Gå til innhold
Hundesonen.no

Plukket flere titalls flått etter tur i flåttland


Recommended Posts

Vi var på telttur noen dager i pinsen i flåttland, og kom visst rett i starten av flåttsesongen. Verken jeg eller samboer fant flått på oss selv, men i løpet av en uke etter vi kom hjem har vi funnet over 30 (!) på Mistra. De var ikke lette å finne i den tykke pelsen før de hadde blitt større etter noen dager, men nå har vi ikke funnet noen på noen dager og håper at vi har tatt alle. Vi visste jo at det var et flåttområde, men kom ikke på at flåttsesongen var igang. Nå blir det uten tvil flåtthalsbånd eller lignende i sommer når vi skal til områder med flått, giftige kjemikalier til tross.

Vi regner med at selv om mange flått har sittet på henne er sannsynligheten ganske liten for at hun kan ha fått borrelia, men tanken er jo der. Nå har hun påfallende nok mistet matlysten de siste 3-4 dagene for første gang (hun er 8 mnd). Det er jo ikke veldig unormalt at en hund mister matlysten, men jeg liker ikke at det skjer for første gang rett etter vi har plukket titalls flått av henne. Ellers virker hun helt normal, drikker som vanlig, er glad og fornøyd og like full av energi på tur. Jeg har kjent på henne, testet leddene og kan ikke se at noe annet er galt. Så hva syns dere? Noen som har erfaring med borrelia? Er det unødvendig å dra til dyrlegen og ta en blodprøve når vi ikke ser at noe er galt bortsett fra matlysten? Det virker jo som det er vanskeligere å se symptomene på en hund enn mennesker, så jeg heller mot å være føre var og ta en ekstra tur til dyrlegen når konsekvensene kan være så alvorlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det på vår andre familiehund. Det som gjør det vanskelig er jo nettopp det at symptomene (som bl.a. mistet matlyst) kan skyldes så mye annet også. Hunden kan jo også bare ha litt mindre matllyst noen dager uten at det trenger være noe som helst galt. Ville nok tatt en blodprøve før helgen om ting ikke ordnet seg. Mest fordi om det viser seg å ikke være noe så kan man i det minste slappe av og ikke gå rundt å ha det hengende over seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi visste jo at det var et flåttområde, men kom ikke på at flåttsesongen var igang.

Jeg har ikke noe godt svar til det du spør om, men ang flåttsesong, så er det rimelig enkelt: Barmark = flåttsesong, så det er bare å regne med at flåtten er ute så snart snøen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt svar til det du spør om, men ang flåttsesong, så er det rimelig enkelt: Barmark = flåttsesong, så det er bare å regne med at flåtten er ute så snart snøen forsvinner.

...og det trenger bare være bare flekker, for her i området var det flått lenge før det var mulig å gå til fots i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt svar til det du spør om, men ang flåttsesong, så er det rimelig enkelt: Barmark = flåttsesong, så det er bare å regne med at flåtten er ute så snart snøen forsvinner.

...og det trenger bare være bare flekker, for her i området var det flått lenge før det var mulig å gå til fots i skogen.

Ja, som sagt kom vi bare ikke på at det var flåttsesong. Tanken var rett og slett ikke på flått i det hele tatt, men hadde vi tenkt på det hadde vi jo visst at det ville være flått der. Jeg har vært ikke så langt derfra på omtrent samme tid på året og det krydde da av flått, men av en eller annen grunn koblet jeg ikke det. Uansett hadde vi ikke ventet at hun skulle få SÅ mange. På turen for et par år siden satt det 6 flått fast på meg (pluss et antall som krøp rundt) etter bare noen timer i skogen, mens nå satt det ingen fast på oss etter en langhelg med turer i lyng og skog.

Nå begynner jeg å lure på om hun kanskje er litt slappere enn vanlig, men det kan jo bare være innbilning. Om ikke matlysten er tilbake for fullt til helgen blir det nok en blodprøve, syns dette begynner å bli litt ubehagelig når jeg leser om alle hunder som har blitt smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt paranoid når det gjelder flått, så jeg hadde nok tatt en blodprøve for sikkerhets skyld om en liten stund. Spesielt med tanke på at hun fikk samlet opp såpass mange... Sjansen er kanskje liten for at hun er smittet, men bedre før enn etter snar med tanke på at det kun skal én flått til før h****** er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Leke gjemsel med flått i samojedpels er da morro :whistle: Eg anbefaler Scalibor halsband :) det funker fett.

Vi hadde håpet på at flåtten også skulle synes det var vanskelig å komme gjennom samojedpels, men det er visst bare vi som syns det :lol: Etter å ha søkt en del på nettet etter flåttmidler har vi også landet på Scalibor, godt å høre at det funker i samojedpels, jeg har vært litt bekymret for at det ikke skulle komme ned til huden.

Jeg er litt paranoid når det gjelder flått, så jeg hadde nok tatt en blodprøve for sikkerhets skyld om en liten stund. Spesielt med tanke på at hun fikk samlet opp såpass mange... Sjansen er kanskje liten for at hun er smittet, men bedre før enn etter snar med tanke på at det kun skal én flått til før h****** er løs.

Jeg har lest at man må vente til det har gått tre uker før man kan ta blodprøve, noen som vet om det stemmer? Matlysten var tilbake til frokosten i dag, men så har hun jo vært uten mat 1-2 dager nå. I går var tannkjøttet ganske lyst, det samme i dag, så hun er vel ikke helt frisk, men virker ikke som hun har feber. Selv om hun bare er åtte måneder har hun vært på fire antibiotikakurer for diverse UVIer og langvarig diaré, så vi prøver å ha is i magen litt til om de uansett ikke kan finne ut om det er borrelia ennå. Tror ikke jeg vil la henne gå på enda en a-kur bare for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scalibor funker vertfall helt fint på Maar. Har gått med det i 5-6 uker nå og har ikkje hatt noen alergiske reaksjoner eller noe etter hva eg har merket. Ligger helt skjult under all pelsen og så er ikkje lett og oppdage at det er på med mindre mann virkelig kjenner etter.

At hunden mister apetitten kan jo rett og slett være at den er litt "Matlei" eller at temperaturen er for høy eller lignende? Maar virker også litt slapp og nekter og spise inni mellom. Men er full i liv og glede fordi dersom han blir utfordret til lek eller tur.

Men på den andre siden kan det jo være greit og sjekke for og være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
×
×
  • Opprett ny...