimot veldig over at hun var fryktelig nølende akkurat da; hun "ville" liksom ikke gå dit? :lol: Etter ca 10-15m på riktig spor, gikk hun normalt igjen, men jeg skjønner ikke hva som skjedde akkurat der i vinkelen? Hun gikk flere vinkler etterpå, blant annet var det nok en vinkel etter 10-15m; jeg hadde gått litt sikksakk ned en bratt, sterkt vegetert skrent, og det var ikke noe problem..?

Vi er strengt tatt relativt ferske i spor vi også, men har intensivert treningen i det siste, og trener mot blodsporkonkurranse. Hun har blitt flinkere til å ta vinkler; noen ganger går hun de helt perfekt, andre ganger undersøker hun bittelitt før hun går riktig. Noen få ganger skjer det som skjedde i går; at hun velger helt feil, evt turer fremover som om det ikke var noen vinkel der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippklipp*

Det er jo umulig å vite hva som foregår oppi hodet på pelsdottene våre, så jeg ville ikke fundert for mye på det.. Men det høres ut som om det du gjorde var mye det samme som jeg ville gjort selv, og som jeg har lært på kurs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å vite hva som foregår oppi hodet på pelsdottene våre, så jeg ville ikke fundert for mye på det.. Men det høres ut som om det du gjorde var mye det samme som jeg ville gjort selv, og som jeg har lært på kurs :lol:

Problemet er jo om dette skjer på en konkurranse; jeg ville fulgt henne der i vinkelen jeg, dersom jeg ikke hadde visst at sporet gikk i motsatt retning. Hun gikk som hun pleier å gjøre når hun har funnet ut av vinkelen nemlig.. :lol: Jeg har testet henne (de fleste gangene ubevisst fordi jeg selv har blitt i stuss over hvor sporet egentlig har gått), ved å holde henne igjen når jeg ser hun utreder vinkler og så bestemmer seg for å gå; hvis hun er på riktig vei har hun godt drag i lina, går hun feil virker hun nølende og usikker. Her var det stikk motsatt: på riktig vei virket hun nølende og usikker og ville knapt gå, på feil vei var hun bestemt og dro godt i lina.. :D:) Jaja, det var den smultringen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo om dette skjer på en konkurranse; jeg ville fulgt henne der i vinkelen jeg, dersom jeg ikke hadde visst at sporet gikk i motsatt retning. Hun gikk som hun pleier å gjøre når hun har funnet ut av vinkelen nemlig.. :lol: Jeg har testet henne (de fleste gangene ubevisst fordi jeg selv har blitt i stuss over hvor sporet egentlig har gått), ved å holde henne igjen når jeg ser hun utreder vinkler og så bestemmer seg for å gå; hvis hun er på riktig vei har hun godt drag i lina, går hun feil virker hun nølende og usikker. Her var det stikk motsatt: på riktig vei virket hun nølende og usikker og ville knapt gå, på feil vei var hun bestemt og dro godt i lina.. :D:) Jaja, det var den smultringen... :lol:

Dette skjedde oss på konkurranse, Decoy virket SÅ sikker hele to ganger og tuslet målbevisst utenfor. Vanligvis pleier han å svime rundt om han havner utenfor sporet, men ikke denne gangen. Jeg fulgte jo selvsagt etter, og vi gikk et godt stykke før han så begynte å vise tegn på at han ikke var på sporet. Vi fikk heldigvis karret oss til en 3 premie da han tok opp sporet i riktig retning da vi gikk tilbake, og vi kom oss til skanken på overtid.

Så, denne tråden skal jeg også følge med på for å hanke inn litt tips. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du la ikke noe merke til endring i kroppsspråk, haleføring el når hun gikk av sporet heller?

