Gå til innhold
Hundesonen.no

Adobe photoshop elements?


Gjest

Recommended Posts

En i familien min er er en SKIKKELIG racer på fotomanipulering og redigering, og har lekt seg med et annet halvprofft program i lengre tid. Han er hundre tusen ganger bedre enn meg (siden jeg ikke kan en dritt :flowers: ) - og kan virkelig mye til å ikke ha noe kursing i det. Jeg har hintet frampå at han burde lære seg å bruke Photoshop siden det er det som blir brukt mest og ser best ut på en framtidig CV - så nå skal han få det i gave!

Spørsmålet er - hvilken versjon burde man kjøpe? Jeg har forstått det så at photoshop elements er for "hobbyfolk" - men er den fryktelig limited? Vil han kunne utvikle seg mest på elements eller "vanlig" photoshop? Går det an å kjøpe utvidelse til elements så du får "full pakke" om du ønsker å utvide i senere tid? Penger er ikke relevant, det er kun innhold i forhold til penger som er relevant. Er det ikke vits å kjøpe full versjon så er det ikke vits.

What's your opinion?

Han har god dataforståelse, kan både programmering og har som sagt brukt et annet program (jeg ikke husker i slengen) som han nå har "vokst ut av" (det er vel egentlig litt som photoshop bare fra en annen leverandør enn adobe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier penger ikke er tema: Er du klar over prisforskjellen på Elements og CS? På Komplett.no koster Elements v8 750 kr, mens CS3 koster 5990 kr (CS5 er siste versjon og koster 8770 kr). Så vidt jeg vet er det ikke mulig å oppgradere fra Elements til CS, bare innen de to fra feks Elements 7 til 8. Jeg er ingen racer i Photoshop, men har hatt Elements halvannet år og stort sett bare brukt det til standard bilderedigering. Det jeg savner mest fra CS er kurver, men så er ikke jeg så veldig kreativ at jeg har bruk for veldig avanserte funksjoner. Mange som driver kun med enkel bilderedigering og ikke skal holde på med å manipulere bildene profesjonelt kan nok klare seg fint med Elements. Jeg tror det skal mye til å få oversikt over alle funksjoner i Elements, men på den annen side kan det være vanskelig å klare seg med den om man virkelig har behov for de enkelte funksjonene som bare fins i CS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier penger ikke er tema: Er du klar over prisforskjellen på Elements og CS? På Komplett.no koster Elements v8 750 kr, mens CS3 koster 5990 kr (CS5 er siste versjon og koster 8770 kr). Så vidt jeg vet er det ikke mulig å oppgradere fra Elements til CS, bare innen de to fra feks Elements 7 til 8. Jeg er ingen racer i Photoshop, men har hatt Elements halvannet år og stort sett bare brukt det til standard bilderedigering. Det jeg savner mest fra CS er kurver, men så er ikke jeg så veldig kreativ at jeg har bruk for veldig avanserte funksjoner. Mange som driver kun med enkel bilderedigering og ikke skal holde på med å manipulere bildene profesjonelt kan nok klare seg fint med Elements. Jeg tror det skal mye til å få oversikt over alle funksjoner i Elements, men på den annen side kan det være vanskelig å klare seg med den om man virkelig har behov for de enkelte funksjonene som bare fins i CS.

Nå er det jo også viktig å se om det er full pakke eller bare cs5 photoshop da.?

Lagrange, kan det være Corel Paintshop Pro Photo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien min er er en SKIKKELIG racer på fotomanipulering og redigering, og har lekt seg med et annet halvprofft program i lengre tid. Han er hundre tusen ganger bedre enn meg (siden jeg ikke kan en dritt :flowers: ) - og kan virkelig mye til å ikke ha noe kursing i det. Jeg har hintet frampå at han burde lære seg å bruke Photoshop siden det er det som blir brukt mest og ser best ut på en framtidig CV - så nå skal han få det i gave!

Spørsmålet er - hvilken versjon burde man kjøpe? Jeg har forstått det så at photoshop elements er for "hobbyfolk" - men er den fryktelig limited? Vil han kunne utvikle seg mest på elements eller "vanlig" photoshop? Går det an å kjøpe utvidelse til elements så du får "full pakke" om du ønsker å utvide i senere tid? Penger er ikke relevant, det er kun innhold i forhold til penger som er relevant. Er det ikke vits å kjøpe full versjon så er det ikke vits.

What's your opinion?

Han har god dataforståelse, kan både programmering og har som sagt brukt et annet program (jeg ikke husker i slengen) som han nå har "vokst ut av" (det er vel egentlig litt som photoshop bare fra en annen leverandør enn adobe).

Du har helt rett i at Elements er for hobbyfolk. Hvis pris ikke spiller så stor rolle, kjøp fullversjon. Hvis det er snakk om å ha noe på CV, så er ikke Elements spesielt mye verdt fordi det er meget begrenset og forenklet. Det lønner seg også å kjøpe siste versjon, selv om den er dyr. Photoshop har forandret seg veldig mye bare siden CS2. På Adobe sine nettsider ligger det en god del instrusjonsvideoer ol. som er nyttig når man er nybegynner i programmet.

Nei, man kan ikke oppgradere Elements til full Photoshop. To forskjellige programmer.

Innhold i forhold til kostnad kommer jo helt an på bruksområdet da. Men personlig ville jeg aldri kjøpt Elements, for enkelt og for begrenset. Men skal man bare redigere litt lys og størrelse på bilder for å legge ut i bloggen funker det jo greit, men der stopper det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn du beskriver ham tror jeg uten tvil at CS er det beste valget. Jeg er vant med både CS og Elements, og det er en grunn til at Elements er såpass mye dyrere. Elements går fint til vanlig bilderedigering, men for de som vil eksperimentere, leke seg og bli skikkelig flink til Elements altfor begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han virkelig har vokst seg ut av Corel Photoshop Pro så er vel Elements mer et sted ned en opp...

Skal han ha noe på CV'n så er det CS som gjelder og blir verdsatt av arbeidsgivere..

Elements er billigere og mangler virkelig ikke så mye som mange får det til å virke som i denne tråden, og det Elements mangler får man via plug-ins, slikt som layer masks..

Ellers mangler selvfølgelig Elements de meget sære avanserte funksjonene til CS, som Vanishing Point og andre verktøy som gjør redigeringen lettere...

Min påstand er faktisk at det man klarer i CS klarer man også i Elements, bare at i Elements må enkelte ting gjøres manuelt i stede for 1klikk

Jeg har Elements, ja det har sine begrensninger sett mot CS, Elements har 1000 ting man ikke bruker, akkurat som CS har 10.000ting man aldri bruker... Klarer meg lenge med Elements jeg, selv til de mest avanserte redigeringer og påfunn, fungerer 100% med tegnebrett og pr i dag savner jeg ikke en tøddel fra CS som er et hårreisende overpriset program... Elements får man kastet etter seg om man kjøper et digitalkamera, men det betyr ikke at det er dårlig, det er faktisk det beste Bildeorganiseringsprogrammet som er, og også meget avansert til Bilderedigering, camera raw, adjustmentlayers, trykkfølsomhet, kloning, healing, filters, levels, shadow/highlight, feather, unsharpmask, magic extractor, merge å ditt og datt å tjoheikjøttdeig...

Hva med gavekort på Photoshop-kurs Avanserte tekniker i stede? Billigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...