Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele


Recommended Posts

Jeg trenger en ny sporsele til Link, da han har vokst ut av sin.

Jeg har en Böttchersele i lær nå. Jeg ønsker gjerne en sele hvor festet er litt lengre bak på hunden, og festet skal være under.

Er det noen som har forsalg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har böttcherselen og jeg har seler fra Kifani. Jeg liker veldig godt selene fra Kifani fordi det er feste både over og under, og man kan selv gi mål for hvor langt bak den skal gå.

Jeg ser at de har flere seler. Hvilken har du? Og hvilket stoff har du inni selen? :P

Andre må gjerne komme med flere forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmms, jeg prøvde å sende en mail til Kifani, men fikk feilmelding? :P

mail at kifani.no ?

Jeg ser at de har flere seler. Hvilken har du? Og hvilket stoff har du inni selen? :D

Ehm, har sånn vanlig stoff :P

En slik som er ganske langt nede på siden, til venstre. Ridgeback som har rød sele på seg. http://kifani.no/hundeutstyr/index.php?id=23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Larsen selene syns jeg fungerer best til spor. (med en hund som vil gå med feste under da)

Den er elastisk og resulerbar. Bakdelen ved å ha stykke under magen langt er at hunden faktisk slår kroken inni kneet hele tiden. Det opplevde jeg når jeg kjøpte en dårlig kopi av denne som ikka kunne reguleres hele veien.

SporLeca026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt en sele som er godt polstret (som en god nomesele) til samme prisen, som også er spesialsydd etter dine mål..

Synes Kifaniselene er for dårlig polstret, men det er jo min mening da.

Nomeseler er jo ikke til spor, og har heller ikke feste under.

Men det går sikkert an å be Seleverkstedet f.eks. om å sy en sporsele til deg, ala Kifani sin, og da kan du jo velge ganske mye.

Jeg syntes ihvertfall min nomesele er godt polstret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler er jo ikke til spor, og har heller ikke feste under.

Men det går sikkert an å be Seleverkstedet f.eks. om å sy en sporsele til deg, ala Kifani sin, og da kan du jo velge ganske mye.

Jeg syntes ihvertfall min nomesele er godt polstret.

Nomeseler brukes veldigveldigveldig ofte til spor nettopp pga måten de er bygd på.. Mange hunder går som en stukken kråkebolle i halvnome-seler, og de går ofte mye bedre i en helnome.

Noen hunder klarer ikke å gå med feste under buken, andre MÅ ha det for å gå et brukbart spor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva slags sele du har kommer ann på stilen til hunden (eller hva du ønsker/aksepterer).

Om jeg putter en nomesele på Talli så vil hun som går så dypt få den opp i halsen og sperre for luften.

Har prøvd sele under buken på Blaze som går "rettfram" med hode og kropp, men det viser hun tydelig at hun syns er ubehagelig, itillegg så ligger hun mer i selen.

Personlig så syns jeg larsen selen er best pga det er den som sperrer minst for luften for hunder som går dypt, og det er jo gjerne det vi vil ha.

DSC_0054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler brukes veldigveldigveldig ofte til spor nettopp pga måten de er bygd på.. Mange hunder går som en stukken kråkebolle i halvnome-seler, og de går ofte mye bedre i en helnome.

Noen hunder klarer ikke å gå med feste under buken, andre MÅ ha det for å gå et brukbart spor..

Nå sa TS at det var ønskelig med en sele med feste under da.. og det har ikke nomeselen.

Hvor ofte brukes nomeselen til spor? Veldig veldig veldig ofte er for meg rundt 70% av hundene.. og jeg har sjeldent sett en med nomesele.

Det er en trekksele, de hundene jeg kjenner ville trukket om de fikk den på seg, og ikke trekke med nesen, men rett og slett for å trekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå sa TS at det var ønskelig med en sele med feste under da.. og det har ikke nomeselen.

Hvor ofte brukes nomeselen til spor? Veldig veldig veldig ofte er for meg rundt 70% av hundene.. og jeg har sjeldent sett en med nomesele.

Det er en trekksele, de hundene jeg kjenner ville trukket om de fikk den på seg, og ikke trekke med nesen, men rett og slett for å trekke!

Tviler på at noen har ført statestikk over det, men ettersom jeg er endel ute og konkurrerer så tror jeg det ca er 50% som bruker nomesele til å gå spor med.

Jeg har enda tilgode se noen av de i høyere klasse bruks bruke halvnome eller brystsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen har ført statestikk over det, men ettersom jeg er endel ute og konkurrerer så tror jeg det ca er 50% som bruker nomesele til å gå spor med.

Jeg har enda tilgode se noen av de i høyere klasse bruks bruke halvnome eller brystsele.

Oi det var overraskende, men nå driver ikke jeg med spor selv da, så jeg får liksom ikke noe innblikk.

Men igjen, så er det TS som spør i denne tråden, og hun ønsker festet under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler er jo ikke til spor, og har heller ikke feste under.

Men det går sikkert an å be Seleverkstedet f.eks. om å sy en sporsele til deg, ala Kifani sin, og da kan du jo velge ganske mye.

Jeg syntes ihvertfall min nomesele er godt polstret.

Tror du (og en del andre) missforsto meg. Det jeg mente var at det finnes andre, feks AboxNo, som kan lage halvnomer med feste under magen med polstring i sela. Kifani har lite(ikke noe) polstring, mens feks AboxNo har like god polstring som gode nomeseler og kan sy sele akkurat sånn som man vil ha, med regulering om en ønsker det også, samt bare polstret halsstykke om man ønsker det.

TS ønsket råd om seler med feste under magen, da tipser jeg ikke om nomeseler..

Edit: man bruker de selene man liker til spor.. Etter å ha prøvd de aller aller fleste seletyper på Lir er det nomen som er best på henne nå, mens venninen min sin hund går best med vanlig brystsele faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du (og en del andre) missforsto meg. Det jeg mente var at det finnes andre, feks AboxNo, som kan lage halvnomer med feste under magen med polstring i sela. Kifani har lite(ikke noe) polstring, mens feks AboxNo har like god polstring som gode nomeseler og kan sy sele akkurat sånn som man vil ha, med regulering om en ønsker det også, samt bare polstret halsstykke om man ønsker det.

TS ønsket råd om seler med feste under magen, da tipser jeg ikke om nomeseler..

Edit: man bruker de selene man liker til spor.. Etter å ha prøvd de aller aller fleste seletyper på Lir er det nomen som er best på henne nå, mens venninen min sin hund går best med vanlig brystsele faktisk.

Beklager da misforsto jeg, men da er vi helt enige :P Godt tips om AboxNo forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror man kan be om å få selene til Kifani polstret om man vil det :ahappy:

De er polstret, men polstringa er veldig tynn. Men på den andre siden sier de nå at de har fått inn ny polstring som skal være mye bedre. Jeg har ikke sett denne, men det kan jo være verdt å sjekke ut. Ellers satt kifanisela dårlig på min hund. Han ligger godt i sela i sporet og da fikk han hindra lufttilførselen av den sela. Men hunder er forskjellige. Nå bruker vi nome, og det funker utmerket på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...