Gå til innhold
Hundesonen.no

Disse ormekurene...


Recommended Posts

Liten utblåsning her. Er så lei av å måtte sjekke ut alt på egen hånd, for det går jo ikke ann å stole på dyrlegen her i England.. Jeg må bytte vet. :ahappy:

Trenger deres hjelp når det gjelder ormekurer, og lengden på behandling.

Kjøpte Panacur paste hos vet dagen etter det ble kastet opp en orm. Stusset veldig på at vet påstod at det skulle bare en dose til for å bli kvitt ormen. Ikke stod det noe mer på pakken, enn: Treatment should be repeated when natural reinfection with parasitic worms occurs. Og det kommer jo ann på fra orm til orm.

(i vårt tilfelle da spolorm). Vanligvis er det jo slik at parasittbehandliger skal gjentas, for å kverke det som klekker osvosv. Uansett, jeg fikk dyret til å svelge paste.

Så fant jeg ut etter noen timer på google (!), at det skulle gis daglig i tre dager, etter at det har blitt nevnt på et fora.

Og da begynner jo jeg å lure på hvorfor.. hvorfor er det ikke type 2 ganger over 2 uker el. Hva er effekten av 3 dager på rad, og hvor lang er virkningen av disse 3 dagene?

Uansett. Jeg dro tilbake en dag for sent (måtte starte kuren på ny) og ville ha tre esker Panacur paste.

Det kunne jeg jo ikke få, for det var jo sååååå mye enklere med en enkelt Drontal tablett, så holdt det hvertfall hunden ormefri i 3-4 mnd.

Ja, så det er vel egentlig det jeg stusser på.

Panacur eller Drontal? 3 dager på rad med Panacur - trenger du ikke etterbehandle etter x antall uker?

Drontal, kan da ikke holde med en tablett?

Jeg er bare interessert i å bli kvitt herligeheten, men syns det er vanskelig når vet er på jordet.

Og er det noen som vet inkubasjonstiden på disse rundormeggene/larver osv.

Hvordan holder dere hundene ormfrie? Hva bruker dere og hvor ofte?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.veterinarkatalogen.no/ sjekk her så finner du alt du lurer på ;)

Panacur skal ikke etterbehandles etter de 3 dagene og det ser ut til at Drontal også er en behandling og ingen oppfølging.

Jeg vil si at en markkur kun tar bort marken når den er der, har ikke noe forebyggende effekt, iallefall hva jeg har forstått.

Jeg har aldri hatt orm på Chicka (hun er 8år), jeg gir hun når hestene på stallen får 2ganger i året, egentlig ikke nødvendig når hun ikke har orm, men jeg bare gjør det :D:hmm::getlost:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er nå 4 år, og jeg tror ikke at han har fått ormekur siden han var valp. Mulig han fikk en gang da han var ett år. Husker ikke helt :getlost:

Så orm behandler jeg kun når jeg ser at hunden har orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;)

Som sagt kastet han opp to orm dagen før første kur, så før det har han ikke fått kur siden han var valp.

Jeg har bare vanskelig for å forstå hvorfor/dan(?) det kan bare være en engangsdose :hmm:

Men siden jeg ikke har funnet noe om inkubasjonstid osv, kan det vel hende at egg og larver etc utvikles veldig fort og blir tatt knekken på innen middelet forsvinner fra systemet - i motsetning til lus f.eks :getlost:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...