Gå til innhold
Hundesonen.no

Besviken


Recommended Posts

Jag är besviken.

Köpte expot medel som jag lagt på Leo men han får flått i alla fall. Nu plockade jag bort den 5:e fästingen efter att han fått expot.

Trodde det skulle skydda men verkar inte hjälpa någonting alls?? Någon annan som har varit med om att det inte hjälper eller är det jag som gjort något fel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du tok det opp? Husk at det bruker litt tid før det kommer helt ut i pelsen, og dersom hunden har badet eller gått med det lenge, så får det dårligere effekt. Men det kan jo faktisk hende at du hadde plukket 20 flått på hunden dersom du ikke hadde hatt noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde flått varierer fra sted til sted, så det er dessverre ikke så enkelt som at halsbåndet fungerer like godt for alle.

Men du har en hund med mye pels - har du fått satt båndet på riktig? Har du "gravd" fram en kanal i pelsen for å få halsbåndet tettest mulig huden? Er det stramt nok?

Kanskje dumme spørsmål, men det er noe vi med pelshunder må tenke på når vi skal ha på ulike midler - det samme gjelder frontline, det skal jo sprøytes på huden, ikke i pelsen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså jag har inte köpt det som halsband, men som som vätska som jag har droppat i nacken och vid svansroten. Delade upp pälsen så jag skulle få en tydlig mittbena på honom (vilket tog lååång tid) så jag kunde droppa det på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså jag har inte köpt det som halsband, men som som vätska som jag har droppat i nacken och vid svansroten. Delade upp pälsen så jag skulle få en tydlig mittbena på honom (vilket tog lååång tid) så jag kunde droppa det på huden.

Ups, my bad, jeg leste expot og tenkte scalibor... Det er jo samme prinsipp å få pelsen godt bort, men det høres jo ut som om du har gjort det du kan for å få det til.

Har du snakket med andre som har rasen, om de har erfaring på hva som fungerer i den pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej jag har inte pratat med någon annan som har rasen, jag känner ingen annan som har chow chow så :wub:

Å idag har jag plockat 4 äckliga blodsugare redan :aww:

Henger de fast, eller er de bare i pelsen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er forsjell på hvordan effekten er på hundene.

På Talli kan jeg brukte Fronline uten problem i værste flått land (Kil), med Blaze har det ingen effekt go jeg plukket 10 flått hverdag.

Blaze har også ekstremt tett pels. Henne må jeg bruke exspot på, eller overdosere Frontline for å få effekt.

Om jeg var det hadde jeg snakket med veterinær om du evt kan overdosere den typen du bruker. Jeg har hørt andre også nevne det med frontline, men jeg tror man skal være mer forsiktig med Exspot.

Ny dose med annet middel må du vente noen uker med for å ikke blande forsjellige virkestoffer i huden til hunden.

Så ring veterinær og hør hva alternativene dine er på overdosering, eller vent til "neste" runde og prøv annet stoff som er "sikkert" å overdosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter fast i pälsen ja :aww:

Okej tack för tips, jag ska ringa till vetetrinär och höra med dem vad jag kan göra.

Är så obehagligt med de äckliga blodsugarna. Men är märkligt för när jag tar av en som sitter fast och pressar sönder den innan jag bränner upp den haha då kommer det ut helt svart vätska :P är det Leo´s blod som är så svart???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är besviken.

Köpte expot medel som jag lagt på Leo men han får flått i alla fall. Nu plockade jag bort den 5:e fästingen efter att han fått expot.

Trodde det skulle skydda men verkar inte hjälpa någonting alls?? Någon annan som har varit med om att det inte hjälper eller är det jag som gjort något fel??

Har også en hund som Exspot ikke virker på. En Tervueren. Min veterinær mener at om man sprayer hunden med frontline når man skal på tur i marken, så skal det ha god effekt. Det brenner visst under flåttens bein. Selv har jeg fått resept på et middel som hovedsaklig går på innvollsorm, men som også skal virke mot flått. Kommer desverre ikke på hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker PracTic på min hund. Den fungerer slik at flåtten dør og faller av innen 24 timer, så den rekker ikke å spre smitte til hunden. De kan fremdeles komme på hunden, men de rekker ikke å gjøre skade. Funker gull for vår del i allefall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg bruker PracTic på min hund. Den fungerer slik at flåtten dør og faller av innen 24 timer, så den rekker ikke å spre smitte til hunden. De kan fremdeles komme på hunden, men de rekker ikke å gjøre skade. Funker gull for vår del i allefall :aww:

Det er ikke 100% korrekt:

Hvis den fjernes før 24 timer antar man at bakterien har hatt liten sjanse for å bli overført. Når det gjelder viruset antas det at smitten kan overføres langt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en hund som Exspot ikke virker på. En Tervueren. Min veterinær mener at om man sprayer hunden med frontline når man skal på tur i marken, så skal det ha god effekt. Det brenner visst under flåttens bein. Selv har jeg fått resept på et middel som hovedsaklig går på innvollsorm, men som også skal virke mot flått. Kommer desverre ikke på hva det heter.

Okej, tack för tipset. Jag ska pröva ringa veterinär och höra imorgon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...