Heh.. Hun har vannhale for tiden.. :wub::( Men jeg prøvde jo å se på halen, for den kan jeg ofte se det på, men ikke i går. Mulig jeg ville klart å se det hvis hun ikke hadde hatt vannhale; hun pleier å få febrilsk logring dersom det er viltspor/fert hun følger, men det var altså umulig å se dessverre. Men dette har skjedd tidligere også noen ganger, uten vannhale, og da har jeg ikke sett noe som helst. Hun har da bare durt fremover og fortsatt over/forbi vinkelen ganske langt. Etter 20 m pleier hun å vise tegn på at hun ikke er på sporet, men dersom dette skjer på konkurranse har jeg antageligvis ikke nubbsjans å finne tilbake igjen.. :D

Sånn ellers i sporet og med vinkler, så har jeg med meg klikkeren. Hvis hun har tatt en vinkel perfekt, har jeg klikket. Jeg har også klikket dersom hun utreder kjapt (sirkler vinkelen med noen få meters radius) og så velger riktig. Jeg føler at det har gjort mye for at hun har blitt bedre på vinkler. Problemet er at hun driter i klikkeren når hun sporer, dvs hun snur seg ikke for å få belønning. Praktisk på èn måte, men poenget er at belønningen hennes er å få spore videre. Det er veldig få ting hun gidder å bry seg om i sporet når det kommer til belønning; lek kan jeg glemme, også i sporslutt. Tørre matvarer kan jeg også glemme, inkl tørrfisk. Det må være vått, type V&H, kattemat osv. Det er det hun får når hun markerer sårleie og sporslutt. Men det viktigste for henne er å få fortsette å gå spor, og hvis jeg da lar henne få gå feil - er ikke det en måte å belønne henne på?? :) Det er nettopp derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal løse dette; for på en måte synes jeg det er greit at hun utreder litt (noen meter rundt vinkelen, det trekkes ikke for det i blodspor såvidt jeg har forstått), på en annen måte må hun jo ikke få lov å gå for mye feil, så jeg føler ikke jeg kan la henne få gå veldig langt før jeg stopper henne.. Men det blir jo hjelp som jeg ikke kan bruke i konkurranse igjen. Blæh. Så hva skal jeg gjøre på trening? Skal jeg skille veldig mellom trening og konkurranse? Skal jeg la henne feile og evt avslutte sporet når hun viser at hun har gått feil? Skal jeg stoppe henne før hun får gått mye feil og heller hjelpe henne?

Dette skjedde oss på konkurranse, Decoy virket SÅ sikker hele to ganger og tuslet målbevisst utenfor. Vanligvis pleier han å svime rundt om han havner utenfor sporet, men ikke denne gangen. Jeg fulgte jo selvsagt etter, og vi gikk et godt stykke før han så begynte å vise tegn på at han ikke var på sporet. Vi fikk heldigvis karret oss til en 3 premie da han tok opp sporet i riktig retning da vi gikk tilbake, og vi kom oss til skanken på overtid.

Så, denne tråden skal jeg også følge med på for å hanke inn litt tips. :)

Ja, det er helt merkelig. Håper jeg får noen gode tips du også kan ha nytte av. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen må være: Ikke trene spor med vannhale! :(

Jeg sliter med mye av det samme som deg, og har dessverre ingen gode tips å komme med. Jeg klarer ikke helt å stable i hodet mitt hva som blir det riktigste å gjøre i sånne treningssituasjoner heller, på den ene siden vil man jo ikke la de belønne seg selv med ferskspor ol, samtidig som man ikke kan lede og hjelpe de gjennom sporet.

Jeg har opplevd på sporprøver at han har gått forbi vinkel en 10-15 meter før jeg har sett at han var av. Jeg prøvde da å sirkle tilbake mot der jeg var sikker at han var på blod. Enda godt det er lettere å se når han kommer tilbake på sporet enn når det går av, jeg kunne tydelig se at han "landet" på blodet igjen og fortsatte i en annen vinkel.

Jeg syns det er skikkelig vanskelig å se ørsmå endringer i kroppsspråk, det er nok annet man skal holde styr på, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...