Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene på å gå pent i bånd ++


pernilsh

Recommended Posts

hei igjen,

sitter og leser og leser om valpens første tid, og lurer på en ting; på Familiehunden.no skriver de at beste måte å lære hunden å gå pent i bånd på er å begynne med å vær konsekvent fra dag 1 - d.v.s. første gang du går i kobbel, bør du stoppe med en gang den trekker, for å vise at hvis den trekker, så er det bom stopp. Evt trene det inn med klikker (det anbefaler han veldig!) Men - jeg finner ikke noe sted HVOR GAMMEL valpen skal være når man starter med dette? Han skriver også at man bør skaffe seg en sele i tillegg, som hunden lærer at når den er på, da kan den "gå fri", og til og med trekke. (Er det så lurt da, tenker jeg? Men må vel kanskje det i begynnelsen, spesielt siden det er båndtvang nå, og vil jo ha med hunden på korte turer i skogen allerede nå...)

Kan jeg begynne å trene innkalling med fløyte allerede nå også? (Blåse to ganger til å begynne med når hunden kommer av seg selv, og gi godbit...etterhvert blåse for å kalle inn, og gi godbit).

To ting til (her må alt tydeligvis inn med teskje for meg) ; prøver på å trene sitt - det går bra med en godbit, man når jeg prøver det samme når hun ser at jeg har hele matskålen med mat i, blir hun helt vill i blikket og hopper på bakbeina rundt og etter maten. Gir maten i buret, så det er ikke så lett å stoppe henne med en hånd når jeg setter inn maten med den andre. Hvordan løser jeg det? Er litt redd at jeg gir for lite mat, selv om jeg gir etter anb fra oppdretter og etter det som står på posen...kan det hende at hun er så vill fordi hun er veldig sulten?

Og til sist: prøvde meg på dekk igår også...ved å vise godbit da hun satt, og sette ned matbit mellom forlabbene og gi henne et lite dytt bak...det funket ikke :D , hun bare bøyde ned hodet og tok godbiten...hvordan får dere til dekk i starten :D ?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øve inn dekk kan du gjøre ved å holde armen som hinder langt nok ned til at hun må legge seg ned for å få tak i godbiten.

Du holder underarmen vannrett ett stykke over gulvet og har en godbit i andre hånden slik at du kan lokke henne under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå pent i bånd: Har ikke hatt bruk for det selv pga en usedvanlig sedat hund som har mye mer lyst å gå på beina mine enn å lukte på noe annet!, MEN alle rundt meg har hatt veldig god bruk av sele på surre tur og halsbånd og leiebånd ved gå pent trening. Når du bør begynne å trene er vel opp til deg, eg tenkte ikke på det engang den første måneden, da var det godt nok at valpen følgte etter og ble vant med at ting foregikk rundt han.

Mat: Her fikk ikke valpen mat før han satt/låg rolig. No traver han undt menst jeg gjør maten klar og så fort han ser at jeg skal servere så sitter han og venter på værsegod.

Dekk: Vent til valpen ligger seg naturlig og hiv en godbit til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtrening får du sikkert gode råd av andre for. Mitt prinsipp her i livet (kan det se ut som) er å aldri ha hunder som kan gå pent i bånd :rolleyes2:

Mat: Samme som Lompelus, bare at jeg skal ha utgangstilling. Ingen utgangstilling = ingen mat. Han har blitt trent frem til dette fra før av altså.

Dekk: Skjønte ikke helt hva Lene mente, men mulig det er det samme som jeg gjør. Jeg har hunden i sitt, så legger jeg hånden med gobiten ned på bakken. Altså gobiten er altså inne i hånden. Valpen vil prøve ALT for å få tak i den, på ett eller annet tidspunkt vil den legge seg og vips så får den gobiten.

Edit: Nei, Lene mente noe annet enn meg :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk: Skjønte ikke helt hva Lene mente, men mulig det er det samme som jeg gjør. Jeg har hunden i sitt, så legger jeg hånden med gobiten ned på bakken. Altså gobiten er altså inne i hånden. Valpen vil prøve ALT for å få tak i den, på ett eller annet tidspunkt vil den legge seg og vips så får den gobiten.

Edit: Nei, Lene mente noe annet enn meg :lol:

Ja jeg mente noe annet :rolleyes2: Jeg er så utålmodig så jeg har hjulpet til med å lure hunden under armen.

