Gå til innhold
Hundesonen.no

Ordbok


Superbikkja

Recommended Posts

Prøver å bli klok på forkortelser og grener innen (hva kalles det egentlig?) Skydd? Ringsport?

Kan noen hjelpe til og forklare forkortelsene og systemet (hvis det finnes et)?

RIK (denne har noe med IPO å gjøre hvertfall, høhø:aww:)

Fransk ring

Belgisk ring

SCHH

VPG

KNPV

Svenskeskydd

SV (eier SCHH?)

RSP

RRP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

RIK (denne har noe med IPO å gjøre hvertfall, høhø:P) = Regler Internasjonale Konkurranser (inneholder både IPO og RRP, RSP og flere prøveformer)

Fransk ring

Belgisk ring

SCHH = Schützhundprüfung (ligner på IPO, selve navnet eies av den tyske schäferhundklubben)

VPG = Samme kategori som SchH og IPO

KNPV = (The Difference Between Schutzhund & KNPV Dogs and Their Ability to do Police Service Work. Schutzhund originated in Germany and the KNPV began in Holland.) http://leerburg.com/schvsknpv.htm

Svenskeskydd

SV (eier SCHH?) = Verein für Deutsche Schäferhunde (SV) e.V.

RSP = under RIK-programmet uten c-arbeide, men med spor

RRP = under RIK-programmet uten c-arbeide, men med rundering

Ellers så vil jeg anbefale google, der finner man det meste :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO/SchH/VPG er tre program som er akkurat like, rett og sett. Det er bare forskjellig fra hva de kaller det fra land til land, pluss at SchH liksom er et Schäferhundprogram. Allikevel så kan vi med andre raser også ta SchH prøver.

Disse prøvene deles opp i ABC; A er spor, B er lydighet og C er forsvarsarbeid.

For å bestå prøvene så må man ha 70 poeng eller mer i hver av gruppene. Før var det slik at man måtte ha 80 poeng i C arbeid for å bestå en SchH prøve, det er tatt vekk nå.

SL: Er et "IPO spor" samt samme lydighet så du får hvis du tar en IPO prøve. Alt er likt, utenom at du slipper C-arbeidet.

RSP: I èner prøven så har du et skogsspor og lydighet. Her trenger ikke hunden å gå på samme måte som på et "IPO spor". Dette er en prøve som er mer lik NBF sitt program.

I RSP II og III så får du også et feltsøk.

RRP: Skogsrundering pluss lydighet. Også dette kan sammenlignes med NBF sitt program på skogsdelen. Her får du også feltsøk i RRP II og III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...