Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgerspesialen i Hemsedal


Wildah

Recommended Posts

Oppretter resultattråd siden ingen andre har gjort det :banana:

Årets dobbel-spesialutstilling for belgere er over, og det var en utrolig trivelig helg. Mange hyggelige folk, vakre og flinke hunder og stort sett veldig fint vær (jeg har fått en nyyyydelig rødfarge).

Rina debuterte i klasse 2 lydighet, og viste at hun kunne ting jeg ikke hadde lært henne. Poengsummene var ikke av de aller beste, men jeg er strålende fornøyd for jenten fungerte kjempefint i ringen :wub: Hun kunne ikke fellesdekk, så vi nullet på den begge dagene (den tar jeg på min kappe), apportering stod vi over, og av en eller annen merkelig grunn, stod hun på dekk under marsj begge dagene.

Vi fikk 3. premiering begge dagene (hhv 109,5 og 113,5 poeng).

I dag hadde vi hele 3 10-ere, og lørdag fikk vi 9 på helhet :wub:

Begge dommere (pluss veldig mange andre) kommenterte hvor lykkelig Rina var i ringen. Lørdagens dommer sa at det var gøy å se henne gå, og dagens dommer sa vi kom til å nå langt :wub: Jeg svever.

I utstillingsringen fikk hun to blåe sløyfer, som forventet.

Vi fikk også møtt mange hyggelige folk, blant annet noen soniser og deres hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer bare fra bloggen min, jeg:

Jah, endelig! Endelig er vi ferdig med kl.1, og kan starte i kl.2 (vi skal trene litt først, altså ). Fine flinke Nora! Vi hopper rett på poengsummene vi, det er jo det som er moro!

Tannvisning - var som "alltid" (hun reiste seg jo på aller første konkurransen vi gikk) perfekt, og vi fikk selvsagt 10 poeng på den :wub:

Fellesdekk - jeg var helt overbevist om at hun kom til å bryte, så jeg gadd ikke å være optimistisk engang, men Nora la seg fint ned på skinka med albuene i bakken. Det var en annen hund i fellesdekk sammen med oss, og den reiste seg sånn ca halvveis (tror jeg, 2 minutter føles ubeskrivelig lenge når man står der gitt), og jeg tenkte "ja ja, nå reiser hun seg og", men Nora lå.. Den andre hunden gikk et par skritt, og Nora lå.. Og jeg begynte å tenke "nå må det da snart ha gått 2 minutter snart? Vær så snill, si at det har gått 2 minutter snart.. Djiiiz, nå MÅ det da ha gått 2 minutter snart". Så sier dommeren "Gå en meter bak hunden", og det gikk opp for meg at NÅ hadde det faktisk gått to minutter, og da begynte jeg å be "vær så snill, ligg til jeg kommer inntil" - og jeg turte ikke å se på henne i tilfelle rottefelle whatever.. Men Nora lå, og hun lå når jeg gikk inntil, og hun lå til jeg sa "på plass", og hun satte seg fint inn på plass.. Og vet dere - vi fikk 10 poeng på fellesdekk vi! TI POENG!?! Det hadde jeg aldri i verden trodd :lol: Og ja, jeg ble så glad at jeg begynte å gråte, jeg klarte nesten ikke å belønne henne engang, så glad var jeg, det var bare å sende henne ut til "tante" Ann-Merethe så hun kunne få så mye skryt og ros som hun fortjente, for JEG klarte ikke å gi henne da.. Hun LÅ hun! Fine, flinke Nora!

Lineføring - jeg syns hun var litt ukonsentrert her og der, men det syns tydeligvis ikke sååå godt som jeg følte det, for vi fikk 9 poeng på den, og det er vi faktisk fornøyd med :)

Fvf - omtrent som over, bare at her syns det tydeligvis litt bedre :lol:8.5 poeng på den - og vi er faktisk fornøyd med det og vi.. *ler*

Dekk fra holdt - Nora gjorde som Nora har det med å gjøre, hun klasket ned i en nesten-dekk før hun sakte la seg helt ned. Dommeren syns Norrisen var treeeeg, og ga oss 7.5 poeng for den - og det er vi ikke fornøyd med, for en kjapp hund som Norris trenger ikke å være sirup ned i dekk, selv om vi selvsagt er glad for at albuene traff bakken tilslutt.. hehe

