Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalm og lei meg


Gjest

Recommended Posts

Her sitter jeg og har hatt en kjempefin dag med hundene og hestene, også sender kjæresten min meg dette på mail:

http://www.dagbladet.no/2010/05/21/nyheter/dyrehelse/innenriks/11627414/

Da gamle marsvinet vårt Mulle ble litt tynn og så litt syk ut tok vi han med hit, for de skulle være ekspert på smådyr og ingen vanlige dyrleger hadde nok kompetanse. Vi fikk beskjed om at han hadde en nyrestein på størrelse med en drue og at han måtte opereres for å overleve. Veterinæren var ekkel og fæl, men vi hadde hørt at han var den aller beste så vi godtok bare det. Vi fikk beskjed om at han overlevde operasjonen men at han ikke klarte seg etterpå, så vi hentet han for å begrave han hjemme, og betalte kjempemasse for operasjonen.

Nå ble jeg jo usikker på hva som egentlig skjedde og har en skikkelig vond klump i magen. Kanskje vi drepte ham ved å ta han med dit :rolleyes2:

Han hadde virkelig fortjent det alle aller beste, han var en ordentlig godgutt. Han betydde utrolig mye i sin lille kropp.

Angrer så på at vi ikke tok han med hjem igjen istedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herrejesus...jeg gikk dit da jeg først fikk ildrene mine, for åtte år siden, siden det lå veldig nært der vi bodde før. Hannilderen min ble kastrert der, men da jenta skulle steriliseres dro jeg et annet sted med henne, siden jeg ikke syntes noe om hverken stedet eller dyrlegen der. Jeg reagerte på rommet hvor de oppbevarte ilder, kanin, fugler og marsvin sammen og rett ved siden av hverandre, og at dyrlegen rett og slett var såpass røff med ildrene når han skulle undersøke de. Jeg husker ikke så mye mer, men jeg husker at da vi hentet gutteilderen at jeg sa at jeg aldri skulle sette min fot der igjen med noen av mine dyr.

Det var ikke så mange steder som behandlet ilder på den tiden, og vi fikk høre innen ildermiljøet at man fint kunne dra dit for vaksinasjoner og kastrering og slike "enkle" ting, men at man ble anbefalt å dra til en annen klinikk for større inngrep. Jeg innser jo nå at jeg nok var litt for godtroende, men jeg er ihvertfall glad jeg bestemte meg for å ikke dra tilbake dit igjen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usj.. ja har hørt mye dritt om avivet fra før. Naboen fikk jo beskjed om å avlive hunden sin fordi den var agressiv(den var 12 uker og de holdt den nede i nakkeskinnet for å ta vaksine, den var så redd at den tisset på seg, hylte og til slutt prøvde han å glefset etter dyrelegen..) :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for at man får være tilstede hele tiden hos vet'en min, jeg... At han også er kjempeflink, er selvsagt et "must", og billig (bra det også) - men mine våker i alle fall ikke under operasjoner, og det blir ikke glemt igjen ting i dem, osv..

Men mye kan nok sies om alle klinikker - hvis man har de "rette kontaktene" imot seg.. Så jeg hadde ikke stolt blindt på en avisartikkel, akkurat.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje ikke ta på vei pga avisartikkelen, og heller håpe at de sikkert gjorde så godt de kunne for Mulle.

Men den traff liksom slik at jeg føler at det som står desverre er sant, det bekrefter kanskje en dårlig magefølelse jeg fikk av å være der, og som jeg hadde den natten han skulle bli operert. Håper nesten de bare avlivet han for å få pengene, heller enn at han led.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje ikke ta på vei pga avisartikkelen, og heller håpe at de sikkert gjorde så godt de kunne for Mulle.

Men den traff liksom slik at jeg føler at det som står desverre er sant, det bekrefter kanskje en dårlig magefølelse jeg fikk av å være der, og som jeg hadde den natten han skulle bli operert. Håper nesten de bare avlivet han for å få pengene, heller enn at han led.

:rolleyes2:

Ekkelt å sitte med sånn følelse. :poke:

Hørt mye forskjellig om de tidligere - men mest positivt, noe at de ville operere alt fremfor avlivning, men aldri hørt slike ting som kom frem der. Huff, håper det er overdrevent om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hetterotte da jeg var mindre, og da den ble gammel, begynte helsen å skralte. Den ble skrekkelig tynn, så direkte syk ut, og fikk lus i tillegg stakkars. Jeg dro til Avivet for å avlive rotta. Jeg mente helsen var så dårlig, og alderen tilsa at den var på "overtid". Dette er mange år siden, men jeg møtte en dyrlege jeg ikke likte i seg selv. Greit nok, men da jeg kom ville han gi luskur i form av en tykk sprøyte han ikke fikk under skinnet på rotta mi. Han sleit med å få det til, og jeg fikk vondt i hele kroppen av å se på.

Så sendte han meg hjem igjen med dyret med beskjed om å komme tilbake dersom den ikke ble bedre.

Jeg fikk inntrykk av at de bare ville melke folk for mest mulig penger der..

Jeg dro rett til min klokale dyreklinikk for å forhøre meg med helsetilstanden til rotta, og de mente at den burde få slippe. Den hadde levd livet sitt. Jeg avlivet henne og følte jeg hadde gjort det rette.

Den følelsen jeg fikk og den behandlingen som foregikk der, ga meg ubehag, og jeg har aldri satt mine ben der igjen. Kommer heller aldri til å gjøre det.

Jeg forteller dette fordi jeg også har fått dårlig følelse av denne klinikken. Men ikke for å gjøre det værre for deg altså!

Jeg forstår deg veldig godt, at du tenker som du gjør og er i tvil om du gjorde det rette. :P MEN jeg håper og velger å tro at ditt marsvin ikke opplevde noe vondt. Selv om noen har hatt dårlig erfaring med Avivet, må det ikke bety at marsvinet ditt ikke fikk bra behandling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...