Det funker det også men det du foreslår er nok lurere. (Du er ganske lur igrunn du :poke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting til (her må alt tydeligvis inn med teskje for meg) ; prøver på å trene sitt - det går bra med en godbit, man når jeg prøver det samme når hun ser at jeg har hele matskålen med mat i, blir hun helt vill i blikket og hopper på bakbeina rundt og etter maten. Gir maten i buret, så det er ikke så lett å stoppe henne med en hånd når jeg setter inn maten med den andre. Hvordan løser jeg det? Er litt redd at jeg gir for lite mat, selv om jeg gir etter anb fra oppdretter og etter det som står på posen...kan det hende at hun er så vill fordi hun er veldig sulten?

Slutter å gi maten inni buret. Det er da ingen grunn til at hunden skal spise maten sin i buret ? Tren heller på sitt og "værsågod" i en vanlig setting der du har bedre kontroll enn om du OGSÅ skal buksere matskåla inn i buret mens valpen skal sitte og gjøre ting den ikke kan ennå.

Mat må valpen ha etter SITT behov, ikke etter det som står på pakken. Det er kun veiledende. Blir valpen tynn - gi mer mat. Blir valpen feit - gi mindre... enkel logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk: Jeg lærte inn dekk ved å først få valpen til å sitte, deretter ha godbit i lukket hånd, legge hånden ned foran valpen tett inntil valpen og dra sakte mot meg. Valpen vil da bøye seg ned for å få tak i godbiten under hånda og etterhvert som du trekker den til deg vil valpen følge etter og må da til slutt legge seg ned. Hånden snus og godbit leveres når valpen ligger.

Dette fungerte veldig bra med vår valp, riktignok tok det tid før hun ble liggende etter øvelsen, hadde en tendens til å sprette opp i sittende stilling ganske kjapt. Nå har hun begynt å skjønne at hun skal bli liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter å gi maten inni buret. Det er da ingen grunn til at hunden skal spise maten sin i buret ? Tren heller på sitt og "værsågod" i en vanlig setting der du har bedre kontroll enn om du OGSÅ skal buksere matskåla inn i buret mens valpen skal sitte og gjøre ting den ikke kan ennå.

Jeg mener å huske at TS fikk anbefalt av andre her om å gi maten i buret for at valpen skulle bli mer fortrolig med buret.

Hehe, moro å be om tips, en får gjerne 25 forskjellige tips! Og en skal ikke tro på alt en leser - jeg kunne ikke trene gå pent i bånd fra dag 1 med forrige valpen, for hun syntes lenka var så pjuk at hun satte seg på sin søte, men sta rumpe og strittet imot. Så for oss tok det litt tid bare å få henne til å ville gå i lenka. Med mindre det er veldig nødvendig at valpen går fot, ville jeg satt krav etter hvert som hunden er klar for det, selv om det står noe annet i noen bøker og nettsteder. Leser du nok, finner du alltids mange nok meninger :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte konseptet sele=trekk, halsbånd=gå pent og nå har jeg en hund som faktisk trekker i sele, og går pent i halsbånd.

Grunnen til at det er lettere slik er at du må være konsekvent fra dag 1, og 110% av tiden for at det skal gå så lett som mulig. Så selen er egentlig et redskap for at DU som hundefører skal "gå fri". For du aner ikke hvor fort du glemmer deg, derfor er det lettere å bruke sele nesten hele tiden, og halsbånd kun når du har tenkt å øve på å gå pent, da kan du gjerne bruke redskaper som godbit :rolleyes2:

Etterhvert som hunder lærer å gå pent i bånd noen meter osv. kan du øke det. Men huske at man ikke kan kreve at en 3-4mnd gammel valp går lenge pent altså :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme regime som KvikkLunsj (finner for eksempel bra forklart "oppskrift" i boka 100 % positiv hverdagslydighet), og jeg har en 5 mnd gammel valp som trekker mye, og vimer litt som en idiot, i sele, og går tålelig pent i bånd, HVIS: han får vime og slite ut valpekreftene sine pittelitt i sele først, og han får godbit/ros&kos når han går fint, og jeg stopper hver gang han trekker, (kaster evt en godbit bak meg når han kommer og tar kontakt- hvilket tok laaaang tid de første gangene). Hver gang han har trukket i båndet, snur jeg og går den andre veien. Moral: bruk sele når du har tenkt deg et sted :rolleyes2:

Nå kan vi gå en hel (bitteliten) tur pent i bånd, men en valp har ikke store evnen til å konsentrere seg, og det krever faktisk konsentrasjon for å gå pent i bånd! Start med de siste 2 min av turen, så kan du øke til 3, 4, osv, etterhvert som du ser at valpen din klarer å henge med på notene :lol:

Nå har du fått mange råd, hihi, lykke til og oppdater oss gjerne om hva du valgte å gjøre og hvordan det går :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk,takk...mange gode råd. Ja, jeg får nok bare prøve meg frem :P . Må få kjøpt meg sele...ellers så jobber vi med sitt (funker bra) og dekk (funker veldig dårlig :rolleyes2:), kom (funker av og til,når hun gidder :poke:)...og å sitte før hun får mat. DET er litt av en trening forøvrig... hun blir helt kokos når hun bare hører at jeg åpner lokket med tørrforet (har det i en kakeboks i blikk) og hopper og spretter av lykke og klarer nesten ikke å sette seg. Men hun setter seg ned, men da jeg prøver å få henne til å skjønne bliii, bliii - hver så god! ...så holder hun på å gå ut av sitt gode skinn :lol:. Men skam den som gir seg...

Jeg gir f.ø litt mer mat nå enn det står angitt på pakken...siden hun er så crazy etter mat, tenkte jeg at hun kanskje trengte mer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, hadde akkurat samma greia med lille krapylet mitt. Han var på meg som en slagdott med dødsforakt hver gang jeg nærmet meg fôrsekken, var helt fra seg av ekstase og buksebeina (og trommehinnene) mine måtte DØØØØØ! Jeg bare var fryktelig dum og sta, hver gang han lagde bråk eller var dritt så snudde jeg meg og sto heeeelt stille til det tilfeldigvis var ro i 1/4 sekund. Da gikk jeg et skritt til før samma regla gjentok seg. Om jeg mot formodning kom fram til destinasjonen med livet i behold, venta jeg til småen satt av seg selv før jeg la ned skåla. SKulle han finne på å reise seg, forsvant skåla oppatt gitt. Merkelig :P

Også øvde vi en del på doggy zen (sånn ikke ta ting før du får værsågod-greie, du finner "oppskrift" om du googler det!). NÅr han hadd elært det, og om jeg tilslutt fikk satt ned skåla, så tok jeg en fot over hver gang han reiste seg for å fråtse i små illeluktende fôrkuler, men da var jeg rask på labben og tok foten over skåla sånn at han ikke fikk tak i noe. Men hvis han såvidt kasta et blikk mot meg, mens han tilfeldigvis satt, var jeg rask til å si værsågod, og han kunne gulpe i seg. Nå har han litt mer tålmodighet, heldigvis :rolleyes2: Og, det hjalp mye å slutte å tenke på tabellen på fôrsekken! :poke: Første uka jeg hadde ham hjemme, gikk jeg vel opp med ca 60 gram i daglig förmengde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk,takk...mange gode råd. Ja, jeg får nok bare prøve meg frem :P . Må få kjøpt meg sele...ellers så jobber vi med sitt (funker bra) og dekk (funker veldig dårlig :rolleyes2:), kom (funker av og til,når hun gidder :poke:)...og å sitte før hun får mat. DET er litt av en trening forøvrig... hun blir helt kokos når hun bare hører at jeg åpner lokket med tørrforet (har det i en kakeboks i blikk) og hopper og spretter av lykke og klarer nesten ikke å sette seg. Men hun setter seg ned, men da jeg prøver å få henne til å skjønne bliii, bliii - hver så god! ...så holder hun på å gå ut av sitt gode skinn :lol:. Men skam den som gir seg...

Jeg gir f.ø litt mer mat nå enn det står angitt på pakken...siden hun er så crazy etter mat, tenkte jeg at hun kanskje trengte mer... :D

Tabellen er jo bare en anvisning, hvis hunden din er veldig aktiv så vil den jo trenge mer osv. En periode spiste min 4x anbefalt mengde, og hun var ikke tykk altså!

Men bare følg med på henne du, hvordan form hun er i. Ang. mat, jeg ville bare ventet til hun roet seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, takk igjen...je, nå er det allerede litt bedre...hun skjønner at hun må roe seg før hun får maten...har gått opp litt i matmengde også, og gir tre måltider, ikke to. Dessuten fikk hun smake litt på laks i helgen...og DAAA ble hun gira gitt! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...