Innkalling - her begynner jeg å bli nervøs, for nå begynner det å gå opp for meg at vi KAN få opprykk.. Og Tone gjorde det hun ikke syns at hundene hennes trenger å gjøre, nemlig å tenke.. Tenke på alt som kan gå galt - tenk om hun ikke sitter igjen, tenk om hun ikke kommer når jeg roper, tenk om hun ikke står under marsj, tenk om hun ikke venter til hun får beskjed om å hoppe over hinderet.. Jadda.. Men Nora hun satt, og Nora kom i sjuhundreoghelvete, og Nora hun støta selvsagt - selv om om rett skal være rett, så var hun veldig mild og forsiktig igår, det var nesten ikke vondt engang :wub: Og dommeren sa "jeg må dessverre trekke dere ett poeng for den støtinga der", og jeg tenkte "næhei, den har vi ikke hørt før" :lol: Men for all del, vi ER fornøyd med 9 poeng her og vi.. hehe

Stå under marsj - som sagt, nå har jeg begynt å tenkte på alt som kan gå galt, og er nervøs, men jeg ba pent inni meg om at hun ble stående når hun fikk kommando, og det gjorde hun.. Sånn ca :) Hun gikk noen skritt (jeg aner ikke hvor mange, nei).. Og når jeg går inntil, så tenkte jeg at her ryker noen poeng til, for hun pleier aldri å vente på kommando før hun setter seg, men DET gjorde hun i går! Flinke jenta :wub:8 poeng fikk vi her!

Hinderet - siste øvelse, og her kan mye gå galt.. Hun kan finne på løpe avgårde og hoppe det helt på egenhånd, mange ganger til og med.. Hun kan finne på å tjuvstarte, og hun kan finne på å ta en seiersrunde når hun har hoppet.. Sommerfuglene landet jo ikke akkurat når jeg ser det rykker i henne når vi går mot hinderet heller, men hun klarte å beherske seg! Jeg sendte henne over litt tidlig, så hun snurret halvveis rundt når hun landet og ventet på meg, kommer fint inn på plass og setter seg når jeg stopper! 8.5 poeng

Helhet - dommeren syns Nora var litt ukonsentrert mellom øvelsene (hun var f.eks på vei til å apportere mellom innkallinga og stå under marsj, mener jeg det var), og jeg tenkte at det var jo snillt sagt av henne, for jeg følte at Nora var litt ukonsentrert i øvelsene også *ler* Men vi fikk 8.5 poeng!

Sånn alt i alt ble det 172.5 poeng, 1.premie og 3.plass og opprykk til kl.2! VI HAR OPPRYKK TIL KLASSE TO! Vi har trent kl.1-øvelser i minst et år nå, og jeg er så lei de at dere aner det ikke, men NÅ skal vi trene på kl.2-øvelser! :lol:

Det er så utrolig deilig, jeg har vært så umotivert til å trene LP nå siden stevnet på Ekeberg, men nå føler jeg at motivasjonen har steget igjen, og jeg har alt begynt å tenke på hvilke øvelser vi kan, hva vi må trene på og hva som er nyinnlæring osv.. Debuten har jeg ikke planlagt helt enda, vi manger noen øvelser i kl.2, og vi må fortsatt jobbe med dette her med å ha albuene i bakken, men vet dere hva? Vi skal ikke gå i kl.1 noe mer! Nora er FIN JENTE, henne :banana:

Ja, og jeg har faktisk bevis på at hun er ei fin jente også, for vi har jo vært på spesialutstilling i helgen, og det gikk og over all forventning! Norrisen fikk CK og ble nr.4 i unghundklasse :D Man kan si hva man vil, men det er ikke gitt å hverken få rød eller CK på spesialutstilling, så jeg var kjempefornøyd med rein rød jeg - jeg har fleipa med at Nora er den peneste hunden jeg har hatt noen gang, for hun har aldri fått en blå, og det er jammen meg gjeldende enda, det! hehe - Hun ble ikke plassert i beste tispe-klasse, men det gjør ingenting, for Norris har fått CK på spesialutstilling henne, peneste jenta! *ler*

Kritikken var også fin:

23 m. Complete scissorbite. Elegant type of dog. W g head. Well chisled. G. parallel planes. No stop. G mask & pigm. G dark brown eyes in almond. Little ears well set. G neck. G strong back & g croup. G ang & bonestruct. Chest could be a little more dev., a little deeper. Nice text & color, but not tot. in condition. Exc temper. Exc presentation. Movms could be more expansive, waves w/ pasterns. Little long in feet in front.

Så det så! Dvs at Norris er en: Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet. *ler*

Fineste, flinkeste Nora! Det har vært en helt fantastisk helg for meg, jeg er kjempeglad for ck'en, og jeg er nesten overlykkelig for opprykket.. Jeg har verdens beste Norris jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, jeg er vel egentlig fornøyd jeg også - begge dager. Lørdag fikk Noah CK i championklassen med en god kritikk, mens Supra fikk ren rød og en kanonkritikk - eneste problemet var vel egentlig at det var litt lite av Supra *ler*

Søndag fikk Noah flat rød mens Supra ble nummer 3 i åpen klasse med CK - og igjen var dommeren borte og sa at hun var veldig veldig vakker, men at det var pittelitt lite av henne... (stakkars Supra liksom). Kritikken til Supra begge dager var forøvrig kanonbra!

Lydigheten vil jeg ikke snakke om, men det var ikke bare Noah som var dum denne gangen - men jeg ble veldig veldig deppa...

Det har imidlertid vært en hyggelig helg, møtt masse hyggelig mennesker og så er vi veldig veldig glad for at Norris viste at hun kunne få 10 på fellesdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer sååå mye nok en gang til 2ne, det var visst flere som var på gråten den dagen. :banana:

Vi hadde vel i grunnen ikke de heeeelt store resultatene, Zoffis fikk 2 blå, mest pga det lille men veeeldig søte hodet sitt. :) Det blir for kort og snipete for spesialdommerne. :wub:

Cane gikk lydighet klasse 3, igjen bare for moro skyld da vi ikke har trent neseprøve osv. Det holdt til 2. premie og klasseseier, han kan dermed titulere seg NBFK vinner i klasse 3 lydighet 2010. Så det var jo moro. :wub:

Ida har bare vært maskot, og det gjorde hun med glans! :lol: Tror hun sjarmerte mange oppe på Hemsedal jeg. :wub:

Har hatt en helt super helg med masse kjekke mennesker og hunder. Kritikker osv ligger forøvrig i bloggen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gratulerer sååå mye med flott gjennomført klasse 1-konkurranse, 2ne :banana:. Endelig der satt den! *Også sitter jeg her litt med tårer i øynene men det vil jo helst ikke ei kynisk kjærring som jeg innrømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

*Også sitter jeg her litt med tårer i øynene men det vil jo helst ikke ei kynisk kjærring som jeg innrømme*

Vi var flere som gråt våre modige tårer når ryktet om 10 på fellesdekk nådde oss på øvre plan *sukk* - det var bare så inderlig fortjent at de endelig fikk det til - kynisk eller ei liksom *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye allihopa, og ekstra kjekt med opprykket! Det har vært en kjempetrivelig helg :ahappy: Formen var ikke helt på topp hele tiden, men kjekt å få truffet soniser, kjentfolk og sulle bittelitt rundt i utstillingsringen.

Nemi ble stilt av min mor lørdagen og ble nummer 1 i 4-6 måneder, og 2. beste tispe med følgende kritikk:

5 months, complete scissorbite. Nice young bitch of medium size. Medium long head with excellent mask. Typical expression, correct dark eyes. Head yet parallell enough, slight stop. Good neck, topline and croup. Correct rear angulation, minimal in front. Nice square construction. Bone is correct for the size. Excellent catfeet. Excellent presentation and temperament. Very good presentation.

Søndagen ble det jeg som stilte, og da ble det 2. beste tispe med denne kritikken:

5 months, complete scissorbite. Very elegant and well-constructed female. Nice head, well chiseled. Good parallell planes and stop. Nice mask. Nice dark eyes in almond. Nice ears, well set. Good back. Good croup. Good angulation. Good bonestructure. Good catfeet. Good developed chest for age. Nice coattexture, colour, charbonnage for the age. Very good movement.

Veldig fornøyd med tøtten, hun er morsom å vise og gjør stort sett ting av seg selv, og har ellers storkost seg med å tigge godis fra både høy og lav (så tipper hun er riktig så fornøyd med helgen og :lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen, dere er kjempesøte :) Det er utrolig hyggelig og rørende at så mange har heia på Norris og meg, det er nesten så man må gråte litt igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...